Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Gdańsku. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jak założyć owijkę na kierownicę?

Data aktualizacji: 13-01-2025

Owijka na kierownicę rowerową to absolutnie niezbędny element wyposażenia dla każdego kolarza szosowego lub gravelowego. Zapewnia ona nie tylko odpowiedni komfort dla dłoni, ale również pewny chwyt. Wielu osobom problemy sprawia jednak jej zakładanie. W tym artykule dowiesz się jak to zrobić, a także poznasz rodzaje owijek. Podpowiemy też, jakie modele są warte uwagi.

owijka na kierownicy szosowejPo założeniu owijki rower musi wyglądać estetycznie.

 Do czego służy owijka na kierownicę rowerową?

Owijka to akcesorium przeznaczone do kierownic szosowych oraz gravelowych (wszystkich typu baranek). Ze względu na specyficzną konstrukcję nie ma dopasowanych do nich gripów, dlatego ich funkcję pełni specjalna taśma. Jej zadaniem jest przede wszystkim zagwarantowanie użytkownikowi pewnego chwytu, ale również zapobieganie otarciom skóry dłoni.

Kierownica bez owijki to nic innego jak wygięte, aluminiowe bądź karbonowe rurki. Nietrudno sobie wyobrazić, jak podczas intensywnego wysiłku dłonie ześlizgują się z niej, kiedy tylko zaczną się pocić, zwłaszcza w gorące dni. Taśma, podobnie jak w rakietach tenisowych, umożliwia wygodny chwyt. Dzięki temu rowerzysta może komfortowo pokonywać nawet duże dystanse.

Poza funkcjami czysto praktycznymi owijka odgrywa także znaczącą rolę w kwestiach estetycznych. Jeżeli zależy nam też na niebanalnym wyglądzie kierownicy, wybór taśm, przede wszystkim różnych wersji kolorystycznych, z pewnością pozwoli na wybór odpowiedniego modelu. Intensywne kolory - czerwony, niebieski lub wyraziste printy, jak np. ten zastosowany w modelu LIZARD SKINS DSP 2.5 Bar Tape pozwolą na znaczące odświeżenie designu roweru.

 Owijka na rower – na co zwrócić uwagę przy wyborze?

Wybierając owijki rowerowe, trzeba pamiętać o kilku aspektach, mających istotny wpływ na odczucia podczas jazdy. Pierwszym z nich jest materiał. Najczęściej spotykane są:

  • materiały syntetyczne,
  • korek,
  • skóra.

Każdy rodzaj ma swoje wady i zalety. Dlatego warto dobrze przemyśleć zakup, a także zdefiniować swoje preferencje. Należy też wziąć pod uwagę to, czy zamierzamy stosować rękawiczki rowerowe oraz jakiego rodzaju one będą. Do mocno wyściełanych, wyposażonych w żelowe panele rękawiczek zazwyczaj nie ma sensu dobierać grubej owijki.

MateriałZaletyWady
Syntetyczny
  • Lekki
  • Wytrzymały
  • Zapobiega ześlizgiwaniu się dłoni
  • Dobrze tłumi drgania
  • Odporny na warunki atmosferyczne
  • Po mocnym wytarciu nie zapewnia komfortu i nie zapobiega odciskom
Skóra
  • Dobre tłumienie drgań
  • Gwarantuje pewny chwyt
  • Materiał naturalny
  • Może ulegać przetarciom
  • Wymaga odpowiedniej konserwacji
Korek
  • Lekki
  • Przyjemny w dotyku
  • Dobrze tłumi drgania
  • Zapewnia dobry chwyt
  • Materiał naturalny
  • Łatwo się brudzi
  • Nie jest odporny na warunki atmosferyczne i pot (łatwo nasiąka)

Obecnie najczęściej stosuje się syntetyki, takie jak choćby nylon albo poliuretan. Charakteryzują się one wysoką wytrzymałością i zazwyczaj występują w formie specjalnych pianek albo żelu. Dzięki temu są bardzo przyjemne w dotyku oraz zapobiegają drętwieniu dłoni.

Kolejną ważną cechą jest grubość. Na rynku dostępne są zarówno modele cienkie, nieprzekraczające 2-3 mm, jak i nieco grubsze. Te pierwsze pozwalają lepiej „czuć rower”, natomiast wersje bardziej obszerne efektywniej tłumią drgania.

