Rodzinne wycieczki, czyli trasy rowerowe dla dzieci
13-08-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
O tym, że warto postawić na lekki rower dla dziecka, nie trzeba przekonywać żadnego rodzica. To właśnie masa modelu, zaraz po doborze pasującego rozmiaru, powinna być brana pod uwagę jako jeden z kluczowych parametrów podczas zakupów. Jak do kwestii wagi rowerów podchodzą ich producenci? Postanowiliśmy przejrzeć ofertę modeli dla dzieci i wyłonić spośród nich te najlżejsze.
Wybierając rowerek dla dziecka, warto zadać sobie trud poszukania możliwie najlżejszej konstrukcji. Dotyczy to zarówno małych modeli 14-, 16-, jak i większych, 20- czy 24-calowych. Wyobraźmy sobie ośmiolatka zmuszonego do jazdy na pojeździe dwa razy cięższym od masy jego ciała. Nie będzie to dla niego łatwe ani przyjemne, a może przy okazji prowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji. Lekki rower dla dziecka nie tylko łatwiej podjeżdża po górki, ale także szybciej się rozpędza i da się bezproblemowo przenieść np. po schodach.
Ostatnim, czego chcieliby rodzice, jest zniechęcenie swojego potomstwa do rowerowych wycieczek, dlatego warto trzymać się prostej zasady – im lżejszy rowerek dla dziecka, tym lepiej dla jego zdrowia i komfortu. Dla uproszczenia można przyjąć zasadę, że lekki rower dla dziecka 16 cali powinien ważyć mniej niż 10 kg, a najlepiej poniżej 9 kg. Takie wymagania spełniają na przykład modele od producentów, takich jak Canull oraz Puky.
Jeżeli nie wiesz, jakiego rozmiaru szukać, to wszystkie najważniejsze informacje znajdziesz tutaj:
Jaki rower dla dziecka wybrać?
Zakup jednego z najlżejszych rowerów dla dziecka wcale nie musi oznaczać zdecydowanie większego wydatku. Wiele dostępnych na rynku modeli waży dużo, ponieważ producenci montują w nich wyposażenie atrakcyjne pod względem marketingowym, ale niekonieczne przydatne dla dzieci. Co to oznacza?
Bardziej świadomi rodzice rozumieją, że przedni amortyzator o dużym skoku, 3-rzędowa korba rowerowa czy w pełni zabudowany komplet błotników rowerowych to elementy niepotrzebne dla najmłodszych kolarzy. Dzieci nie próbują swoich sił w trudnym terenie ani przy ulewnej pogodzie, a wspomniany osprzęt zwiększa masę roweru nawet o dodatkowe 1,5 – 2 kg, co istotnie utrudnia zwykłą jazdę. Przytoczony przykład nie dotyczy oczywiście sportowego czy wyczynowego roweru dla dziecka. Jednak zdecydowana większość młodych rowerzystów nie trenuje w usystematyzowany sposób ani nie startuje w żadnych juniorskich zawodach.
W najlepszych modelach często stawia się na minimalistyczne rozwiązania, ponieważ prosty w obsłudze i bardzo lekki rower dziecięcy daje najlepsze wrażenia z jazdy. Zaczęli zwracać na to uwagę rodzice, którzy coraz częściej interesują się parametrami ramy czy osprzętu, a nie tylko kolorem lakieru albo efektownymi akcesoriami.
Lekkie rowerki dla dzieci są lepsze dla zdrowia i bezpieczniejsze. Taka sama zasada dotyczy zarówno biegówek przeznaczonych do naprawdę młodych pociech, jak i modeli z 24-calowymi kołami. Maluch nie będzie musiał wysilać się, aby móc się poruszyć, co z pewnością ułatwi użytkowanie i nie zniechęci go do jazdy. Nie trzeba też rozwodzić się nad tym, jak dużą krzywdę może wyrządzić ciężki rowerek przewrócony na kilkuletnie dziecko.
