Jak napompować opony rowerowe w prawidłowy sposób?
30-08-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rynek ogumienia rowerowego nieustannie się rozwija. Dostępne są setki modeli, a nowości pojawiają się w błyskawicznym tempie. Producenci opracowują innowacyjne technologie, które sprawiają, że możemy znaleźć produkt idealnie dopasowany do naszych potrzeb.
Nie ma już prostej odpowiedzi na pytanie, jakie opony wybrać. Dużym ułatwieniem dla kolarzy jest szereg podziałów uwzględniający różne, istotne z punktu widzenia jazdy kryteria. Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się to dość skomplikowane, znacznie upraszcza podjęcie decyzji. O czym warto wiedzieć i na co warto zwracać uwagę? W tym artykule omówimy najważniejsze rodzaje opon rowerowych.
Najbardziej podstawowym podziałem ogumienia rowerowego jest ten na opony posiadające dętkę (określane z ang. tube type), bezdętkowe (tubelees ready) i szytki (tubular). Czym różnią się między sobą?
Dętkowe – tradycyjne, znane już od końca XIX wieku, ogumienie o klasycznej budowie. Stanowi podstawowe wyposażenie większości pojazdów ze średniej i budżetowej półki cenowej.
Bezdętkowe – zgodne z nazwą ich konstrukcja pozbawiona została dętki. Wnętrze ogumienia wypełnia specjalny płyn uszczelniający, zwany popularnie mleczkiem, który samoczynnie zalepia niewielkie uszkodzenia. Aby je zamontować, musimy posiadać dostosowane do systemu tubeless ready koła. Co ważne, możliwe jest uzupełnienie opony bezdętkowej o dętkę, ale nigdy odwrotnie.
Szytki – stoją ponad podziałem opona bezdętkowa a dętkowa. To wyjątkowy typ opony, który jest konstrukcyjnie połączony z dętką za pomocą bawełnianego rękawa. Ten rodzaj ogumienia wybierany jest niemal wyłącznie przez kolarzy szosowych.
Poniżej, od lewej: opona dętkowa, tubeless ready oraz szytka.
Innym wyróżnikiem konstrukcji ogumienia rowerowego jest rodzaj budowy rantu, czyli innymi słowy, miejsca, w którym opona styka się z obręczą. Wersja drutowa jest wyposażona w stalowy drut, który nie tylko wpływa na jej większą masę, ale także utrudnia transport. W opozycji do niej stoi zwijana. Podczas produkcji wzmacnia się ją włóknami kevlarowymi. Dzięki temu jest lżejsza, bardziej wytrzymała i co najważniejsze elastyczna. Zamawiając ją, spodziewaj się niewielkiego pudełeczka. Wielu kolarzy stojąc przed wyborem: opona rowerowa drutowa czy zwijana, wybiera tę drugą.
Jeździsz wyłącznie po gładkich asfaltach, lubisz spontanicznie zjechać z dobrej trasy na szutry, a może kochasz adrenalinę i szalejesz po wyjątkowo wymagających nawierzchniach? Przed zakupem nowych opon, warto rozważyć te kwestie, aby znaleźć modele o dopasowanym do naszych potrzeb rodzaju bieżnika. Bez wątpienia dobrze dobrane ogumienie poprawi nie tylko komfort naszej jazdy, ale także bezpieczeństwo na drodze.
Kolarze szosowi, którzy preferują szybką jazdę na dobrej jakości drogach, wybierają opony typu slick. Cechują się one gładkim bieżnikiem, dzięki któremu uzyskują niskie opory toczenia. W opozycji do nich stoją modele wyposażone w wyraźne klocki, doskonale wgryzające się w trudne podłoża – błotniste, piaszczyste czy kamieniste dukty nie będą stanowiły dla nich wyzwania. Opony terenowe do roweru to doskonały wybór dla miłośników ekstremalnych wrażeń.
Do dyspozycji kolarzy jest także trzeci rodzaj ogumienia, czyli opony rowerowe semi-slick. Pozwala na komfortowe poruszanie się zarówno po ścieżkach rowerowych, jak i szutrach. Jego bieżnik w środkowej części jest dość płaski, natomiast po bokach wyraźnie zarysowane są małe klocki. Jeśli poszukujesz rozwiązania uniwersalnego, które łączy cechy obu rodzajów, zdecyduj się właśnie na opony semi-slick na rower.
Jednym z najważniejszych parametrów, jaki bierzemy pod uwagę, stojąc przed zakupem nowych opon, jest rodzaj i charakterystyka posiadanego przez nas roweru. Aby możliwe było pełne wykorzystanie potencjału drzemiącego w maszynie, warto dopasować do niego ogumienie. Na jakie cechy zwracać uwagę?
Doskonała przyczepność na prostych drogach pokrytych asfaltem oraz możliwie niskie opory toczenia to podstawowe oczekiwania, jakie stawiamy oponom szosowym. Z tego względu najczęściej spotykane są dwa typy bieżnika – całkowicie gładki (dedykowany wyłącznie do jazdy po suchych nawierzchniach) oraz posiadający subtelne nacięcia (sprawdzający się również podczas treningu po deszczu). Jakie modele dedykowane są do różnych odmian tego typu kolarstwa?
Jednym z najważniejszych typów ogumienia szosowego są wersje wyścigowe. Najczęściej spotyka się modele o szerokości w zakresie 25-28 mm. Stosowane mieszanki gumowe projektowane są z myślą o maksymalnym obniżeniu oporów toczenia i zapewnieniu dobrej przyczepności. Jednocześnie zwykle wiąże się to ze zmniejszeniem odporności na ścieranie. Konieczność ograniczenia wagi sprawia, że producenci albo rezygnują ze stosowania wkładek antyprzebiciowych, albo są one nieco cieńsze.
Opony do TT, czyli time trialu – jazdy na czas, konstruowane są z myślą o zapewnieniu możliwie najniższych oporów toczenia. Ich bieżnik najczęściej pozbawiony jest wyraźnych nacięć. Porowata struktura pozwala na szybką i dynamiczną jazdę, a jednocześnie gwarantuje zachowanie przyczepności podczas wchodzenia w zakręty. Modele tego typu muszą cechować się niską wagą, stąd są to produkty zwijane z precyzyjnie dobranymi mieszankami gumowymi. Osiągnięcie pożądanych parametrów skutkuje często niską odpornością na ścieranie, co przekłada się na ich krótką żywotność.
Od lewej: typowa opona szosowa, gravelowa oraz szosowa, która pozwala na zjazd w lekki teren.
Rower szosowy endurance ma wiele wspólnego z gravelem. To rodzaj pojazdu, który dedykowany jest miłośnikom długich dystansów, lubiących zjechać z prostych asfaltów na szutry. Montuje się w nim najczęściej ogumienie o szerokości od 28 do 32 mm, gwarantującej bezpieczne poruszanie się na nierównościach. Modele tego typu zapewniają lepszą przyczepność, dzięki specjalnie dostosowanym mieszankom gumowym. Ich bieżnik posiada specjalne nacięcia lub kropki, pozwalające na jazdę po piasku bądź wilgotnych nawierzchniach. Cechują się również dobrą odpornością na uszkodzenia, a producenci przeważnie wzbogacają konstrukcję o wkładkę przeciwprzebiciową. Do tej dyscypliny szczególnie polecane są opony szosowe tubeless ready. Użytkownicy doceniają je ze względu na znacznie niższą masę i opory toczenia.
Jeśli zależy nam na znalezieniu najlepszej opony szosowej typu endurance, musimy zwrócić uwagę na gęstość oplotu, wyrażaną w TPI. Im wyższa wartość, tym opona będzie bardziej elastyczna, więc zapewni lepsze wrażenia z użytkowania.
