Czeskie rowery elektryczne – Crussis, Superior i Rock Machine
26-04-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Popularność rowerów elektrycznych stale rośnie, co sprawia, że widok e-bike’a przestał wzbudzać na ulicach emocje. Osoby decydujące się na zakup modelu ze wspomaganiem muszą zwrócić uwagę nie tylko na podstawowy osprzęt układu napędowego, hamulce, czy koła, ale także na silnik, akumulator oraz sposób sterowania całym systemem. Jak zatem wybrać najmocniejszy rower elektryczny, który sprawdzi się w wymagających warunkach?
Zgodnie z prawem obowiązującym w Unii Europejskiej, dopuszczone do jazdy po polskich drogach publicznych modele mogą być wyposażone w silniki elektryczne o maksymalnej mocy 250 W. Jednocześnie jest to jedna z najczęściej stosowanych wielkości. Spotkałeś się z tym, że sprzedawcy reklamują rowery elektryczne 3000 W albo rowery elektryczne 5000 W? Niestety, pojazdy o takich parametrach według europejskiego prawa są motorowerami, a nazywanie ich e-bike’ami jest wprowadzaniem klientów w błąd.
Wiele osób poszukuje także szybkich rowerów elektrycznych. Warto podkreślić, że ustawodawca reguluje i tę kwestię. E-biki projektowane są tak, aby w momencie, kiedy zostanie osiągnięta prędkość 25 km/h, system przestawał wspierać rowerzystę podczas pedałowania. Oczywiście można jechać szybciej, jednak kolarz jest wówczas zdany wyłącznie na siłę własnych mięśni.
Kompendium wiedzy o rowerach elektrycznych
Dowiedź się więcej na temat aktualnych przepisów dotyczących e-bike’ów.
To jeden z najważniejszych parametrów, który wskazuje na to, jak będzie pracował silnik. W ujęciu bezpośrednim oznacza siłę, z jaką komponent może obrócić korbowód. Od niego zależy dynamika roweru, czyli szybkość przyspieszania czy radzenie sobie ze stromymi podjazdami bądź trudnościami terenu. Im wyższy moment obrotowy silnika, tym bardziej odczuwalne będzie wsparcie podczas pedałowania.
Jednostką służącą do określania tego parametru są niutonometry, czyli w skrócie Nm. Podstawowe urządzenia dedykowane do rowerów miejskich, mają osprzęt o wartościach oscylujących w okolicach 25-32 Nm, czego dobrym przykładem są propozycje marki Romet z serii Wagant. Na drugim biegunie stoją elektryki z silnikami, których maksymalny moment obrotowy ma wartość 95 Nm, jak Kellys Tayen R10 P, czy Kellys E-Cristy 30 P Cues.
Warto wiedzieć!
Podczas poszukiwania idealnego e-bike’a, należy zwrócić nie tylko na siłę silnika, ale także jego lokalizację. Ma ona duży wpływ na sposób działania roweru elektrycznego. Modele montowane w piaście mające 80-90 Nm zapewnią nam mniejsze wsparcie, niż ich odpowiedniki umiejscowione centralnie o maksymalnym momencie obrotowym o wartości 60 Nm. Te drugie są znacznie bardziej efektywne! Ma to związek ze sposobem przekazywania mocy. Silnik w piaście transportuje ją na koło, co wiąże się z mniej wydajnym wykorzystaniem energii.
Rower elektryczny z mocnym silnikiem zdecydowanie najlepiej sprawdza się podczas pokonywania tras o dużym stopniu trudności. Bardzo strome podjazdy i nierówności terenu są nie lada wyzwaniem dla systemu wspomagania. Jeśli często poruszasz się po tego typu ścieżkach, nieoceniony będzie właśnie solidny osprzęt. Słabsze wersje z niższym momentem obrotowym mogą okazać się niewystarczająco efektywne.
Stojąc przed dylematem zakupowym, warto wziąć pod uwagę również fakt, że tego typu urządzenie wymaga poboru większej ilości prądu, a co za tym idzie, w praktyce realne zasięgi w trudnym terenie mogą być niższe, niż wskazuje producent. Właśnie dlatego ważny jest wybór modelu wyposażonego w dobrej klasy silnik, pozwalający na optymalne wykorzystywanie baterii w rowerze. Dodatkowo, aby zapewnić sobie wsparcie na odpowiednim poziomie, a jednocześnie móc pokonywać długie dystanse, dobrze jest skupić się na technice jazdy. Kompendium informacji na temat optymalnego zarządzania napędem znajdziesz w artykule o zasięgu roweru elektrycznego.
Czy bardzo mocny silnik będzie idealnym rozwiązaniem dla każdego rowerzysty? Niekoniecznie. Jeśli nie masz sportowego zacięcia i na co dzień poruszasz się po mało wymagających ścieżkach rowerowych, możesz z powodzeniem wziąć tańszy model miejski o nieco słabszych parametrach. Mocne silniki mogą być też stosunkowo trudne do opanowania dla osób zupełnie początkujących, które pierwszy raz wsiadają na rower.
Jednym z najważniejszy elementów e-bike’a jest silnik. Z tego powodu warto decydować się na modele produkowane przez znane i cenione w branży kolarskiej marki. Wśród wielu modeli dostępnych na rynku za najmocniejsze uchodzą: Shimano EP8, Bosch Performance Line CX, Bafang M500, Panasonic GX Ultimate oraz Yamaha PW-X3.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat silników, przeczytaj przewodnik po napędach elektrycznych. Znajdziesz tam szczegółowe informacje, ułatwiające podjęcie w pełni satysfakcjonującej decyzji.
