Najważniejsze przepisy dla rowerzystów. Co uległo zmianie?
06-06-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Przez ostatnią dekadę w Polsce podwoiła się długość dróg rowerowych, dzięki czemu dziś mają one ponad 20 tys. km. Większa część tak rozbudowanego systemu ścieżek pozostawiona jest głównie rowerzystom czy osobom na hulajnogach. Istnieją jednak miejsca, gdzie ścieżka np. przecina chodnik lub występuje droga pieszo-rowerowa. Wtedy rodzi się pytanie: kto ma pierwszeństwo – pieszy czy rowerzysta? Dobrze znać swoje prawa, aby nie złamać przepisów, co mogłoby mieć konsekwencje w postaci np. mandatu.
Spis treści:
Kto ma pierwszeństwo na pasach na ścieżce rowerowej – pieszy czy rowerzysta? Jeśli drogę dla rowerów (DDR) przecinają pasy, osoba na rowerze musi zawsze ustąpić pieszemu. Nawet gdy ten dopiero zbliża się do przejścia, kolarz już powinien zwalniać, a następnie – jeśli to konieczne – zatrzymać się, by przepuścić pieszego.
Prawidłowo oznakowane pasy na ścieżce rowerowej nie pozostawią więc wątpliwości, kto ma pierwszeństwo – ale muszą być oznaczone znakiem pionowym D-6. Namalowane pasy (tzw. „zebra”) są wyłącznie znakiem uzupełniającym. Pamiętaj jednak, że piesi sugerują się oznakowaniem poziomym – nie sprawdzają znaku pionowego. Dla bezpieczeństwa zarówno własnego, jak i pieszych warto więc zachować szczególną uwagę, gdy tylko zobaczy się pasy.
Inaczej wygląda sytuacja na przejściu sugerowanym. To nieoznakowane, ale technicznie przystosowane miejsce do przekraczania DDR. Pieszy, który chce przekroczyć drogę dla rowerów w takim miejscu, musi zawsze ustąpić pierwszeństwa rowerzyście.
Statystyka wypadków z udziałem rowerzystów
W 2023 na przejazdach dla rowerów doszło do 761 wypadków. W przypadku aż 608 wina nie leżała po stronie cyklistów. Najczęściej rowerzysta zostaje ofiarą w wyniku nieustąpienia mu należytego pierwszeństwa przejazdu. To pokazuje, jak bardzo trzeba uważać zwłaszcza tam, gdzie krzyżują się drogi samochodowe i rowerowe.
Warto podkreślić, że sprawcami wypadków na polskich drogach są w zdecydowanej większości kierowcy samochodów osobowych (73,5%), z kolei rowerzyści są odpowiedzialni za wyłącznie 6,9% zdarzeń. Jednak w kwestii ofiar statystyka się zmienia: poszkodowanych pasażerów czy kierowców osobówek jest tylko nieco ponad dwa razy więcej niż osób jadących na rowerach. Ci ostatni byli poszkodowani w aż 3410 wypadkach.
Niestety istnieje też całe mnóstwo sytuacji, kiedy rowerzysta nie ma pierwszeństwa, a próbuje je wymusić. Często kończy się to najechaniem na pieszego – w 2023 było 137 takich wypadków.
Wiele wątpliwości budzą trasy współdzielone: drogi oraz ciągi pieszo-rowerowe. Jaka jest między nimi różnica? Wyjaśniamy:
W ostatnich latach prawo dotyczące pierwszeństwa prowadzącego przez jezdnię przejazdu dla rowerzystów dynamicznie się zmieniało. W pewnym momencie kolarze byli obowiązkowo przepuszczani przez kierowców – mogli przejeżdżać pierwsi, oczywiście z zachowaniem należytej ostrożności.
A obecnie, jeśli ścieżka rowerowa przecina drogę, to kto ma pierwszeństwo: rowerzysta czy samochód? Na wyznaczonym przejeździe rowery nie mają już bezwarunkowo zapewnionego pierwszeństwa. Z przepisów ogólnych wynika, że rowerzysta może przejechać tylko przed pojazdem skręcającym w drogę poprzeczną lub gdy znajduje się już na przejeździe. Ponadto jeśli samochód wyjeżdża z drogi podporządkowanej, na której przed przejazdem dla rowerzystów ustawiony jest znak A-7 „ustąp pierwszeństwa”, to również musi ustąpić osobie zbliżającej się do przejazdu dla rowerów pierwszeństwa.