Dobra przyczepność, relatywnie niskie opory toczenia i komfort to główne wymagania, jakie stawiamy przed oponami do gravela. Planując zakup tego typu ogumienia, warto zastanowić się nad tym, gdzie jeździmy najczęściej. Produkty tego typu należy dopasować pod względem szerokości i ukształtowania bieżnika do podłoża.
Osoby najlepiej czujące się na asfaltowych drogach mogą wybrać węższe modele, których bieżnik ma jedynie subtelnie zarysowane klocki. To doskonały wybór dla kolarzy zwracających uwagę na szybkość. Zwolennicy szutrów i trudnych tras będą usatysfakcjonowani wersjami – z mocnymi klockami, pozwalającymi łatwo pokonać kamieniste nawierzchnie. Doskonałą opcją na mokre i błotniste trasy są modele typu semi-slick. W centralnej części ich bieżnik jest ledwie zarysowany, natomiast wyraziste boki zwiększają przyczepność oraz ułatwiają wchodzenie w zakręty. To najbardziej uniwersalny rodzaj opon do gravela, sprawdzający się u większości kolarzy.
Proste drogi rowerowe, utwardzone ścieżki w parku, asfaltowe ulice czy okazjonalnie leśne dukty to wymagania stawiane najczęściej uniwersalnym modelom. Jakie opony do roweru trekkingowego i miejskiego wybrać, aby być w pełni zadowolonym?
Ich konstrukcja bieżnika powinna pozwalać na komfortowe przemieszczanie się po nawierzchniach o średnim poziomie trudności. Korzystnie, jeżeli jego budowa będzie umożliwiała sprawne odprowadzanie wody spod kół. Jednocześnie do pożądanych cech należy dobra odporność na przebicia. Jeśli na naszej trasie istnieje duże ryzyko uszkodzenia gumy, dobrym wyborem będą modele wzmocnione specjalną wkładką.
Ogumienie dedykowane do roweru przełajowego powinno pozwalać na szybką jazdę na zróżnicowanym terenie, a jednocześnie zapewniać doskonałą przyczepność w błocie. Producenci przygotowują zarówno modele dedykowane do systemu dętkowego, jak i bezdętkowego. Jeżeli jeździmy rekreacyjnie mamy pełną swobodę wyboru rozmiaru. Inaczej jest w przypadku zawodowców. Międzynarodowa Unia Kolarska UCI określiła, że nie mogą być szersze niż 33 mm. Zawodnicy często decydują się jednak na węższe.
Na rynku dostępnych jest wiele modeli opon dedykowanych do rowerów typu BMX. Najczęściej dzieli się je jednak na dwie zasadnicze grupy: produkty przeznaczone do jazdy parkowej oraz dirtu. Pierwsze muszą łączyć w sobie szybkość i doskonałą przyczepność, dlatego ich bieżnik jest niski. Drugie mają wyraźnie zarysowane klocki, aby zapewnić bezpieczeństwo podczas wykonywania tricków na luźnym podłożu. Cechą wspólną obu rodzajów jest wysoki poziom wytrzymałości.
Odpowiedź na pytanie, jakie opony do MTB wybrać, nie jest ani prosta, ani jednoznaczna. Aby zapewnić sobie doskonałą przyczepność, co jest szczególnie istotne podczas jazdy górskiej, należy dopasować ogumienie do preferowanej dyscypliny sportowej.
Najbardziej uniwersalnymi oponami do enduro są takie, które sprawdzą się zarówno podczas jazdy po błotnistych nawierzchniach, jak i suchych traktach. Wyraźne klocki bieżnika są ukształtowane w taki sposób, aby skutecznie odprowadzać wilgoć spod kół, a jednocześnie zapewnić płynne wchodzenie w zakręty. Miłośnicy tej dyscypliny często decydują się także na wybór nie kompletu, a dwóch różnych typów opon. Agresywne, niskie bieżniki sprawdzają się podczas zjazdów na szlakach z dużym obłoceniem zakładane z przodu. Ich uzupełnienie na tyle mogą stanowić, zapewniające szybką jazdę po suchej i umiarkowanej nawierzchni, modele o gęsto ułożonych klockach.
