Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Radom to doskonały przykład, że rezygnacja z systemu rowerów miejskich wcale nie musi oznaczać końca inwestycji w ten ekologiczny środek transportu. Zamiast nierentownych wypożyczalni, miasto postanowiło w 2022 roku rozwinąć infrastrukturę dedykowaną dwóm kółkom. Jak wyszli na tym mieszkańcy? Sprawdziliśmy to w naszym raporcie Miasta dla rowerzystów 2023.
Początki roweru miejskiego w Radomiu były bardzo obiecujące. Zainteresowanie mieszkańców stopniowo gasło jednak z każdym kolejnym sezonem, a stan floty oraz samych wypożyczalni uległ znacznemu pogorszeniu od 2017 roku. Zamiast rewitalizować nieopłacalny już system, władze miasta zdecydowały się inaczej rozdysponować fundusze i zrealizować w ramach nich inne rowerowe inwestycje, które powinny przynieść większy profit dla mieszkańców w perspektywie czasu.
Kluczowym obszarem rozwoju jest przyrost dróg dedykowanych dla rowerzystów. Pod tym względem Radom ma jeden z najlepszych wskaźników w Polsce w ostatnich latach. Okres 2018-2021, uważany powszechnie za czas rozkwitu rowerowej infrastruktury w mieście, przyniósł ponad 50% wzrost długości ścieżek. Choć poprzeczka była postawiona wyjątkowo wysoko, to 2022 rok również nie zawiódł. W puli dostępnych dróg przybyło aż 25 km, co łącznie dało ponad 118 km takich tras na obszarze całego miasta.
Tym samym w ubiegłym roku stosunek tras rowerowych do wszystkich dróg publicznych wynosił aż 32%. To fantastyczny wynik, który powinien usatysfakcjonować mieszkańców Radomia i zachęcić ich do przesiadania się na dwa kółka.
Czy wiesz, że…
Radom jest jednym z pierwszych miast w Polsce planujących wybudowanie rowerowej obwodnicy. Zielona Velostrada ma prowadzić od osiedla Południe wzdłuż Doliny Mlecznej do osiedla Michałów oraz wzdłuż Potoku Północnego. Ma ona pozwolić wygodnie i przede wszystkim bezpiecznie przemierzać miasto z poziomu siodełka.
Ważnym etapem rozwoju rowerowej infrastruktury jest kontrolowanie ruchu, aby był on płynny i bezpieczny. Dlatego przed wieloma przejazdami postawiono znaki drogowe A-7, mające regulować nieraz trudne do interpretacji przepisy związane z ustąpieniem pierwszeństwa w ruchu samochodowym. Zadbano również o ograniczenia prędkości do 30 km/h w miejscach, gdzie rowery i pojazdy spalinowe poruszają się w ramach jednej drogi. Dotyczy to już blisko 85 km tras w mieście.
Mieszkańcy Radomia mogą korzystać także z bezpłatnego przewozu rowerów w komunikacji miejskiej, co stanowi z pewnością niemałą zaletę dla osób decydujących się na codzienne dojazdy tym środkiem transportu. Nieco rozczarowujące są za to stacje rowerowe w Radomiu, a raczej ich niewielka liczba. Raptem jeden punkt naprawczy na całej mapie miasta, to zdecydowanie niewystarczająca wartość jak na tak licznie zamieszkaną miejscowość.
Pokonywanie Radomia rowerem to dla wielu mieszkańców najbardziej efektywny sposób transportu, pozwalający ominąć korki w godzinach szczytu, ale także zażyć odrobiny ruchu po pracy czy szkole. Rozbudowana sieć dróg, w ramach której na każdy km2 miasta przypada blisko 1,1 km dróg rowerowych, zdecydowanie zachęca do częstszej jazdy.
W 2022 roku w Radomiu doszło do zaledwie 64 zgłoszonych wypadków z udziałem rowerzystów, co jest wyjątkowo dobrym wynikiem w porównaniu z innymi miastami w raporcie. Można zauważyć także tendencję spadkową, gdyż jeszcze w 2019 roku takich zdarzeń było 85.
W mieście utrzymuje się także zerowa liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach z udziałem rowerzystów. Jeśli brać pod uwagę wyłącznie kwestię bezpieczeństwa, to Radom zdecydowanie zbliża się do ideału miasta przyjaznego miłośnikom dwóch kółek.
Rozbudowa dróg rowerowych musi iść w parze z inwestycjami w innych obszarach, aby miasto mogło prawdziwie rozkwitnąć pod tym względem. Kluczowe w tej kwestii jest zaangażowanie samych mieszkańców, mogących popierać projekty rozwijające całą rowerową infrastrukturę.
Biorąc pod uwagę wyłącznie Budżet Obywatelski, Radom może poszczycić się przyzwoitym stosunkiem wybranych projektów rowerowych – rzędu około 11%. Choć daleko temu wynikowi do rekordowego pod tym względem Wrocławia (aż 29%!) to mieszkańcy mogą być zadowoleni.
Z tak zaangażowanymi mieszkańcami, Radom ma szansę stać się jednym z najprzyjaźniejszych miejsc dla rowerzystów w Polsce. Choć wciąż jest pewne pole do rozwoju.
Chcesz dowiedzieć się, jak wypadły inne miasta? Sprawdź cały raport: