Czeskie rowery elektryczne – Crussis, Superior i Rock Machine
26-04-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Zastanawiasz się, jaki rower elektryczny kupić? Wybór wcale nie musi być trudny, choć do omówienia jest więcej części niż w klasycznych modelach – dodatkowo masz silnik, akumulator i wyświetlacz. Aby ułatwić decyzję, przygotowaliśmy ranking rowerów elektrycznych z podziałem na zastosowanie: e-biki do miasta, trekkingu i MTB z pełną lub tylko przednią amortyzacją. W każdej trójce polecanych elektryków z danego segmentu nie zabrakło nieco tańszego roweru, odpowiedniego na praktycznie każdą kieszeń.
Rower elektryczny MTB może mieć tylko przednie lub pełne zawieszenie. W przypadku GASGAS TRA 5 jest to ta druga opcja, która spodoba się osobom lubiącym trudne szlaki.
Spis treści:
Typ roweru – e-biki, podobnie jak klasyczne modele bez wsparcia, różnią się wieloma cechami w zależności od zastosowania.
Kupowanie przeznaczonego do zjazdów fulla e-MTB z potężnym silnikiem nie ma sensu dla osób, które chcą jeździć tylko po mieście. Na ulicach nie potrzeba ani ciężkiego zawieszenia, ani zbyt pojemnej, zwiększającej masy baterii. Przydadzą się za to komponenty i akcesoria poprawiające wygodę, tak samo jak w elektrycznym trekkingu. Ten ostatni służy do długich podróży, ale może nie sprawdzić się poza utartymi szlakami. Być może najbardziej uniwersalny okaże się więc hardtail e-MTB. To rower, którym można śmiało pojechać do okolicznego lasu, wygodnie pokonywać krawężniki, a także uprawiać turystykę górską.
Marka – wiele firm wyspecjalizowało się w produkcji e-bike’ów, kiedy inne pozostały przede wszystkim przy klasycznych modelach. Najlepsze marki rowerów elektrycznych to obecnie między innymi Cannondale, R-Raymon, Husqvarna, Haibike, Winora, Lapierre czy Superior. Czasem warto zwrócić uwagę także na mniej znanych producentów, w rodzaju hiszpańskiego przedsiębiorstwa GASGAS lub tajwańskiego Besv – zaoferują świetną cenę za przyzwoity model.
Rama – jest wytrzymalsza niż w klasycznych rowerach. Tak jak w przypadku standardowych modeli, tak w e-bike’ach warto zwrócić uwagę na geometrię, która sprosta wybranemu zastosowaniu.
Silnikiem w e-bike'u Superior eXC 7019 B jest Bosch Active Line Plus, czyli wzmocniona wersja (50 Nm) urządzenia cenionego za cichą pracę i płynną asystę pedałowania.
Porównując rowery z tego samego segmentu (hardtail MTB, trekking, miasto, full), należy zwrócić uwagę na parametry ramy. Istotny będzie na przykład stosunek parametru Stack do Reach – większy oznacza mniejsze pochylanie się do kierownicy. Jeśli chodzi o materiał, to karbon pojawia się dopiero w rowerach kosztujących 20 000 zł i więcej. Solidne aluminium jest tańsze i wytrzyma więcej w razie zderzenia z przeszkodą ciężkiego, rozpędzonego roweru elektrycznego.
A jaki elektryk wybrać, kierując się masą konstrukcji? Zazwyczaj nie warto przesadnie przejmować się tym parametrem ani aerodynamicznością modelu, ponieważ na trasie można liczyć na wsparcie silnika (do 25 km/h). Masa e-bike’a może być jednak ważna przy przewożeniu roweru samochodem czy znoszeniu po schodach.
Silnik – najlepsze rowery elektryczne mają urządzenie montowane centralnie, czyli w mufie suportu. Taki silnik bezpośrednio przenosi moc na napęd, a dodatkowo przyczynia się do rozłożenia ciężaru e-bike’a bardziej pośrodku, a nie peryferyjnie, co pozytywnie wpływa na sterowanie. Wersje mocowane w tylnej lub przedniej piaście dobrze radzą sobie za to w lekkich szosówkach czy tańszych modelach miejskich i turystycznych.
