Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Gliwice to miasto średniej wielkości, które w Raporcie: Miasta dla Rowerzystów wypada bardzo korzystnie. To w dużej mierze zasługa rozbudowy infrastruktury dla osób poruszających się po Gliwicach na dwóch kółkach. Od zeszłorocznego badania wiele się zmieniło, przyjrzyjmy się bliżej temu, co udało się osiągnąć władzom miasta w tym okresie.
Jeśli ktoś zastanawia się, gdzie można komfortowo poruszać się po mieście na dwóch kółkach, powinien spojrzeć na Gliwice. Rower jest tam bardzo dobrym środkiem transportu, ponieważ infrastruktura dla kolarzy z roku na rok staje się coraz bardziej rozbudowana. Dzięki temu mieszkańcy miasta mogą dojeżdżać do pracy tanim w utrzymaniu, ekologicznym, a także cichym środkiem transportu, co przekłada się także na komfort innych osób.
Już w zeszłorocznym raporcie chwaliliśmy Gliwice za znaczną rozbudowę ścieżek rowerowych. W 2022 roku władzom miasta udało się jednak dokonać czegoś spektakularnego, ponieważ łączna długość dróg udostępnionych rowerzystom wzrosła ponad dwukrotnie! W 2021 roku było to ok. 60 km, a w 2022 już 126 km. Tym samym stosunek ścieżek dla rowerzystów do dróg publicznych wynosi w Gliwicach prawie 29%. To naprawdę świetny wynik, który zasługuje na uznanie.
Dla rowerzystów udostępniono także 21 stacji napraw, umożliwiających uporanie się z niewielkimi usterkami jednośladu. Dzięki temu nawet nie posiadając narzędzi w domu, można udać się do najbliższego punktu i samodzielnie zreperować uszkodzenie.
Warto także zwrócić uwagę na możliwość bezpłatnego przewożenia roweru środkami komunikacji publicznej. Należy jednak pamiętać, że dozwolone jest to jedynie w specjalnie oznaczonych pojazdach. Takie udogodnienie ułatwia przejazd np. do daleko położonych miejsc pracy. Przyda się również, kiedy nastąpi nagłe załamanie pogody.
Jeśli chodzi o rower miejski, Gliwice również stanęły na wysokości zadania. Do wypożyczenia dostępnych było aż 350 jednośladów, co oznacza, że jeden z nich przypadał na 506 mieszkańców – to naprawdę dobry wynik. Rozmieszczone były one na 35 stacjach, co oznacza, że jeden punkt przypadał na 3,83m2 powierzchni miasta. Osoby mieszkające w Gliwicach miały duże pole do wyboru, ponieważ do ich dyspozycji udostępniono różne rodzaje rowerów – tradycyjne, tandemy dobre dla par oraz modele cargo ułatwiające transport większych bagaży. Na dużą pochwałę zasługują także najniższe ceny spośród wszystkich ujętych w raporcie miast.
W głosowaniach dotyczących budżetu obywatelskiego zaledwie 5 spośród 67 zatwierdzonych projektów dotyczyło infrastruktury rowerowej. Stanowi to 8 procent, co jest wynikiem niezłym, ale można pokusić się o więcej. Warto jednak wziąć pod uwagę to, jak dużo w mieście dzieje się pod względem rozwijania udogodnień dla rowerzystów, co może przekładać się na chęć głosowania na inwestycje dotyczące innych dziedzin życia w Gliwicach.
Od zeszłorocznego raportu liczba wypadków z udziałem rowerzystów nieznacznie się zwiększyła i w 2022 roku wyniosła 70. Można jednak spodziewać się, że duży przyrost dróg rowerowych pomoże zmniejszyć częstotliwość takich zdarzeń.
Osoby poruszające się rowerem po Gliwicach, nie mają zbyt wielu powodów do narzekań, a wielu mieszkańców innych miast może spoglądać na nich z zazdrością. Szczególnie dotyczy to rozbudowy dróg rowerowych, ale również dobrze rozwiniętego i korzystnego cenowo systemu rowerów miejskich. Tym, nad czym na pewno warto popracować, jest natomiast kwestia bezpieczeństwa, trzeba jednak zaznaczyć, że nawet w obecnym stanie liczba wypadków wcale nie jest duża i w zestawieniu z innymi miejscowościami, wypada mniej więcej pośrodku stawki.
Informacje dotyczące innych miast znajdziesz w: