Jakie lusterko do roweru wybrać?
17-04-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Przepisy drogowe jasno określają, w co wyposażyć rower, aby uniknąć mandatu. Warto podkreślić, że nie jest to fanaberia prawodawcy – każda z wymaganych części zwiększa bezpieczeństwo na drodze, które warto jeszcze poprawić dodatkowymi elementami. Przede wszystkim jednak dowiedz się, jakie jest obowiązkowe wyposażenie roweru oraz co grozi za brak wymaganych części i akcesoriów.
Spis treści:
Aby rowerzysta spełniał warunki stawiane przez prawo, powinien dysponować kilkoma elementami. Do obowiązkowego wyposażenia roweru należy:
Oczywiście każdy z wymienionych elementów musi być sprawny, a działające na baterie lampki odpowiednio zasilone – akumulator nie może być rozładowany. W razie policyjnej kontroli można spodziewać się wypróbowania dzwonka rowerowego czy świateł przez funkcjonariuszy.
Wymagany przez przepisy tylny odblask barwy czerwonej, podobnie jak dzwonek, należy do podstawowego wyposażenia roweru, które często znajdziesz w zestawie z nowym jednośladem. Na ogół w komplecie producent dodaje też przedni odblask, który również warto zamontować – odblaski na rower skutecznie zwiększają bezpieczeństwo na drodze. W przeciwieństwie jednak do tylnego odblasku, który – co ważne – nie może mieć kształtu trójkąta, przedni element odblaskowy nie jest wymagany przez prawo.
Na ogół w światła odblaskowe do roweru są też wyposażone lampki rowerowe, dlatego po ich montażu można pozbyć się innych elementów refleksyjnych. Inaczej jednak niż w przypadku oświetlenia na baterie, tylny odblask rowerowy jest obowiązkowy także w dzień. Warto dodać, że powinien być widoczny ze 150 metrów zza roweru.
Przepisy wymagają również montowanego na kierownicy elementu wydającego sygnał dźwiękowy. To może być dzwonek lub klakson. Bez względu na wybraną opcję, należy zadbać, aby dźwięk nie był przenikliwy ani zbyt cichy. Podczas kontroli na drodze tembr dzwonka oceni policjant – oczywiście jeśli się na to zdecyduje. W praktyce taka sytuacja zdarza się bardzo rzadko.
W co jeszcze musi być wyposażony rower? Osoby, które wybierają ostre koło bez żadnego hamulca, muszą wiedzieć, że łamią prawo. Tak – rowerzysta musi dysponować przynajmniej jednym skutecznie działającym mechanizmem spowalniającym jednoślad. Może to być dowolny system: hamulec tarczowy, V-brake, U-brake, rolkowy, a nawet Torpedo, który zwalnia ruch kół, gdy pedałujesz do tyłu.
Czy światła w rowerze są obowiązkowe? Tak, od zmierzchu do świtu lub podczas przejazdu przez tunel. Oznacza to, że za jazdę po ciemku bez oświetlenia można otrzymać mandat w wysokości nawet 200 zł.
A co w innej sytuacji, np. czy rower musi mieć włączone światła w dzień? Nie – po jeździe nocnej lampki można nawet zdjąć, chyba że droga prowadzi przez tunel lub występują warunki atmosferyczne ograniczające widoczność. Dobrym przykładem jest burza czy mgła – wtedy oświetlenie musi być włączone.
Zakładane na rower lampki powinny spełniać wymogi, które precyzyjnie określa rozporządzenie ministra infrastruktury. Przepisy wymagają, by:
Ustawodawca zezwala także na stosowanie oświetlenia migającego, co dotyczy zarówno przodu, jak i tyłu roweru. Wielu rowerzystów korzysta z takiej funkcji, ponieważ pozwala ona ograniczyć zużycie baterii. Światło musi być jednak widoczne z odległości 150 metrów, podobnie jak tylne odblaski do roweru.
Test lampek rowerowych – zobacz, jak świecą różne modele
Obowiązkowe oświetlenie rowerowe powinno spełniać także inne, dość szczegółowe wymaganie. Światła w rowerze muszą być bowiem zamontowane nie niżej niż 25 cm i nie wyżej niż półtora metra nad nawierzchnią. Dotyczy to zarówno lampek montowanych z przodu, jak i z tyłu. Oświetlenie musi być zamocowane na rowerze, co znaczy, że rowerzysta, który używa tylko latarki czołowej, nie spełnia przepisów prawa.
Rozporządzenia zawierają także informacje dotyczące oświetlenia przyczepek rowerowych. Jeśli ciągniesz za rowerem taki wózek, to niezbędne będą następujące lampki:
Co jeszcze reguluje polskie prawo? Konstrukcja roweru nie może uniemożliwiać zasygnalizowania zamiaru skrętu ręką – musi być zachowana swoboda wskazywania wybranego kierunku. Jeśli z jakiegoś powodu nie możesz spełnić tych warunków, wtedy dodatkowo wyposaż rower w kierunkowskazy. Dotyczy to również przyczepki – jeśli taki wózek utrudnia lub uniemożliwia zamiar sygnalizowania skrętu ręką, to zestaw kierunkowskazów stanowi wymagane wyposażenie roweru.
Gesty rowerzystów – sygnały podczas jazdy w grupie i nie tylko
Na jakie oświetlenie rowerowe postawić?
Na wypadek zmniejszonej widoczności na drodze warto wyposażyć się chociażby w drobne oświetlenie rowerowe. Przykładem jest zestaw Lezyne Femto Drive – waży niewiele, a znacznie zwiększa bezpieczeństwo. Dzięki temu, że lampki występują w komplecie, nie musisz martwić się o dopasowanie przedniego i tylnego modelu.
Jeśli jednak chcesz mocniejszego oświetlenia z przodu, to wybierz Eyen Streak 1000, który sprawdzi się nawet w lesie – łatwiej dostrzeżesz przeszkody terenu. Można wybrać samą lampkę lub wersję z manetką, która – zamontowana blisko chwytu kierownicy – umożliwi błyskawiczną zmianę trybu działania.
Tylna lampka nie musi być tak mocna – wystarczy, że zauważą Cię inni użytkownicy ruchu. Popularnością cieszy się prosty model Prox Minor z ładowaniem USB i czasem działania do 12 godzin.
Za brak obowiązkowego wyposażenia rowerzysta może dostać mandat od 20 do 500 zł. To kwota wyższa od kary za jazdę rowerem po chodniku. Najłatwiej zapomnieć o oświetleniu. Wystarczy, że źle ocenisz długość wycieczki, godzinę zmierzchu lub pogodę, a rower nie będzie spełniał przepisów prawa – wtedy łatwo o mandat za brak świateł w rowerze.
Poza przepisowym ekwipunkiem warto zadbać o dodatkowe wyposażenie roweru. Obowiązkowe nie są kask rowerowy czy kamizelka odblaskowa, a mimo to – dobrze je mieć. Zwłaszcza osłona głowy to akcesorium, które potrafi uratować zdrowie i życie. Jako ciekawostkę można podać, że polskie prawo nie jest w kwestii kasków osamotnione, choć wiele europejskich krajów wymaga noszenia tej osłony u dzieci czy młodzieży.
Wiele osób uważa też, że świetnym pomysłem byłby wymóg noszenia odblaskowej odzieży rowerowej. Przecież w Polsce od 2014 roku funkcjonują przepisy, w myśl których wszyscy piesi poruszający się po zmroku poza terenem zabudowanym muszą mieć na sobie odblaskowe elementy. Mimo braku obowiązku sporo rowerzystów nosi odblaski, np. na kurtce, plecaku, kasku czy kamizelce. Zwłaszcza ostatni z wymienionych elementów garderoby bywa doceniany ze względu na kompaktowość, skuteczność i dużą powierzchnię. Ciekawym pomysłem są też odblaski na koła rowerowe – uzupełnią wymagany przez prawo tylny odblask, zwiększając widoczność na drodze.
Warto zwrócić uwagę także na lampki ostrzegawcze, które montuje się na końcach kierownicy. Po zmroku łatwo zauważyć wyposażony w nie rower, a dodatkowo urządzenia te są wyposażone w szereg innowacji. Przykładowo: jeśli parkujesz dwa kółka, lampki są wyłączone, wystarczy jednak złapać za ramę, a oświetlenie same się aktywuje.
Innym ciekawym rozwiązaniem są laserowe wskaźniki, w które wyposażona jest np. lampka Eyen Area 250. Wyznaczają one na drodze tzw. strefę bezpieczną rowerzysty, co pomaga kierowcom oszacować, jaką odległość należy zachować, wyprzedzając kolarza.
Kolejnym przydatnym gadżetem jest lusterko rowerowe. Warto zastanowić się nad założeniem takiego zwierciadełka, szczególnie gdy często poruszasz się zatłoczonymi ulicami – znacznie ułatwia zorientowanie się w sytuacji na drodze. Najbardziej zaawansowane lusterka informują rowerzystę o pojazdach nadjeżdżających z tyłu, a nawet o przybliżonej prędkości aut czy stopniu zagrożenia. W większości sytuacji wystarczą jednak proste modele.
Gdy już dojdzie do wywrotki lub wypadku, przyda się zestaw pierwszej pomocy. Posiadanie apteczki rowerowej – w przeciwieństwie do tej przewożonej w aucie – nie jest obowiązkowe, a mimo to dobrze mieć komplet plastrów, opatrunków i innych przyborów. Wybierając apteczkę, można postawić na torbę z zawartością lub np. sam worek, do którego własnoręcznie dobierzesz pakiet leków czy bandaży.