Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jakie opony do roweru szosowego wybrać?

Data aktualizacji: 27-08-2021

Dobre opony do roweru szosowego to takie, które najlepiej odpowiadają naszym potrzebom. Kolarze lubiący dynamiczną jazdę i startujący w zawodach wybiorą lekki model w rozmiarze 25-28 mm, o mieszance gumowej i bieżniku ograniczających opory toczenia, co pozwala na zaoszczędzenie kilku watów. Natomiast rowerzyści o bardziej podróżniczym zacięciu sięgną raczej po ogumienie o szerokości 28-32 mm, z dobrą wkładką antyprzebiciową i rzeźbą bieżnika poprawiającą przyczepność np. w deszczu.

Tak brzmi ogólna teoria, jednak  to, na jakie opony do roweru szosowego warto się ostatecznie zdecydować, zależy także od innych czynników. Znaczenie może mieć cena kompletu, specjalne upodobania użytkownika lub chęć uzyskania maksymalnie uniwersalnego roweru, który łączyłby dwa światy – prędkość i komfort.

Opony szosowe w deszczu.Szerokość opony szosowej – 25, 28 a może nawet 32 mm? 

Szerokość opony szosowej – 25 czy 28 mm?

Pierwszą kwestią, na którą warto zwrócić uwagę przy wyborze opony do szosy, jest jej szerokość. Czasy, gdy zakładano, że węziej oznacza szybciej, minęły bezpowrotnie. Rozmiar 700x23 należy już do przeszłości i decydują się na niego wyłącznie czasowcy oraz właściciele rowerów w stylu retro. Nawet kolarze z ProTouru sięgają po opony (lub szytki) o szerokości 25 milimetrów lub nawet szersze. Profesjonalny zawodnik to też człowiek. Dlaczego więc nie miałby sobie zapewnić dodatkowego komfortu przy takich samych lub nawet niższych oporach toczenia? Producenci rowerów także zauważyli tę tendencję i często, nawet w modelach stricte sportowych, znajdziemy miejsce na opony o szerokości od 28 do nawet 32 mm.

Ich główna zaleta to znacznie niższe ciśnienie, jakie możemy zastosować bez ryzyka dobijania dętki. Przekłada się to bardzo mocno na zwiększony komfort jazdy poprzez poprawione wybieranie niewielkich nierówności Co więcej, wiele testów pokazało, że pompowanie opon czy szytek do maksymalnego możliwego ciśnienia również nie sprzyja szybszej jeździe, ponieważ waty oszczędzone na braku odkształcania opony z naddatkiem oddajemy na turbulencjach i wybijaniu koła w powietrze na nierównej nawierzchni. Nieco niższe ciśnienie to zwiększony komfort przy zachowaniu takich samych lub nawet niższych oporów toczenia, a także kilkudziesięciu gramów więcej na wadze. Czy warto? Myślę, że odpowiedź może być tylko jedna – pewnie, że tak! Trzeba tylko pamiętać o sprawdzeniu, jaki najszerszy rozmiar opony zmieści się w naszej ramie i widelcu.


Vittoria Zaffiro Pro V G2.0 to przykład nowoczesnej opony szosowej występującej w bardzo szerokiej rozmiarówce. Jej najwęższa wersja to klasyczne 700x25. Inne dostępne rozmiary tego modelu to 28, 30 oraz 32 mm szerokości.

Wszystkie jej wersje zostały wyposażone we wkładkę antyprzebiciową oraz zwijany rant.


Jaką oponę szosową wybrać – drutową czy zwijaną? Tubeless Ready czy nie?

Jeden model opony szosowej może występować w kilku wersjach:

Pierwsza cecha dotyczy możliwości konwersji ogumienia na system bezdętkowy, czyli zalanej specjalnym mleczkiem uszczelniającym. Jeżeli mamy zamiar korzystać z opcji tubeless, wówczas sytuacja nie pozostawia nam wyboru i powinniśmy wybrać wersję do tego przystosowaną. Spokojnie mogą z tej opcji zrezygnować użytkownicy, którzy nie są entuzjastami tego rozwiązania (lub po prostu nie są do tego przystosowane ich koła). 


