Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Gdańsku. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

5 sposobów na piszczące hamulce w rowerze

Data aktualizacji: 13-02-2025

Większość kolarzy nie chce, by rower wydawał jakiekolwiek dźwięki. No może poza grzechotką Ratcheta i dzwonkiem, ewentualnie jakimś miłym dla ucha odgłosem zmiany przełożeń. Ale nie trzeba być rowerowym purystą, by chcieć pozbyć się skrzypienia, zwłaszcza związanego z tak ważną funkcją jak hamowanie. Dla właściciela dwóch kółek nawet najmniejszy zgrzyt to może być bowiem sygnał, że coś z osprzętem jest nie tak. Poznaj 5 sprawdzonych sposobów na pozbycie się problemu piszczących hamulców w rowerze.

Brudna tarcza hamulcowa w rowerze.Hamulce tarczowe są bardziej podatne na piszczenie niż modele szczękowe, za to lepiej działają, gdy są mokre.

 Dlaczego hamulce w rowerze piszczą?

Zabrudzenia, wilgoć, zużycie i niedopasowanie elementów – oto dlaczego hamulce w rowerze piszczą. Aby wyeliminować kolejno możliwości powstawania dziwnych dźwięków, skup się najpierw na powodach łatwych do wykluczenia.

  • Zabrudzenia – to najczęstszy powód piszczenia hamulców. Dostające się do klocków hamulcowych do roweru i zacisków błoto czy woda są przede wszystkim przyczyną piszczących hamulców w rowerze z V-brake’ami lub innych modeli szczękowych. Tarczówki z kolei są bardzo podatne na tłuste zanieczyszczenia (np. smar użyty podczas serwisowania).
  • Niedopasowanie – po serwisowaniu lub wielu przejechanych kilometrach może się zdarzyć, że klocki przestaną dobrze przywierać do obręczy lub tarczy hamulcowej w rowerze. Nie zawsze jednak niedopasowanie jest wynikiem przesunięcia się elementów względem siebie w wyniku napraw czy eksploatacji. Dlaczego piszczą hamulce tarczowe w rowerze całkowicie nowym? Ponieważ poszczególne części muszą się trochę dotrzeć, aby zapewnić ciche działanie i pełną skuteczność hamowania.
  • Specyfika elementów – nawet niewielka ilość wody sprawia, że V-brake'i czy U-brake'i są mniej skuteczne, a także wydają nieprzyjemne odgłosy. To ich minus w porównaniu do tarczówek, które nie są całkowicie ciche w deszczu, ale odgłosy mają mniejszą intensywność. A dlaczego hamulce tarczowe w rowerze piszczą, i to naprawdę głośno? Może to być wynik montażu okładzin metalicznych lub półmetalicznych. Te muszą mieć czas na rozgrzanie się, a więc pierwsze kilometry jazdy nie zawsze będą zbyt przyjemne dla ucha. Podobnie jednak przegrzanie układu – będące wynikiem braku radiatora w okładzinach lub nieodpowiedniej struktury tarczy – sprawi, że mogą pojawić się dziwne dźwięki.
  • Zużycie – w pewnym momencie część klocka przeznaczona do kontaktu z tarczą lub obręczą ulegnie całkowitemu wytarciu. Okładziny mogą być też nowe, a obręcz czy tarcza – już zużyte. W obu przypadkach tarcie będzie powodował twardszy element, który niszczy przylegające komponenty, a to sygnalizowane jest piszczeniem, skrzypieniem, a w końcu zgrzytem.

Mechanik rowerowy serwisuje hamulce.Regulacja hamulców często pozwala uporać się z uciążliwym piszczeniem. 

 Jak naprawić piszczące hamulce w rowerze?

Ciężko wyczuć przyczynę hałasu, po prostu patrząc na komponenty – to sprawdza się przede wszystkim w przypadku startych obręczy czy piszczących klocków w rowerze ze zużytymi okładzinami. Zabrudzeń na tarczy wcale tak dobrze nie widać, podobnie jak delikatnego przesunięcia się klocków, a więc trzeba próbować różnych rozwiązań. Oto pięć sposobów, jak naprawić hamulce w rowerze.

Jak sprawić, by hamulce działały ciszej?

Sposób na piszczenie

Kiedy się sprawdzi?

Jak to zrobić?

