Rodzaje sterów rowerowych. Jak rozpoznać różne standardy?
21-01-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Chcesz zwiększyć swoją wygodę podczas jazdy, a może pragniesz przyjąć bardziej sportową postawę? Jeżeli Twoja pozycja na rowerze nie jest w 100% idealna, to dobór innego wspornika kierownicy jest najprostszym i najtańszym sposobem na jej poprawę. W tym artykule poznasz różne rodzaje mostków, a także nauczysz się je lepiej dopasowywać oraz wymieniać.
Mostek w rowerze to element łączący kierownicę z rurą sterową widelca. Odpowiada nie tylko za stabilne mocowanie, ale wpływa także na pozycję rowerzysty. Długość oraz kształt wspornika mają wpływ na tak kluczowe parametry, jak komfort jazdy czy sterowność roweru. Odpowiedni dobór mostka dostosować ustawienie do indywidualnych preferencji kolarza.
Tuż obok rozmiaru ramy jest jednym z ważniejszych elementów branych pod uwagę w trakcie bike fittingu, czyli profesjonalnego dopasowania ustawienia roweru do potrzeb użytkownika.
Bike fitting – rower szyty na miarę.
Istnieje kilka rodzajów mostków rowerowych, dzięki czemu bez trudu znajdziesz model, który pozwoli Ci zająć taką pozycję, jakiej oczekujesz. Wyróżnia się:
Wybór nowego komponentu to nie lada wyzwanie. Aby model był kompatybilny z naszym rowerem, musimy zwrócić uwagę na trzy główne parametry: typ mocowania, średnicę rury sterowej oraz średnicę kierownicy. Wymiary zazwyczaj można odczytać z samego wspornika, dlatego nie trzeba ich samemu mierzyć.
To podstawowy parametr, który powinniśmy przyjąć za pierwsze kryterium podczas poszukiwania nowego komponentu. Są to:
Kolejną czynnością jest sprawdzenie średnicy rury sterowej, tak aby było możliwe bezpieczne zamocowanie komponentu. Wartość ta wyrażana jest w calach. Najczęściej spotykany standard to 1 1/8”. W rowerach starszego typu znajdziemy jeszcze modele o wielkości 1”.
Poznanie tej wielkości umożliwi znalezienie modelu pasującego do naszej kierownicy. Dla odmiany Wartość ta podawana w milimetrach. Obecnie zwykle spotyka się trzy wielkości: 25,4 mm (powszechne w starszych rowerach), 31,8 mm (najpopularniejsze, spotykane w niemal każdym typie roweru: od trekkingowych przez MTB po szosę) oraz 35 mm (kolarstwo grawitacyjne).
Aby być w pełni zadowolonym z wymiany mostka, należy zwrócić uwagę nie tylko na właściwości, które wpływają na kompatybilność, ale także jakość jazdy. Należą do nich kąt nachylenia wspornika, jego długość, materiał, z jakiego został wykonany i masa.
Jednym z elementów konstrukcji roweru, który ma olbrzymi wpływ na jego geometrię, jest główka ramy. Od jej nachylenia zależy pozycja kolarza podczas jazdy. Jeżeli jest dla nas niewygodna, możemy ją skorygować za pomocą zastosowania wspornika kierownicy. Aby to zrobić, należy zwrócić uwagę na kąt mostka rowerowego. Może być on dodatni (kierownica uniesie się do góry, co poprawia wygodę) lub ujemny (obniżona, bardziej aerodynamiczna pozycja).
Najbardziej popularne jednak są modele, których kąt nachylenia wynosi 0⁰. Kolarze chętnie wybierają również wersje z niewielkim wzniosem wynoszącym do ok. 6⁰, co podnosi komfort podczas jazdy.
Mostek w negatywie – co warto wiedzieć?
Niektóre wsporniki kierownicy cechują się dużą uniwersalnością, dzięki czemu mogą być zamontowane w odwrotną stronę, a więc nie tylko z dodatnim, ale także ujemnym kątem nachylenia. Przykręcenie komponentu w sposób przeciwny określamy mianem mostka w negatywie. Dzięki temu kolarz (zwykle MTB lub szosowy) przybiera bardziej sportową pozycję, a jednocześnie ma lepszą kontrolę nad rowerem z dociążonym przednim kołem.
Innym ważnym kryterium doboru nowego komponentu powinna być długość mostka. Jest ściśle powiązana z kątem nachylenia i ma również istotny wpływ na pozycję, jaką kolarz zajmuje za kierownicą, a także zwrotność roweru, czyli to jak reaguje na ruchy kierownicą.
