Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Gdańsk to miasto mające wieloletnie tradycje w tworzeniu infrastruktury rowerowej. Faktem, który nie jest powszechnie znany, jest rozpoczęcie w 1899 roku działalności Gdańskiego Towarzystwa na Rzecz Ścieżek Rowerowych. Wieloletnie doświadczenie oraz aktywne działanie współczesnych władz sprawiły, że w zeszłorocznym raporcie Gdańsk został umieszczony w gronie miast najbardziej przyjaznych rowerzystom. Czy miasto spoczęło na laurach?
Trudno się dziwić zamiłowaniu gdańszczan do rowerów, skoro już na przełomie XIX i XX wieku pojawiły się u nich ścieżki rowerowe. W pierwszej kolejności wytyczono ścieżki w Gdańsku na Wielkiej Alei, a także w Oliwie (wówczas poza granicami miasta) – na ul. Spacerowej. Szybko pojawiła się też trasa wiodąca z Gdańska (przez Nowe Szkoty) do kąpieliska w Brzeźnie oraz na Wrzeszczu.
Co ciekawe, stolica województwa pomorskiego była również prekursorem obowiązujących coraz powszechniej standardów budowania nowych dróg. Stały się one uzupełnieniem nieomal każdej nowej inwestycji realizowanej w międzywojennym Gdańsku.
Szukanie nowych dróg rozwoju
Długość dróg rowerowych porównaniu do poprzedniego roku pozostała bez zmian. W 2022 r. było ich 232,8 km. Można sądzić, że oznacza to stagnację, jednak mieszkańcy Gdańska nie mają powodów do narzekania. Bardzo korzystnie wygląda stosunek długości dróg rowerowych do dróg publicznych, który wynosi ponad 27%. Jeszcze lepiej prezentuje się sytuacja dotycząca traktów o obniżonej do 30 km/h prędkości. Jest ich ponad 630 km, co czyni miasto niekwestionowanym liderem wśród miast, z których udało się pozyskać takie dane.
Brak nowych ścieżek rowerowych nie oznacza jednak, że władze Gdańska nie planują rozwoju w kierunku dalszej poprawy sytuacji rowerzystów. Wręcz przeciwnie, miasto stawia na innowacyjne rozwiązania, które być może wykreują nowe trendy w polskich miastach. Aby ułatwić komunikację międzydzielnicową, Urząd Miejski zlecił projekty „ekostrad”. Nawiązanie do tras szybkiego ruchu nie jest przypadkowe, bo z założenia mają to być szlaki o zmniejszonej kolizyjności i podwyższonych parametrach.
Gdański magistrat zdaje sobie sprawę, że zrównoważony transport to także integracja w ramach Trójmiasta komunikacji miejskiej oraz tras rowerowych. W ramach trzech miast istnieje pod pewnymi warunkami możliwość darmowego przewozu rowerów w wyznaczonych autobusach. Dla tych, którzy chcą tylko dojechać do stacji kolejowej i podróż kontynuować np. SKM planowane są inwestycje umożliwiające bezpieczne pozostawienie jednośladów. W najbliższym czasie mają powstać parkingi w pobliżu dworca Gdańsk Główny oraz Wrzeszcz. Sumarycznie ma to dać ponad 600 miejsc postojowych.
Nie ma róży bez kolców. Niestety i w przypadku rowerowego Gdańska nie wszystko funkcjonuje idealnie. 14 stacji napraw na tak duże miasto to raczej skromny wynik. Widać jednak, że lokalni miłośnicy dwóch kółek radzą sobie doskonale we własnym zakresie.
Jednym z minusów w 2022 roku, zauważalnym zwłaszcza przez turystów, był brak w Gdańsku miejskiej wypożyczalni rowerów. Wynika to z rozwiązania umowy z dotychczasowym operatorem i wdrażania nowego systemu. Ma on ruszyć w 2023 roku. „Mevo 2.0” obejmie obszar Trójmiasta i okolic. W sumie z możliwości wypożyczenia wspomaganych elektrycznie rowerów będzie można skorzystać na terenie 16 gmin.
Chociaż wynik 9% wybranych przez mieszkańców projektów rowerowych nie jest wybitny w skali kraju, to już suma ponad 8 mln przeznaczonych na infrastrukturę rowerową robi wrażenie.
11 projektów bezpośrednio rowerowych to tylko część nakładów na infrastrukturę przeznaczonych przez Urząd Miasta Gdańska dla poprawy sytuacji rowerzystów.
Jest bezpieczniej na ulicach
Duży ruch na ścieżkach rowerowych skutkuje sporą liczbą zdarzeń drogowych. Rok 2022 zamknięto bilansem 269 incydentów, co dało średnią na poziomie 0,57 w przeliczeniu na 1000 mieszkańców. Pocieszający jest jednak fakt, że nikt nie stracił życia. Widać również wyraźną poprawę w porównaniu do lat poprzednich.
Rowerowy rozwój to nie tylko inwestycje w otoczenie, ale także dbanie o odpowiednie kształtowanie przyszłych pokoleń. Gdański Urząd Miasta zapewnił uczniom wybranych szkół podstawowych zajęcia edukacyjne z uczestnictwa w ruchu drogowym.
Do upowszechniania roweru jako sposobu komunikacji przyczyniają się także coroczne kampanie „Kręć Kilometry dla Gdańska”. Najbardziej aktywni uczestnicy, dojeżdżając do pracy na rowerze, mogą liczyć na nagrody. Są one fundowane zarówno przez miasto, jak i przez firmy w ramach ich wewnętrznej rywalizacji.
Chcesz zobaczyć, jak wygląda sytuacja w innych miastach? Wejdź na: