Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Obowiązkowe wyposażenie roweru

Data aktualizacji: 08-08-2024

Przepisy drogowe jasno określają, w co wyposażyć rower, aby uniknąć mandatu. Warto podkreślić, że nie jest to fanaberia prawodawcy – każda z wymaganych części zwiększa bezpieczeństwo na drodze, które warto jeszcze poprawić dodatkowymi elementami. Przede wszystkim jednak dowiedz się, jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru oraz co grozi za brak wymaganych części i akcesoriów.

Mężczyzna w kasku na rowerze.Wybierasz się na rower? Pomyśl o bezpieczeństwie i zabierz ze sobą zwiększające je akcesoria. Jeśli to nie wystarczy, może groźba mandatu przekona Cię do montażu dzwonka, lampek czy odblasku.

 Jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru? Lista

Aby rowerzysta spełniał warunki stawiane przez prawo, powinien dysponować kilkoma elementami. Do obowiązkowego wyposażenia roweru należy:

Oczywiście każdy z wymienionych elementów musi być sprawny, a działające na baterie lampki odpowiednio zasilone – akumulator nie może być rozładowany. W razie policyjnej kontroli można spodziewać się wypróbowania dzwonka rowerowego czy świateł przez funkcjonariuszy.

 Czy odblaski na rower są obowiązkowe?

Wymagany przez przepisy tylny odblask barwy czerwonej, podobnie jak dzwonek, należy do podstawowego wyposażenia roweru, które często znajdziesz w zestawie z nowym jednośladem. Na ogół w komplecie producent dodaje też przedni odblask, który również warto zamontować – odblaski na rower skutecznie zwiększają bezpieczeństwo na drodze. W przeciwieństwie jednak do tylnego odblasku, który – co ważne – nie może mieć kształtu trójkąta, przedni element odblaskowy nie jest wymagany przez prawo.

Dzownek rowerowy zamontowany na kierownicy.Jeśli obawiasz się, że dzwonek rowerowy negatywnie wpłynie na wygląd Twojego kokpitu lub zabierze w nim dużo miejsca, zapoznaj się z modelem Knog Oi.

Na ogół w światła odblaskowe do roweru są też wyposażone lampki rowerowe, dlatego po ich montażu można pozbyć się innych elementów refleksyjnych. Inaczej jednak niż w przypadku oświetlenia na baterie, tylny odblask rowerowy jest obowiązkowy także w dzień. Warto dodać, że powinien być widoczny ze 150 metrów zza roweru.


 Wymagany sygnalizator: dzwonek lub klakson

Przepisy wymagają również montowanego na kierownicy elementu wydającego sygnał dźwiękowy. To może być dzwonek lub klakson. Bez względu na wybraną opcję, należy zadbać, aby dźwięk nie był przenikliwy ani zbyt cichy. Podczas kontroli na drodze tembr dzwonka oceni policjant – oczywiście jeśli się na to zdecyduje. W praktyce taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko.

 Przynajmniej jeden sprawny hamulec rowerowy

W co jeszcze musi być wyposażony rower? Osoby, które wybierają ostre koło bez żadnego hamulca, muszą wiedzieć, że łamią prawo. Tak – rowerzysta musi dysponować przynajmniej jednym skutecznie działającym mechanizmem spowalniającym jednoślad. Może to być dowolny system: hamulec tarczowy, V-brake, U-brake, rolkowy, a nawet Torpedo, który zwalnia ruch kół, gdy pedałujesz do tyłu.

 Oświetlenie roweru – co mówią przepisy prawa?

Czy światła w rowerze są obowiązkowe? Tak, od zmierzchu do świtu lub podczas przejazdu przez tunel. Oznacza to, że za jazdę po ciemku bez oświetlenia można otrzymać mandat w wysokości nawet 200 zł.

A co w innej sytuacji, np. czy rower musi mieć włączone światła w dzień? Nie – po jeździe nocnej lampki można nawet zdjąć, chyba że droga prowadzi przez tunel lub występują warunki atmosferyczne ograniczające widoczność. Dobrym przykładem jest burza czy mgła – wtedy oświetlenie musi być włączone.

Zakładane na rower lampki powinny spełniać wymogi, które precyzyjnie określa rozporządzenie ministra infrastruktury. Przepisy wymagają, by:

  • z przodu znajdowało się przynajmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej.
  • tył roweru zawierał co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.

Lampka rowerowa w deszczu.Jakie oświetlenie roweru jest obowiązkowe? Z przodu lampka powinna być biała lub żółta, a z tyłu czerwona. Ta druga nie może mieć kształtu trójkąta. Oba elementy powinny mieć światło pozycyjne, ale dopuszcza się też miganie.

Ustawodawca zezwala także na stosowanie oświetlenia migającego, co dotyczy zarówno przodu, jak i tyłu roweru. Wielu rowerzystów korzysta z takiej funkcji, ponieważ pozwala ona ograniczyć zużycie baterii. Światło musi być jednak widoczne z odległości 150 metrów, podobnie jak tylne odblaski do roweru.

Test lampek rowerowych – zobacz, jak świecą różne modele

Obowiązkowe oświetlenie rowerowe powinno spełniać także inne, dość szczegółowe wymaganie. Światła w rowerze muszą być bowiem zamontowane nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż półtora metra nad nawierzchnią. Dotyczy to zarówno lampek montowanych z przodu, jak i z tyłu. Oświetlenie musi być zamocowane na rowerze, co znaczy, że rowerzysta, który używa tylko latarki czołowej, nie spełnia przepisów prawa.