Akumulator mocowany na ramie oznacza większe obciążenie centralnej części roweru. To dobrze, bo tak umiejscowiona bateria mniej wpływa na sterowanie e-bikiem.
Dobre rowery elektryczne polecane przez fachowców mają silniki cenionych marek: Shimano, Bosch, Bafang, Panasonic lub Yamaha. Najczęściej warto szukać modeli z wysokim momentem obrotowym (70-95 Nm), ponieważ zapewniają solidniejsze wsparcie na wymagających podjazdach, a na lżejszej drodze można wybrać mniej intensywną asystę. Mocniejsze silniki są jednak cięższe i słabiej zoptymalizowane względem słabszych trybów. Jeśli więc wiesz, że nie będziesz pokonywać zbyt wielu górek, spokojnie możesz zaoszczędzić, kupując rower z nieco słabszym potencjałem (40-60 Nm).
Chcesz wgryźć się w szczegółowe dane na temat urządzeń w e-bike’ach? Zapoznaj się z przewodnikiem po silnikach do rowerów elektrycznych.
Bateria – należy zwrócić uwagę na pojemność ogniw, szybkość ładowania oraz opcję łatwego wyjmowania akumulatora, która przyda się do bezpiecznego przechowywania urządzenia lub transportowania roweru. Prawie wszystkie polecane rowery elektryczne w rankingu mają baterię w dolnej rurze ramy (to ważne przede wszystkim w MTB) lub przy podsiodłówce. Dzięki temu umiejscowienie akumulatora nie zaburza naturalnego środka ciężkości, przez co mniej wpływa na sterowanie. W niektórych e-bike’ach bateria znajdzie się na bagażniku (pewne trekkingi i modele miejskie).
Wycieczki po bezdrożach? Model e-MTB pomoże tak na trudnej nawierzchni, jak i na piaszczystych podjazdach.
Obecnie stosuje się niemal wyłącznie urządzenia litowo-jonowe. Do parogodzinnych wycieczek wystarczy około 500 Wh pojemności akumulatora, natomiast do ponad stukilometrowych podróży potrzeba 720 Wh lub więcej. Jeśli pokonujesz krótkie trasy w mieście i masz możliwość łatwego ładowania roweru po którejś skończonej jeździe, na przykład raz w tygodniu, wystarczy bateria o około 300-400 Wh.
Komplet danych na temat akumulatorów znajdziesz w naszym przewodniku po bateriach do rowerów elektrycznych.
Napęd tradycyjny – w wielu wypadkach im prostszy i wytrzymalszy, tym lepszy, dlatego producenci pozbywają się przedniej przerzutki. Dodatkowa koronka na kasecie lub lepsza grupa osprzętu to miłe dodatki, ale warto pamiętać, że w niewielkim stopniu przekładają się na wrażenia z jazdy rowerem elektrycznym, gdzie większość czasu korzysta się ze wspomagania.
Osoby słabiej zaznajomione ze sposobem działania e-bike'ów mogą odwiedzić jeden z naszych stacjonarnych salonów rowerowych i na miejscu przetestować jazdę ze wspomaganiem.
Mocny silnik (85 Nm), daleki zasięg (ponad 150 km) i solidna rama z doskonale wpasowaną baterią to mocne zalety modelu Superior eXF 9039.
Hardtaile, czyli uniwersalne rowery górskie z amortyzowanym widelcem oraz sztywnym tyłem, są najpopularniejszym rodzajem modeli e-MTB. Kosztują zdecydowanie mniej niż wersje z pełnym zawieszeniem, a dzięki 100-120 mm skoku amortyzatora oraz wsparciu silnika idealnie nadają się do podjazdów i tras typu XC. Jaki kupić rower elektryczny górski? Ranking ma dwie propozycje typu hardtail, które spokojnie starczą na górskie drogi i jedną nieco tańszą, która zadowoli osoby lubiące wyjeżdżać z miasta i zapuszczać się w teren.
Ranking hardtaili e-MTB | |||
---|---|---|---|
Model roweru |
|
|
|
Silnik | 85 Nm (Bosch) | 70 Nm (Yamaha) | 60 Nm (Yamaha) |
Bateria | 750 Wh (Bosch PowerTube) | 630 Wh (Trend Power /Simplo) | 500 Wh (Yamaha ML500) |
Zasięg | 100 km | 90 km | 90 km |
Wyświetlacz | Bosch LED Remote | LCD 1,7” | LCD 1,7” |
Geometria | Progresywna | Stabilniejsza | Stabilniejsza |
Inne zalety | Koła Tubeless Ready z oponami z mieszanką EXO Widelec RockShox Silver TK 120 mm | Gwarancja Raymon Care i CarePlus | Przystępna cena |
Lapierre Overvolt HT 9.7 to potwierdzenie tezy, że w e-bike’u można zadbać o dosłownie każdy szczegół. Mocne wsparcie od Boscha pozwala przejechać nawet 100 km z włączonym silnikiem, którego 85 Nm oznacza łatwe podjeżdżanie pod każdą górkę. Zarówno kąt główki ramy (66°), jak i rury podsiodłowej (74°) wskazują na progresywną geometrię, która przyda się do zabawy singletrackach.
Najlepsze modele są napędzane przez silniki centralne, czyli wbudowane w suport.Na uwagę zasługuje także amortyzowany widelec RockShox 35 Silver TK o skoku 120 mm, który sprawia, że hardtail sprawdzi się na wymagających trasach współczesnego XC. Jakość Overvolta HT 9.7 jest podkreślana przez zestaw kół gotowych do konwersji na system bezdętkowy. Opony z cenionym wzmocnieniem EXO Protection i nowoczesny napęd CUES U6000 sprawiają, że na start przygody z e-MTB ciężko wymarzyć sobie coś lepszego.
Jeśli zastanawiasz się, jaki rower elektryczny do 15000 zł kupić, a ma być to hardtail raczej do lasu i górskiej turystyki, to świetnym wyborem okaże się R-Raymon Hardray Select. Za sterowanie odpowiada większy niż w modelu Lapierre wyświetlacz LCD o przekątnej 1,7”. To urządzenie, podobnie jak silnik, wykonała firma Yamaha, zapewniając maksymalny moment obrotowy 70 Nm.
Dzięki baterii Trend Power/Simplo (630 Wh) możesz jechać ze wsparciem nawet 90 km na jednym ładowaniu akumulatora. Cieszą również solidne opony o szerokości 2,35”, choć w kwestii kół trzeba powiedzieć, że z tyłu przydałby się mocniejszy standard Boost, zamiast klasycznego szybkozamykacza QR.
Mocniejsza bateria zapewnia dalszy zasięg wspomagania.
Dodatkowo ten rocznik firma R-Raymon objęła dożywotnią gwarancją na ramę i trzyletnią na komponenty elektryczne w ramach programów Raymon Care i Raymon CarePlus.
W osiągnięciu dużego zasięgu pomaga prawidłowa technika jazdy rowerem elektrycznym.
W kolejnym 29-calowym e-MTB od niemieckiego producenta zastosowano dużą baterię o pojemności 500 Wh oraz silnik Yamaha PW-TE. To przystępny cenowo, uniwersalny model o umiarkowanym momencie obrotowym (60 Nm). Z łatwością starczy na wycieczki w okolicznych lasach i nie tylko.
Maksymalny zasięg wspomagania na jednym ładowaniu wynosi około 90 kilometrów, co sprzyja długim wycieczkom. Realny czas pracy wspomagania zależy od pogody, stylu jazdy i profilu trasy, ale dziewięćdziesięciokilometrowy zasięg daje pojęcie o dużych możliwościach tego roweru.
Na wysokim poziomie stoi również konwencjonalny osprzęt tego e-bike’a. Nieskomplikowany napęd 1x9 pracuje płynnie przy dużym obciążeniu, a amortyzator Suntour XCT30 o skoku 100 mm oraz dwutłoczkowe hydrauliczne hamulce tarczowe Tektro HD-M280 świetnie sprawdzają się na leśnych ścieżkach i w nieco pagórkowatym terenie.
Czasem lepiej unikać komplikacji i trzymać się prostych zasad. Dlatego w rankingu rowerów elektrycznych trekkingowych uwagę zwróciliśmy przede wszystkim na funkcjonalne akcesoria, solidny osprzęt oraz napęd elektryczny o dalekim zasięgu.
Ranking top 3 trekkingów elektrycznych | |||
---|---|---|---|
Model e-bike’a |
|
|
|
Silnik | 85 Nm (Shimano) | 70 Nm (Yamaha) | 40 Nm (Shimano) |
Bateria | 500 Wh (Darfon) | 630 Wh (Simplo) | 504 Wh (Darfon) |
Zasięg | 100 km (eco) | 90 km | 80 km |
Wyświetlacz | LCD 1,4” | TFT, color 2,8” | LCD 1,4” |
Wyposażenie warte uwagi | Widelec RockShox Judy Silver TK Solo Air 100 mm Napęd Deore Mieszanka Addix w oponach | Regulowany mostek Oświetlenie Herrmans/AXA Bardzo szerokie opony Continental Contact Plus City Obręcze TR | Osłona łańcucha Amortyzowana sztyca Przystępna cena Zintegrowana przerzutka Enviolo City |
Nie zawsze podróże wiodą po płaskim terenie, a każdy, kto ma przed sobą stromą górkę, a za placami kilkadziesiąt kilometrów w siodełku, chce maksymalnego wsparcia. Zapewni je Superior eXR 6090 Touring, bo ma aż 85 Nm maksymalnego momentu obrotowego, czyli wyznacznik dobrego roweru elektrycznego. Męski trekking może mieć jednak minus w postaci dość niskiej pojemności akumulatora. Z tak potężnego silnika warto więc korzystać umiejętnie i stosować mocniejsze wsparcie tylko wtedy, kiedy trzeba.
W elektrycznych rowerach trekkingowych obciążenie w postaci bagażnika, błotników czy oświetlenia przestaje przeszkadzać. Silnik dużo daje!
Dodatkowo klasyczny osprzęt jest wręcz górski, a nie typowo trekkingowy. Grupa Shimano Deore M6100 gwarantuje 12 koronek kasety 10-51T, a więc bardzo szeroki zakres. Zaletą trekkingu jest też widelec RockShox Judy Silver TK ze sprężyną powietrzną SoloAir o skoku 100 mm. Taki komponent jest lżejszy od mechanicznych odpowiedników i można go łatwiej dostosować do masy rowerzysty.
R-Raymon TourRay E 6.0 Lady 9S M350 ma bogate wyposażenie i zapewnia mocne wsparcie, co pozwala określić go dobrym rowerem elektrycznym. Damski e-trekking postawiono na kołach w dość nietypowym jak na model turystyczny rozmiarze, bo 27,5”. Szerokie obręcze pozwoliły jednak na montaż opon o szerokości aż 56 mm, co zapewnia duży komfort i świetną przyczepność w terenie. Właśnie dlatego ten R-Raymon doskonale nadaje się nie tylko na szuter czy polne drogi, ale nawet dość wymagające leśne ścieżki.
Taki dobór ogumienia wiąże się jednak z wyższymi oporami toczenia na asfalcie, które kompensuje mocny silnik elektryczny Yamaha PW-ST wraz z baterią Simplo. Pojemność akumulatora wynosi 630 Wh, czyli wystarczy na około 90 km zasięgu. Co istotne – do sterowania służy duży wyświetlacz z kolorowym ekranem o przekątnej aż 2,8 cala!
Wiele e-bike'ów, w rodzaju Orbea Kemen, ma ciekawe oświetlenie zasilane z akumulatora roweru elektrycznego.