Grupa niezdecydowanych powinna raczej wybrać model TLR, ponieważ można na takich oponach jeździć zarówno z dętką, jak i bez niej, czego nie można powiedzieć o ogumieniu nieprzystosowanym do tej technologii.

Zdecydowanie łatwiej podjąć decyzję dotyczącą budowy rantu – zwijanej lub drutowej. Ta pierwsza konstrukcja jest lżejsza, wytrzymalsza i mniej podatna na odkształcenia, z kolei zaletą tej drugiej opcji jest wyłącznie niższa cena. Jeżeli na nic innego nie pozwala budżet – wówczas sięgnijmy po drut, w innym wypadku zdecydowanie lepiej kupić oponę zwijaną.

zjazd na szosieZmiana opon szosowych to prosty sposób na odchudzenie kół o nawet kilkaset gramów.

Mieszanki gumowe w oponach szosowych

Na co jeszcze warto zwrócić uwagę, wybierając oponę do szosówki? Na pewno należy przemyśleć kwestię mieszanki gumy zastosowanej do produkcji. Przy tym zagadnieniu znaczenie ma pora roku i warunki pogodowe, w jakich dany model będziemy użytkować. Poza klasycznymi wariantami, większość producentów opon szosowych ma w ofercie ich wersje przeznaczone na okres jesienno-zimowy. Na mokrej nawierzchni czy też w niższych temperaturach powietrza większość opon „normalnych” dość drastycznie traci na przyczepności. Guma twardnieje, traci swoją elastyczność i właściwości tłumiące. Remedium na te mankamenty są opony zaprojektowanie specjalnie z myślą o wymagających warunkach.

Wkładka antyprzebiciowa w oponie szosowej 

Szukając idealnej opony na pewno trafimy na informację o różnego rodzaju wkładkach zwiększających odporność ogumienia na uszkodzenia. Nie będą to tak skuteczne systemy, jak w oponach turystycznych, aczkolwiek tu nacisk kładziony jest także na niską masę. Zwiększoną ochronę można uzyskać na kilka sposobów.

Łączenie trzech czy czterech warstw oplotu o bardzo dużej gęstości jest jednym z nich. Bonusowa korzyść przy takim rozwiązaniu to niższe opory toczenia. Różnica jest minimalna, ale takie właśnie detale sprawiają, że całościowo mamy do czynienia z lepszym produktem.

Wracając do tematu wkładek, w oponach szosowych stosuje się także różnego rodzaju materiałowe wzmocnienia, które zachowując niska masę, znacząco podnoszą odporność na mechaniczne uszkodzenia i przebicia.

Przykładem wyróżniającej się iście pancerną wytrzymałością jest model Gatorskin od Continentala. Wykonano ją trwałego materialu oraz specjalną ochronę przed przebicią (PolyXBreaker).

Tania opona budżetowa czy wysoka jakość premium?

Różnice w parametrach opon szosowych są ściśle związane z ich ceną. Podstawowe modele to zazwyczaj konstrukcje drutowane, korzystające ze znanych od wielu lat rozwiązań i stanowiące kompromis między ceną, przyczepnością a wytrzymałością.  Trudno w ich przypadku liczyć na niskie opory toczenia, małą masę czy dobrą wkładkę antyprzebiciową.

Opona Michelin Power RoadWiele modeli występuje w różnych wersjach – np. TLR lub nie. 

Półka średnia opiera się na oponach zwijanych, wykonanych z dość twardych i trwałych mieszanek. Producenci często traktują je jako opony treningowe, produkowane z myślą o spokojnym nabijaniu dużej ilości kilometrów.

Topowe produkty w kolekcjach mają na celu pogodzenie innych cech: niskich oporów toczenia, dobrej przyczepności i niewielkiej masy. Trwałość nie jest priorytetem, aczkolwiek wiele opon potrafi zaskoczyć w tym aspekcie.