Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Poznań – czy zbliża się do tytułu miasta dla rowerzystów?

Data aktualizacji: 12-06-2023

Poznań to jedno z najprężniej rozwijających się miast w naszym kraju, co kilkukrotnie udowadniało także w kwestii infrastruktury rowerowej. Jednak rok 2022 nie stał już pod znakiem tak dynamicznego rozwoju w tym względzie, jak zaobserwowano w latach ubiegłych. Co to oznaczało dla stolicy Wielkopolski? Przyjrzyjmy się danym z Raportu: Miasta dla rowerzystów 2023.

Ścieżki rowerowe w Poznaniu przestały powstawać, jednak czy to źle?

Lata 2019-2021 to złoty okres dla rozwoju rowerowej infrastruktury w Poznaniu, który przyniósł gigantyczny wzrost liczby dedykowanych jednośladom dróg – sięgający niemal 40%. Mogło to w znacznym stopniu wpłynąć na zainteresowanie mieszkańców miasta jazdą na rowerze.

Rok 2022 to jednak okres stagnacji w kwestii dalszego rozwoju, gdyż dróg rowerowych w Poznaniu zwyczajnie przestało przybywać. Obecnie władze Poznania skierowały fundusze na inne projekty, mimo to mieszkańcy miasta mogą cieszyć się z jednej z największych sieci rowerowych w kraju, obejmującą ponad 339 km dróg. Pod tym względem Miasto Koziołków ustępuje wyłącznie stołecznej Warszawie.

Ogólne liczby są bardziej niż zadowalające, ponieważ stosunek dróg rowerowych do publicznych wynosi niemal 36%. Na każdy km2 przypada tu aż 1,3 km takich dedykowanych tras. Nie ma wątpliwości, że w Poznaniu zdecydowanie jest gdzie jeździć rowerem! Brakuje jedynie powstającej już w kilku ośrodkach pełnowymiarowej obwodnicy rowerowej prowadzącej wokół miasta, i na ten moment nie ma planu jej wybudowania.

Rowerowa miasta Poznań

Nie tylko drogi rowerowe – Poznań stawia też na inne udogodnienia

Stolica Wielkopolski to miasto bardzo rozwinięte rowerowo, o czym świadczy nie tylko duża liczba dedykowanych dróg. Imponować może również ruzbudowana sieć dostępnych dla mieszkańców stacji napraw, obejmująca aż 55 takich punktów na obszarze miasta.

Ważnym udogodnieniem jest także możliwość darmowego przewożenia roweru w Poznaniu w tramwajach oraz autobusach. Warto jednak pamiętać, że z jednośladem możemy wsiąść jedynie do miejskich środków transportu oznaczonych specjalnym piktogramem na drzwiach wejściowych.

Dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu mieszanym samochodowo-rowerowym wprowadza się również ograniczenia prędkości do 30 km/h na wspólnych odcinkach. W Poznaniu takich dróg jest ponad 325 km, co jest naprawdę imponującym wynikiem.

Poznański budżet obywatelski – mieszkańcy wierzą w rowery!

Rozwój miasta pod względem rowerowej infrastruktury nie mógłby być jednak tak dynamiczny, gdyby nie zaangażowanie samych mieszkańców miasta. W ustalanym na 2022 rok Poznańskim Budżecie Obywatelskim 7 na 35 projektów miało charakter rowerowy. Oznacza to, że aż 20% inwestycji w ramach programu dotyczyła właśnie tej infrastruktury.

Wyniki obywatelskiego budżetu w Poznaniu świadczą same za siebie. Mieszkańcy mają w sercach ekologiczne środki transportu, ale miasto także dokłada swoją cegiełkę. Biorąc pod uwagę wszystkie projekty, Poznań przeznaczył na infrastrukturę rowerową w 2022 roku aż 16 mln złotych, co ponownie stawia miasto w bardzo dobrym świetle. 

Poznań na rowerze a bezpieczeństwo. Mogło być lepiej

Bezpieczeństwo podczas przemierzania Poznania rowerem to jeden z aspektów, który niestety uległ pogorszeniu w porównaniu do 2021 roku. W ubiegłym roku w wielkopolskiej stolicy zgłoszono 346 wypadków z udziałem rowerzystów, gdy w okresie poprzedzającym było ich 314. Zdecydowanie jest tu pole do poprawy.

Umarł król, niech żyje król – czyli koniec Poznańskiego Roweru Miejskiego 

Ubiegły rok był ostatnim sezonem, w którym na terenie miasta gościł Poznański Rower Miejski. System działał od 2012 roku, a zainteresowani nim mieli do dyspozycji aż 1863 rowery, czyli mniej więcej jeden na 285 mieszkańców, oraz 112 stacji (jedna na 2,34 km2).

Wypożyczalnie nie cieszyły się jednak oczekiwanym zainteresowaniem, na co wpływ mogły mieć najwyższe ceny spośród wszystkich miast ujętych w raporcie Miasta dla rowerzystów. W 2022 r. obowiązywała opłata inicjacyjna w wysokości 20 zł, a pierwsza godzina wiązała się z kosztem 3 zł. Nic więc dziwnego, że po 11 sezonach miasto postanowiło zakończyć ten projekt.

Życie nie znosi jednak pustki, więc wakat po miejskim systemie szybko wypełniła prywatna firma Bolt, która zaoferowała mieszkańcom możliwość odpłatnego wypożyczania rowerów elektrycznych. Cena za minutę przejazdu wynosi 60 groszy.


Chcesz dowiedzieć się, jak wypadły inne miasta? Sprawdź cały raport:

Raport: Miasta dla Rowerzystów 2023