Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rzeszów został wyróżniony w ramach poprzedniego Raportu: Miasta dla rowerzystów, prezentując się jako ośrodek o bardzo rozbudowanej sieci dedykowanych dróg, dobrej infrastrukturze i zaangażowanych w dwa kółka mieszkańcach. Czy w tegorocznej edycji, obejmującej dane za 2022 rok, udało się powtórzyć ten sukces?
Metropolie na całym świecie inwestują w rozwój rowerowej infrastruktury, a najważniejszym z aspektów zawsze pozostaje bezpieczeństwo. W Rzeszowie także szuka się sposobów, aby po drogach można było poruszać się płynniej i szybciej, a średnia liczba wypadków spadała.
Krokiem w tym kierunku ma być pilotażowy program totemów, czyli urządzeń sterujących ruchem rowerowym tak, by kolarze nie musieli zatrzymywać się na światłach, a przez skrzyżowania przejeżdżali bezkolizyjnie. Pierwszy totem rowerowy w Rzeszowie, na razie na próbę, stanął na al. Powstańców, pomiędzy skrzyżowaniem z ul. Hetmańską a mostem Karpackim.
Kolejnym pomysłem jest ograniczenie prędkości do 30 km/h na drogach, gdzie wspólnie poruszają się samochody i rowery, co ma zminimalizować ryzyko wypadków. W Rzeszowie drogi z takimi restrykcjami obejmowały w 2022 r. ponad 91 km. To zdecydowanie dobry wynik na tle innych miast.
Coraz szerzej stosuje się także politykę umieszczania znaków A-7, czyli „Ustąp pierwszeństwa”, na drogach z przejazdami dla rowerów. Ta inicjatywa ma pomóc w zredukowaniu liczby groźnych sytuacji na kolizyjnych odcinkach, wynikających z nieraz trudnych do zinterpretowania przepisów.
Choć część osób może być nie do końca zadowolona z nowych rozwiązań, to efekty widać w statystyce zdarzeń drogowych. Takich incydentów z udziałem rowerzystów było w 2022 roku – 109, a dla porównania w roku poprzedzającym było ich 115. Zmiana może nie wydawać szczególnie imponująca, jednak w kwestiach bezpieczeństwa oznacza ocalenie zdrowia lub życia kolejnych kolarzy. Zwłaszcza że w przypadku Rzeszowa możemy mówić już o pozytywnej tendencji, w ramach której od 2019 r. liczba zdarzeń drogowych z udziałem rowerzystów stopniowo spada.
Rzeszów w ubiegłym roku wyróżniony został w Raporcie za bardzo dobry stosunek dróg rowerowych do publicznych. Jednak bolączką miasta był mały przyrost nowych odcinków, który na przestrzeni lat 2018-2021 wyniósł zaledwie 7%. Choć z nadzieją spoglądano w przyszłość, to 2022 r. okazał się pod tym względem rozczarowujący. Dróg rowerowych nie przybyło, a ich łączna długość wliczając także ciągi pieszo-rowerowe, wyniosła 157 km.
Chociaż dróg nie przybywa, to rowerzyści w Rzeszowie nie powinni być niezadowoleni. Miasto wciąż zdaje się oferować szeroką linię połączeń, pozwalających wygodnie podróżować z poziomu siodełka. W końcu na każdy km2 powierzchni przypadało tu w 2022 r. średnio 1,24 km dróg rowerowych.
Jeśli gdzieś nie można bezpiecznie dotrzeć szlakiem rowerowym, to warto wsiąść do komunikacji miejskiej. W Rzeszowie można bezpłatnie przewozić swój wierny jednoślad w autobusach.
Choć rower miejski w Rzeszowie ponownie zawitał na ulicach w 2022 roku, to tym razem główna uwaga skierowana była na inne rowerowe inicjatywy. Wyróżniały się zwłaszcza akcje promocyjne czy informacyjne, zachęcające do przesiadania się na ekologiczne środki transportu.
Rowerowy maj 2022 w Rzeszowie to najgłośniejsza akcja tego typu w ostatnich miesiącach. Znana już z innych miast w Polsce inicjatywa promuje zdrowy tryb życia wśród przedszkolaków, uczniów szkół, ale także nauczycieli czy opiekunów. Pierwsza edycja, która zawitała do Rzeszowa, okazała się sporym sukcesem, a miasto dołączyło się także do tegorocznej akcji Rowerowy maj 2023.
Ważną inwestycją w rowerową społeczność są także pumptracki. Rzeszów w 2022 r. mógł pochwalić się aż dwoma takimi miejscami. Pierwszy powstał na osiedlu Baranówka, drugi zaś na bulwarach, niedaleko stadionu miejskiego. Na licznych torach bawić może się każdy, zarówno doświadczeni rowerzyści, jak i najmłodsi, dopiero uczący się jazdy.
W zeszłorocznym raporcie, obejmującym dane za 2021 rok, Rzeszów wypadł najlepiej spośród wszystkich przebadanych miast pod względem wydatków na rowerową infrastrukturę. Wynosiły one wtedy blisko 0,71% budżetu miasta, czyli ponad 12 mln złotych. Wynik ten okazał się jednak niemożliwy do powtórzenia, a odsetek wydatków w 2022 r. sięgnął rzędu raptem 0,13%, czyli ok. 2,3 mln złotych. Widać tu wyraźny regres, który potwierdzają statystyki przyrostu dróg rowerowych. Choć wciąż wynik ten plasuje Rzeszów w połowie stawki pośród polskich miast.
Podobnie wygląda to w przypadku Budżetu Obywatelskiego. Rzeszów w 2022 roku miał zrealizować 37 projektów, spośród których zaledwie 2 dotyczyły rowerów. To ok. 11% założonego planu, co ponownie daje połowę stawki miast w Raporcie, choć apetyty z pewnością są większe, a wyraźniejsze zaangażowanie mieszkańców pozwoliłoby jeszcze rozwinąć już przyzwoitą infrastrukturę.
Chcesz dowiedzieć się, jak wypadły inne miasta? Sprawdź cały raport: