Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Odpowiednio dobrany, prawidłowo wyregulowany rower sprawia, że jazda staje się nie tylko przyjemniejsza, ale także zdrowsza. Niewłaściwe ustawienie komponentów – siodełka, kierownicy czy mostka może przyczynić się do zwiększonego bólu mięśni i stawów. Jak tego uniknąć? Prawidłowa pozycja na rowerze zależy od wielu czynników, wśród których najważniejsze to dopasowanie jej do swoich możliwości oraz stylu jazdy.
Spis treści:
Ból pleców i drętwienie mięśni podczas jazdy – to problem dotyczący zarówno osób początkujących, jak i tych, które jeżdżą od dłuższego czasu. Jeżeli chcesz uniknąć utrudniających treningi uporczywych niedogodności w okolicy szyi, ramion, pleców czy kolan, to czas sprawdzić, czy Twoja pozycja na rowerze jest prawidłowa. Zarówno zbyt nisko, jak i zbyt wysoko ustawione siodełko oraz niewłaściwie ustawiona kierownica mogą mieć negatywny wpływ na zdrowie.
Musisz przy tym pamiętać, że nie ma jednej, uniwersalnej metody na regulację, a dużo zależy od rodzaju roweru oraz stylu jazdy. Inne oczekiwania ma przecież osoba poruszająca się na co dzień na modelu miejskim, a inne marzący o rozwijaniu rekordowych prędkości król szos. Najczęściej mówi się o podziale pozycji na rowerze na:
W ostatnich latach możemy zauważyć zwiększenie się popularności usług bikefittera, czyli osoby specjalizującej się w dopasowywaniu regulacji pojazdu do potrzeb konkretnego użytkownika. W ten sposób można wypracować zdrową pozycję na rowerze. Profesjonalny fitting opiera się na skrupulatnych pomiarach statycznych i dynamicznych, które pozwalają na wybór rozwiązań stworzonych na miarę potrzeb kolarzy.
Studia bikefittingowe (takie, jak to ulokowane w salonie stacjonarnym CentrumRowerowe.pl) najczęściej odwiedzają profesjonaliści, przygotowujący się do startu w zawodach. Z usługi może skorzystać jednak każdy, kto chce zwiększyć swój komfort podczas jazdy, a samodzielna regulacja nie przynosi ulgi. W ramach konsultacji mogą być podejmowane takie tematy, jak dobór siodełka czy customowych wkładek do butów.
Warto pamiętać o tym, że zachowanie prawidłowej pozycji na rowerze jest możliwe tylko wtedy, gdy rozmiar ramy jest właściwie dopasowany do użytkownika. W przypadku, gdy jesteś posiadaczem zbyt małej, masz jeszcze szansę na korygowanie rozmiaru za pomocą m.in. specjalnych podkładek lub wydłużonego mostka. Jeżeli jednak kupiłeś zbyt dużą ramę, dopasowanie nie będzie możliwe. Stąd warto wybierać rower, korzystając z sugestii producenta lub specjalnie opracowanych kalkulatorów rozmiarów.
Większość rowerzystów rozpoczyna poszukiwanie prawidłowej pozycji na rowerze od regulacji siodła. Jeżeli zastanawiasz się, jak ustawić wysokość siodełka, to najlepiej zacznij od jednej z najpopularniejszych metod, czyli tzw. testu pięty.
To najmniej skomplikowane rozwiązanie. Aby określić prawidłową wysokość siodełka, musisz umieścić piętę na pedale w momencie najniższego ułożenia, tak aby noga była wyprostowana. Następnie siodełko regulujesz w taki sposób, aby miednica pozostawała w pozycji poziomej.
Jeżeli ten sposób nie przyniesie zadowalających efektów, to pora spróbować nieco bardziej bardziej zaawansowanych technik, którego szczegółowo opisaliśmy w naszym poradniku – Jak ustawić siodełko w rowerze?
Nie tylko prawidłowe ustawienie siedziska, ale także odpowiednia regulacja kierownicy w rowerze ma wpływ na komfort podczas jazdy. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w osobnym artykule o regulacji kierownicy w rowerze.
