Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Kiedy jest najlepszy czas na przegląd roweru?

Data aktualizacji: 08-11-2019

Rower podobnie jak i samochód wymaga okresowej kontroli. Podczas jazdy poszczególne części i komponenty zużywają się i dla naszego bezpieczeństwa lepiej przejrzeć, czy wszystko działa poprawnie. Sprawdźmy, kiedy najlepiej dokonać przeglądu technicznego roweru i jak się do tego zabrać samodzielnie. 

Jazda sprawnym jednośladem to sama przyjemność, kiedy każda część działa bez zarzutu. Nikt przecież nie lubi, kiedy coś skrzypi, piszczy czy przerywa. Aby tego uniknąć, należy wykonywać regularny przegląd roweru, dzięki któremu widzimy, jaki jest stan części. Z odpowiednią wiedzą i zdolnościami manualnymi możemy go dokonać samodzielnie w domowym warsztacie lub powierzyć serwisowi.

przegląd roweru

Przegląd roweru – kiedy najlepiej go wykonać?

Przegląd roweru w serwisie to kontrola i konserwacja kluczowych elementów, takich jak hamulce, napęd, koła czy łożyska. Podstawową rewizję osprzętu zaleca się wykonywać co 6-12 miesięcy lub po przejechaniu kilku tysięcy km. Natomiast kompleksowe serwisowanie warto przeprowadzać co około 2 lata.  Regularne serwisowanie zwiększa bezpieczeństwo, trwałość i komfort użytkowania roweru.

Jeszcze częściej należy przyglądać się komponentom najbardziej narażonym na eksploatacje – łańcuchowi, hamulcom, przerzutkom czy ogumieniu. Szczególnie istotne okazuje się również kontrolowanie poziomu ciśnienia w oponach, ponieważ pozwala to zminimalizować ryzyko wystąpienia awarii na trasie. Dla osób jeżdżących sporadycznie absolutnym minimum będzie przynajmniej raz w roku sprawdzić, jak wygląda stan części rowerowych.

Przygotowanie roweru do sezonu wymaga dokonania szczegółowego przeglądu. Niekiedy po jesienno-zimowej przerwie lub zeszłorocznym okresie, mechanizmy jednośladu mogą nie być gotowe na wiosenne wycieczki. Dlatego warto spojrzeć czy jakieś części nie wymagają wymiany, czyszczenia lub smarowania. Takie czynności to podstawa prawidłowej eksploatacji naszego jednośladu.

Konserwacja roweru po zimie, a tym samym powstrzymanie powstawania korozji i na nowo sprawdzenie poszczególnych części to obowiązek, który ma wpływ na bezpieczeństwo. Jeżeli natomiast decydujemy się na całoroczną jazdę, warto w okresie jesieni i zimy postawić na podstawę, jaką jest czyszczenie i mycie. Błoto i piasek w połączeniu z nasmarowanymi częściami są dla nich jak papier ścierny, a sól drogowa może przyczyniać się do korozji szprych, niszczenia napędu, klocków hamulcowych czy okładzin rowerowych.

kaseta wymagająca wyczyszczenia

Oczywistym jest również, że niektóre poszczególne elementy rowerowe mają swoją określoną żywotność. Po upływie tego czasu pora na ich wymianę, np. łożyska znajdujące się w kołach lub w suporcie, które mogą się zużyć już po 1500 km, a czasami nawet po około 4000 km lub znacznie później. Podobnie sytuacja wygląda z uzupełnianiem oleju w hamulcach hydraulicznych. Najlepiej robić to co dwa lata, unikając dzięki temu zapowietrzania. Dodatkowo co 50-100 km warto wyczyścić napęd i nasmarować odpowiednimi preparatami. Każde zabrudzenia roweru i jego komponentów należy od razu usunąć.

Jeżeli natomiast nieoczekiwanie podczas jazdy usłyszymy niepokojące odgłosy dobiegające z naszego roweru – skrzypienie, piski czy tarcie, sprawdźmy natychmiast ich przyczynę i nie lekceważmy powstałych problemów. Jedna awaria może pociągnąć za sobą kolejne, co wiąże się dodatkowymi finansami.

Rower przed i po sezonie

Gdy na dobre pożegnamy się z zimą i na dworze zaczyna robić się znacznie cieplej, dla rowerzystów to idealny moment, żeby rozpocząć nowy sezon. Zanim jednak zaplanujemy i wyruszymy na wycieczki, sprawdźmy stan naszego roweru. Przydają się wtedy podstawowa wiedza oraz odpowiednie narzędzia i akcesoria, takie jak stojak serwisowy do roweru, usprawniające cały proces.