Odtłuszczenie tarcz i okładzin

W tarczówkach, sprawdza się prawie zawsze

Spryskaj czystą ścierkę odpowiednim odtłuszczaczem i dokładnie przetrzyj tarczę, a najlepiej wyjmij okładziny tarczowe i umyj cały hamulec

Regulacja hamulców

Kiedy odtłuszczenie nie pomogło

Wyreguluj hamulce w rowerze

Wypalenie okładzin

W tarczówkach z metalicznymi okładzinami, kiedy czyszczenie i regulacja nie przyniosły efektów, a nie chcesz kupować nowych klocków

Użyj palnika, piekarnika lub kuchenki gazowej, aby wypalić zabrudzenie

Przetarcie klocków

W nowym rowerze lub nowych elementach hamulca

Wybierz się na kilka przejażdżek i powinno być po problemie

Wymiana elementów

Kiedy widać zużycie klocków, tarczy lub obręczy (łatwo widoczne w przypadku hamulców szczękowych, a w tarczówkach raczej po wyjęciu okładzin)

Kup nowy element, zwracając uwagę na kompatybilność, a następnie dokonaj wymiany


 1. Jak odtłuścić tarcze hamulcowe w rowerze?

Tarczę można wyczyścić bez zdejmowania klocków, chociaż istnieje ryzyko, że nieco zabrudzeń może zostać na okładzinach, a te – znowu ubrudzą tarczę. Aby szybko pozbyć się zabrudzeń, należy spryskać komponent rozpuszczalnikiem organicznym, np. odpowiednim alkoholem. Na różnych forach rowerowych można znaleźć proponowane rozwiązania – między inny wspominany jest izopropanol. Ale czym odtłuścić tarcze hamulcowe w rowerze, aby mieć całkowitą pewność tak skuteczności, jak i tego, że preparat będzie bezpieczny dla komponentów? Lepiej postawić na dedykowane rozwiązania w formie sprayów.

Nie każdy materiał będzie też odpowiedni do usuwania brudu z tak wymagającego komponentu, jakim jest hamulec. Czym czyścić tarcze hamulcowe w rowerze? Potrzeba absolutnie suchej i czystej szmatki – na materiale nie może znajdować się żaden ślad po smarze czy innym tłustym środku. Dobrze sprawdzają się nawet ręczniki papierowe, o ile tylko za bardzo się nie strzępią. Po spryskaniu tarczy właściwym preparatem wystarczy przetrzeć dokładnie powierzchnię ową ściereczką, dzięki czemu komponent będzie wreszcie suchy i pozbawiony wszelkich tłuszczy.

 2. Regulacja jako sposób na skrzypiące hamulce

Często nawet zmiana dętki i ponowny montaż koła sprawi, że okładziny będą nierówno przylegać do tarczy – to problem często spotykany w systemie QR. W przypadku klasycznych V-brake’ów kłopot dotyczy z kolei zbyt mocno dociśniętych do obręczy klocków nowych lub przesuniętych przez zużycie się linki. Obie te sytuacje – i nie tylko, przyczyn może być więcej – mogą doprowadzić do piszczenia, a nawet hamowania pomimo braku zaciśnięcia klamki. Recepta? Trzeba przeprowadzić regulację hamulców rowerowych – przeczytaj w naszym innym wpisie, jak to zrobić.

 3. Wypalenie okładzin hamulcowych

Niektórzy jako sposób na piszczące hamulce tarczowe w rowerze polecają również wypalenie klocków hamulcowych. Taką metodę stosuje się jednak tylko w przypadku okładzin metalicznych. Jak naprawić hamulce tarczowe w rowerze za pomocą wysokiej temperatury? Wystarczy wykorzystać piekarnik (250°C) lub wypalać klocki nad kuchenką gazową czy palnikiem. U wielu ekspertów wspomnienie o takiej próbie ratowania elementów wywołuje uśmiech na twarzy, a wszystko dlatego, że koszt nowych klocków wynosi nawet poniżej 30 zł. Rowerzyści, którzy jednak chcą oszczędzić, a mają w miarę nowe okładziny, mogą śmiało spróbować.

 4. Daj klockom czas – muszą się dotrzeć!

Nie wszystkie skrzypienia są wynikiem eksploatacji, czyli zabrudzenia czy zużycia elementów. Piszczące hamulce tarczowe w nowym rowerze to problem, z którym zetknął się prawie każdy rowerzysta. Wszystko dlatego, że poszczególne elementy muszą się o siebie dotrzeć i ze sobą dopasować, aby cały komplet idealnie współgrał. Wystarczy jeździć i ostrożnie hamować, a po kilku przejażdżkach zauważysz znaczną różnicę. Z czasem nie tylko pozbędziesz się nieprzyjemnych dźwięków – poprawi się też siła hamowania i wyczucie zacisków z poziomu klamki.

 5. Wymiana elementów w hamulcu

Wymiana zużytych okładzin na nowe sprawi, że po naciśnięciu klamki będzie dużo ciszej – zwłaszcza jak nowe elementy się dotrą. Aby pozbyć się problemu skrzypiących hamulców w rowerze, najlepiej wymienić klocki na żywiczne, które są zdecydowanie mniej hałaśliwe od odpowiedników metalicznych czy półmetalicznych. To niezmiernie ważne, zwłaszcza gdy masz w rowerze tarcze z napisem „resin pads only” – wtedy inne okładziny niż organiczne odkształcałyby komponent. Pamiętaj też, że zużyta tarcza (tarczówki) lub obręcz (modele szczękowe) również powinny być wymienione w celu pozbycia się piszczenia.