Myślisz, że przemieszczając się rowerem miejskim, nie musisz go regulować? Nic bardziej mylnego! W porównaniu do innych popularnych typów ram przyjmujemy tutaj najbardziej wyprostowaną postawę, co sprawia, że łatwiej utrzymujemy stabilną pozycję. Charakterystyczna kierownica wygięta w tzw. kształt jaskółki pozwala na wygodne rozmieszczenie rąk. Niewątpliwie, prawidłowa pozycja na rowerze miejskim sprawi, że jazda stanie się przyjemniejsza.
Jak ustawić siodełko w rowerze miejskim? Tutaj najlepiej sprawdzi się metoda LeMonda lub Holmesa. Ważne! Ten typ roweru jest wyjątkowy. W odróżnieniu od innych kierownicę ustawiamy wyżej niż siodełko o co najmniej 5 cm! Dzięki temu ciężar naszego ciała zostaje przeniesiony na tył roweru. Pozwala to odciążyć nasze nadgarstki i ramiona.
To najbardziej uniwersalny rodzaj roweru. Jest idealny zarówno do jazdy po mieście, jak i na wycieczki w nieznane. Jeżeli Ty również zastanawiasz się, jak utrzymać prawidłową pozycję na rowerze trekkingowym podczas rekreacji, zastosuj się do prostych zasad. Wysokość kierownicy w dopasuj do indywidualnych potrzeb.
Warto zastosować zasadę, aby pomiędzy ramieniem a tułowiem był kąt mniejszy niż 90 stopni. Pamiętaj, że w przypadku tego rodzaju pojazdu najważniejszy jest Twój komfort. Wysokość kierownicy w rowerze trekkingowym może pozostać mniej więcej na tej samej wysokości, co siodełko. Gdy trzymasz ją rękami, Twoje ramiona powinny być swobodnie opadać na gripy. Podobne zasady zastosuj, jeżeli masz rower crossowy.
Jazda na rowerze powinna sprawiać przyjemność, więc ważne jest, aby zadbać o maksymalnie komfortową postawę. W prawidłowej pozycji sylwetka powinna być wyprostowana lub lekko pochylona do przodu. Dolegliwości bólowe pojawiające się w ciągu pierwszych 20 minut przejażdżki są zazwyczaj objawem złego ustawienia siodełka albo zbytnim oddaleniem kierownicy od tułowia.
Dyskomfort po nawet krótkiej wyprawie sprawi, że szybko się zniechęcisz, dlatego pamiętaj o kilku podstawowych zasadach:
Jeżeli cenisz długie wyprawy rowerowe o charakterze turystyczno-podróżniczym, bez względu na rodzaj posiadanego roweru, musisz zapewnić sobie komfort. Musisz zatem zaleźć balans między zrelaksowaną, wyprostowaną pozycją umożliwiającą swobodne podziwianie mijanych krajobrazów, a ergonomiczną, sprzyjającą pokonywaniu długich dystansów.
Do tego typu zastosowań często wybierane są gravele (chociaż sprawdzą się też inne modele), które pozwalają na wygodne pokonywanie długich odcinków. W tym przypadku jednym z największych dylematów jest zdecydowanie się na konkretny rodzaj kierownicy – prosta czy baranek. Ten drugi pozwala swobodną na zmianę ułożenia rąk podczas jazdy, co ułatwia znalezienie optymalnej pozycji. To świetna opcja, gdy nie potrzebujesz zabierać ze sobą dużej ilości bagażu. Jeżeli planujesz długie, wielodniowe wyprawy i chcesz montować sakwę z przodu, to jednak prosta będzie lepszą opcją. Nie musisz jednak być skazany na trzymanie dłoni w jednej pozycji. Unikniesz drętwienia rąk i bólu pleców, stosując rogi. Pozwolą na naturalne ułożenie się na kierownicy, co rozluźni ramiona.
Prawidłowa pozycja na rowerze szosowym powinna pozwalać na dynamiczną jazdę, dlatego plecy są w niej lekko pochylone, łokcie ugięte, a głowa trzymana nisko. Siodełko należy ustawić tak, aby kolana znajdowały się nad osią pedałów, a kierownica na wysokości zapewniającej komfort oraz aerodynamikę – zazwyczaj niżej niż sztycę.
