Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Gdańsku. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Opony bezdętkowe – prosty przewodnik po systemie Tubeless

Data aktualizacji: 04-03-2025

Tubeless to jedna z przełomowych technologii, które na dobre zadomowiły się w kołach MTB, gravelowych, a nawet szosowych. Co więcej, opony bezdętkowe do roweru z roku na rok są coraz popularniejsze. Nic w tym dziwnego, ponieważ pozwalają stosować niższe ciśnienie, oferują wyższą odporność, a to nie koniec korzyści. W naszym poradniku zaczniemy od najważniejszych cech oraz elementów systemu bezdętkowego, po czym przejdziemy do tematu konwersji kół na Tubeless i radzenia sobie z mocniejszym przebiciem na trasie.

Nalewanie mleczka uszczelniającego do opony bezdętkowejPodczas konwersji opony na system Tubeless należy nalać mleczko bezpośrednio do opony. Potem można już korzystać ze specjalnego wentylu.

 System bezdętkowy – czego potrzeba do przejścia na Tubeless?

Wariant ogumienia, który pozwala poruszać się na rowerze bez dętek, nazywa się Tubeless. Jak działa taka opona bezdętkowa? Ma mocne ścianki boczne i solidną konstrukcję, ponieważ to one powstrzymują powietrze przed wydostawaniem się na zewnątrz. Trzeba jednak zaznaczyć, że sama opona nic nie zrobi w pojedynkę. Obręcz również musi być uszczelniona (zazwyczaj specjalną taśmą) i mieć inny profil, o rantach mocniej trzymających ogumienie. Klinowanie opony jest więc dokładne, dzięki czemu szczelność dotyczy całej przestrzeni między obręczą a ogumieniem – powietrze nie ma gdzie uciec.


Opony Tubeless budowa i zalety. Infografika.Czym jest Tubeless? Oponą bez dętki uszczelnioną za pomocą specjalnego płynu.

Poza tym możliwa jest jazda przy niższym ciśnieniu. (zob. Prawidłowe ciśnienie w rowerze). Brakuje bowiem dętki, która z małą ilością powietrza mogłaby zostać przyszczypnięta, co prowadziłoby do jej uszkodzenia. Funkcję uszczelniającą pełni za to mleczko – preparat zasklepiający oponę w razie powstania niewielkich otworów. Środek ten należy dolać do wnętrza ogumienia w trakcie konwersji na Tubeless, a do kolejnych aplikacji służy specjalny wentyl.

Elementami systemu bezdętkowego są więc:

  • opona Tubeless – precyzyjnie ukształtowane ogumienie o solidnej mieszance i wzmocnieniach, dlatego szczelne.
  • obręcz Tubeless – musi dokładnie trzymać oponę w rantach.
  • taśma tubeless – zapobiega ulatnianiu się powietrza przez otwory na nyple. W niektórych obręczach (UST) nie ma tych otworów, a więc i taśma jest zbędna.
  • mleczko uszczelniające – sprawia, że powietrze nie ucieknie także przez drobne otwory w oponie.
  • wentyle bezdętkowe – element typu Presta (rzadziej samochodowy, AV), przez który można nie tylko pompować oponę, ale również dolewać mleczka.

Dodatkowo warto mieć przydatne akcesoria:

  • aplikator mleczka – pomoże uzupełniać preparat w odpowiedniej ilości.
  • wysokociśnieniowa pompka rowerowa  – umożliwi szybkie uzyskanie wysokiego ciśnienia, co w systemie bezdętkowym ma duże znaczenie, bo rzutuje na poprawne umieszczenie opony na obręczy, które zagwarantuje szczelność.
  • zestaw naprawczy Tubeless – wkłady uszczelniające i szydełko pozwolą na naprawę uszkodzenia, z którym mleczko nie da sobie rady.
  • dętka rowerowa – tak. W przypadku wyjątkowo mocnego przebicia ogumienia Tubeless dętka w zapasie przyda się, aby uratować trasę.

 Opona rowerowa bezdętkowa – co to znaczy?

Mieszanka w ogumieniu Tubeless jest przeważnie lepszej jakości niż w klasycznych wersjach. Oprócz tego wzmocnione ścianki boczne są bardziej odporne na uszkodzenia. W stopce może znajdować się też dodatkowa warstwa butylu lub kevlar, ponieważ są to materiały wysoce wytrzymałe między innymi na rozciąganie. 

Producenci opon bezdętkowych muszą precyzyjnie trzymać się wysokich standardów jakościowych, gdyż jakakolwiek niedokładność przełożyłaby się na nieszczelność, która w ogumieniu Tubeless, podobnie jak w dętkach, jest niedopuszczalna.

 Obręcz w systemie Tubeless

We współpracy z oponami bezdętkowymi sprawdzą się tylko obręcze Tubeless. Producenci kół oferują komponenty fabrycznie zaklejone taśmą lub gotowe do jej założenia. Czasem koło ma jeszcze dodatkowy pasek przeciwdziałający wciskaniu się taśmy w otwory na szprychy. W każdym przypadku profil obręczy musi gwarantować szczelne połączenie z oponą – aby powietrze nie mogło się wydostać.

 Czym cechuje się taśma do uszczelniania obręczy?

Uszczelnienie obręczy od strony otworów na szprychy to zadanie dla specjalnej taśmy samoprzylepnej. Z pozoru akcesorium przypomina zwykłą rolkę do uniwersalnego zastosowania, choć niektóre produkty pokrywa wzór, na przykład z logo marki.

Jaką taśmę do Tubeless wybrać? Warto postawić na rolkę półprzezroczystą, aby potem łatwo lokalizować otwory na nyple czy wentyl. Im dłuższe rolki, tym dłużej starczą. Ważniejszy przy wyborze jest jednak inny wymiar. Jaka szerokość taśmy Tubeless będzie wystarczająca? Akcesorium powinno nie tylko zakryć otwory na nyple, ponieważ to za mało, aby zagwarantować szczelność. Najlepiej spiszą się rolki o ok. 2 milimetry szersze niż samo dno obręczy – dokładnie pokryją jej profil, dociskając brzegi taśmy do ścian felgi.

Warto polecić produkty firm, które produkują bezdętkowe opony rowerowe i inne sprawdzone akcesoria. Pozytywnymi opiniami od lat cieszy się niebieska taśma Schwalbe Tubeless Ready, ale nowszy produkt Muc-Off Rim Tape jest o tyle lepszy, że przezroczysty. Jeśli potrzebujesz taśmy o szerokości 25 mm, to świetnie spisze się również Barbieri Gorilla, która – choć jest najkrótsza (9 m) – kosztuje prawie dwukrotnie mniej niż propozycje dłuższe tylko o metr.


 Mleczko – uszczelniacz do opony, który sam naprawia tubeless

Najczęściej bazą nalanego do opony mleczka, zwanego też uszczelniaczem, jest lateks. W momencie przebicia, czyli gwałtownej zmiany ciśnienia, preparat momentalnie zastyga w danym miejscu. Dzięki temu w ciągu kilku sekund tworzy od środka elastyczną i trwałą łatkę pozwalającą na kontynuowanie jazdy. Mleczko nie będzie jednak działać wiecznie – co kilka miesięcy należy uzupełnić uszczelniacz.

Szukając odpowiedniego preparatu, warto zwrócić uwagę na produkty marek specjalizujących się w konserwacji systemów bezdętkowych. Należy do nich mleczko uszczelniające Effetto Mariposa, które od lat cieszy się wieloma pozytywnymi opiniami. Firma WTB, znana zwłaszcza z komponentów do rowerów używanych w terenie, również opracowała swoją propozycję płynu. Znajdziesz go zarówno w małej buteleczce, jak i prawie litrowej butli. Dobrze przyjrzeć się także marce Dynamic, która do nowoczesnego preparatu dodała włókna Hi-Tec – razem z lateksem to sposób na skuteczne uszczelnienie opony.


 Specjalne wentyle do Tubeless

Konstrukcja wentyli bezdętkowych różni się od klasycznych zaworów, dzięki czemu pozwala nie tylko na pompowanie opon, ale też uzupełnianie mleczka. Osadzenie wentyla może być okrągłe lub prostokątne – poleca się zwłaszcza to pierwsze, ponieważ w tym wypadku w niczym nie zaszkodzi przypadkowe obrócenie wentyla za mocno. W zestawach z wentylami zwykle znajduje się także kluczyk do odkręcania zaworów – to ważne, bo mleczko nalewasz bez zaworu.

Klasycznie przy wyborze wentyla warto zwrócić uwagę na rodzaj zaworu. Najczęściej jest nim Presta, ponieważ pasuje do większości obręczy, ale ze zintegrowaną przejściówką, jak w zestawie Muc Off Big Bore Hybrid, możesz również pompować oponę pompką samochodową (AV). Warto też odpowiednio dobrać długość wentyli – ze względu na wysokość obręczy.

 Zalety i wady opon bezdętkowych

Szybkość zasklepiania przebić i niezawodność systemu bezdętkowego sprawiła, że Tubeless przeciwdziała sytuacjom wywołującym stres oraz opóźnienia na trasie. Drobne przebicia szybko łatają się same, a rowerzysta często nawet nie wie, że uszkodził oponę. Dodatkowo zaleta związana z bezawaryjnością to brak możliwości uszczypnięcia dętki podczas jazdy na małym ciśnieniu, co niekiedy kończy się tak zwanym snake bitem.

Z tym wiąże się kolejny walor – skoro nie ma możliwej do uszkodzenia dętki, to można stosować dużo niższe ciśnienie. Wzrasta więc przyczepność kół do podłoża, która ma szczególne znaczenie w terenie, zwłaszcza gdy trasa jest pełna piasku. Co ważne, wbrew intuicji, opory toczenia również ulegają obniżeniu, bo elastyczna opona bezdętkowa do roweru dostosowuje się lepiej do rzeźby terenu niż ogumienie z dętką. Taki efekt występuje nawet w rowerach szosowych, dlatego profesjonalny peleton zazwyczaj również sięga po tubeless, a nie szytki czy dętki. Pozbycie się tej ostatniej oznacza też zmniejszenie masy kół. Im opony są szersze, tym ma to większe znaczenie, ale w przypadku rowerów MTB różnica może stanowić nawet 200 gramów.

Oczywiście istnieją i minusy systemu Tubeless. Chyba najważniejszym są wyższe koszty instalacji kół typu bezdętkowe, które też kosztują więcej. Dodatkowo trzeba dokupić kilka akcesoriów niezbędnych, a być może również tych niekoniecznych, ale pomocnych. To wszystko oznacza wydatek większy o przynajmniej kilkaset złotych w stosunku do kół dętkowych.

Wlewanie mleczka do opony przez specjalny wentylAplikacja mleczka przez specjalny wentyl jest prosta i nie zajmuje dużo czasu

Na wyższy próg wejścia w świat technologii bezdętkowej składa się też trudny montaż kół: klejenie taśmy, nalewanie mleczka i tak dalej. Za pierwszym razem trzeba rozwiać wszelkie techniczne niejasności dotyczące Tubeless. Czy warto jednak – podsumowując już – pozbyć się dętki w rowerze? Oba wymienione minusy związane z jej brakiem nie powinny mieć większego znaczenia po pierwszym sezonie z oponami bezdętkowymi. Zalet jest po prostu więcej niż mankamentów.

Istnieje jeszcze drobny minusik dotyczący trzymania roweru w ujemnych temperaturach. Gdy ma się w oponach mleko, lepiej unikać mrozów. Niektóre preparaty są jednak specjalnie przeznaczone do niskich temperatur.

Wady i zalety systemu bezdętkowego:

+ większa odporność na przebicia

+ brak możliwości przyszczypnięcia dętki

+ możliwość używania niższego ciśnienia 

+ większy komfort i mniejsze opory toczenia ze względu na wyższą elastyczność

+ niższa waga

– wyższe koszty

– dłuższy czas montażu

– więcej elementów systemu, czyli więcej trudności na początku

– negatywny wpływ ujemnych temperatur na stan mleka

 Konwersja na system Tubeless: 9 kroków

Aby dokonać konwersji kół na system Tubeless, należy najpierw dokładnie odtłuścić obręcze, a następnie starannie okleić ich środek specjalną taśmą. Kolejnym krokiem jest montaż wentyli, przeprowadzany za pomocą kluczyka w zestawie z nimi lub dokupywanego osobno. Kiedy to już gotowe, trzeba nałożyć większą część opon na obręcze przy pomocy klasycznych łyżek z tworzywa. Zostaw tylko mały fragment ogumienia poza felgą, ponieważ przez tę szczelinę należy nalać uszczelniacz. Z naszego osobnego wpisu dowiesz się, ile mleczka lać do opon.

Mleczko wylewające się z opony na ziemię w czasie zakładania ogumieniaOpona Tubeless wymaga wcześniejszej konwersji. Koła z mlekiem są lżejsze i bardziej wydajne od standardowych modeli.

Po wlaniu preparatu powoli przetocz koło do góry nogami, unikając przechylania na boki, bo wtedy więcej mleczka mogłoby się wylać. Mleczna zawartość spłynie teraz w dół, a więc będzie można założyć oponę do końca – uczyń tak. Teraz należy szybko napompować oponę za pomocą kompresora lub specjalnej pompki do opon Tubeless. Niektórzy potrafią to też zrobić klasyczną pompą lub specjalnie przerobioną, ale najłatwiej jest kupić dedykowane akcesorium.

