Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Gdańsku. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Czym różni się opona zwijana od drutowej?

Data aktualizacji: 15-01-2025

Decydując się na zakup nowego ogumienia do roweru, trzeba zadać sobie pytanie, co sprawdzi się lepiej – opona zwijana czy drutowa? W sklepach dostępny jest naprawdę szeroki asortyment obejmujący wiele modeli od różnych producentów, co wcale nie ułatwia podjęcia decyzji. Dlatego jeśli planujesz wymianę i zastanawiasz się, co będzie lepszym rozwiązaniem, to w tym artykule rozwiewamy wszelkie wątpliwości.

opona-rowerowa-oparta-o-ścianęOpona zwijana czy drutowa, która okaże się lepszym rozwiązaniem?Wybierając nowy komplet opon rowerowych, trzeba przede wszystkim dopasować go do dyscypliny kolarstwa, którą zamierzamy uprawiać. Zupełnie inne rozwiązania sprawdzą się u posiadaczy szosówek niż u właścicieli modeli MTB, graveli czy trekkingów. Bardzo ważna jest m.in. rzeźba bieżnika, zastosowana mieszanka, ale także konstrukcja, którą omówimy w tym artykule. Choć rowerowe opony zwijane powszechnie uchodzą za lepszy wybór, często wersje drutowe okazują się w zupełności wystarczające w roli budżetowej opcji do rekreacyjnej jazdy.

Opona zwijana czy drutowana – jakie są różnice?

Główna różnica związana jest z budową rantu ogumienia, czyli elementu opierającego się na krawędzi obręczy. W oponach drutowych podstawowym elementem rantu jest stalowy drut, zaś w wersji zwijanej funkcję tę pełnią elastyczne włókna kevlarowe o wysokiej wytrzymałości.

Opona zwijana – co ją wyróżnia?

Co to znaczy opona zwijana? Jak sama nazwa wskazuje, taki produkt jest na tyle elastyczny, że można go bez problemu składać bez obaw o uszkodzenie jego konstrukcji. Elastyczne włókna kevlarowe stosowane w rancie ogumienia sprawiają, że jest ono znacznie lżejsze od modeli, w których zastosowano usztywnienie w postaci drutu. Warto nadmienić, że wszystkie opony tubeless są zwijane, dlatego osoby chcące korzystać z systemu bezdętkowego nie mogą decydować się na modele drutowe.

Druty w oponie też mogą się sprawdzić

Zadając sobie pytanie – opona zwijana czy drutowana warto wziąć pod uwagę budżet. Jeżeli nie chcemy wydawać dużo pieniędzy, a jazda na rowerze ma być wyłącznie sposobem na rekreacyjne spędzanie wolnego czasu, to wersje z drutem mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. Są co prawda masywniejsze, ale charakteryzuje je większa sztywność i niższa cena.

Warto jednak znać również ograniczenia wynikające z zastosowania metalowych pierścieni wewnątrz rantów. Przede wszystkim utrudniają one transport opon – w żadnym wypadku nie wolno ich zwijać ani skręcać w „ósemkę”. Wiązałoby się to z nieodwracalnym uszkodzeniem i deformacją konstrukcji, która utrudniłaby montaż, ale przede wszystkim nie pozwoliła na właściwą pracę opon podczas jazdy. Dodatkowe utrudnienie stanowi fakt, że takiej opony nie można przesłać np. do paczkomatu.

Opona drutowa czy zwijana – co wybrać?

Jeżeli zależy nam na jak najlepszych parametrach jezdnych i niskiej masie, to zdecydowanie lepszym wyborem będą opony zwijane, które są lekkie, elastyczne, a dodatkowo występują w wersjach dostosowanych do systemów tubeless. Mały ciężar ogumienia wiąże się z niższą bezwładnością koła, co ułatwia nabieranie prędkości.

opona- rowerowaOpona zwijana to najczęstszy wybór wśród rowerzystów.

Opona zwijana a drutowana – główne zalety obu rozwiązań

Aby lepiej zobrazować różnice w masie, przyjrzyjmy się kilku popularnym modelom opon, które występują zarówno w wersji zwijanej, jak i drutowej.

ModelMasa opony zwijanejMasa opony drutowej
Continental Race King585g735g
Schwalbe Smart Sam560g765g
Schwalbe Lugano II260g365g
Michelin Dynamic Sport285g315g
Continental Ultra Sport III270g430g

Niska masa to jednak nie wszystko. Wśród zalet nie sposób nie wspomnieć, że opona zwijana to także bezpieczniejsze rozwiązanie. Brak ryzyka związanego z korozją drutu (w razie pęknięcia warstwy gumy pokrywającej rant) lub skrzywieniem opony (włókna kevlarowe są na tyle elastyczne, że nie odkształcają się trwale nawet po wielu miesiącach przechowywania), znacznie wpływają na komfort oraz bezpieczeństwo podczas jazdy.

Opona drutowa to rodzaj ogumienia, który nie bez powodu coraz częściej bywa zastępowany wariantem zwijanym. Poza wymienionymi wcześniej cechami, duże znaczenie ma też fakt, że często w porównaniu do modelu zwijanego opona drutowa wykonywana jest z gorszej jakości mieszanek gumowych, co może wiązać się ze słabszą przyczepnością oraz zwiększonymi oporami toczenia. Producenci używają także rzadszych oplotów, a to z kolei przekłada się na mniejszą wytrzymałość, zwłaszcza w przypadku modeli przeznaczonych do kolarstwa górskiego. Można więc stwierdzić, że największą zaletą takiego rozwiązania są niskie koszty zakupu.

Opona drutowana czy zwijana – tabela korzyści

Aby lepiej zobrazować przewagę korzyści, jakie niesie za sobą użytkowane opon zwijanych, zestawiliśmy wszystkie zalety w tabeli. Już na pierwszy rzut oka widać, że modele z kevlarowymi włóknami zastosowanymi w rancie zapewniają rowerzyście znacznie więcej profitów niż wersje z drutem.

Zalety opon zwijanychZalety opon drutowych
Niska masaNiska cena
Łatwy transport
Brak ryzyka korozji
Możliwość zakupu modelu bezdętkowego
Mniejsze opory toczenia

Opona zwijana vs drutowana – wybierz zgodnie ze swoimi potrzebami

Podsumowując, jeśli stoisz przed wyborem nowego ogumienia, nie ogranicza Cię określony budżet i zależy Ci na niskiej masie oraz łatwym transporcie zapasowych modeli, postaw na wariant zwijany. Natomiast dla osób jeżdżących rekreacyjnie, które chcą kupić tanie, ale wystarczająco dobre opony, wersje drutowe mogą okazać się zadowalającym wyborem.