Z lewej opona MTB przeznaczona do XC, z prawej do Enduro.
Jakie opony do XC będą najlepsze? Budowa bieżnika tego typu ogumienia powinna zagwarantować użytkownikowi nie tylko przyczepność, ale także możliwość rozwijania wysokich prędkości. Najczęściej tworzą go wyraźne, aczkolwiek niskie klocki. Do jazdy po suchej nawierzchni, warto wybierać lekkie opony MTB o gęstym układzie, jeśli jednak często jeździmy w różnych warunkach, lepszą opcję będą stanowiły wersje rzadko rozstawione – samooczyszczające się z błota. Warto zwrócić uwagę także na mieszankę, z jakiej zostały wykonane. Ciekawą opcją są produkty posiadające miękką gumę w centralnej części, a twardą po bokach.
Downhill, czyli zjazd na czas po stromych, górskich zboczach, wymaga dopasowania opon do tych ekstremalnych warunków. Tutaj sprawdzają się najlepiej wytrzymałe opony MTB, które cechuje agresywny bieżnik oraz bardzo dobra przyczepność. Idealna mieszanka gumowa powinna charakteryzować się miękkością.
Chociaż aktualne przepisy nie wymagają stosowania specjalnych opon do e-bike`ów, to planując wymianę ogumienia, posiadacze tego typu pojazdów powinni zwrócić uwagę na modele im dedykowane. Dlaczego? Elektryki są znacznie cięższe niż tradycyjne jednoślady oraz poruszają się szybciej. Produkty stworzone z myślą o nich wykonane są z innych, bardziej wytrzymałych mieszanek gumowych. Najczęściej oznaczane są symbolami E-25 (do maszyn o silniku pozwalającym na max. prędkość 25 km/h) i E-50 (do 50 km/h).
Opony do rowerów elektrycznych powinniśmy dobierać podobnie, jak do klasycznych jednośladów. Dostępne modele różnią się między sobą przeznaczeniem. Istnieją wersje e-MTB, e-miejskie czy e-gravelowe.
W ciągu ostatnich kilku lat zauważalny jest bardzo wyraźny wzrost zainteresowania trenażerami rowerowymi. Urządzenia pozwalają na wygodne odbywanie treningów w domowym zaciszu, dzięki czemu nawet niekorzystne warunki atmosferyczne nie są powodem do rezygnacji z aktywności. Chociaż technicznie możliwe jest ćwiczenie na standardowym ogumieniu, zakup dedykowanej opony do trenażera to naprawdę dobra inwestycja. Do jej podstawowych zalet należą:
Tego typu modele dobiera się przede wszystkim pod względem rozmiaru i szerokości koła posiadanego koła. Należy również pamiętać o tym, że nie są to produkty uniwersalne. Ogumienie tego typu nie może być używane do jazdy na zewnątrz.
Aby czerpać pełną przyjemność z jazdy, warto zwrócić szczególną uwagę na to, jakie opony do roweru wybieramy. Dopasowanie bieżnika do tras, po jakich jeździmy najczęściej, stanowi tylko jeden z wielu istotnych aspektów. Dobrze poszukać ogumienia, które jednocześnie zapewnia nam doskonałą przyczepność (czyli zwiększa nasze bezpieczeństwo) i umożliwia komfortową jazdę. Wpływ na te czynniki mają m.in. masa czy opory toczenia. Pełną satysfakcję osiągniemy wtedy, gdy zakupiony produkt będzie wyróżniał się jakością, co przełoży się na dużą wytrzymałość podczas użytkowania. Gwarantują ją produkty od renomowanych marek, wykorzystujące nowoczesne technologie.