Jak napompować opony rowerowe w prawidłowy sposób?
30-08-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Opona zwijana czy drutowa – to pytanie, które zadaje sobie każdy rowerzysta stojący przed wyborem nowego ogumienia. Sklepy oferują naprawdę szeroki asortyment dostępnych w sprzedaży modeli, co wcale nie ułatwia podjęcia decyzji. Dlatego, jeśli planujesz wymianę ogumienia i nie wiesz, która będzie lepszym rozwiązaniem – opona drutowa czy zwijana to w tym artykule rozwiewamy wszelkie wątpliwości.
Rowerzysta, który staje przed wyborem nowego ogumienia do swojego roweru ma nie lada problem z podjęciem decyzji. Modele różni bieżnik, szerokość, typ budowy, a także zastosowana przez producenta mieszanka gumy. Dlatego jeszcze przed zakupem warto wiedzieć, jakie zalety i wady ma opona zwijana oraz opona drutowa, a także, czym różnią się oba warianty, tak, aby dobrać ogumienie w pełni odpowiadające naszym preferencjom.
Czym się różni opona zwijana od drutowej?
Główna różnica związana jest z budową rantu opony, tzn. elementu opierającego się na krawędzi obręczy. W oponach drutowych, głównym elementem rantu jest stalowy drut, zaś w wersji zwijanej funkcję tę pełnią elastyczne włókna kevlarowe o wysokiej wytrzymałości.
Obecnie najczęściej stosowanym rodzajem ogumienia w rowerach jest opona zwijana. Dzieje się tak, głównie z uwagi na szereg zalet wynikających z jej użytkowania, a także samej konstrukcji. W tego typu ogumieniu, dokładniej w jego rancie, stosuje się elastyczne włókna kevlarowe, które pozwalają na obniżenie masy opony. Producenci wykorzystujący właśnie ten materiał, wiedzą, że ma on jeszcze wiele innych zalet. Pozytywnie wpływa na również na stabilność, trwałość i wytrzymałość.
Drugim rodzajem dostępnego obecnie na rynku ogumienia jest opona drutowa. W porównaniu do wariantu zwijanego, jej głównym elementem rantu jest stalowy drut. Co prawda powoli odchodzi się od tej budowy, niemniej jednak rowerzyści nadal decydują się na tego typu rodzaj ogumienia.
Opona zwijana to najczęstszy wybór rowerzystów. Najważniejsze korzyści wynikające z jazdy na tego typu ogumieniu to przede wszystkim niższa waga, a co za tym idzie, niższa bezwładność koła, która pozwala na szybsze nabieranie prędkości. Opona zwijana dzięki swojej konstrukcji daje możliwość łatwiejszego transportu - można ją np. łatwo spakować do torby. Po zwinięciu zajmuje naprawdę mało miejsca. Wśród zalet nie sposób nie wspomnieć, że opona zwijana to także bezpieczniejsze rozwiązanie. Brak ryzyka związanego z korozją drutu (w razie pęknięcia warstwy gumy pokrywającej rant) lub skrzywieniem opony (włókna kevlarowe są na tyle elastyczne, że nie odkształcają się trwale nawet po wielu miesiącach przechowywania), znacznie wpływają na komfort oraz bezpieczeństwo podczas jazdy.
Opona drutowa to rodzaj ogumienia, który coraz częściej bywa zastępowany wariantem zwijanym. Głównie z uwagi na fakt, że opona drutowa jest cięższa. Jej konstrukcja złożona jest z drutów, które znacząco wpływają na samą wagę produktu, jak i na ciężar całego roweru. Przekłada się to także na wolniejsze nabieranie prędkości. Za sprawą budowy opona drutowa jest trudniejsza w transporcie, ponieważ nie jesteśmy w stanie jej złożyć, jak w przypadku wariantu zwijanego. Konstrukcja ma również to do siebie, że drut może się odkształcić, co ma wpływ na ułożenie opony na obręczy. Istnieje również spore ryzyko korozji drutu. W takiej sytuacji może dojść do zniszczenia ogumienia poprzez popękanie warstwy gumy, która okala rant. W porównaniu do modelu zwijanego opona drutowa wykonywana jest z gorszej jakości mieszanek gumowych. Producenci używają także rzadszych oplotów. Wśród tak licznych wad opona drutowa ma jednak zalety, które mogą przekonać rowerzystę do wybrania właśnie tego rodzaju ogumienia. Wariant drutowy jest znacznie tańszy niż opona zwijana. Cena waha się zazwyczaj w granicach od 30 do 90 złotych, dzięki czemu jest ona dostępna na każdą kieszeń.
Opona zwijana jest lżejsza, łatwiejsza w transporcie i oferuje lepsze osiągi, idealna dla sportowców. Drutowana jest cięższa, tańsza i bardziej wytrzymała, co sprawdza się w codziennej jeździe lub rekreacji. Wybór zależy od stylu jazdy oraz budżetu, ale wyższą jakość oferują ranty z elastycznych włókien, czyli opona zwijana.