Producenci, mając na uwadze dobro przyszłych użytkowników, w oferowanych przez siebie modelach dla najmłodszych, często sięgają po stop magnezu i lekkie aluminium. Pojawia się również stal, której nie należy się obawiać. Jej obecność nie jest regułą, że każdy rowerek będzie ciężki. Spośród wszystkich wymienionych materiałów dominuje jednak aluminium.
Jaki kask rowerowy dla dziecka kupić?
Jeżeli mamy wątpliwości co do masy produktu i wydaje się ona podejrzanie wysoka, odpuśćmy taki zakup, mimo że mógł być to najpiękniejszy rowerek, z którego ucieszyłaby się nasza pociecha. Zwiększona masa roweru nie bierze się z niczego – zazwyczaj idzie w parze z gorszą jakością wykonania, słabszym działaniem, a takim dziecięcym pojazdom mówimy stanowcze „nie”. Spośród kilku podobnych modeli najlepiej wybrać najlżejszy.
Mniejsza rama oraz koła powodują, że rower dziecięcy w naturalny sposób powinien być lżejszy niż model przeznaczony dla dorosłego. Jeśli waży prawie tyle samo – na przykład 12 kilogramów – to znaczy, że producent prawdopodobnie zamontował w nim niskiej jakości komponenty: tańszą ramę ze stalowych rurek, których nie poddano procesowi cieniowania (double- triple butted), toporne koła, bardzo ciężką i mało przydatną w terenie amortyzację.
Modele z 14-calowymi kołami często są kupowane jako pierwszy rower z pedałami. Przypadają na okres nauki jazdy, dlatego mają szczególne znaczenie dla rozwoju dziecka. Produktem doskonale dopasowanym do tej roli jest woom 2 G.
Ergonomiczna konstrukcja ułatwia przesiadkę z biegówki na napęd z łańcuchem, a niska masa – około 5 kilogramów – sprawia, że zdobywanie umiejętności samodzielnego utrzymywania równowagi na drodze przebiega zdecydowanie łatwiej.
Rowerek woom 2 G może być nawet o 2-3 kg lżejszy od konkurencyjnych produktów w tym samym rozmiarze. Dlaczego konstrukcja od austriackiego producenta waży tak niewiele? W tym modelu wszystkie najważniejsze elementy – rama, widelec, koła, mostek oraz sztyca – powstały z lekkich stopów aluminium. Wyposażenie uzupełniają również wysokiej jakości opony Schwalbe Little Joe.
Lekki rower 16 cali – dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat
Doskonałym przykładem firmy rozumiejącej potrzeby młodych rowerzystów jest czeski Canull. Ma ona w ofercie serię „Air”, w której znajdują się modele wyróżniające się niską masą. Najmniejszym i najlżejszym z nich jest rowerek z 16-calowymi kołami. Przygotowano go z myślą o dzieciach w wieku od 4 do 6 lat, czyli mierzących między 100 a 120 cm. Ramę wykonano z aluminium, a w kwestii wyposażenia postawiono na proste, ale niezawodne rozwiązania, czyli hamulce V-brake, jednorzędowy napęd oraz szerokie opony, które kompensują brak amortyzacji na nierównych drogach.
Niewiele, bo około 6 kilogramów, waży również woom 3 Automagic, czyli model przeznaczony dla dzieci w wieku od 4 do 6 lat. Pod wieloma względami przypomina on opisaną wcześniej wersję 2 G, ale za sprawą 16-calowych kół pasuje również trochę starszym dzieciom. Co ciekawe, rower zamiast zwykłych przerzutek ma piastę Automagic z dwoma przełożeniami, które automatycznie przełączają się przy prędkości 11 km/h. Dzięki temu dziecko nie musi obsługiwać manetek, a zamiast tego może skupić się na jeździe.
Puky Youke 18, czyli świetnie się prezentujący rower dziecięcy z kołami w rozmiarze 18 cali. Wyróżnia go jednorzędowy napęd i bogate wyposażenie fabryczne. Typowo miejska rama i tylny bagażnik, sprawiają że to bardzo ciekawa propozycja np. do codziennych dojazdów do przedszkola lub szkoły. Dziecko może z tyłu przewozić mały plecak albo worek, aby czuć się bardziej niezależnie podczas wspólnej podróży z rodzicem.
