Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jakie wybrać klocki hamulcowe do roweru?

Data aktualizacji: 04-07-2024

Nawet najbardziej niepozorne elementy roweru mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu rowerzysty. Takim cichym bohaterem są klocki hamulcowe, które odgrywają niebagatelną rolę w trakcie podróży, niezależnie czy trenujesz akurat na górskich odcinkach, czy odbywasz codzienną miejską przejażdżkę. Warto poznać różne rodzaje okładzin i zastanowić się, jakie klocki hamulcowe do roweru z zaciskami tarczowymi lub typu V-brake będą najlepsze.

Klocki hamulcowe w hamulcu szczękowy w rowerze.Przy wyborze okładzin do V-brake'ów najważniejszy jest materiał, z którego wykonano obręcz.

Zarówno w tarczówkach, jak i hamulcach szczękowych nieodzowne są klocki hamulcowe. W rowerze ten element jest mocowany do zacisków, których działaniem steruje kolarz zaciskający klamkę umieszczoną na kierownicy rowerowej. Każdy klocek ma podstawkę oraz przytwierdzoną do niej okładzinę, czyli część ścierną. W momencie pociągnięcia za klamkę klocek hamulcowy zostaje dociśnięty do drugiej powierzchni o porowatej strukturze (najczęściej tarczy lub samej obręczy), wywołując tarcie. To z kolei prowadzi do wytracania prędkości przez rower – działanie jest proste, ale skuteczne.

Wybierając okładzinę do hamulców, warto zwrócić uwagę na:

  • Rodzaj hamulca – okładziny do tarczówek mają zupełnie inną konstrukcję niż modele szczękowe. Z kolei klocki hamulcowe rowerowe do obu rodzajów zacisków szczękowych są bardzo podobne. Produkty do U-brake’ów często mogą być stosowane także w V-brake’ach, ale jest też wiele okładzin dedykowanych np. tylko szosowym, u-kształtnym hamulcom.
  • Kompatybilność – jeśli tylko możesz, wybierz okładziny przeznaczone do konkretnego modelu zacisku w rowerze. Informacja powinna być podana w specyfikacji.
  • Materiał – okładziny do hamulców tarczowych są żywiczne, metaliczne lub półmetaliczne. Rzadki dodatek może stanowić także ceramika, która powinna zwiększać wytrzymałość i skuteczność modelu. W przypadku klocków szczękowych wybór jest prostszy, ponieważ są wykonywane z gumy. Jej skład ma jednak również znaczenie, a odpowiednio rozmieszczona i zgrana z drugą, inną mieszanką, może zapewnić najwyższą skuteczność klocka rowerowego.
  • Radiator – struktura, które przyspiesza chłodzenie klocków. Zwłaszcza okładziny do hamulców tarczowych mają skłonność do nagrzewania się podczas długich zjazdów czy fragmentów trasy z licznymi zakrętami, co może wpływać negatywnie na skuteczność zwalniania. W innym przypadku – np. podczas jazdy rekreacyjnej – radiator raczej nie jest konieczny.
  • Przeznaczenie – ta informacja od producenta czy sklepu pomoże przy wyborze klocka np. do roweru sportowego lub rekreacyjnego, a także MTB czy np. kolarzówki.
  • Markę – jeśli nie ogranicza Cię budżet, postaw na firmę Swiss Stop, ale warto mieć na uwadze również m.in. Jagwire, Clark's, Kool-Stop, Shimano czy SRAM. Można się nieźle zaskoczyć także skutecznością budżetowych klocków, np. od polskiej marki Eyen.
Klocki hamulcowe montowane w hamulcach tarczowych w rowerze.Okładziny do hamulców tarczowych mogą być żywiczne, metaliczne lub półmetaliczne.

Jakie klocki do roweru z tarczówkami: żywiczne czy metaliczne?

Jakie hamulce do roweru są obecnie najpopularniejsze? Na czoło stawki wychodzą tarczówki – można je znaleźć również w rowerach szosowych, choć wielu ich właścicieli jeszcze do niedawna upierało się przy zaciskach szczękowych. Klocek do hamulca tarczowego jest mniejszy, a do zacisków dwutłoczkowych potrzebne są aż dwie pary okładzin, które w niektórych modelach są połączone. Wykorzystywany do wykonania powierzchni ściernej materiał jest głównym czynnikiem odróżniającym od siebie poszczególne modele. Rodzaje klocków hamulcowych rowerowych do tarczówek można podzielić na trzy podstawowe grupy:

  • Klocki żywiczne – nazywane także klockami organicznymi ze względu na pochodzenie wykorzystywanych do ich produkcji surowców. Takie okładziny hamulcowe do roweru powstają zazwyczaj z naturalnej lub syntetycznej żywicy z drobinkami metali oraz innych twardszych tworzyw.
  • Klocki metaliczne – to wersja, w której okładzina wykonana jest w całości z metalu. Producenci z branży rowerowej stosują zróżnicowane stopy, uzyskując w ten sposób nieco odmienne parametry i osiągi.
  • Klocki mieszane – znane też jako klocki półmetaliczne. Tworzone są częściowo z organicznych surowców wzmacnianych przez stopy metali. Hybrydowe tworzywo z założenia idealnie równoważy zalety i wady dwóch pozostałych wariantów.

