Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Gdynia to z roku na rok coraz bardziej rowerowe miasto. Niestety przyrost ilości dróg dla rowerów nie nadąża za liczbą użytkowników jednośladów, wybierających ten środek lokomocji. Problem proporcji dostępnych DDR do wszystkich dróg publicznych był już poruszony we wcześniejszym raporcie. Aby zobaczyć, czy nastąpiła poprawa sytuacji, warto zapoznać się z poniższym tekstem.
Skoro, teoretycznie rzecz ujmując, zwiększa się obciążenie dróg dla rowerów, to dlaczego nadal jednoślady cieszą się niesłabnącym zainteresowaniem mieszkańców Gdyni?
Powodów takiej sytuacji jest co najmniej kilka. Niski przyrost długości ścieżek rowerowych w poprzednim roku nie oznacza w ogóle, że nie ma gdzie jeździć. Rok 2022 przyniósł już istotną zmianę. Około 10% wzrost liczby kilometrów przeznaczonych dla osób wybierających dwa kółka oznacza, że aktualnie w Gdyni dostępnych jest 93,6 km dróg rowerowych. Daje to stosunek DDR do dróg publicznych na poziomie 24%. Nie jest to może wynik wybitny w skali kraju, ale warto zauważyć, że istniejąca infrastruktura jest dobrej jakości i w sporej części stanowi spójny układ komunikacyjny.
Warto również wspomnieć, że środki przeznaczane na infrastrukturę są dobrze pożytkowane. Już od wielu lat nowo powstające drogi wykonywane są wyłącznie z masy bitumicznej. Wpływa to korzystnie zarówno na komfort użytkowników, jak i trwałość wybudowanych ścieżek. Sukcesywnie przy okazji remontów wymieniana jest także stara nawierzchnia z kostki betonowej, co podnosi standard jazdy rowerem.
Miasto przyjazne rowerom to nie tylko kilometry dróg, ale również upłynnienie ruchu z uwzględnieniem jednośladów. Dobrym krokiem jest wyposażanie sygnalizacji w pętle indukcyjne informujące o zbliżających się rowerzystach. Umożliwia to zmianę priorytetów na skrzyżowaniach i skrócenie czasu przejazdu. Pojawiają się także miejsca, w których przejazd roweru wywołuje zmianę światła na zielone, podobnie jak to jest w przypadku przycisku w rejonie przejść dla pieszych.
Aby planować rozbudowę infrastruktury i odpowiednio kształtować tkankę miejską, trzeba znać skalę zjawiska. W Gdyni znajduje się 11 punktów monitorujących ruch rowerowy. Dodatkowo tablica umieszczona przy Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym informuje o ilości przejazdów rowerowych w danym dniu oraz w skali całego roku.
Władze miasta nie tylko weryfikują liczbę rowerzystów codziennie wybierających ten środek lokomocji, ale również liczą się z ich zdaniem. Powstająca koncepcja strategii rowerowej zakłada szereg konsultacji m.in. z mieszkańcami miasta czy pracownikami gdyńskich przedsiębiorstw. Odpowiada za to Referat Zrównoważonej Mobilności wchodzący w skład Wydziału Inwestycji UM.
W roku 2022 Gdynia uruchomiła pilotażowy program dotacji na zakup rowerów ze wspomaganiem elektrycznym. Dofinansowanie w kwocie maksymalnie 2500 zł (do 50% kosztów zakupu) rozeszło się w ekspresowym tempie. Kwota 100 tys. zł przeznaczona na ten cel pozwoliła na podpisanie umów z 40 osobami. Zainteresowanie było dużo większe, bo do ratusza wpłynęło aż 1100 wniosków. Już wiadomo, że program będzie kontynuowany w bieżącym roku.
Dodatkowym udogodnieniem skierowanym do rowerzystów jest możliwość wypożyczenia modeli cargo – bezpłatnie na okres tygodnia. Do dyspozycji gdynian jest w sumie 15 rowerów. Warto dodać, że rezerwacji można dokonać wyłącznie, posiadając Kartę Mieszkańca Gdyni lub Metropolitalna Kartę do Kultury. Od 2020 roku Urząd Miasta Gdynia wspiera także osoby chcące zakupić rower cargo w kwocie maksymalnie 5000 zł (do 50% ceny zakupu).