Wszystko to sprawia, że trudno o lepiej przygotowany do jazdy rower dla 7-latka.
Canull Air 20 – 7,8kg – jest rowerkiem stworzonym dla dzieci w wieku 6-9 lat, mierzących pomiędzy 115 a 135 cm. Jest to także rower aluminiowy, ale lepiej odpowiadający potrzebom starszych dzieci. Bardziej zaawansowany napęd – 1x6 – pozwala jeździć szybciej i komfortowo radzić sobie nawet poza asfaltowymi ścieżkami. Jednocześnie brak przedniej przerzutki sprawia, że korba jest lżejsza, a obsługa biegów nieskomplikowana. Pociecha nie musi uważać na krzyżowanie łańcucha. Do komfortowej jazdy wystarczy nauczyć się, że ruch manetką może zmniejszyć lub zwiększyć „twardość” przełożenia.
R-Raymon TwoRay 3.0 realizuje podobne założenia, co opisany wyżej Canull, jednak wykorzystuje do tego inne środki. Napęd 1x8 złożono z komponentów amerykańskiej marki SRAM – prostych w obsłudze manetek obrotowych Twister Shifter oraz wytrzymałej tylnej przerzutki X4. Natomiast doskonałą przyczepność na leśnych ścieżkach gwarantują popularne opony do MTB – Schwalbe Billy Bonkers Performance w rozmiarze 20x2.0”. Według danych producenta waży około 8,4 kg.
Superior F.L.Y 20 DB – jak przystało na rower o takiej nazwie – musi umożliwiać dziecku „latać”, czyli jeździć lekko, szybko i bardzo komfortowo.
Sportową charakterystykę tego modelu udało się osiągnąć dzięki bezkompromisowemu postawieniu na wysokiej jakości komponenty – ramę i sztywny widelec z lekkiego aluminium, opony Schwalbe w rozmiarze 20 x 1,9”, siedmiobiegowy napęd Shimano, a także hamulce tarczowe.
Canull Air 24 – 8,6kg – propozycja nie tylko dla dzieci, ale także dla nastolatków. Pasuje mniej więcej od 9 do 12 roku życia (wzrost z przedziału 125-145 centymetrów).
W porównaniu do modelu 20 Air ma nie tylko większe o 4 cale koła, ale także 2 biegi więcej. Napęd 1x8 z tylną przerzutką Shimano Altus jest osprzętem odpowiednim na leśnie ścieżki i dalekie rodzinne wyprawy.
Orbea MX 24 XC pod względem osprzętu oraz możliwości podczas jazdy w terenie bardzo przypomina pełnowymiarowe MTB.
Hiszpański producent wyposażył go między innym w przedni widelec o skoku 50 mm czy szeroki opony z dużym bieżnikiem, czyli rozwiązania niespotykane w rowerach dla młodszych dzieci. W takiej konfiguracji waży on poniżej 11 kg w wersji gotowej do jazdy, co biorąc pod uwagę jego możliwości na leśnych ścieżkach, należy uznać za dobry wynik.
R-Raymon FourRay 4.0 jest kolejnym dziecięcym MTB z krwi i kości. Sercem tego roweru jest lekka rama wykonana ze stopu aluminium Alu 6061. Dzięki wytrzymałości na różnego rodzaju uszkodzenia mechaniczne rower posłuży przez wiele sezonów. Model oddaje dziecku do dyspozycji 8-biegowy napęd oparty na komponentach SRAM. Obrotowa manetka to Twist Shifter, z kolei tylna przerzutka pochodzi z grupy SRAM X4. Jeśli chodzi o dobór kasety to niemiecki producent postawił na opcję o rozpiętości 11-32T.
Według informacji producenta całość waży 11,1 kg.
Black Weeks