Długość mostka do roweru szosowego znacząco różni się od tej wybieranej do MTB. W kolarzówkach i gravelach zwykle wynosi od 80 mm wzwyż, co przekłada się na bardziej aerodynamiczną postawę. Ma to związek m.in. z innym typem kierownicy. Baranek z mostkiem 50-60 mm będzie niesamowicie nadsterowny. Każdy nawet najbardziej delikatny ruch kierownicą spowoduje gwałtowną reakcję. Kolarze górscy decydują się na krótkie wsporniki – od 60 mm w dół, co przekłada się na zwiększenie sterowności i lepsze dociążenie przedniego koła. Najbardziej kompaktowe modele stosuje się w dyscyplinach grawitacyjnych.
Jeśli chcesz zoptymalizować swoją pozycję na rowerze, warto sprawdzić, jaki wspornik kierownicy aktualnie posiadasz. Większość producentów oznacza parametry bezpośrednio na komponencie (są to zwykle kąt nachylenia, długość i średnica kierownicy). Możesz również dokonać tradycyjnych pomiarów.
Jak zmierzyć mostek rowerowy?
Długość mostka to odległość między centralnym punktem na rurze sterowej a środkiem kierownicy. Wynik podaje się milimetrach, dlatego pomiar najlepiej dokonać za pomocą miary taśmowej. Zmierzona długość powinna stanowić liczbę zakresu od 40 do 150 mm. Zazwyczaj są to okrągłe wartości.
Osoby planujące jedynie niewielką korektę pozycji nie muszą od razu inwestować w nowy komponent. W niektórych przypadkach istnieje możliwość zastosowania podkładki na rurę sterową, bezpośrednio pod mostkiem. Niewielki element podwyższa pozycję wspornika, co przekłada się na wysokość ustawienia kierownicy. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jaki sposób ją prawidłowo wyregulować, przeczytaj artykuł Regulacja kierownicy w rowerze - jak ją prawidłowo wykonać?.
Alternatywnym sposobem na zmianę wysokości kierownicy jest regulacja sterów klasycznych. Dotyczy to jednak wąskiej grupy rowerów z nagwintowaną rurą sterową. Obecnie występują zwykle w rowerach z niższej półki cenowej. Jeśli chcesz zgłębić temat, zapoznaj się z tekstem Jak dobrać stery rowerowe?
Oczywiście dotyczy to tylko drobnej zmiany wysokości ustawienia kierownicy. Do wydłużenia lub skrócenia całego roweru, co ma kluczowe przełożenie na komfort jazdy, potrzeba wymiany mostka. Przy za dużej ramie lub preferowaniu bardziej agresywnej pozycji na rowerze, warto spróbować jazdy na 10 mm krótszym mostku (w skrajnych przypadkach nawet 20 mm). Natomiast przy za małej ramie lub za mało sportowej pozycji, należy sprawdzić dłuższy wspornik. Koszt takiej modyfikacji jest zazwyczaj niewielki, a może zdecydowanie poprawić geometrię ramy.
Kolejnymi parametrami, na które warto dodatkowo zwrócić uwagę, są materiał wykonania i masa komponentu. Zdecydowanie najczęściej produkuje się te części z aluminium. Cechuje się relatywnie niską masą przy jednocześnie dużej wytrzymałości. Spotkać można również elementy karbonowe bądź tytanowe. Niekiedy części łączą w sobie te dwa lub trzy metale. Takie produkty są zdecydowanie droższe, jednak wyższa cena niesie za sobą dużo wyższą jakość – mniejszą wagę i lepszą redukcję drgań. Zwykle wybierane są one przez profesjonalistów.
Regulacja mostka kierownicy w rowerze nie jest czynnością skomplikowaną. Zwykle ogranicza się do dokręcenia lub poluzowania śrub mostka. Nie może być on ani za mocno, ani za luźno osadzony w ramie. W przypadku typowych wsporników regulowanych dopasowanie kąta nachylenia wygląda niemal identycznie (należy jedynie zmienić kąt nachylenia na pożądany) i ogranicza się do użycia jednego narzędzia – klucza imbusowego.
Podniesienie lub wymiana mostka typu ahead także należą do prostych czynności warsztatowych, z którymi większość osób poradzi sobie w domowym zaciszu. Jak to zrobić krok po kroku?
Prawidłowo przeprowadzony montaż mostka w rowerze to klucz do bezpiecznej i wygodnej jazdy.