Jakie koła do roweru wybrać, aby poprawić osiągi?
06-02-2023Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowerzyści szukający nowego kompletu kół często natrafiają na informację o klasyfikacji ASTM. Warto zwrócić na nią uwagę, aby wybrać produkt odpowiednio dopasowany do swoich potrzeb. W tym artykule tłumaczymy, czym właściwie jest ta skala i co oznaczają poszczególne kategorie.
ASTM International to skrót od angielskiej nazwy American Society for Testing and Materials (Amerykańskie Stowarzyszenie Badań i Materiałów), które obecnie jest już organizacją międzynarodową. Do jej zadań należy przede wszystkim opracowywanie norm dotyczących bezpieczeństwa różnego rodzaju produktów. Dotyczy to m.in. właśnie kół rowerowych, ale również innych elementów ważnych dla rowerzystów, takich jak ramy, kierownice czy mostki, ale także kaski czy ochraniacze MTB.
Normy ASTM powstają po to, aby zapewnić użytkownikom odpowiedni poziom bezpieczeństwa. W przypadku kół rowerowych ma to bardzo duże znaczenie. Montaż do roweru enduro obręczy o delikatnej konstrukcji – wykonanej ze słabych materiałów mógłby wiązać się z jej uszkodzeniem podczas skakania dropów. Takie awarie często prowadzą do wypadków, które na górskich szlakach bywają bardzo niebezpieczne. Dlatego warto wiedzieć, jak dobrać koła rowerowe, aby dobrze spełniły one swoje zadanie.
Obecnie, w kwestii kół rowerowych ASTM wyróżniło 5 kategorii. Każda z nich wymaga od producentów odpowiednich rozwiązań w kwestii konstrukcji oraz wykorzystywanych materiałów. Określa również, do czego mogą być przeznaczone produkty w poszczególnych klasach.
Koła rowerowe przypisane do tej kategorii przeznaczone są do jazdy po utwardzonych drogach, najlepiej na trasach asfaltowych. Są to więc przede wszystkim wersje przeznaczone do rowerów szosowych albo czasowych, zazwyczaj wyróżniające się niską masą, a często także wysokim stożkiem. Zgodnie z przyjętymi przez ASTM International standardami, ich parametry pozwalają na krótką (przypadkową) utratę kontaktu opony rowerowej z nawierzchnią, nie pozwalają jednak na wykonywanie żadnych skoków ani przejazdów po drogach gruntowych czy wybojach.
Druga kategoria obejmuje modele, które poza trasami utwardzonymi mogą być wykorzystywane także na ścieżkach szutrowych i gruntowych, jednak pozbawionych fragmentów ze stromym nachyleniem. Dopuszczalne jest pokonywanie nierównych nawierzchni, utrata kontaktu z podłożem, a także skoki nieprzekraczające wysokości 15 cm. Produkty tej klasy są więc idealnym wyborem do rowerów szosowych, gravelowych lub nawet przełajowych.
Jeżeli zastanawiasz się, jaki gravel wybrać, to przygotowaliśmy na ten temat osobny artykuł. Znajdziesz w nim wszystkie najważniejsze informacje, dotyczące zakupu roweru szutrowego.
Ten segment przeznaczony jest dla osób uprawiających MTB, a konkretnie do wyścigów XC, XCM oraz XCC. Koła mogą być wykorzystywane w warunkach określonych w poprzednich dwóch kategoriach, a dodatkowo na ścieżkach terenowych o wyboistej charakterystyce, w tym również na trudnych trasach z małymi przeszkodami, których pokonanie wymaga od rowerzysty odpowiednich umiejętności. Dopuszczalna jest utrata kontaktu opony z podłożem a przede wszystkim skoki do wysokości 60 cm. Należy jednak mieć na względzie fakt, że wyścigowa charakterystyka kół wymaga od producenta stosowania lekkich materiałów, co w przypadku popełnienia błędu w trakcie jazdy może wiązać się z uszkodzeniem elementu koła i wynikającym z tego upadkiem. Warto więc regularnie kontrolować, czy konstrukcja nie ma żadnych uszkodzeń.
Koła w tej kategorii należą do jednych z wytrzymalszych na rynku. Przeznaczone są do dyscyplin takich jak enduro. Bez problemu poradzą sobie więc w warunkach opisanych w kategoriach 1,2 oraz 3, a dodatkowo mogą być wykorzystywane podczas dynamicznej jazdy w bardzo wymagającym terenie. Ta norma ASTM dopuszcza szybkie zjazdy ze stromych stoków z prędkością do 40 km/h oraz skoki nieprzekraczające wysokości 120 cm. Świetnie sprawdzą się więc np. na singletrackach. Koła mogą ulec uszkodzeniu przy niepoprawnej technice, dlatego rekomendowane jest sprawdzanie ich stanu po jeździe.
Zgodnie z klasyfikacją kół ASTM piąta kategoria dotyczy najbardziej wytrzymałych modeli, charakteryzujących się solidnymi, wielokomorowymi konstrukcjami oraz mocnymi komponentami. Oprócz warunków uwzględnionych we wszystkich niższych klasach, koła należące do tego segmentu mogą być wykorzystywane podczas dynamicznej jazdy w trudnym terenie z prędkością ponad 40 km/h. Sprawdzą się podczas skoków oraz spadków z wysokich dropów bez określonego limitu wysokości. Są to zatem produkty, które z powodzeniem poradzą sobie w najbardziej wymagających, ekstremalnych warunkach, czyli np. na trasach downhillowych lub w bikeparkach. Warto pamiętać, że stan kół powinien być bezwzględnie kontrolowany po każdej jeździe, aby wykluczyć ich uszkodzenia, które mogłyby poskutkować groźnym wypadkiem w trakcie kolejnego przejazdu.
Pamiętaj!
Ekstremalne dyscypliny wymagają bezkompromisowych rozwiązań nie tylko w kwestii kół. Dlatego warto dobrze zastanowić się, jaki rower MTB wybrać. Przede wszystkim pod uwagę należy wziąć swój styl jazdy oraz dyscyplinę, do której ma być przeznaczony dany model. Wersje XC z lekkimi, ale delikatnymi ramami nie poradzą sobie przy enduro, a ciężkie rowery downhillowe całkowicie nie sprawdzą się w trakcie wyścigów XC.Aby ułatwić przypisanie poszczególnych norm do konkretnych dyscyplin przedstawiamy poniższą tabelę. Dzięki niej szybko sprawdzisz, jaka kategoria kół będzie najlepszym wyborem do Twojego roweru wg klasyfikacji ASTM International.
Kategoria ASTM | Rodzaj roweru |
---|---|
1 | Szosowy |
2 | Szosowy, gravel, przełajowy |
3 | XC |
4 | Enduro, Trail, Allmountain |
5 | Downhill, Freeride |