Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Zamiast samochodem, komunikacją miejską lub pieszo, Olsztynianie mogą poruszać się po własnym mieście również rowerami. Te prywatne, jak również należące do operatorów nie są rzadkim widokiem. Nic dziwnego – dróg rowerowych jest tutaj sporo.
Coraz częściej mówi się o dużym znaczeniu ekologicznych środków transportu, a wiele europejskich stolic wzięło sobie tę kwestię głęboko do serca. Olsztyn jest dobrym przykładem miasta pokładającego nadzieję w rowerach, co dobrze rokuje na przyszłość. Nie warto jednak osiadać na laurach – trzeba “kuć żelazo, póki gorące”, aby sytuacja z roku na rok stawała się coraz lepsza.
Mimo iż w olsztyńskim budżecie miejskim nie znalazły się środki na rozbudowę infrastruktury rowerowej (jako jedyne miasto na 20 branych pod uwagę w raporcie), to jednak tamtejsza siatka połączeń rowerowych powoli, ale sukcesywnie rozrasta się. W latach 2021-2022 przyrost dróg dedykowanych cyklistom wyniósł ponad 30 km. Świetnie wpisują się one w tło transportu miejskiego, a łączna długość 135 km to naprawdę przyzwoity wynik.
Widać postępy
W 2021 roku stosunek dróg rowerowych do publicznych wyniósł 29%, a w 2022 roku zwiększył się do 38%! Na 1 km2 powierzchni Olsztyna przypada ich 1,5 km.
Kiedy przydarzy się nam awaria roweru, w Olsztynie niestety nie usuniemy usterki przy pomocy ogólnodostępnych narzędzi znajdujących się w dedykowanych do tego celu stacjach napraw. W granicach miasta nie przewidziano także umieszczania znaków A-7, informujących o ustąpieniu pierwszeństwa na drogach podporządkowanych dla rowerów. Podobnie wygląda kwestia totemów, np. w postaci urządzeń zalecających rowerzystom jazdę z określoną prędkością, które są już w Białymstoku czy Rzeszowie.
W Olsztynie, podobnie jak w Gdańsku, Gdyni i Radomiu, w ubiegłym roku brakowało rowerów publicznych. Byli dostępni jedynie prywatni operatorzy. Te wszystkie braki nieco wynagradza fakt darmowego przewożenia jednośladów komunikacją miejską.
Aby miasto mogło rozwijać się pod kątem rowerowym, nie tylko jego władze, ale też mieszkańcy powinni mówić wspólnym językiem. Patrząc na zgłoszone projekty w ramach Olsztyńskiego budżetu obywatelskiego, ta druga grupa idzie w dobrym kierunku. Odsetek koncepcji wybranych do realizacji na rzecz infrastruktury rowerowej w 2022 roku wynosił 11%, co jest dobrym wynikiem na tle innych metropolii.
W zeszłorocznym raporcie sugerowaliśmy, żeby miasto popracowało nad bezpieczeństwem rowerzystów – i tak też się stało. Nieznacznie, ale zmalała liczba wypadków z ich udziałem – z 86 w 2021 roku na 81 w 2022 roku. Obyło się też bez ofiar śmiertelnych. W dobrym kierunku zmierza również inna inicjatywa – wprowadzenie ograniczenia prędkości samochodów w wybranych strefach do 30 km/h. Takie obostrzenia obowiązują na 35 km dróg.