Podstawowe zasady jazdy MTB/enduro – o czym należy pamiętać?
13-07-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Wiele osób szukających dla siebie roweru zastanawia się, czy lepszym wyborem będzie dla nich gravel, czy MTB. Odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, ponieważ oba rowery projektowane były z myślą o jeździe po bardziej wymagających nawierzchniach. Czym się różnią i który z nich będzie lepszym wyborem? W tym artykule rozwiejemy wszelkie wątpliwości.
Jeszcze niedawno gravele były raczej niszowym typem rowerów, których nazwa mogła wywoływać lekkie uniesienie brwi. Ostatnimi czasy stały się jednak bardzo popularne i teraz wielu rowerzystów wybiera je jako swoje główne dwa kółka. Nadal jednak częstym dylematem jest to, czy bardziej odpowiednim wyborem będzie dla gravel, czy typowy model MTB, zwłaszcza hardtail. Mimo tego, że każdy z nich umożliwia pokonywanie wymagających tras, to jednak obie konstrukcje całkowicie się między sobą różnią. W tym artykule omówimy każdą z nich i wykażemy dzielące je różnice. Przedstawimy także, w jakich przypadkach lepiej sprawdzi się „szutrowiec” od „górala”.
Nie bez powodu nazwa, jaką ochrzczono rowery szutrowe, brzmi gravel. Co to znaczy? Jest to angielskie słowo oznaczające dosłownie „żwir”. Tego rodzaju modele swój początek miały na utwardzonych drogach Stanów Zjednoczonych, gdzie narodził się zupełnie nowy gatunek kolarstwa. Projektanci tych rowerów chcieli, aby dobrze sprawdziły się one podczas treningów na szosie, jak i na wycieczkach typu off-road. Dlatego gravel jest przystosowany do asfaltu, żwiru i leśnych ścieżek.
Z tego względu szutrowce stanowią swego rodzaju hybrydę kilku różnych rodzajów rowerów. Ich geometria umożliwia wygodną jazdę na dłuższych dystansach. Główka ramy jest wysoka, co umożliwia przyjęcie wygodnej pozycji, kąty są łagodne, a baza kół duża. Warto zauważyć, że powstały nawet specjalne grupy osprzętu dedykowane gravelom, np. SRAM XPLR czy Shimano GRX.
Niektóre, jak np. Ridley Kanzo Fast, są zaprojektowane z naciskiem na jazdę po szosie, co poznać możemy po niskiej masie, sztywnym widelcu, aerodynamicznej, karbonowej ramie czy oponach zapewniających niskie opory toczenia na utwardzonych drogach. W gravelach stosuje się również kierownice typu baranek z klamkomanetkami oraz napęd w standardowej do jazdy po asfalcie konfiguracji 2x10.
Inne rozwiązania powstały natomiast dla rowerzystów, którzy często poruszają się w terenie. Możemy w nich spotkać cechy podobne do MTB, czyli grubsze, bardziej agresywne ogumienie, a nawet droppery, czyli opuszczane sztyce i amortyzowane widelce. Są one oczywiście trochę cięższe, jednak oferują wyższy komfort oraz płynniejszą jazdę podczas przejażdżek w terenie. Aby poprawić kontrolę nad rowerem, stosuje się w nich także baranki z tzw. flarą, czyli rozszerzające się do zewnątrz, a nawet kierownice proste.
Gravele mają często również duże możliwości, jeśli chodzi o montaż dodatkowych akcesoriów, takich jak choćby tylny bagażnik, sakwy czy torby, dzięki czemu sprawdzą się podczas dalszych wycieczek bikepackingowych. Z tego powodu gravel stanowi najlepszy punkt wyjścia do stworzenia roweru wyprawowego.
Planujesz zakup roweru szutrowego? Przeczytaj nasz poradnik, jaki gravel wybrać!
Rowery górskie zaprojektowane zostały przede wszystkim z myślą o jeździe w terenie górskim. Z tego względu mają zupełnie inną geometrię niż gravele i szosówki. Nie ma także mowy o kierownicy MTB innej niż prosta, najlepiej szeroka, np. na 720 czy nawet 780 mm. Projektanci musieli uwzględnić trudności występujące na szlakach oraz obciążenia związane ze skokami, dlatego ramy, ale też opony w tego typu modelach są zazwyczaj grubsze i solidniejsze. Ich kształt, masa oraz materiał zależne są przede wszystkim od konkretnej dyscypliny.
Tak jak w szosówkach dostępne są wersje zwykłe i aero, tak w MTB mamy do wyboru modele do downhillu i freeride’u, do enduro, trailu, allmountain czy XC.