Ostatni aspekt dotyczy kwestii estetycznych. Owijki rowerowe mają różne kolory oraz zróżnicowane faktury. Niektóre mają barwę jednolitą, inne natomiast są mieszane. Daje to naprawdę duże pole do popisu w sferze indywidualizacji kierownicy. A przecież każdy kolarz dba o to, aby jego rower dobrze się prezentował. Taśma w jaskrawych barwach może też zwiększyć widoczność na drodze, a tym samym poprawić bezpieczeństwo rowerzysty.

 Jak założyć owijkę na kierownicę?

Rowerzyści często obawiają się samodzielnego zakładania owijki na kierownicę. Choć wymaga to nieco uwagi i precyzji, to jednak zadanie nie należy do trudnych. Warto więc obejrzeć poniższy film i spróbować założyć taśmę samemu, co pozwoli zaoszczędzić na wizycie w serwisie. Zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że owijki wymienia się zazwyczaj co sezon.

 

Warto wspomnieć, że w zestawie z owijką zawsze otrzymujemy również korki (zaślepki do kierownicy) oraz taśmę do końcowego mocowania. W razie, gdyby uległa ona uszkodzeniu przy pierwszej próbie montażu, można ją bez obaw zastąpić zwykłą, czarną taśmą izolacyjną.

Jak zakładać owijki na kierownicę – krótka instrukcja:

Na początek przygotujmy sobie nasze narzędzia, a właściwie jedno narzędzie, czyli nożyczki. Zadbajmy również o stabilnie unieruchomienie naszego roweru – może nam w tym pomóc stojak serwisowy. Jeżeli dokonujemy wymiany owijki, bo np. jest już zużyta, naturalnie na początku będziemy musieli pozbyć się tego, co obecnie znajduje się na kierownicy, a nie nadaje się już do użytku.

Starą taśmę wystarczy odwinąć, a rurki przetrzeć specjalnym preparatem np. odtłuszczaczem do tarcz albo alkoholem, aby pozbyć się pozostałości po kleju. Czyszczenie jest konieczne także, kiedy zakładamy nową owijkę. Usuniemy w ten sposób zanieczyszczenia z kierownicy, aby nowy model się lepiej trzymał. Jeżeli powierzchnia jest czysta, zaczynamy zakładanie owijki.

  1. Weźmy do ręki taśmę izolacyjną, za pomocą której przykleimy do kierownicy wszystkie luźne linki, np. od hamulców. Umieśćmy je z przodu kierownicy, aby powiększyć powierzchnię chwytu dla dłoni. Jeśli zarówno one, jak i pancerze wymagają serwisowania – przy nawijaniu owijki to dobry moment na ich wymianę. Oczywiście tę czynność pomijamy, jeżeli uznamy, że nie ma takiej potrzeby. Nie zapomnijmy o wyjęciu korków, zabezpieczających rurki kierownicy oraz podwinięciu gum od klamkomanetek – bez tego nie nawiniemy owijki poprawnie i nie będzie się ona trzymała stabilnie.
  2. Nową taśmę rozwijamy i zdejmujemy osłonkę kleju – jeśli jest.
  3. Nawijanie (najlepiej od zewnątrz do wewnątrz) zaczniemy od dołu kierownicy, ale zanim to zrobimy, przykładamy owijkę i zostawiamy mniej więcej ⅓ wystającego brzegu, by schować go w rurkę. Dzięki temu korek będzie się trzymał sztywno.
  4. Przy okręcaniu taśmy, lekko ją naciągamy i sprawdzamy, czy każda nowo powstała z niej warstwa równo nachodzi na siebie, a klej przylega do koierownicy. W miejscach, gdzie mamy klamkomanetki, najlepiej zrobić tzw. ósemkę, ponieważ całość będzie wyglądała estetycznie. Można również zasłonić mocowanie odciętym paskiem owijki, a następnie owinąć go taśmą (sposób pokazany na filmie).
  5. Gdy zaliczymy ten etap, czeka nas finisz na mostku. Nadmiar owijki odcinamy nożyczkami – można to zrobić pod skosem i wykańczamy całość taśmą. Może być to zwykła izolacyjna lub dołączona do zestawów, jak np. w Fizik Vento Solocush Tacky. Zatykamy korek i gotowe! Teraz wystarczy powtórzyć te czynności po drugiej stronie kierownicy. 