Wielu kolarzy szosowych ma problem ze znalezieniem właściwej pozycji na swoim rowerze. Musi ona przede wszystkim zapewniać wygodę podczas długich, wymagających treningów. Zarówno początkujący, jak i zaawansowani użytkownicy tego typu rowerów powinni regularnie weryfikować ułożenie swojego ciała podczas jazdy. Na ustawienie siodełka w rowerze szosowym warto poświęcić więcej czasu, przy czym najlepiej sprawdzi się metoda LeMonda lub Holmesa. Pozycja siodełka zwykle powinna być pozioma. Niektórzy kolarze decydują się na niewielkie 1-3 stopniowe pochylenie. Najczęściej umiejscawia się je około 2-2,5 cm powyżej mostka.
Ważne w zachowaniu prawidłowej pozycji na rowerze szosowym jest odpowiednie wyregulowanie kierownicy. Należy pamiętać, aby pomiędzy ramieniem a tułowiem zachować kąt 90 stopni. Im większe zgięcie naszych rąk, tym bardziej aerodynamiczna sylwetka. W przypadku, gdy posiadasz kierownicę aero, przechyl ją o jeden lub dwa stopnie. Zastosowanie tej zasady nie tylko zwiększy komfort jazdy, ale pozwoli na osiągnięcie jak najlepszych wyników. Im niżej ustawiona jest kierownica, tym mniejszy opór powietrza. To najważniejsza zasada, jeśli chodzi o wysokość kierownicy w rowerze szosowym.
Warto wiedzieć, że niektórzy kolarze, którzy chcą przyjmować aerodynamiczną pozycję podczas jazdy, a jednocześnie pragną zwiększyć swój komfort, stosują lemondkę, czyli „leżak”. O wadach i zaletach tego rozwiązania oraz o prawidłowym ustawieniu nakładki przeczytasz w artykule: Czy warto korzystać z lemondki?
Pamiętaj!
W przypadku sportowej jazdy ustawienie siodełka i kierownicy w rowerze to nie wszystko. Użytkownicy pedałów zatrzaskowych muszą pamiętać także o odpowiednim montażu i ustawieniu bloków SPD lub SPD-SL. Kwestia ta dotyczy zarówno osób jeżdżących na gravelach, jak i na szosie czy MTB.
Prawidłowa pozycja na rowerze MTB różni się od szosowej. Tu ważna jest stabilność i kontrola w terenie. Plecy są pochylone, ale sylwetka pozostaje mniej łokcie szerzej rozstawione, a ciężar ciała rozłożony równomiernie między koła. Kierownica oraz siodełko dostosowane do stromych zjazdów lub podjazdów.
Co więcej, ustawienie siodełka w rowerze MTB znacząco różni się od wysokości odpowiedniej do jazdy miejskiej. Jeżeli chcesz wygodnie podróżować po różnorodnym terenie – z dużą ilością przewyższeń, musisz mieć na uwadze przede wszystkim sposób rozmieszczenia środka ciężkości. Kolarz jest stabilny, kiedy ciężar rozkłada się po równo na każde z kół, co idealnie sprawdza się w trakcie jazdy po płaskim terenie. W trakcie zjazdów i podjazdów należy balansować tą wartością tak, aby uzyskać najbardziej satysfakcjonujące parametry.
W trakcie podjazdów musisz przemieścić swój ciężar ciała na przednie koło, co pozwoli na zachowanie równowagi. Tylko w ten sposób zostanie ono w odpowiedni sposób ustabilizowane. W innym przypadku istnieje ryzyko oderwania się przodu roweru od podłoża, co możne skończyć się upadkiem.
Odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku zjazdów. Wówczas wysokość siodełka w MTB musisz maksymalnie obniżyć, następnie wysunąć ciało do tyłu, co pozwoli Ci na dociążenie tylnego koła i amortyzację. Niezachowanie prawidłowej pozycji, może skutkować wypadkiem.