Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Lumen, luks i kandela – każde z tych słów ma związek z mocą światła, dlatego można przeczytać je w parametrach lampek rowerowych. Jednak co dokładnie oznaczają poszczególne jednostki i jak przekładają się na realne możliwości oświetlenia? W tym artykule postaramy się to wyjaśnić, aby maksymalnie ułatwić wybór mocnej lampki rowerowej.
Szukając najlepszego oświetlenia do swojego roweru, większość użytkowników decyduje się na wybór najmocniejszej lampki dostępnej w ramach założonego budżetu. Często okazuje się, że wcale nie jest to taki dobry pomysł, a zakupiony w ten sposób produkt nie w pełni odpowiada na potrzeby rowerzysty. Dzieje się tak z głównie dwóch powodów:
Postanowiliśmy wykorzystać swoje doświadczenia z pracy nad porównywarką oświetlenia rowerowego i przekuć je w krótki poradnik, w którym wyjaśnimy podstawowe kwestie związane z wydajnością lampek. Dowiesz się z niego, jakie są różnice pomiędzy luksami, lumenami i kandelami, czyli trzema jednostkami, które opisują moc lampek. Podpowiadamy także jak najłatwiej dobrać model odpowiedni do swojego stylu jazdy.
Wolisz skupić się na praktyczniejszych informacjach? Sprawdź rzeczywiste możliwości oświetlenia w naszym teście lampek rowerowych.
Aby odróżnić dobre oświetlenie rowerowe musimy najpierw odświeżyć sobie kilka podstawowych informacji z lekcji fizyki. Sposób działania lampek można opisać za pomocą kilku jednostek, z czego skrzętnie korzystają producenci oświetlenia. Wobec braku ustandaryzowanych parametrów każdy kupujący powinien wiedzieć, co opisują lumeny, luksy i kandele.
Zacznijmy od najczęściej stosowanej jednostki, czyli lumenów (lm). Lumeny są miarą strumienia świetlnego, czyli całkowitej ilości światła emitowanego przez źródło, w tym wypadku lampkę rowerową. Warto pamiętać jednak o tym, że moc wyrażona w lumenach informuje o intensywności świecenia, jednak nie opisuje jego kierunku.
W uproszczeniu można przyjąć, że model o konkretnej liczbie lumenów wystarczy do bezpiecznej jazdy w danych warunkach, które zależą przede wszystkim od oświetlenia terenu oraz prędkości jazdy. W ten sposób przygotowaliśmy małą ściągawkę dla kupujących – ile lumenów powinna mieć moja lampka rowerowa?
Tylna lampka do rekreacyjnej jazdy | Tylna lampka do dynamicznej jazdy, także w terenie | Przednia lampka ostrzegawcza | Przednia lampka oświetlająca na umiarkowane warunki | Przednia lampka oświetlająca do jazdy terenowej lub nocnej | |
---|---|---|---|---|---|
Lumeny | 10-50 | 50-250 | 100-300 | 300-700 | 700-2000 |
Kandele | 4-10 | 10-15 | 20-50 | 50-100 | 150+ |
Luksy | x | x | 20-40 | 40-100 | 150+ |
Większość producentów opisuje moc swojego oświetlenia w lumenach, ponieważ całkowita ilość światła wytworzonego przez diodę określa jej siłę. Jednak w realnych warunkach – podczas jazdy – na skuteczność oświetlenia drogi wpływa również kształt soczewki, kierunek promienia oraz kilka innych parametrów. Dlatego do przedstawienia mocy przednich i tylnych lampek rowerowych używa się również innych jednostek – luksów i kandeli.
Trochę trudniejszą do opisana jednostką jest kandela (cd). O ile w lumenach wyraża się moc całego światła emitowanego przez lampkę, o tyle w kandelach określa się światłość, czyli ilość światła, jakie można zmierzyć poza źródłem oświetlenia. W uproszczeniu, za pomocą tej jednostki przedstawia się intensywność światła w określonym kierunku – w tym przypadku przed lampką – bez uwzględniania promieni „zmarnowanych”, czyli np. odbitych od obudowy lub rozproszonych po drodze.
Moc lampki wyrażona w kandelach ma dla rowerzystów wysoką wartość poznawczą, jednak niewielu producentów podaje ten parametr swoich produktów. Robią to tylko marki, takie jak – Cateye, Spanninga oraz Topeak, czyli raczej budżetowe propozycje do podstawowych zastosowań. Skuteczność działania zarówno przednich, jak i tylnych lampek częściej opisuje się za pomocą luksów.
Luks (lx) jest jednostką, która dostarcza najwięcej praktycznych informacji na temat jasności lampki rowerowej w terenie. Określa natężenie światła padającego prostopadle na powierzchnię 1m² (1 lx = 1 lm / 1m²). Oznacza to, że opisuje ile wyemitowanych przez lampkę lumenów dociera do określonej powierzchni, czyli jak diody skutecznie oświetlają drogę.
Warto przy tym pamiętać, że liczba zmierzonych luksów zależy od odległości, w jakiej ustawiono źródło światła. Zazwyczaj robi się to z dystansu jednego metra, ponieważ dzięki temu wyniki są miarodajne.
Dla przykładu: Lampka LED do roweru o maksymalnej mocy 100 lm, świecąca na powierzchnię 5m2 ma wartość 20 luksów w odległości 1 metra od źródła światła. W przedniej lampce taka wartość wystarczy przy rekreacyjnej jeździe po mieście, natomiast w tylnej sprawdzi się nawet do dynamicznych treningów poza terenem zabudowanym.
Gdyby w specyfikacji technicznej producenci podawali moc lampek zarówno w luksach, jak i w lumenach, to mogłoby się okazać, że dwa modele o różnej ilości emitowanego światła – 800 i 1000 lm – zapewniają takie samo natężenie w luksach. Jak to możliwe? Wystarczy, że jedne diody emitują promienie pod innym kątem, co zmienia powierzchnię, jaką są w stanie oświetlić w odległości 10 metrów:
1000 lm/5m² = 200 lx
800 lm/4m² = 200 lx
Natężenie światła pozostaje takie samo, ale różnicę stanowi powierzchnia, na jaką padają promienie.
Najlepsze oświetlenie rowerowe projektowane jest w taki sposób, aby jak najlepiej odpowiadało potrzebom użytkownika. W przypadku lampek przednich możemy wyróżnić trzy podstawowe typy, różniące się sposobem działania:
Nawet na podstawie bardzo szczegółowo przedstawionych parametrów produktu trudno ustalić jak konkretna lampka LED do roweru sprawdza się w realnych warunkach.
Do mniej wymagających zastosowań, czyli rekreacyjnej jazdy i okazjonalnych powrotów po zmroku wystarczą informacje o mocy oświetlenia opisane w lumenach lub luksach. Jednak do dynamicznej jazdy – zwłaszcza na MTB lub gravelu – oraz częstych nightride’ów warto poszukać modeli maksymalnie odpowiadających konkretnym potrzebom.
Stworzyliśmy do tego narzędzie – Porównywarkę Oświetlenia, które zdecydowania ułatwia wybór. Porównywarka oświetlenia pozwala na podstawie wykonanych w terenie zdjęć zobaczyć, jak promień generowany przez daną lampkę oświetla drogę.