Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Przepisy dotyczące oświetlenia rowerowego – w Polsce i w Europie

Data aktualizacji: 19-09-2022

Światła na rower są jak latarka dla człowieka w ciemnościach – rozświetlają drogę, poprawiają widoczność i ogólnie dają poczucie większego bezpieczeństwa. Dzięki nim my widzimy, co znajduje się przed nami, a kierowcy i inni rowerzyści mają świadomość naszej obecności na drodze. Warto więc zainwestować w oświetlenie rowerowe. Przepisy zarówno w Polsce, jak i krajach europejskich mówią nieco więcej na ten temat.

Gdyby przepytać losowo spotkanych rowerzystów, czy wiedzą, w jakiego typu światła zgodnie z literą prawa musi zostać wyposażony ich jednoślad, z pewnością znalazłaby się osoba (być może niejedna) nieznająca odpowiedzi na to pytanie. Warto jednak swoją wiedzę uzupełnić i lepiej zadbać o swoją widoczność. Przepisy obowiązujące w krajach, w których kultura kolarska jest zdecydowanie bardziej rozwinięta i ma dłuższe tradycje, pozwolą nam sprawdzić, czy w Polsce od kolarzy wymaga się dużo czy mało. 

rowerzysta po zmroku z kompletem oświetlenia rowerowegoCo warto wiedzieć o oświetleniu rowerowym - przepisy wiele wyjaśniają. 

Światła na rower, które obowiązują w Polsce

Z oczywistych względów najważniejszą częścią obowiązkowego wyposażenia rowerów jest oświetlenie. Pozwala przede wszystkim rozświetlić drogę i zasygnalizować naszą obecność. To, jakiego koloru powinno ono być i gdzie dokładnie zostać zamontowane, dowiemy się z Rozporządzeniu Ministra Transportu z 6.06.2013 r. Użytkownik jednośladu musi dobrze widzieć, co znajduje się przed nim, ale też nie oślepiać innych znajdujących się za nim. W treści dokumentu znajdują się przepisy, informujące, że w rowerze mają znajdować się:

  • lampki przednie (pozycyjne koloru białego lub żółtego selektywnego);
  • oświetlenie tylne (przynajmniej jedno koloru czerwonego i odblask o kształcie innym niż trójkąt w takiej samej barwie);

Rozporządzenie nie wyklucza korzystania ze świateł migających – wiele modeli oświetlenia ma taką funkcję. Warto zwrócić również uwagę na treść paragrafu 56, owego dokumentu:

1) 
światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m; w przypadku roweru i wózka rowerowego dopuszcza się migające światła pozycyjne;

2) 
powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni, a w przypadku roweru i wózka rowerowego nie wyżej niż 1500 mm i nie niżej niż 250 mm od powierzchni jezdni;

Warto wykroczyć poza to, co wymagane

Kiedy należy używać oświetlenia rowerowego? Przepisy, a dokładniej Prawo o ruchu drogowym mówi o obowiązku włączania go nocą, podczas jazdy w tunelu oraz w trakcie niesprzyjających warunków atmosferycznych, wpływających na zmniejszenie przejrzystości powietrza. Pedałując zatem w ciągu dnia, rowerzysta nie jest zobowiązany do włączania lampek. Mimo iż nie ma wymogu korzystania z niech od rana do zmierzchu, bezpieczniej, aby owe oświetlenie pojawiło się jednak na wyposażeniu. Podobna kwestia tyczy się kasku – nie jest on obligatoryjny, ale lepiej mieć go na głowie i zapobiec potencjalnym urazom.

Lampka rowerowa do jazdy dziennej poprawia widoczność kolarza, a jej moc świecenia nie musi być tak duża jak wersji nocnej – 50 lub 100 lumenów wystarczy, aby zasygnalizować innym uczestnikom ruchu naszą obecność.

Polecane modele


Zastanawiasz się nad zakupem oświetlenia rowerowego? Nie wiesz, na który model się zdecydować? Sprawdź naszą porównywarkę lampek rowerowych.

Podobnie jak rowerowe światła do jazdy dziennej, nie są wymagane również migacze do wskazywania kierunku. W szczególnym przypadku należy pomyśleć jednak o ich montażu. Ci, którzy ciągną za sobą przyczepkę, muszą zweryfikować, czy nie utrudnia lub uniemożliwia zamiaru sygnalizowania skrętu ręką. Jeżeli tak się dzieje, kierunkowskazy do przyczepki są jak najbardziej wskazane.

Oświetlenie rowerowe – przepisy w wybranych krajach europejskich

Jazda na rowerze zyskała popularność nie tylko w takim kraju jak Polska. Zarówno my, nasi sąsiedzi, jak i inni Europejczycy lubią „dwa kółka”. Wiele osób zabiera je na zagraniczne wakacje, by pojeździć po nieznanych dotąd trasach, a częstym kierunkiem rowerowych obozów treningowych stały się Hiszpania, Włochy czy Francja. Wybierając się do innego państwa, dobrze jest wiedzieć więcej na temat przepisów dotyczących oświetlenia rowerowego, aby z podróży przywieźć same dobre wspomnienia zamiast niechcianego mandatu.

Niemcy

Najważniejsze założenia:

  • przód: jedno lub dwie lampki barwy białej oraz odblask,
  • tył: jedna czerwona lampka o kształcie innym niż trójkąt oraz odblask,
  • wysokości: przednia lampka, przedni odblask (min. 400 mm, max. 1200 mm), tył (min. 250 mm, max. 1200 mm).

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: dwa na pedałach i szprychach.

Dodatkowe informacje: światło migające jest niedozwolone po zmroku, a dopuszczalne do jazdy za dnia; oświetlenie rowerowe (w tym również odblaski) musi mieć dedykowaną homologację STvZO (rozporządzenie regulujące zasady dopuszczania pojazdów do ruchu drogowego) i nie może oślepiać innych uczestników ruchu. Modele z tą homologacją są popularne także w Polsce i gwarantują najwyższą jakość.

Czechy

Najważniejsze założenia: 

  • przód: jedna lampka (dopuszczalna migająca) i odblask o białych barwach,
  • tył: jedna lampka (dopuszczalna migająca) i odblask o czerwonych barwach,
  • wysokości: przednia lampka, przedni odblask (min. 400 mm, max. 1200 mm), tył (min. 250 mm, max. 900 mm).

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: dwa żółte na pedałach i szprychach.

Dodatkowe informacje: tylna lampka/odblask nie mogą być mniejsze niż 2000 mm2.

Słowacja

Najważniejsze założenia: 

  • przód: jedna lampka i odblask o białych barwach,
  • tył: jedna lampka i odblask o czerwonych barwach.

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: dwa na pedałach i szprychach.

Dodatkowe informacje: odblaski na ubraniach lub obuwiu mogą zastępować te znajdujące się na rowerze.

Szwecja

Najważniejsze założenia: 

  • przód: jedna lampka o białej lub żółtej barwie, biały odblask,
  • tył: jedna lampka (dopuszczalna migająca) i odblask o czerwonych barwach.

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: biały lub pomarańczowo-żółty z boku.

Dodatkowe informacje: oświetlenie z przodu i z tyłu musi być widoczne z odległości 300 m.

Holandia

Najważniejsze założenia: 

  • przód: białe lub żółte światło,
  • tył: lampa i odblask (kształt inny niż trójkąt) – oba koloru czerwonego.

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: po dwie sztuki na pedałach.

Dodatkowe informacje: oświetlenie nie może być migające, a zamontowane na rowerze nie powinno oślepiać innych osób. Może znajdować się ono również na rowerzyście – przymocowane z przodu do ubrania barwy białej lub żółtej, z tyłu barwy czerwonej.

Hiszpania

Najważniejsze założenia: 

  • przód: światło barwy białej,
  • tył: światło barwy czerwonej (niemigające) i odblask o kształcie innym niż trójkąt.

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: dwa na pedałach i szprychach (opcjonalnie).

Dodatkowe informacje: oświetlenie z przodu i z tyłu musi być widoczne z odległości 300 m, a odblaski ze 150 m, rowery muszą być wyposażone w światła do jazdy dziennej.

Włochy

Najważniejsze założenia: 

  • przód: światło barwy białej lub żółtej,
  • tył: lampa i odblask – oba koloru czerwonego.

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: dwa na pedałach i szprychach.

Francja

Najważniejsze założenia: 

  • przód: jedna lub więcej lampek o barwie białej lub żółtej i biały odblask,
  • tył: światło barwy czerwonej.

Obowiązkowe odblaski o barwie żółtej/pomarańczowej: widoczne z boku lub na pedałach.