Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Nowoczesne rowery są zdecydowanie lżejsze i szybsze niż jeszcze kilkanaście lat temu. W związku z tym można je również łatwiej uszkodzić w transporcie lub zniszczyć przez niewłaściwie przechowywanie. Wielu problemów można uniknąć poprzez stosowanie specjalnych pokrowców. Pełnią one nie tylko funkcje ochronne, lecz umożliwiają także czyste i bezpieczne przewożenie roweru w samochodzie. Jednymi z najpopularniejszych rozwiązań są pokrowce na koła, które w zależności od wybranego modelu osłaniają same obręcze albo niemal całą ramę.
Po pokrowce rowerowe najczęściej sięgają kolarze szosowi, górscy, gravelowi oraz triathloniści. Im wyższa wartość sprzętu, tym większa obawa przed kosztowną usterką. A przy częstym podróżowaniu na zawody takie akcesorium staje się wręcz obowiązkowym wyposażeniem wyścigowym, jak agrafka czy taśma do przypięcia numeru startowego.
Nie oznacza to oczywiście, że pokrowce na koła powinni kupować wyłącznie posiadacze drogich rowerów albo carbonowych obręczy. Dedykowane ochraniacze przydadzą się każdemu, kto chce uniknąć przypadkowych uszkodzeń osprzętu albo zarysowań lakieru. Rozciągliwe pokrowce są także bardzo praktycznym akcesorium do przechowywania roweru w mieszkaniu, ponieważ niezawodnie chroni wnętrza przed brudem, który podczas jazdy przylepia się do ramy, napędu oraz opon.
Wyjaśnienia wymaga fakt, że istnieją dwa popularne rodzaje rowerowych pokrowców na koła:
Lekkie pokrowce z rozciągliwego materiału są kojarzone przede wszystkim z marką Velosock, która wyspecjalizowała się w ich produkcji. Obecnie podobne rozwiązania proponują firmy DS Covers oraz Montone. Większość modeli oferuje podobne funkcjonalności, różnią się natomiast designem, wytrzymałością oraz rozmiarem.
Podstawową rolą takiego elastycznego pokrowca nie jest ochrona przed uderzeniami (cienki materiał nie zaabsorbuje prawie żadnej energii), ale zabezpieczenie wnętrza mieszkania (lub auta). Każdy kolarz wie, jak trudne do usunięcia jest zaschnięte błoto albo tłuste plamy po smarze. Dzięki zastosowaniu takiej specjalnej tkaniny sprzątanie po rowerze ograniczy się do tego, aby od czasu do czasu pokrowiec wrzucić do pralki. Do takich zastosowań dobrze sprawdzi się również pokrowiec na same opony – Montone mTyre.
Wersja okrywająca całą ramę – pokrowiec transportowy, zwany także „skarpetą rowerową” – bardzo dobrze nadaje się także do przewożenia roweru na bagażniku samochodowym. W przypadku modeli mocowanych na hak lub tylną klapę, czyli za bryłą auta, dodatkowy opór powietrza jest na tyle niewielki, że nie wpływa negatywnie na komfort jazdy. Przy takim zastosowaniu cienki materiał chroni ramę przed brudem, deszczem, owadami oraz odpryskującymi z drogi kamieniami.
Trzy modele od różnych producentów, każdy pasuje jednak niemal do wszystkich rodzajów rowerów – od 26” do 29”. Oznacza to, że będą kompatybilne zarówno z MTB full suspension, jak i aerodynamiczną szosówką czy miejską holenderką. Materiały wykorzystane do uszycia pokrowców są także dosyć podobne, dlatego cechują się zbliżonymi parametrami. Każdy z nich można również bezpiecznie wrzucić do pralki, najlepiej na łagodny program w temperaturze 30 stopni.
Różne wzory i kolory pozwalają na znalezienie modelu nie tylko praktycznego, ale też świetnie wyglądającego. Wybór ciekawego designu może sprawić, że rower przechowywany np. na specjalnym wieszaku w salonie mieszkania będzie prezentował się jeszcze efektowniej.
Takie pokrowce zapewniają zupełnie inną funkcjonalność. Mają one pozwolić na bezpieczne transportowanie i przechowywanie kół zdjętych z roweru. Osobom jeżdżącym wyłącznie rekreacyjnie może wydać się to dziwnie, ale kolarze startujący w zawodach doskonale wiedzą, że posiadanie kilku modeli kół nie jest niczym szczególnym.
Topowe wersje kół wyścigowych są produkowane z włókna węglowego, a także mają na wyposażeniu najwyższej jakości szprychy i piasty. Takie rozwiązania pozwalają na znaczne ograniczenie masy – komplet szosowy w wersji pod hamulce tarczowe może około 1000-1100 gramów. Przekłada się to oczywiście na lepsze osiągi, ale wiąże się również z większą podatnością na uszkodzenia.
Obręcze carbonowe są projektowane tak, aby doskonale radzić sobie z dużymi obciążeniami podczas jazdy. Ma to związek z kierunkiem układana kolejnych warstw włókien przy tworzeniu materiału. Ich mankamentem jest natomiast mniejsza odporność na uderzenia z boku – przy pakowaniu roweru do bagażnika albo transportowaniu ich z miejsca na miejsce. Zastosowanie specjalnego pokrowca na koła ze wzmocnionego materiału może w prosty sposób ograniczyć ryzyko zniszczenia drogiej obręczy chociażby przy podróżowaniu na zawody.
Pokrowiec mWheel od czeskiej firmy Montone jest bardzo uniwersalnym wyborem. Mieści przedni lub tylne koła w różnych rozmiarach – od 26 do 29”. Powstał z wytrzymałego nylonu, który nie został dodatkowo usztywniony, ale dzięki swojej grubości dobrze chroni obręcze. Do lekkiej i poręcznej konstrukcji bardzo wygodnie pakuje się koła, a całość jest również łatwa w czyszczeniu.
Torba rowerowa od B&W mieści w środku cały komplet – dwa koła wraz z oponami. Każdy egzemplarz ma przeznaczoną dla siebie osobną kieszeń, co zapobiega przypadkowemu porysowaniu obręczy albo uszkodzeniu szprychy piastą. Wnętrze zostało wyściełane miękką pianką, która dobrze chroni przed uderzeniami. Uchwyt z krótkimi paskami ułatwia noszenie torby.
FFWD Double Wheel Bag pod względem konstrukcji bardzo przypomina model od B&W. Różni je jeden ciekawy detal – holenderski producent dołączył do zestawu dodatkowy pasek na ramię, który można przypiąć do „rączki”. W ten sposób torbę da się przerzucić przez plecy, co umożliwia przewiezienie torby rowerem np. z samochodu do triathlonowej strefy zmian.