Pokonywanie stromych wzniesień, radzenie sobie na trasie z dużymi kamieniami i wystającymi korzeniami to zadania, które wymagają od producentów e-bike’ów zastosowania najbardziej zaawansowanych komponentów. Właśnie z tego powodu zwykle najmocniejsze silniki elektryczne umieszczane są w e-MTB. Nie jest to jednak regułą – wymagający kolarze mogą zdecydować się także na modele crossowe lub trekkingowe, które zachwycą ich swoją efektywnością. Na CentrumRowerowe.pl znajdziesz wiele modeli spełniających te kryteria. Na jakie warto zwrócić szczególną uwagę?
Haibike Trekking 8 to rower przeznaczony do rekreacyjnej jazdy, który sprawi, że turystyczne wypady będą jeszcze przyjemniejsze. Potężne wsparcie podczas pedałowania zapewni 85 Nm momentu obrotowego generowanego przez silnik Bosch Performance Line CX zasilany akumulatorem o pojemności 750 Wh. Taka konfiguracja pozwala przejechać nawet do 100 km na jednym ładowaniu.
Rower wyróżnia się płynną, precyzyjną praca napędu, dzięki zastosowaniu osprzętu z popularnej grupy Shimano Deore. Za bezpieczeństwo odpowiadają hydrauliczne hamulce tarczowe Shimano BR-MT400, a komfort jazdy zapewnia przedni amortyzator SR Suntour MOBIE 25 LOR ze skokiem 100 mm.
Propozycja od popularnego, hiszpańskiego producenta, czyli Orbea Wild M20 to prawdziwa gratka dla osób lubiących zastrzyk adrenaliny. Ten rower doskonale nadaje się do zjazdów, ale dzięki mocnemu silnikowi Bosch Performance Line CX o momencie obrotowym 85 Nm pozwoli bez problemu podjechać pod górę, kiedy zajdzie taka potrzeba. Na uwagę zasługuje także bardzo duży zasięg, ponieważ w zależności od wybranego trybu jazdy, masy rowerzysty i warunków, akumulator Bosch PowerTube 750 Wh pozwala przejechać nawet do 120 km!
Kolarze MTB z pewnością docenią także pełne zawieszenie. Zarówno przedni amortyzator RockShox ZEB Base-A2, jak i damper FOX Float Performance Trunnion 2-Position Evol LV oferują skok 160 mm, co świetnie sprawdzi się nawet przy ekstremalnej jeździe, np. podczas uprawiania enduro.
R-Raymon HardRay E 7.0 to połączenie silnika o dużej mocy, osprzętu wysokiej jakości oraz dobrej ceny. W tym modelu zamontowano jednostkę Yamaha PW-X3 o momencie obrotowym 85 Nm. Takie wspomaganie z pewnością docenią osoby, które lubią jazdę w terenie, ale chcą sobie nieco ułatwić mozolne podjazdy. Problemem nie będzie również zasięg. Akumulator o pojemności 630 Wh umożliwia przejechanie do 90 km na jednym ładowaniu.
Oprócz wspomagania na wyposażeniu znalazły się również solidne komponenty z grupy SRAM SX Eagle, które dobrze poradzą sobie z obciążeniami wywołanymi jazdą w trudnym terenie. Za tłumienie nierówności odpowiada natomiast przedni amortyzator Rock Shox 35 Silver TK o skoku 120 mm.
Haibike Adventr FS 10 to rower, który sprawdzi się podczas dynamicznej jazdy po górach. Dzięki solidnemu silnikowi Yamaha PW-X3 z momentem obrotowym 85 Nm pedałowanie będzie znacznie łatwiejsze, co znacznie zwiększy satysfakcję z wypadów w trudnym terenie. Akumulator pozwoli przejechać nawet długie szlaki, ponieważ dzięki pojemności 720 Wh gwarantuje zapas mocy wystarczający do pokonania nawet 100 km.
Rower oferuje także doskonałą amortyzację wstrząsów dzięki pełnemu zawieszeniu FOX. Zarówno damper, jak i amortyzator mają skok 140 mm, co w zupełności wystarczy w trudnym terenie. Całości dopełnia osprzęt SRAM NX Eagle oraz hydrauliczne hamulce tarczowe gwarantujące pewne hamowanie.
Ten rower zdecydowanie poradzi sobie w trudnych warunkach. Wyposażono go w bardzo mocny silnik Panasonic GX Ultimate o maksymalnym momencie obrotowym 90 Nm. W zestawie z akumulatorem o pojemności 725 Wh dysponuje zasięgiem wynoszącym około 100 km na jednym ładowaniu, wystarczy większości użytkowników. Taka konfiguracja zapewnia odczuwalne wsparcie, zwłaszcza podczas pokonywania podjazdów.
Ten model świetnie sprawdzi się do rekreacyjnej jazdy po górach. Będzie bardzo dobrym wyborem dla osób, które lubią turystyczne wypady w terenie.
Przedni amortyzator o skoku 120 mm efektywnie tłumi nierówności, zapewniając płynną jazdę. To opcja, którą warto rozważyć szukając e-bike’a w góry.