Usłyszysz charakterystyczny dźwięk opony, która wskakuje na swoje miejsce. Skontroluj ciśnienie za pomocą manometru i przysłuchaj się, czy nic się nie ulatnia. Jeśli wszystko się powiodło, masz gotowe koło bezdętkowe do roweru – przygotowane przez Ciebie.

Konwersję na system Tubeless przeprowadzisz w 9 krokach:

  1. Odtłuść obręcz,
  2. Przyklej taśmę do obręczy,
  3. Zamontuj wentyl za pomocą kluczyka,
  4. Nałóż prawie całą oponę na obręcz,
  5. Nalej mleczko do opony,
  6. Przetocz koło tak, aby było do góry nogami,
  7. Załóż oponę do końca,
  8. Bardzo szybko napompuj ogumienie,
  9. Sprawdź ciśnienie.

Jak przerobić koła na system Tubeless, zobaczysz też w naszym filmowym poradniku:

 

 Przebicie opony bezdętkowej na trasie – jak postępować?

Choć zamysł powstania opon rowerowych Tubeless był taki, by naprawiały się same, to mleczko nie zawsze zasklepi przebicie. Zwłaszcza spiczaste skały w górach czy ostre przedmioty na drodze mogą spowodować uszkodzenie, które będzie wymagać od rowerzysty działania. Sposoby są dwa:

  • Założenie do ogumienia zwykłej dętki i dojazd na niej do domu, gdzie można na spokojnie poradzić sobie z awarią gumy.
  • Naprawa opony bezdętkowej na trasie, co nie zawsze, ale często jest możliwe. Szczegółowe porady na temat usuwania tej usterki znajdziesz w poradniku – jak naprawić przebitą oponę rowerową? Systemowi Tubeless poświęciliśmy tam osobny akapit.

Sprawdzone płyny uszczelniające do opon bezdętkowych:

Płyn do czyszczenia opon DYNAMIC Wipe Out Płyn do czyszczenia opon DYNAMIC Wipe Out
54 ,99 zł
Cena katalogowa: 58,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Wrocław (CR Wrocław - CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie Gdańsk (CR Gdańsk - Morski Park Handlowy), ul. Przywidzka 10A, 80-174 Gdańsk Warszawa (CR Warszawa - CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa
Płyn uszczelniający BARBIERI Blob TPU
29 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Uszczelniacz do opon AIROLUBE Tyre Sealer
33 ,99 zł
-10% Najniższa cena: 37,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający do opon ZEFAL
34 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający BARBIERI No Stop
34 ,99 zł
Cena katalogowa: 49 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający do opon TREZADO
5,0

13 opinii

34 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Gdańsk (CR Gdańsk - Morski Park Handlowy), ul. Przywidzka 10A, 80-174 Gdańsk Warszawa (CR Warszawa - CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CR Wrocław - CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Uszczelniacz do opon MOMUM Gum+
5,0

1 opinia

35 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Mleczko uszczelniające BARBIERI Professional No Stop
4,5

7 opinii

36 ,99 zł
Cena katalogowa: 39,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Gdańsk (CR Gdańsk - Morski Park Handlowy), ul. Przywidzka 10A, 80-174 Gdańsk Warszawa (CR Warszawa - CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CR Wrocław - CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie
Płyn uszczelniający do opon TREZADO Vanilla Supreme
4,9

9 opinii

36 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający TUFO Tubeless Ready
36 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający HUTCHINSON Protect'Air Max
38 ,99 zł
-11% Najniższa cena: 43,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający do opon CYCLON Tyre Repair Gel Płyn uszczelniający do opon CYCLON Tyre Repair Gel
39 ,99 zł
Cena katalogowa: 40 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający MORGAN BLUE Tyre Repair
39 ,99 zł
Cena katalogowa: 41,90 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Płyn uszczelniający TUFO Standard
39 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Aplikator mleczka uszczelniającego BARBIERI
39 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!
Dostępny również stacjonarnie Znajdziesz w naszych salonach: Gdańsk (CR Gdańsk - Morski Park Handlowy), ul. Przywidzka 10A, 80-174 Gdańsk Warszawa (CR Warszawa - CH Okęcie Park), Aleja Krakowska 61, 02-183 Warszawa Wrocław (CR Wrocław - CH Aleja Bielany II), ul. Czekoladowa 20, 55-040 Bielany Wrocławskie

Nowość

Płyn uszczelniający DYNAMIC Bar Keeper Płyn uszczelniający DYNAMIC Bar Keeper
5,0

1 opinia

41 ,99 zł
Dostawa GRATIS
U Ciebie już jutro!