 Jaka owijka na kierownicę będzie odpowiednia?

W gąszczu wielu dostępnych produktów niektórzy rowerzyści mają problem ze zdefiniowaniem tego, jaka owijka rowerowa będzie odpowiednia do jazdy szosowej, a jaka sprawdzi się w gravelu. Tymczasem nie jest to nic skomplikowanego. Najważniejsza jest tak naprawdę grubość oraz faktura. Omówmy pokrótce, które modele sprawdzą się w konkretnych dyscyplinach i dlaczego.

 Owijka na kierownicę gravel

Owijka gravel musi być przede wszystkim grubsza od swojej szosowej odpowiedniczki. Najlepiej sprawdzą się modele mające ok. 3-4,5 mm grubości. Tak gęsta struktura sprawia, że taśma lepiej tłumi drgania. Przekłada się to na większy komfort podczas pokonywania nierównych nawierzchni. Stanowi więc idealne rozwiązanie do jazdy po szutrach, czy ścieżkach leśnych. Miękka powierzchnia niweluje też ucisk, co doceni się zwłaszcza podczas dystansów ultra.

Świetny przykład stanowi choćby owijka Fizik gravel, a dokładnie model Terra, który dzięki specjalnemu, żelowemu podłożu zapewnia wysoki komfort. Wykonano ją z lekkiego materiału Microtex oraz pianki Bondcush, co sprawia, że jest bardzo lekka w dotyku. Ciekawym rozwiązaniem jest również wykończenie Tacky, dzięki któremu dłoń nie ześlizguje się z kierownicy.

Warta uwagi jest też owijka Ergon BT Gravel. Grubość 3,5 mm w połączeniu ze specjalnym tłoczeniem zapewniają odpowiedni komfort oraz pewny chwyt. Podobnie jak opisany wyżej model Terra, dostępna jest w wielu kolorach, co pozwoli na wyróżnienie swojego roweru.

Dla osób, którym zależy na efektownym designie, właściwym wyborem może być Guee SL Dual. Czarna barwa bazowa jest w niej łączona z innymi kolorami, np. zielonym, czerwonym, różowym itd. tworzy to naprawdę ciekawy efekt. Poza walorami estetycznymi oferuje także wygodę – wykonano ją z miękkiej, przyjemnej w dotyku pianki EVA i poliuretanu, a jej grubość wynosi 3 mm.


 Jak znaleźć dobrą owijkę szosową

Owijki szosowe zazwyczaj mają ok. 2-2,5 mm grubości. Dzięki temu pozwalają lepiej czuć rower oraz nawierzchnię. Nie powinno to negatywnie wpłynąć na komfort jazdy, ponieważ asfaltowe drogi zwykle są gładkie i występują na nich raczej niewielkie nierówności.

Wartym uwagi produktem jest Supacaz Super Sticky Kush Star Fade. Wykonana z poliuretanu owijka charakteryzuje się powierzchnią o specjalnej fakturze, którą tworzą tłoczone logo producenta. Zapobiegają one ześlizgiwaniu się dłoni. Fakt, że model oferowany jest w wersjach dwukolorowych (połączenie czerni z inną barwą) sprawia, że bardzo ciekawie prezentuje się na kierownicy.

Kolejny interesujący model to Fizik Vento Microtex Tacky. Prosty wygląd z pewnością przypadnie do gustu osobom stawiającym na minimalistyczny design. Do produkcji zastosowano lekki i trwały materiał Microtex. Pewny chwyt gwarantuje natomiast wykończenie Tacky, dzięki któremu powierzchnia jest bardzo lepka, a jednocześnie przyjemna w dotyku.

Na koniec coś dla osób, które zdecydowanie lubią wyróżniać się w tłumie. Mowa o modelu Supacaz Bling Tape. To owijka o połyskującym wykończeniu, dostępna w wielu kolorach, m.in. złotym. Oprócz efektownego designu oferuje także pewny chwyt oraz wyróżnia się odpornością na warunki atmosferyczne.