We współczesnych rowerach górskich zawsze do czynienia mamy też z amortyzacją. W tzw. fullach, przeznaczonych do najtrudniejszych dyscyplin, jest to pełne zawieszenie, obejmujące zarówno przedni, jak i tylny amortyzator, natomiast w hardtailach dedykowanych do XC czy trailu zamontowane są jedynie amortyzowane widelce.
Jeżeli zastanawiasz się nad zakupem roweru MTB, to przygotowaliśmy dla Ciebie specjalny poradnik o tym, jaki model wybrać – full czy hardtail.
Po przeczytaniu charakterystyki obu typów rowerów nietrudno zauważyć, że są pewne podobieństwa między gravelami a MTB, zwłaszcza w przypadku szutrowców wykonanych z myślą przede wszystkim o jeździe w terenie. Są to:
Należy jednak mieć na względzie, że nie są to podobieństwa w skali 1:1. Ogumienie w MTB ma znacznie agresywniejszą rzeźbę bieżnika, z dużymi, szeroko rozstawionymi klockami, natomiast w gravelach wypustki są znacznie mniejsze, ponieważ opona musi radzić sobie nie tylko w terenie, ale także na asfalcie.
Więcej o ogumieniu do MTB możesz przeczytać w naszym poradniku dotyczącym wyboru opon do roweru.
W gravelach stosowane są także zupełnie inne amortyzatory. Charakteryzują się one mniejszym skokiem, ponieważ ich zadaniem nie jest tłumienie uderzeń wywołanych lądowaniem z wysokich dropów, a jedynie redukcja wstrząsów spowodowanych poruszaniem się po niewielkich wybojach. Ich skok oscyluje zazwyczaj w granicach 30 – 40 mm jak w modelu ROCK SHOX Rudy Ultimate XPLR.
To, jaki rower wybrać – gravel czy MTB, zależy przede wszystkim od naszych oczekiwań oraz stylu jazdy. Modele górskie przeznaczone są przede wszystkim dla rowerzystów, którzy lubią jazdę po bardzo wymagającym terenie. Będą idealne na ścieżki pełne kamieni, wystających korzeni, a nawet przeszkód takich jak hopki czy dropy. Dzięki odpowiedniej geometrii lepiej sprawdzą się także w trakcie dynamicznych zjazdów z bardzo stromych stoków.
Jeżeli planujemy częste wyjazdy w góry lub mieszkamy w rejonach wyżynnych i zależy nam na tym, aby poruszać się po bardzo wymagających trasach, to MTB będzie dla nas najlepszym wyborem. Rowerzyści stawiający przede wszystkim na turystykę, mogą zdecydować się np. na Superior XC 859 czy Romet Mustang M6.
Osoby planujące udział w górskich maratonach i wyścigach powinny rozważyć niezwykle lekkie MTB karbonowe (LAPIERRE Prorace CF 5.9 albo KROSS Level 7.0 PP). Z kolei ci, którzy stawiają na ekstremalne dyscypliny, mogą wybierać spośród fullów, takich jak GHOST Riot Enduro AL Essential.
Gravel stanowi natomiast świetną alternatywę dla osób, którym zależy na szybkiej jeździe w terenie o mniejszym stopniu trudności. Ze względu na swoją geometrię oraz niską masę pozwala na osiąganie większych prędkości, a kierownica baranek z flarą umożliwia przynajmniej trzy możliwości ułożenia dłoni, dzięki czemu ręce będą się mniej męczyły podczas długodystansowych tras, np. na maratonach czy wyjazdach bikepackingowych. Nie sprawdzi się jednak przy agresywnej jeździe, typowej dla ekstremalnych, grawitacyjnych odmian MTB.
Kolarze planujący pokonywać dłuższe dystanse na szosie i tylko okazjonalnie zjeżdżać na bezdroża mogą zdecydować się np. na aluminiowy Superior X-Road Comp GR lub carbonową Orbeę Terra M30 Team, a osoby stawiające głównie na jazdę w terenie lepiej poczują się z Marinem Headlands 1.
Gravel stał się w ostatnich latach ciekawą alternatywą nie tylko dla rowerów górskich, ale także szosowych czy crossowych. Więcej dowiesz się na ten temat z tekstów:
Wielu rowerzystów zastanawia się, czy można przerobić MTB na gravela. W teorii jest to możliwe, jednak zdecydowanie nie warto zabierać się za takie modyfikacje. Efekty w każdym przypadku będą złe, ponieważ żadne starania nie zmienią geometrii ramy. Wymiana osprzętu oraz pozostałych podzespołów, jak choćby kierownica narażą nas na duże koszty, co w połączeniu z mizernym rezultatem sprawia, że lepiej sprzedać swój obecny rower górski i kupić nowego szutrowca.
Większe szanse na powodzenie, mają właściciele modeli szosowych i przełajowych. W ich przypadku konwersja będzie łatwiejsza, mniej kosztowna, a efekt końcowy może być zadowalający.