Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
My, kolarze, lubimy czasem sporo uwagi poświęcać kwestiom mało istotnym. Wiele uwagi poświęcamy wyborowi pedałów zatrzaskowych lub butów rowerowych. Jednak zapominamy przy tym o tym, że bez dobrania do nich odpowiednich bloków, a także ich poprawnego ustawienia, trudno mówić o komfortowej jeździe.
Bloki Shimano SPD-SL, czyli szosowe. Czekają na ustawienie i przykręcenie.
Poważne problemy – np. ból kolana – często są spowodowane właśnie złą pozycją bloków. Co prawda, sami nie zrobimy sobie profesjonalnego bikefittingu, ale warto poznać podstawowe zasady na temat ich ustawianiach, a także wiedzieć, jak je przykręcić oraz wymienić w razy zużycia.
Bloki są istotnymi elementami wszystkich systemów pedałów zatrzaskowych. Przykręca się je do podeszwy butów kolarskich i to one wpinają się w mechanizm blokujący, co gwarantuje stabilność ustawienia stopy podczas kręcenia. Więcej o zaletach tego rozwiązania napisaliśmy w przekrojowym artykule o rodzajach pedałów rowerowych.
Początkujący kolarze powinni pamiętać o tym, że bloki są fabrycznie dołączone do zestawu pedałów. Można je także kupić osobno, ponieważ raz na jakiś czas – zazwyczaj co sezon – wymagają one wymiany na nowe. Bloków nie znajdziemy natomiast w komplecie z butami, nawet większość podeszw jest kompatybilna wyłącznie z jednym typem zatrzasków – szosowym lub górskim.
Zostańmy jednak przy temacie rodzajów bloków. Istnieje przynajmniej kilka popularnych systemów pedałów wpinanych – Shimano SPD (do MTB) i SPD-SL (szosowe), Wahoo Speedplay, Crankbrothers, Look oraz Time. Mogą być one do siebie czasem bardzo podobne (jak Look Keo i SPD-SL) lub trudne do pomylenia z czymkolwiek innym (jak Speedplay). Ale żadne z nich nie są ze sobą wzajemnie kompatybilne – np. pedały Shimano SPD PD-M540 z blokami Crankbrothers.
Zacznijmy od kwestii prawidłowego montażu, bo nie jest on skomplikowany, ale warto wiedzieć o kilku rzeczach. Przede wszystkim podeszwy są kompatybilne z różnymi rodzajami bloków. Z grubsza można podzielić je na kilka typów:
Najpopularniejszy system pedałów. Korzystają z niego nie tylko kolarze górscy, ale także gravelowcy i niektórzy szosowcy.
W przypadku bloków do pedałów Crankbrothers działa to tak samo, ale pod blaszkę i blok idzie jeszcze dołączona do zestawu podkładka, a więc od niej trzeba zacząć.
Montaż bloków SPD.
W przypadku systemów Shimano SPD-SL i Look Keo wygląda to niemal tak samo jak z opisanym wcześniej systemem górskim. Choć zmienia się oczywiście liczba śrubek, a także kształt i rozmiar samego bloku:
W przypadku butów z podeszwą uniwersalną i używania systemu szosowego (jak SPD-SL) warto przed ich założeniem wyjąć blaszkę do bloków górskich. W innym razie będzie ona hałasować podczas pedałowania.
Szosowe bloki do pedałów od Shimano występują w trzech wersjach. Łatwo można je rozpoznać po kolorze – niebieskim, czerwonym lub żółtym, ale wybór konkretnego modelu nie zależy od preferencji estetycznych, lecz wymaganego luzu roboczego. Jest to stopień, w jakim przednią część wpiętego buta można wychylić w prawo lub lewo. Ma to ogromne znaczenie dla biomechaniki ruchów kolarza.
W przypadku bloków bez luzu (0 stopni, kolor czerwony) stopa podczas pedałowania jest ustawiona sztywno. Do komfortowego pedałowania wymaga to idealne ustawienia ich pozycji na podeszwie, a w niektórych przypadkach nigdy nie będzie możliwe. Wystarczy tendencja do lekkiego ustawiania kolan do środka, a zaczną one wywoływać nienaturalny kąt pedałowania. Jeden z problemów najczęściej trapiących kolarzy szosowych – ból kolana przy dłuższej jeździe – w wielu przypadkach ma związek ze zbyt sztywnymi blokami.
Prawdopodobnie najbardziej skomplikowane bloki do montażu, ale z pomocą instrukcji można sobie z nimi szybko poradzić:
Bloki systemu Wahoo Speedplay.
Prawidłowe ustawienie bloków jest jednym z najważniejszych etapów profesjonalnego bikefittingu. Nie oznacza to jednak, że początkujący kolarz jest z góry skazany na porażkę. Metodą prób i błędów niemal każdy może znaleźć samemu odpowiednią pozycję. Istnieje kilka zasad, którymi warto się przy tym kierować.
Przy profesjonalnym bikefittingu do ustawienia bloków wykorzystuje się wiele specjalistycznych narzędzi.
Najlepiej zacząć od znalezienia u siebie punktu zwanego wybrzuszeniem stopy, czyli wyraźnym zgrubieniem pod dużym palcem. Nieco poniżej tego miejsca (około 8 milimetrów) powinien znaleźć się środek bloku, czyli punkt podparcia buta i zarazem strefa, do której przykładamy moc przy naciskaniu na pedały.
Większość podeszw, zwłaszcza w butach szosowych, ma nadrukowaną specjalną podziałkę, która ułatwia ustawianie bloków. Przy problemach znalezieniem miejsca odpowiadającego zgrubieniu na stopie warto wspomóc się także taśmą przylepną oraz pisakiem.
Boczne ustawienie bloków dużo bardziej zależy od biomechaniki kolarza. Aby je prawidłowo określić, należy ustalić naturalną dla siebie pozycję stopy, a także zakres ruchu kolana. Rowerzyści z tendencją do dociskania kolana i stopy w stronę ramy (pedałujący „do środka”) powinni ustawić bloki bardziej na zewnątrz. Natomiast osoby mające skłonność do uciekania kolanami na zewnątrz (czyli niejako od ramy) zazwyczaj lepiej się czują z blokami skierowanymi na wewnętrzną stronę podeszwy.
Trudno jednak od razu samodzielnie ustalić idealną pozycję. Najlepiej zacząć od neutralnej, czyli raczej centralnej i testować ją podczas krótszych przejażdżek. Po maksymalnie kilkukrotnym przestawieniu bloków powinniśmy bez problemu ustalić w miarę dobrą pozycję.