W Szczecinie duże zaangażowanie mieszkańców w rozbudowę infrastruktury rowerowej
25-07-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Poznań jest jednym z miast w Polsce, gdzie pomiar natężenia ruchu rowerowego odbywa się elektronicznie, więc można sprawdzić nie tylko liczbę rowerzystów na ścieżkach, ale również intensywność ruchu rowerowego w konkretnej porze dnia czy miesiąca. Urządzenia postawione w 26 punktach miasta od początku roku naliczyły ponad 2,5 miliona przejazdów rowerów.
W stolicy Wielkopolski przyrost dróg rowerowych w latach 2018-2021 wyniósł 40%, a na nowopowstałych odcinkach od razu odnotowano znaczny wzrost ruchu rowerowego.
Rozbudowa sieci dróg rowerowych ma szereg pozytywnych skutków, a jednym z istotniejszych jest spadek liczby wypadków z udziałem rowerzystów od 2018 roku o 9,5%.
Mimo szeregu innowacji miasto przeznacza jedynie 0,25% budżetu na sprawy związane z infrastrukturą rowerową, co nie pozostaje bez echa w środowisku aktywistów:
Poznań w ostatnich kilku latach zrobił duży progres w kwestii rozbudowy infrastruktury. Zostały ukończone lub niemal ukończone 3 trasy główne, przewidziane w podstawowym dokumencie strategicznym dot. rozwoju sieci dróg dla rowerów, czyli Programie Rowerowym. Do tego należy również doliczyć projekty uspokajania ruchu na osiedlach, które zostały wdrożone wraz z rozszerzeniem strefy płatnego parkowania, a to spowodowało skokowy wzrost liczby ulic z kontraruchem i kontrapasami rowerowymi, których mamy obecnie już ponad 250.
W dalszym ciągu jednak w Poznaniu pozostaje wiele osiedli, których mieszkańcy nie mają dostępu do tras rowerowych prowadzących do centrum, a w wielu dzielnicach infrastruktura wymaga uzupełnienia brakujących odcinków. W szczególności poprawy wymagają połączenia prawo- i lewobrzeżnego Poznania, bo tylko 3 istniejące mosty są przystosowane do ruchu rowerowego, z czego tylko 1 w centrum. Sytuację powinna poprawić budowa Kładki Berdychowskiej, która jest planowana od wielu lat, ale zagrożeniem jej realizacji są wzrastające koszty inwestycyjne i jest ryzyko, że jej budowa zostanie ponownie odłożona na przyszłość.
- Karol Raniszewski, Rowerowy Poznań
Poznań przyjął Strategię rozwoju elektromobilności, w której ruch rowerowy odgrywa bardzo ważną rolę. Miasto planuje stopniowo przechodzić na model kompaktowego z krótkimi odległościami między punktami najważniejszymi dla mieszkańców. Ma pomóc w ograniczeniu ruchu samochodowego.
W projekcie ujęty jest również plan utworzenia spójnej sieci dróg rowerowych, zapewniających dojazd do centrum z każdej części miasta. Rozwój systemu rowerów miejskich czy wspieranie rozwoju elektromobilności. Miasto widzi również potrzebę kolejnych modernizacji, aby całkowicie wyeliminować udział rowerzystów w wypadkach drogowych.
Wyniki Poznania w aktualnym Raporcie: Miasta dla rowerzystów
Stworzenie stref czystego transportu oraz szybki transport zbiorowy, to dwa projekty, które mają takie same, bardzo pożądane na ten moment efekty – poprawa jakości powietrza i udostępnienie ekologicznej komunikacji zbiorowej dla wszystkich mieszkańców.
Chcesz odebrać rower gotowy do jazdy w swoim mieście? Sprawdź gdzie możesz to zrobić w Poznaniu.
Posiadasz sprawny rower i jesteś gotowy na podróż? Sprawdź ciekawe trasy rowerowe w regionie Wielkopolska.