Rower stojący kilka miesięcy na początku najlepiej dokładnie umyć. Czyszczenie roweru nie jest skomplikowanym procesem, jednak warto wiedzieć, jak wykonać to prawidłowo, aby przy okazji nic nie uszkodzić. Czym czyścić rower? Do tego celu najlepiej użyć profesjonalnych preparatów, np. środka do mycia Finish Line Bike Wash, nadającego się do różnych materiałów – aluminium, chrom, skóra, guma itp. Przyda się również szmatka lub gąbka i ciepła woda. Unikajmy moczenia kaset, mechanizmu korbowego czy łańcucha, które w pierwszej kolejności należy odtłuścić. Do tego celu warto skorzystać z pomocy odtłuszczacza, np.  MOTOREX Bike Chain Degreaser Spray, który cieszy cię dobrą opinią wśród użytkowników i wspomóc się specjalnymi do tego celu szczotkami, jak Finish Line Easy-Pro Brush Set. Na rynku występują też pojedyncze sztuki, przeznaczone do konkretnej części, np. szczotka Finish Line Grunge Brush, która umożliwia czyszczenie łańcucha rowerowego. Po gruntownym umyciu i oczyszczeniu z zimowych pozostałości jednoślad wycieramy do sucha i gotowe – pierwszy etap mamy za sobą.

środki i narzędzia do konserwacji roweru

Następnie przechodzimy do poszczególnych komponentów. Naturalnie, jeżeli coś zostało uszkodzone, dokonujemy wymiany na nowe.

Jak przygotować rower do jazdy? Podstawą są oczywiście sprawne i wyregulowane hamulce, dlatego sprawdźmy jak działają. Wszelkie luzy niwelujemy poprzez naciągnięcie linki przy manetkach. Przy okazji zwróćmy również uwagę na klocki hamulcowe. Jeżeli są wytarte, naturalnie musimy je wymienić. Skontrolujmy też, jak działają przerzutki i ich linki. Sprawdźmy też stan łożysk w kołach oraz w mechanizmie korbowym oraz wszelkie luzy również te na sterach i w pedałach.

Jedną z końcowych czynności jest upewnienie się jak wygląda łańcuch – czy zębatki nie są wytarte, czy nie został on naciągnięty i czy nie pojawiła się rdza. Jeżeli wszystko jest w porządku przystąpmy do nasmarowanie napędu i łańcucha. Konserwacja roweru to doskonały sposób na zabezpieczenie przed przedostawaniem się brudu i korozją. Smar dodatkowo zmniejsza tarcie, a praca odbywa się płynnie. Dobrym wyborem będzie postawienie na model od uznanego producenta, np. Motorex White Grease.

konserwacja łańcucha

Jeżeli nie dysponujemy odpowiednią wiedzą jak prawidłowo przeprowadzić serwis roweru, należy zwrócić się o pomoc do specjalistów. Oni dokonają profesjonalnego przeglądu, a my będziemy mogli bezpiecznie poruszać się po drogach.

Po zakończeniu sezonu – choć dla niektórych rowerzystów może on trwać cały czas, warto zadbać o właściwe przechowywanie roweru. W okresie jesienno-zimowym to również sposób na właściwą konserwację. Dzięki temu przed wystartowaniem nowego sezonu będziemy mieli mniej pracy z przywróceniem roweru do świetlności. Doskonałym rozwianiem jest zabezpieczenie roweru w piwnicy, czy w garażu np. specjalną plandeką, aby nie osiadał na mim kurz. Są również zwolennicy trzymania jednośladu w domu. Jeżeli mamy wolne miejsce na ścianie nasze dwa kółka możemy powiesić, np. za pomocą wieszaka Topeak Solo. Inni decydują się na przechowywanie roweru na balkonie.

Przegląd zerowy roweru – co to takiego?

Kupując nowy jednoślad często (lecz nie zawsze) w gwarancji widnieje informacja o tym, że należy wykonać przegląd zerowy roweru. Warunki są różne – niekiedy musi on być wykonany po przejechaniu odpowiedniej liczby kilometrów, w niektórych przypadkach najpóźniej miesiąc od zakupu, a niekiedy jest on dokonywany od razu po zakupie. Takie przeglądy zazwyczaj przeprowadzają punkty autoryzowane, rekomendowane przez producenta. Ile kosztuje przegląd roweru? Tutaj też nie ma określonej kwoty. Wraz z zakupem może on być bezpłatny, a z czasem suma nie powinna przekraczać 80 złotych. W ramach tej czynności w naszym jednośladzie powinniśmy mieć sprawdzone: napęd, śruby, szprychy, koła, hamulce, opony, a także skasowane jakiekolwiek luzy.