Wyprawowego charakteru modelu dopełnia zestaw funkcjonalnych akcesoriów – bagażnik, komplet lampek i regulowany mostek – w jakie wyposażono ten rower elektryczny. Damski ranking e-bike’ów trekkingowych – jeśli tworzylibyśmy takie osobne zestawienie, a nie skupiali się na modelach odpowiednich dla każdego – z pewnością wyróżniłby ten model na pierwszym miejscu.
Niedrogi, ale naprawdę solidnie wyposażony e-trekking od tajwańskiej marki ma silnik Shimano Steps E5000. To jeden z najlepszych systemów do poruszania się po mieście – niepozorny, lekki i cichy. Urządzenie zapewnia 40 Nm maksymalnego momentu obrotowego, co nie brzmi na dużo, ale na polskich nizinach czy w większości naszych miast stanowi odpowiednią wartość. Użytkownicy cenią ten silnik także za naturalność jazdy, która ułatwia manewrowanie w terenie zabudowanym.
Do aluminiowej ramy przymocowano baterię o pojemności 504 Wh. Jej umiejscowienie nie przeszkadza w czasie podróży, a prosty demontaż pozwala łatwo zabrać akumulator ze sobą do mieszkania lub biura, aby komfortowo uzupełnić energię. Co ważne, ze względu na ramę bez górnej rury, ten rower to model unisex – pozwala łatwo wsiadać tak rowerzystom, jak i rowerzystkom. Jeśli więc zastanawiasz się, jaki rower elektryczny dla kobiety wybrać, to BESV CT 2.3 LS będzie wprost doskonały.
Damper pojawia się nie tylko w rowerach stricte do MTB. Haibike Adventr FS 9 sprawdzi się w turystyce górskiej, a dzięki błotnikom i bagażnikowi pozwoli jechać w suchej odzieży i przewieść dużo rzeczy.
Interesujące jest też to, że model wykorzystuje bezstopniową przerzutkę Enviolo. Oznacza ona automatyczną zmianę przełożeń, dzięki czemu opór klasycznego napędu samoistnie dostosowuje się do ukształtowania nawierzchni. W ten sposób użytkownik może w pełni oddać się przyjemności podróżowania, bez konieczności zastanawiania się nad tym, jaki bieg będzie optymalny do jazdy.
Wiele zależy od tego, gdzie pracujesz – można przecież wyobrazić sobie rowerzystów pracujących w trudno dostępnych lokalizacjach, którzy potrzebują zawieszenia o większym skoku. Widelec z ugięciem około 50 mm w zupełności jednak wystarczy, aby uczynić wygodnym każdy miejski rower elektryczny. Ranking zawiera polecane e-biki do codziennych podroży po asfalcie oraz – ewentualnie – utwardzonych drogach polnych.
Ranking top 3 e-bike'ów do miasta | |||
---|---|---|---|
Model e-bike’a |
|
|
|
Silnik | 70 Nm (Yamaha) | 45 Nm (Bafang) | 50 Nm (Yamaha) |
Bateria | 500 Wh (Yamaha) | 360 Wh (Darfon) | 500 Wh (Yamaha) |
Zasięg | 90 km | 100 km | 80 km |
Wyświetlacz | TFT, color 2,8” | Kingmeter YKPP01 | LCD 1,7” |
Inne zalety | Oświetlenie Hermans/AXA Opony Schwalbe | Oświetlenie Lezyne Dużo miejsc montażowych na ramie Szerokie opony (50c) | Oświetlenie AXA Opony Tubeless Ready Napęd Nexus w piaście |
Modele polecane w tej części rankingu kosztują od 4999 zł do 10999 zł. Jeżeli szukasz więcej tańszych opcji, to kilka propozycji znajdziesz w tekście "Jaki rower elektryczny wybrać do 5000 zł?"
W wielu aglomeracjach, takich jak Lublin, Bydgoszcz czy Trójmiasto, nie brakuje wzniesień, pod które trzeba podjechać w drodze do pracy. Przyda się tam mocniejszy silnik w rodzaju Yamahy PW-St 70 Nm, który umieszczono w ramie roweru Husqvarna Grand City Y3. Bateria o pojemności 500 Wh pozwala przejechać nawet 90 km na jednym ładowaniu akumulatora. Co istotne, do sterowania elektrykiem służy bardzo duży kolorowy wyświetlacz TFT (2,8”).
Elektryczny rower gravel? Dlaczego nie. Producenci e-szutrowców dbają o oszczędną konstrukcję, a więc akumulator nie jest zbyt pojemny. Silnik za to może być dość mocny – w Ghost Path Asket Advanced maksymalny moment obrotowy wynosi 60 Nm.
Na uwagę zasługuje też zestaw oświetlenia marek Herrmans i AXA, który zapewni bezpieczeństwo po zmroku. Pomoże w tym odblaskowy pasek na oponach Schwalbe Road Cruier o szerokości 44 mm. Warto docenić również hydrauliczne hamulce tarczowe, skuteczne w każdą pogodę.
Na drugim miejscu znajduje się tani model, który ma wiele zalet. Cannondale Mavaro Neo SL 2 wyposażono w urządzenia słabsze niż u konkurencji, ale przez to lżejsze i zoptymalizowane pod względem dużego zasięgu przy niższym wsparciu. Przejechać na jednym ładowaniu baterii można zatem więcej (do 100 km), a sam silnik Bafang G020 o 45 Nm nie odbiega wcale parametrami tak mocno od Yamahy PW-CE w omówionym niżej modelu R-Raymon. Wyświetlacz jest prostszy, jak w starszych licznikach, ale nadal czytelny – do sterowania w zupełności wystarczy, ale nie zadowoli gadżeciarzy.
Cannondale Mavaro Neo SL 2 ma coś, czego brakuje wielu rowerom – mnogość miejsc montażowych na torby. Tak wielu mocowań nie ma w wielu gravelach! To sprawia, że zarówno na ramie, jak i bagażniku można przewieść bardzo dużo bagażu – idealnie na długie wycieczki, co świetnie współgra z tak dużym zasięgiem e-bike’a. Fajnie też, że zamontowano szerokie opony (50 mm), które w istotny sposób zwiększają komfort jazdy. Za bezpieczeństwo odpowiada zestaw cenionej marki Lezyne.
Warto kierować się ocenami innych kolarzy, którzy już wypróbowali rowery elektryczne. Opinie użytkowników w przypadku Mavaro Neo SL 2 są bardzo pozytywne – chwalą między innymi siodełko i oczywiście cenę.
Miejski rower elektryczny R-Raymon CityRay E 2.0 500 pozwoli na wygodne dojazdy do pracy i weekendowe wycieczki po lasach. Wystarczy spojrzeć na osprzęt, aby przekonać się, że to model przygotowany na niemal każde warunki.
Centralny silnik Yamaha PW-CE waży niecałe 3 kilogramy, dzięki czemu rower nie jest mocno obciążony. R-Raymon CityRay E 2.0 500 pochodzi z serii przeznaczonej do rekreacji, dlatego ma kompaktowe wymiary i pracuje bardzo cicho. Funkcja automatycznego trybu wspomagania ułatwia zarządzanie silnikiem. Oprogramowanie dobiera działanie tak, aby zawsze dostarczać użytkownikowi optymalnej mocy.
Wyposażenie uzupełnia bardzo praktyczny przy codziennej jeździe jednorzędowy napęd z 7-biegową piastą Shimano Nexus, a także nietypowe, ale niezawodne rozwiązanie – hydrauliczne hamulce szczękowe marki Magura. Opony wykonano w technologii Tubeless, dzięki czemu można je przekonwertować na system bezdętkowy. W bezpiecznych powrotach po zmroku pomoże zestaw oświetlenia od firmy AXA.
Rower elektryczny z pełnym zawieszeniem to wyspecjalizowany sprzęt, którego możliwości pozwalają na pokonywanie górskich zjazdów i podjazdów. Zwłaszcza we wjeżdżaniu na szczyty pomaga silnik, który powinien cechować się dużym momentem obrotowym. Z kolei w kwestii bezpieczeństwa należy zwrócić uwagę na widelec, damper i hamulce.