Zachęcanie do korzystania z ekologicznych jednośladów to element strategii zrównoważonego transportu. W myśl zasady „im więcej rowerów, tym mniej samochodów” Gdynia organizuje co roku akcje promujące aktywny wypoczynek na dwóch kołach.
Jednym z programów, który ma już kolejną edycję jest skierowany m in. do uczniów szkół podstawowych projekt „Rowerowy Maj”. Podczas rywalizacji i wspólnej zabawy młodzież z gdyńskich podstawówek rywalizowała z innymi miastami. W projekcie wzięło w sumie udział: 27 placówek, 525 klas, 5963 uczestników.
„Do pracy jadę rowerem” to z kolei projekt mający na celu aktywizacje pracowników gdyńskich firm. W 2022 roku odbyła się już jego 11 edycja, która zgromadziła nieomal 1500 uczestników z 235 przedsiębiorstw. Na zakończenie rywalizacji przekazano nagrody dla najaktywniejszych rowerzystów, którzy wybrali dwa kółka jako środek transportu do pracy.
Rower miejski – prace trwają
Po krótkim okresie funkcjonowania wypożyczalni miejskich jednośladów trwają prace wdrożeniowe nad nową wersją roweru aglomeracyjnego w Gdyni. Sieć wypożyczalni ma być całoroczna i obsługiwać w sumie 16 gmin: Gdańsk, Gdynię, Sopot, Żukowo, Redę, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumię, Somonino, Stężycę, Kartuzy, Puck, Władysławowo, Kolbudy i Kosakowo.
Uruchomienie sieci Mevo 2.0 zaplanowano na trzeci kwartał 2023 roku. Ciekawostką jest fakt, że spośród 4099 jednośladów większość mają stanowić egzemplarze wspomagane elektrycznie. Innowacyjnym rozwiązaniem jest zastosowanie wymiennych baterii i stacji ich ładowania.
Do czasu wdrożenia systemu alternatywą dla turystów i mieszkańców mogą być komercyjne punkty udostępniające różne rodzaje jednośladów, cieszące się w sezonie dużym zainteresowaniem.
Istotnym elementem rowerowego klimatu są również stacje naprawy. Na terenie Gdyni znajduje się 25 punktów wyposażonych w podstawowe narzędzia umożliwiające szybkie pozbycie się usterek. Pozwala to ograniczyć ilość wożonych narzędzi i daje poczucie bezpieczeństwa.
Jednym ze sposobów obrazowania zaangażowania miasta w ruch rowerowy jest ilość pieniędzy przeznaczona na infrastrukturę rowerowa w odniesieniu do całkowitego budżetu. Tutaj niestety Gdynia nie wypada zbyt korzystnie. W 2022 roku tylko promil z wydanych ogólnie środków został przekazany na udogodnienia skierowane dla rowerzystów. Mimo wszystko nie były to małe pieniądze, bo sumarycznie ponad dwa miliony złotych.
Dobrą formą zaangażowania w podejmowane przez urząd miasta decyzje są inwestycje realizowane w ramach budżetu obywatelskiego. W poprzednim roku wybrano do realizacji 5 rowerowych projektów spośród 86 które zyskały aprobatę mieszkańców. Daje to łącznie 6% spośród pozytywnie ocenionych inwestycji.
Pomimo zwiększającej się liczby osób korzystających ze ścieżek rowerowych ilość wypadków z udziałem rowerzystów maleje. Sytuacja powtarza się rokrocznie od 2019 roku. Dobrym przykładem obrazującym sytuację jest współczynnik liczby wypadków na 1000 mieszkańców. Dla Gdyni wynosi on 0,26 co jest dobrym wynikiem w skali miast branych pod uwagę w bieżącym Raporcie.
Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni umożliwia darmowy transport roweru. Określił jednak jednoznacznie miejsce i sposób przewozu jednośladów. Istotną informacją jest również fakt, że w momencie pojawienia się na przystanku osoby z niepełnosprawnością lub wózkiem dziecięcym, rowerzysta musi ustąpić im pierwszeństwa w pojeździe. Z możliwości przejazdu wyłączone są rowery publiczne z wypożyczalni.
Chcesz zobaczyć, jak wygląda sytuacja w innych miastach? Wejdź na: