5 sposobów na piszczące hamulce w rowerze
01-06-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Nawet najbardziej niepozorne elementy roweru mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu rowerzysty. Takim cichym bohaterem są klocki hamulcowe, które odgrywają niebagatelną rolę w trakcie podróży, niezależnie czy trenujesz akurat na górskich odcinkach, czy odbywasz codzienną miejską przejażdżkę. Warto poznać różne rodzaje okładzin i zastanowić się, jakie klocki hamulcowe do roweru z zaciskami tarczowymi lub typu V-brake będą najlepsze.
Zarówno w tarczówkach, jak i hamulcach szczękowych nieodzowne są klocki hamulcowe. W rowerze ten element jest mocowany do zacisków, których działaniem steruje kolarz zaciskający klamkę umieszczoną na kierownicy rowerowej. Każdy klocek ma podstawkę oraz przytwierdzoną do niej okładzinę, czyli część ścierną. W momencie pociągnięcia za klamkę klocek hamulcowy zostaje dociśnięty do drugiej powierzchni o porowatej strukturze (najczęściej tarczy lub samej obręczy), wywołując tarcie. To z kolei prowadzi do wytracania prędkości przez rower – działanie jest proste, ale skuteczne.
Wybierając okładzinę do hamulców, warto zwrócić uwagę na:
Dlaczego warto mieć nowe i sprawne okładziny?
Mieszanka, z której wykonane są klocki czy okładziny, z czasem się zużywa, w wyniku czego o tarczę lub obręcz trze sama podstawka. W efekcie komponent jest niszczony. Dlatego warto zawczasu zdecydować się na wymianę relatywnie taniego elementu. Inny powód do montażu nowej okładziny stanowi zwiększenie skuteczności hamowania. Dobierając odpowiedni model, można zmaksymalizować osiągi, jednak nie uda się to bez prawidłowo wykonanej regulacji.
Jakie hamulce do roweru są obecnie najpopularniejsze? Na czoło stawki wychodzą tarczówki – można je znaleźć również w rowerach szosowych, choć wielu ich właścicieli jeszcze do niedawna upierało się przy zaciskach szczękowych. Klocek do hamulca tarczowego jest mniejszy, a do zacisków dwutłoczkowych potrzebne są aż dwie pary okładzin, które w niektórych modelach są połączone. Wykorzystywany do wykonania powierzchni ściernej materiał jest głównym czynnikiem odróżniającym od siebie poszczególne modele. Rodzaje klocków hamulcowych rowerowych do tarczówek można podzielić na trzy podstawowe grupy:
Co więc wybrać: klocki żywiczne czy metaliczne? Modele organiczne nie muszą być nagrzane do odpowiedniej temperatury, aby być skuteczne. Dzięki temu warianty żywiczne będą lepiej sprawdzać się na trasach wymagających szybkiego manewrowania, zwłaszcza kiedy zakręt pojawia się po długim odcinku, w trakcie którego klocek ostygnie. Drugą zaletą jest wolniejsze zużywanie tarczy – relatywnie miękka żywica nie niszczy komponentu szybko, dlatego dłużej posłuży. Żywiczne klocki dobrze się też sprawdzają przy jeździe rekreacyjnej, miejskiej czy turystycznej. Ich szybkie rozgrzewanie nie raz przyda się w trakcie podróży składających się z serii krótkich odcinków.
Przykłady klocków organicznych:
Okładziny metaliczne muszą się rozgrzać – wtedy użytkownik dobrze je wyczuje z poziomu klamki, a efektywność hamowania będzie wysoka, wyższa niż w modelach z żywicy. To sprawia, że klocki metalowe sprawdzają się na dłuższych zjazdach. Okładziny metaliczne oraz półmetaliczne poradzą sobie lepiej na trasach downhill czy freeride, gdzie dominują dłuższe odcinki o sporym nachyleniu. Z tych wariantów z pewnością będą zadowoleni niemal wszyscy rowerzyści MTB, których trasy zazwyczaj mają większe przewyższenia i składają się też z odcinków o nieutwardzonych nawierzchniach. Również w terenach błotnistych lub o wysokiej wilgotności skuteczność organicznych okładzin będzie niższa niż modeli z metalu i będą się one szybciej się zużywać. Wynika to z mniejszej odporności surowca na nagrzewanie. Okładziny metaliczne są wytrzymalsze od organicznych, ponieważ cechuje je twardość przekładająca się jednak na szybsze zużywanie tarczy.
Przykłady klocków metalicznych:
Kompromis stanowią klocki mieszane, czyli półmetaliczne – łączą zalety obu rozwiązań. To najbardziej uniwersalne okładziny mieszane, które pełnię osiągów pokazują na trasach o zróżnicowanych nawierzchniach i w pofalowanym terenie. Właśnie dlatego klocki półmetaliczne są tak chętnie wybierane do graveli, a także do rowerów przełajowych czy MTB XC.
Przykłady klocków półmetalicznych:
Cechy poszczególnych rodzajów okładzin do tarczówek rowerowych | |||
---|---|---|---|
Rodzaj okładzin | Żywiczne | Metaliczne | Półmetaliczne |
Skuteczność | Wystarczająca, nie trzeba rozgrzewać klocków | Wysoka, ale dopiero po rozgrzaniu | W miarę wysoka, rozgrzewanie nie zajmuje dużo czasu |
Działanie w warunkach mokrych | Mało skuteczne | Skuteczne | Raczej skuteczne |
Modulacja | Lepsza, liniowa | Gorsza, zwłaszcza przed rozgrzaniem | Wyważona |
Wytrzymałość | Niska | Wysoka | Średnia |
Zużywanie tarczy | Wolne | Szybkie | Średnie |
Jako ciekawostkę można też podać klocki ceramiczne do roweru, raczej rzadko jednak używane. Ceramika ma wysoką wytrzymałość i może poprawiać skuteczność hamowania. Marka Clarks zdecydowała się na dodatek materiału w półmetalicznych okładzinach do MTB.
Radiator na klocku hamulcowym w rowerze – kiedy jest potrzebny?
Niektóre okładziny odprowadzają ciepło szybciej niż pozostałe. Maksymalizacji chłodzenia klocków służy przede wszystkim radiator, czyli zawierająca rowki struktura, która zwiększa powierzchnię oddającą ciepło. Wyposażone w opisywane udogodnienie okładziny od Shimano to jedna z części składowych wszystkich elementów hamulcowych opisanych technologią ICE dającą pewność szybkiego chłodzenia całego układu. Ale nie tylko japońska firma ulepsza okładziny o radiatory – robią to właściwie wszystkie liczące się marki, które w różny sposób kształtują ten element.
Na przykładzie poniższych klocków widać, jak radiatory mogą się różnić:
Zastanawiasz się jak dobrać klocki hamulcowe do roweru z V-brake’ami czy U-brake’ami? Oba rodzaje zacisków szczękowych obsługują podobne modele okładzin, które należy dobrać przede wszystkim z myślą o materiale wykonania obręczy roweru. O ile większość klocków będzie odpowiednia w przypadku aluminiowych kół, to właściciele rowerów z karbonowymi kołami powinni stosować dedykowane produkty. Wynika to ze specyfiki materiału, bardziej narażonego na pękanie oraz przegrzewanie. Rozgrzane obręcze z włókna węglowego mogą nawet spowodować uszkodzenie dętki.
Jeśli jednak nie masz karbonowej obręczy, wybór jest większy. Cały czas należy jednak zwracać uwagę na jakość mieszanki czy strukturę klocka. Wielu producentów w różnych miejscach okładziny stosuje odmienne gatunki gumy lub rzeźbi ją tak, aby bieżnik jak najszybciej oczyszczał się z wody czy błota. Dobrze dobierać klocki zgodnie z przeznaczeniem podawanym w specyfikacji. Znajdzie się w niej informacja odnośnie rodzaju roweru, ponieważ do wyścigowej jazdy szosowej stosuje się inne mieszanki niż do rekreacyjnego górala. Jeśli znajdziesz klocki całkowicie kompatybilne z posiadanym modelem zacisku, to bardzo dobrze – masz pewność pełnego dopasowania elementów.
W hamulcach marki Shimano można umieścić okładziny produkowane przez japońską firmę – są kompatybilne i wydajne. Omawiana kwestia dotyczy także elementów hamulcowych amerykańskiego producenta SRAM.
Istnieje jednak całe mnóstwo świetnie wyprodukowanych modeli, które stanowią dzieło firm o zawężonym zakresie działań – specjalizujących się w klockach i okładzinach. Znana również z linek oraz pancerzy marka Jagwire pochodzi z Tajwanu, gdzie tworzy skuteczne produkty montowane fabrycznie m.in. w rowerach Giant, Felt czy Specialized. Podobnie prezentuje się asortyment brytyjskiej firmy Clarks. Obie marki próbują swoich sił także w produkcji zacisków czy tarcz, ale można zaryzykować stwierdzenie, że to przede wszystkim drobniejsze elementy – okładziny, linki i pancerze – są produktami najwyższych lotów. Wieloletnie doświadczenie przekłada się na wytrzymałość, lekkość i skuteczność części, co dotyczy również amerykańskiej marki Kool-Stop, specjalizującej się w okładzinach do tarczówek.
Trudno nie wspomnieć o modelach klasy premium będących dziełem marki Swiss Stop. Szwajcarski brand czerpie technologie od producenta tworzyw Borflex Rex SA i często sygnuje swoje produkty charakterystycznym żółtym kolorem. Firma wykonuje m.in. klocki do obręczy karbonowych (serie Yellow King i Black Prince), a także do felg aluminiowych (Original Black i PXC). Dodatkowe oznaczenia informują o tym, czy produkt przeznaczono do wyścigów (FlashPRO), treningów (FlashEVO) czy zacisków V-brake (RX). Również okładziny do hamulców tarczowych zostały skrzętnie opisane przez podalpejskie przedsiębiorstwo – Disc RS spodoba się kolarzom zawodniczym, a seria ExoTherm2 ma zmaksymalizowaną żywotność. Jeśli zastanawiasz się, jakie okładziny hamulcowe do roweru wyposażonego w tarczówki będą najlepsze, Swiss Stop z pewnością stanowi godną propozycję.
Warto zwrócić uwagę też na dobrej jakości polskie produkty, które można dostać w przystępnych cenach. Znana z wygodnych ubrań, wytrzymałych części i różnorodnych, bardzo praktycznych akcesoriów marka Eyen dostarcza skuteczne klocki oraz okładziny, w tym zarówno te najprostsze, jak i wyposażone w radiator. Wśród produktów znajdziesz również podwójne klocki do zacisków dwutłoczkowych. Inną propozycją budżetowych, ale wydajnych produktów, są modele słowackiego Kellysa, cenionego zwłaszcza za ekonomiczne klocki do U-brake’ów i V-brake’ów.