Warto podchodzić do tej kwestii zdroworozsądkowo (zasada ograniczonego zaufania), ponieważ wielu kierowców stwarza zagrożenie zdrowia lub życia rowerzystów, ignorując ich pierwszeństwo. Przykładem może być zielona strzałka na sygnalizacji, według której samochód może skręcić, ale przepuszczając innych użytkowników ruchu. Ścieżka rowerowa przecinająca jezdnię bywa też zasłonięta przez rośliny albo słabo oświetlona i oznakowana, dlatego warto postawić na dobre lampki rowerowe, aby jak najszybciej uświadomić kierowcom, że rower zbliża się do przejazdu.
Jazda rowerem po chodniku bywa uprawniona – np. w złych warunkach atmosferycznych. Przemieszczający się po drodze dla pieszych i zbliżający się do przejścia rowerzysta musi jednak zejść z siodełka i przeprowadzić swoje dwa kółka przez jezdnię. Po drugiej stronie ulicy znów można jechać chodnikiem – oczywiście, jeśli nie zwarunki się nie zmieniły.
Na zatłoczonych drogach rowerowych łatwo o kolizję, nawet gdy nie ma akurat skrzyżowania czy przejścia. Dlatego warto pamiętać, że na DDR-ach obowiązują przepisy ruchu drogowego, w tym te dotyczące pierwszeństwa i obowiązku poruszania się po prawej stronie. Jeśli znaki nie wskazują inaczej, to należy trzymać się zasady prawej ręki i ustępować rowerzystom nadjeżdżającym z prawej strony.
Co więcej, jadący po lewej stronie rowerzysta porusza się pod prąd, nawet jeśli nie ma wydzielonych pasów. Na rowerze należy też zachować odpowiedni odstęp od innych użytkowników drogi. To dotyczy również poruszających się legalnie na ścieżce osób na hulajnogach czy segwayach. Stosując się do tych zasad, można uniknąć wypadku, jeśli jednak nastąpi, wtedy w ostateczności warto wezwać policję, która ustali, kto zawinił.
Kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na przejeździe rowerowym?
Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na pasach?
Na przejściu dla pieszych: nigdy – zawsze kolarz ustępuje pierwszeństwa idącej osobie. Jedyna sytuacja, kiedy rowerzysta ma pierwszeństwo na pasach, to gdy zeskoczy z siodełka – staje się wtedy pieszym, a kierowcy muszą mu ustąpić.
Jaka kara grozi za jazdę po chodniku i przejazd przez przejście dla pieszych zamiast przeprowadzenia roweru?
Od 50 do 100 zł.
Jaki mandat może dostać rowerzysta za nieustąpienie pierwszeństwa?
Jeśli pieszy znajdywał się na przejściu lub na nie wchodził, a także jeśli samochód był już na przejeździe – od 50 do 500 zł. Jeśli rowerzysta włącza się do ruchu i nie ustąpi innym pierwszeństwa: od 50 do 200 zł.
Czy na drodze pieszo-rowerowej rowerzysta musi ustępować pieszemu?
Tak – należy zachować szczególną uwagę, ustępując każdemu pieszemu.
Czy na drodze współdzielonej z pieszymi rowerzysta musi jechać z prawej?
Na drodze rowerowo-pieszej (znak z podziałem poziomym) rowerzysta nie musi jechać z prawej, choć jest to zalecane.
Czy rowerzysta musi schodzić z roweru, przejeżdżając przez przejazd rowerowy?
Nie – rowerzysta nie musi i nie powinien schodzić z roweru na przejeździe. Powinien przez niego przejechać, zachowując należytą uwagę.
Czy rowerzysta ma pierwszeństwo na ścieżce rowerowej?
Po DDR-ach powinny poruszać się tylko rowery, hulajnogi elektryczne czy urządzenia transportu osobistego (np. elektryczne monocykle czy pojazdy typu segway). Kto ma więc pierwszeństwo na ścieżce rowerowej? Żadna z osób korzystających z wymienionych pojazdów nie ma pierwszeństwa przed drugą. Każda powinna trzymać się prawej strony drogi i zachowywać odstęp od innych użytkowników ścieżki.