Ranking top 3 rowerów elektrycznych typu full | |||
---|---|---|---|
Model e-bike’a |
|
|
|
Silnik | 85 Nm (Shimano) | 85 Nm (Yamaha) | 60 Nm (Yamaha) |
Bateria | 630 Wh (Darfon) | 720 Wh (Simplo) | 500 Wh (Yamaha ML500) |
Zasięg | 150 km (eco) | 100 km | Brak danych |
Wyświetlacz | LCD 1,6” | LCD multicolor | LCD 1,7” |
Zawieszenie | 140 mm DT Swiss | 140/150 mm Rock Shox | 130 mm SR Suntour |
Inne zalety | Obręcze DT Swiss TR 4-tłoczkowe hamulce wyścigowy osprzęt XT | Koła TR 4-tłoczkowe hamulce napęd SX Eagle | Przystępna cena |
Czeska marka pokazała, że potrafi robić e-biki o ogromnych możliwościach terenowych. Superior eXF 9049 R to najlepszy rower elektryczny z pełnym zawieszeniem, które ma 140 mm skoku i zostało wykonane przez firmę DT Swiss. Powietrzne sprężyny w widelcu DT-F535 i damperze R 535 ONE umożliwiają łatwe dostosowanie parametrów do wagi użytkownika.
Na tym fullu rowerzysta będzie czerpał frajdę z tras trailowych czy nawet all-mountain. Klasyczny osprzęt w elektrykach bywa traktowany po macoszemu, ale w eXF 9049 R znajdziesz napęd z wyścigowymi, a więc lekkimi komponentami Shimano Deore XT.
Największe zalety Superiora kryją się jednak w aluminiowej ramie. To mocny silnik Shimano EP801 o momencie obrotowym 85 Nm oraz akumulator Darfon zapewniający e-bike'owi zasięg do ponad 150 km. Na czytelnym wyświetlaczu LCD o przekątnej 1,6" łatwo wybierzesz tryb pracy i zobaczysz wszelkie niezbędne informacje.
TrailRay 140E 10.0 to dobrze wyposażony e-MTB typu full suspension dla kolarzy kochających jazdę po stromych górskich trasach. Tam liczą się nie tylko szybkie zjazdy, ale także przyjemność z podróżowania. W filozofię pokonywania mocno rzeźbionego terenu idealnie wpisuje się elektryczny silnik Yamaha PW-X3 w koncepcji Pure Ride. 85 Nm maksymalnego momentu obrotowego zapewnia moc i dynamikę wystarczającą do poradzenia sobie z niemal każdym wyzwaniem. Z kolei lekkość, kompaktowość i szybkość reakcji wspomagania sprawiają, że każdy pokonany kilometr cieszy podwójnie.
Zawieszenie modelu R-Raymon TrailRay 160E 7.0 ma 140/150 mm skoku, czyli wartość odpowiednią do wymagającego trailu lub nawet enduro czy all-mountain. Widelec to powietrzny RockShox Domain RC (Debon Air) oraz wykorzystujący podobny system damper RockShox Deluxe Select Air. Jest to świetny zestaw, który cechuje się lekkością, płynnością, wytrzymałością oraz możliwościami dokładnej regulacji pod użytkownika.
Na trzecim miejscu rankingu znajduje się znowu tańszy odpowiednik wyżej opisanych modeli. GASGAS TRA 5 ma system elektryczny firmy Yamaha z silnikiem o 60 Nm momentu obrotowego i akumulatorem o pojemności 500 Wh. To oczywiście mało jak na górskiego fulla, ale przystępnym cenowo ścieżkowcem nadal można pokonywać szlaki szybciej niż klasycznym.
Zawieszenie SR Suntour (powietrzne z tyłu, mechaniczne z przodu) charakteryzuje 130 mm skoku, czyli tradycyjnie jak na trail. W kwestii standardowego wyposażenia GASGAS TRA 5 ma kilka zalet, na przykład obręcze Tubeless Ready i mocne osie w standardzie Boost.