Jaka hulajnoga elektryczna będzie najlepsza? Podpowiadamy!
10-06-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Jazda na rolkach staje się coraz bardziej popularna wśród Polaków. Nie tylko dzieci preferują taką formę spędzania wolnego czasu, również młodzież i dorośli czerpią z niej radość. Dobranie rolek do własnych potrzeb sprawi, że jazda na nich będzie nie tylko komfortowa, ale również bezpieczna. Jeśli chcesz rozpocząć swoją przygodę z rolkami i planujesz zakup swojej pierwszej pary, a nie wiesz jakie łożyska do rolek wybrać, zapraszamy do dalszej lektury.
Zastanawiając się jakie kółka do rolek wybrać, powinieneś być świadomy tego, że nie cechują się one wysokim stopniem amortyzacji i to właśnie łożyska do rolek są najbardziej narażone na zniszczenia. Zwykle to ten element zużywa się jako pierwszy, a warto zaznaczyć, że jest to jedna z najważniejszych części w rolce. Odpowiada przede wszystkim za płynność jazdy, dlatego warto wiedzieć jak dbać o łożyska w rolkach, ponieważ ich poprawna eksploatacja pozwoli nam dłużej cieszyć się jazdą.
Wybierając łożyska – podobnie jak w przypadku kółek, należy przede wszystkim zastanowić się, do jakiej jazdy będą wykorzystywane. Osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z rolkami, mają zupełnie inne potrzeby niż te, które potrafią wykonywać zaawansowane tricki na rolkach. Dlatego warto zwrócić uwagę na specjalne oznaczenia producentów.
Podstawowym z nich jest standard ABEC. Jest to zbiór parametrów wykorzystywanych przy produkcji łożysk kulkowych. Przy jego pomocy wskazuje się na tolerancję pomiędzy wewnętrznym a zewnętrznym pierścieniem łożyska. Następujące po symbolu cyfry, odpowiednio: ABEC 1,3,5,7 i 9 mówią nam, do jakiego rodzaju jazdy przystosowany jest dany model. Należy pamiętać, że im wyższy numer łożyska wybierzemy, tym szybsza będzie jazda na rolkach. I tak te z oznaczeniem ABEC 5 świetnie sprawdzą się do jazdy rekreacyjnej i fitnessowej, z kolei wariant ABEC 9 będzie idealny dla wszystkich fanów jazdy szybkościowej.
Czym się różnią łożyska ABEC 5 od ABEC 7? Tak naprawdę są to najbardziej uniwersalne modele wybierane zarówno przez osoby początkujące, jak i te, które preferują jazdę rekreacyjną. Warto wiedzieć, że im niższy numer, tym łożysko będzie trwalsze, odporniejsze na uszkodzenia i bardziej żywotne. Niemniej jednak ekonomiczny wariant nie zapewni nam pożądanej prędkości.
Czołowi producenci rolek opracowali swoje własne oznaczenia, takie jak SG, ILQ czy HTO. Pierwsze z nich, tak samo, jak w przypadku ABEC, mówi nam, do jakiego stylu jazdy nadaje się dany model. Dla przykładu SG3 są dedykowane dla najmłodszych, z kolei SG5 to wariant stworzony z myślą o osobach początkujących. Najbardziej uniwersalny symbol to SG7, łożyska z takim oznaczeniem zapewnią zarówno trwałość, jak i prędkość. Zatem jeśli szukasz odpowiedniego wariantu do jazdy rekreacyjnej, to tutaj świetnie sprawdzi się model K2 ILQ 7. Z kolei dla fanów jazdy szybkościowej stworzono łożyska oznaczone symbolem SG9, np. K2 ILQ9.
Ważne! Posiadając łożyska z oznaczeniem SG i ILQ, musisz pamiętać, że nie otworzysz ich w celu wyczyszczenia ich wnętrza. W chwili, gdy dostanie się do nich piasek, a ich praca ulegnie pogorszeniu i uniemożliwi swobodną jazdę, musisz kupić nowy model łożysk.
Poza wspomnianymi oznaczeniami istotnym parametrem, na który warto zwrócić uwagę, jest również rozmiar. Standardowy wynosi zazwyczaj 608. To najbardziej uniwersalny wariant, który został stworzony z myślą o osobach początkujących, jak i tych preferujących jazdę rekreacyjną. Niemniej jednak dostępne są również modele posiadające mniejszą średnicę np. 688 czy 698, te są szczególnie popularne wśród wszystkich miłośników szybkiej jazdy.
Aby jak najdłużej cieszyć się jazdą, warto wiedzieć jak dbać o łożyska w rolkach. Jest to szczególnie ważne, ponieważ po bokach zazwyczaj osiadają drobiny piasku oraz pyłu. Pozostawione na kółkach powodują ich wolniejsze kręcenie się, a w konsekwencji szybsze zużywanie. Dlatego, jeśli chcemy, aby łożyska służyły nam jak najdłużej, nie zapominajmy o ich regularnej konserwacji. W celu sprawdzenia, w jakim są stanie, wystarczy zakręcić kółkiem. Jeśli w momencie obracania słychać zgrzyt lub pisk należy rozebrać je na części pierwsze, porządnie wyczyścić oraz nasmarować. Jeśli nieprzyjemne dźwięki nie znikną, potrzebna będzie wymiana na nowe.
Aby zapewnić jak najwyższą wydajność kółek, należy regularnie czyścić te jakże ważne elementy. Dzięki temu zachowają przede wszystkim szybkość i wytrzymałość. Czym smarować łożyska w rolkach? Do tego celu potrzebna będzie oliwa lub specjalny smar. Pierwszy sposób sprawia, że smarowany element toczy się szybciej, niemniej jednak należy powtarzać tę czynność częściej niż w przypadku drugiego rozwiązania. Nasmarowanie smarem sprawia spowolnienie obracania się kółek.
Przed dokonaniem zakupu warto dowiedzieć się jak powinno wyglądać prawidłowe czyszczenie łożysk w rolkach. Potrzebne będą do tego: środek czyszczący, pojemnik, nożyk, szczoteczka, ścierka oraz smar lub olej. Od czego zacząć?
Na samym początku, wyjmij łożyska z kółek. W przypadku typu otwartego konserwacja jest prosta, mianowicie, używając szczoteczki po prostu wyczyść je od zewnątrz. Jeśli jednak posiadasz wariant zamknięty pamiętaj, aby delikatnie zdjąć osłonę przy pomocy np. pinezki. Jeśli mały klips w kształcie litery C podtrzymuje osłonę, również usuń go ostrym przedmiotem. Następnie umieść łożyska w szczelnie zamkniętym pojemniku ze środkiem czyszczącym. Potrząsaj nim przez kilka minut, to sprawi, że cały brud zostanie rozpuszczony. Jeśli ten etap mamy już za sobą należy wyjąć łożyska z pojemnika i obracać nimi w taki sposób, aby pozbyć się resztek płynu. Następnie umieść je na ściereczce. Jeśli bez większego problemu łożyska swobodnie się obracają to znak, że są w zupełności czyste. W przypadku, gdy wydają trzeszczące dźwięki i nie obracają się poprawnie, powtórz całą czynność jeszcze raz.
Ważne! Pokryj wyczyszczone łożyska smarem. Wystarczy maksymalnie jedna/dwie krople oleju lub 3 mm smaru. Rozprowadzamy równomiernie po całej powierzchni.
Teraz pozostało nam tylko umieścić osłony z powrotem na swoim miejscu. Montujemy łożyska w kółkach rolek i gotowe!
Zanim olej lub smar równomiernie rozprowadzi się po łożyskach, musisz pokonać kilka kilometrów. Dopiero wtedy Twoje łożyska zaczną ponownie pracować, tak jak powinny.