Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Kielce – mieszkańcy chętnie głosują na projekty rowerowe

Data aktualizacji: 12-06-2023

Budżet obywatelski miasta Kielce pokazuje, że mieszkańcy chcą mieć realny wpływ na inwestycje rowerowe prowadzone w swoich miejscowościach. Szeroko pojęta infrastruktura to jednak tylko jeden z kilku aspektów, jakie należy wziąć pod uwagę, zastanawiając się nad tym, jak żyje się w mieście cyklistom. W tegorocznym Raporcie: Miasta dla Rowerzystów sprawdziliśmy, co zmieniło się w Kielcach w ostatnim czasie.

Infrastruktura powoli się rozwija

Przyrost dróg rowerowych w Kielcach rok do roku nie jest imponujący, jednak na pochwałę zasługuje fakt, że władze miasta rozwijają je bardzo konsekwentnie. W ciągu pięciu lat, od 2018 do 2022, przybyło ok. 35 km tras dla rowerzystów. Tylko w zeszłym roku powstało ich 6 km, a wynik łączy to 86 km. Na 1 km2 powierzchni miasta przypada 0,8 km ścieżek dla cyklistów. Stosunek długości dróg rowerowych do publicznych wynosi natomiast 22%, co daje powody do zadowolenia. Biorąc pod uwagę regularność w rozbudowie infrastruktury, można jednak liczyć, że przyszłość przyniesie kolejne prace nad wydłużeniem tras przeznaczonych do jazdy na dwóch kółkach. Zwłaszcza że Strategia Rozwoju Miasta Kielce 2030 zawiera wiele ciekawych projektów dotyczących usprawnień dla miłośników jednośladów.

W 2022 roku na terenie Kielc dostępnych było 5 stacji przeznaczonych do serwisowania rowerów.  Wyposażone są w pompkę oraz podstawowe narzędzia, dzięki czemu umożliwiają naprawę niewielkich usterek. Warto zaznaczyć, że w planach jest postawienie kolejnych dwóch punktów.

Istotny atut Kielc stanowi możliwość bezpłatnego przewożenia rowerów środkami komunikacji publicznej. Dzięki temu mieszkańcy mogą np. przejechać część dystansu do pracy autobusem, a pozostałą drogę pokonać na dwóch kółkach. To bardzo wygodne rozwiązanie.

Rower miejski – Kielce wprowadziły możliwość wypożyczania jednośladów

Kielecki rower miejski miał w zeszłym roku swój debiut, dlatego mieszkańcy mieli możliwość jego wypożyczania przez zaledwie dwa miesiące. To jednak naturalny stan rzeczy, kiedy systemy miejskich jednośladów są wprowadzane, więc można przewidywać, że w kolejnych latach okres funkcjonowania tego rozwiązania zostanie wydłużony. Warto zaznaczyć, że miasto podpisało z operatorem umowę na 4 lata.

Na pochwałę na pewno zasługuje duży wybór rowerów. Kielczanie mają do dyspozycji zarówno klasyczne dwa kółka, jak i nowoczesne e-bike’i, czy też niezwykle praktyczne modele cargo, które przydają się do przewożenia większych ładunków. Dzięki temu każdy może wypożyczyć pojazd, który spełni jego oczekiwania.

Na terenie miasta znajduje się 57 stacji, co oznacza, że jedna przypada na 1,92 km2 powierzchni Kielc – to bardzo dobry wynik. Rozlokowano na nich 250 rowerów, statystycznie jeden przypada ok. 774 mieszkańców. Jest to wynik całkiem niezły, ale duże zainteresowanie jakim cieszyło się wypożyczanie rowerów może sprawić, że flota zostanie rozbudowana. Większa liczba pojazdów na pewno zminimalizowałaby ryzyko, że komuś nie uda się znaleźć wolnego roweru.

Jeśli chodzi o ceny, to mogłyby być nieco niższe – opłata inicjalna wynosi 15 zł, a koszt pierwszej godziny to 2 zł.

Budżet obywatelski – Kielce świecą przykładem

Mieszkańcy Kielc stanęli na wysokości zadania w kwestii głosowania na projekty rowerowe realizowane w ramach budżetu obywatelskiego. Aż 21% ze wszystkich wybranych inicjatyw, stanowią inwestycje dla cyklistów. To naprawdę doskonały wynik, który plasuje stolicę województwa świętokrzyskeigo na 3 miejscu w ogólnym zestawieniu Raportu Miasta dla Rowerzystów. Duże zaangażowanie Kielczan świadczy o tym, że zależy im na rozbudowie infrastruktury dla dwóch kółek i na pewno wpływa na zwiększanie szybkości jej rozwoju.

KielceW Kielcach mieszkańcy chętnie głosują na projekty rowerowe w budżecie obywatelskim.

Bezpieczeństwo – jest nieźle, ale może być lepiej

Jeśli chodzi o bezpieczeństwo podczas jazdy po Kielcach rowerem, to sytuacja uległa nieznacznemu pogorszeniu. W 2022 było o 12 wypadków z udziałem rowerzystów więcej niż rok wcześniej. Warto jednak zaznaczyć, że nikt nie zginął, co w wielu innych miastach ujętych w raporcie miało, niestety, miejsce.

Łączna liczba wypadków wyniosła 89, co statystycznie daje 0,46 na 1000 mieszkańców. Nie jest to bardzo dużo, jednak warto pomyśleć nad wdrożeniem rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo podczas poruszania się po mieście na dwóch kółkach. Może pomogłoby w tym przyjęcie polityki umieszczania przy ścieżkach rowerowych znaków A-7 oraz zwiększenie długości tras z ograniczeniem prędkości do 30 km/h.


Informacje dotyczące innych miast znajdziesz w:

Raport: Miasta dla Rowerzystów