Rozporządzenia zawierają także informacje dotyczące oświetlenia przyczepek rowerowych. Jeśli ciągniesz za rowerem taki wózek, to niezbędne będą następujące lampki:

  • tylna – co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz co najmniej jedno światło odblaskowe tego samego koloru,
  • przednia – w sytuacji, gdy przyczepka jest szersza od roweru, musi być wyposażona w jedno światło pozycyjne barwy białej.
Przyczepka rowerowa z dobrze widocznymi odblaskami.Dzięki temu, że niektórzy producenci przyczepek dodają z tyłu odblaski oraz lampki, wózek spełnia już podstawowe wymogi prawa. Warto jednak pamiętać, że jeśli przyczepka jest szersza od roweru, to z przodu powinna znaleźć się jeszcze biała lampka pozycyjna.

Co jeszcze reguluje polskie prawo? Konstrukcja roweru nie może uniemożliwiać zasygnalizowania zamiaru skrętu ręką – musi być zachowana swoboda wskazywania wybranego kierunku. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz spełnić tych warunków, wtedy dodatkowo wyposaż rower w kierunkowskazy. Dotyczy to również przyczepki – jeśli taki wózek utrudnia lub uniemożliwia zamiar sygnalizowania skrętu ręką, to zestaw kierunkowskazów stanowi wymagane wyposażenie roweru.

Gesty rowerzystów – sygnały podczas jazdy w grupie i nie tylko

 Mandat za brak świateł, hamulca lub dzwonka w rowerze

Za brak obowiązkowego wyposażenia rowerzysta może dostać mandat od 20 do 500 zł. To kwota wyższa od kary za jazdę rowerem po chodniku. Najłatwiej zapomnieć o oświetleniu. Wystarczy, że źle ocenisz długość wycieczki, godzinę zmierzchu lub pogodę, a rower nie będzie spełniał przepisów prawa – wtedy łatwo o mandat za brak świateł w rowerze.

 Dodatkowe wyposażenie roweru, czyli trochę o gadżetach

Poza przepisowym ekwipunkiem warto zadbać o dodatkowe wyposażenie roweru. Obowiązkowe nie są kask rowerowy czy kamizelka odblaskowa, a mimo to – dobrze je mieć. Zwłaszcza osłona głowy to akcesorium, które potrafi uratować zdrowie i życie. Jako ciekawostkę można podać, że polskie prawo nie jest w kwestii kasków osamotnione, choć wiele europejskich krajów wymaga noszenia tej osłony u dzieci czy młodzieży.

Rowerzysta w kamizelce odblaskowej.Kamizelka odblaskowa na rower poprawi Twoją widoczność na drodze.

Wiele osób uważa też, że świetnym pomysłem byłby wymóg noszenia odblaskowej odzieży rowerowej. Przecież w Polsce od 2014 roku funkcjonują przepisy, w myśl których wszyscy piesi poruszający się po zmroku poza terenem zabudowanym muszą mieć na sobie odblaskowe elementy. Mimo braku obowiązku sporo rowerzystów nosi odblaski, np. na kurtce, plecaku, kasku czy kamizelce. Zwłaszcza ostatni z wymienionych elementów garderoby bywa doceniany ze względu na kompaktowość, skuteczność i dużą powierzchnię. Ciekawym pomysłem są też odblaski na koła rowerowe – uzupełnią wymagany przez prawo tylny odblask, zwiększając widoczność na drodze.

Warto zwrócić uwagę także na lampki ostrzegawcze, które montuje się na końcach kierownicy. Po zmroku łatwo zauważyć wyposażony w nie rower, a dodatkowo urządzenia te są wyposażone w szereg innowacji. Przykładowo: jeśli parkujesz dwa kółka, lampki są wyłączone, wystarczy jednak złapać za ramę, a oświetlenie same się aktywuje.

Laserowe wskaźniki określające bezpieczną strefę.Laserowe wskaźniki to sposób na uświadomienie kierowcy, jaką odległość powinien zachować od rowerzysty.

Innym ciekawym rozwiązaniem są laserowe wskaźniki, w które wyposażona jest np. lampka Eyen Area 250. Wyznaczają one na drodze tzw. strefę bezpieczną rowerzysty, co pomaga kierowcom oszacować, jaką odległość należy zachować, wyprzedzając kolarza.

Kolejnym przydatnym gadżetem jest lusterko rowerowe. Warto zastanowić się nad założeniem takiego zwierciadełka, szczególnie gdy często poruszasz się zatłoczonymi ulicami – znacznie ułatwia zorientowanie się w sytuacji na drodze. Najbardziej zaawansowane lusterka informują rowerzystę o pojazdach nadjeżdżających z tyłu, a nawet o przybliżonej prędkości aut czy stopniu zagrożenia. W większości sytuacji wystarczą jednak proste modele.

Gdy już dojdzie do wywrotki lub wypadku, przyda się zestaw pierwszej pomocy. Posiadanie apteczki rowerowej – w przeciwieństwie do tej przewożonej w aucie – nie jest obowiązkowe, a mimo to dobrze mieć komplet plastrów, opatrunków i innych przyborów. Wybierając apteczkę, można postawić na torbę z zawartością lub np. sam worek, do którego własnoręcznie dobierzesz pakiet leków czy bandaży.