Co więc wybrać: klocki żywiczne czy metaliczne? Modele organiczne nie muszą być nagrzane do odpowiedniej temperatury, aby być skuteczne. Dzięki temu warianty żywiczne będą lepiej sprawdzać się na trasach wymagających szybkiego manewrowania, zwłaszcza kiedy zakręt pojawia się po długim odcinku, w trakcie którego klocek ostygnie. Drugą zaletą jest wolniejsze zużywanie tarczy – relatywnie miękka żywica nie niszczy komponentu szybko, dlatego dłużej posłuży. Żywiczne klocki dobrze się też sprawdzają przy jeździe rekreacyjnej, miejskiej czy turystycznej. Ich szybkie rozgrzewanie nie raz przyda się w trakcie podróży składających się z serii krótkich odcinków.

Przykłady klocków organicznych:

Okładziny metaliczne muszą się rozgrzać – wtedy użytkownik dobrze je wyczuje z poziomu klamki, a efektywność hamowania będzie wysoka, wyższa niż w modelach z żywicy. To sprawia, że klocki metalowe sprawdzają się na dłuższych zjazdach. Okładziny metaliczne oraz półmetaliczne poradzą sobie lepiej na trasach downhill czy freeride, gdzie dominują dłuższe odcinki o sporym nachyleniu. Z tych wariantów z pewnością będą zadowoleni niemal wszyscy rowerzyści MTB, których trasy zazwyczaj mają większe przewyższenia i składają się też z odcinków o nieutwardzonych nawierzchniach. Również w terenach błotnistych lub o wysokiej wilgotności skuteczność organicznych okładzin będzie niższa niż modeli z metalu i będą się one szybciej się zużywać. Wynika to z mniejszej odporności surowca na nagrzewanie. Okładziny metaliczne są wytrzymalsze od organicznych, ponieważ cechuje je twardość przekładająca się jednak na szybsze zużywanie tarczy.

Przykłady klocków metalicznych:

Kompromis stanowią klocki mieszane, czyli półmetaliczne – łączą zalety obu rozwiązań. To najbardziej uniwersalne okładziny mieszane, które pełnię osiągów pokazują na trasach o zróżnicowanych nawierzchniach i w pofalowanym terenie. Właśnie dlatego klocki półmetaliczne są tak chętnie wybierane do graveli, a także do rowerów przełajowych czy MTB XC.

Przykłady klocków półmetalicznych:

Cechy poszczególnych rodzajów okładzin do tarczówek rowerowych

Rodzaj okładzin

Żywiczne

Metaliczne

Półmetaliczne

Skuteczność

Wystarczająca, nie trzeba rozgrzewać klocków

Wysoka, ale dopiero po rozgrzaniu

W miarę wysoka, rozgrzewanie nie zajmuje dużo czasu

Działanie w warunkach mokrych

Mało skuteczne

Skuteczne

Raczej skuteczne

Modulacja

Lepsza, liniowa

Gorsza, zwłaszcza przed rozgrzaniem

Wyważona

Wytrzymałość

Niska

Wysoka

Średnia

Zużywanie tarczy

Wolne

Szybkie

Średnie

Jako ciekawostkę można też podać klocki ceramiczne do roweru, raczej rzadko jednak używane. Ceramika ma wysoką wytrzymałość i może poprawiać skuteczność hamowania. Marka Clarks zdecydowała się na dodatek materiału w półmetalicznych okładzinach do MTB.

Radiator na klocku hamulcowym w rowerze – kiedy jest potrzebny?

Niektóre okładziny odprowadzają ciepło szybciej niż pozostałe. Maksymalizacji chłodzenia klocków służy przede wszystkim radiator, czyli zawierająca rowki struktura, która zwiększa powierzchnię oddającą ciepło. Wyposażone w opisywane udogodnienie okładziny od Shimano to jedna z części składowych wszystkich elementów hamulcowych opisanych technologią ICE dającą pewność szybkiego chłodzenia całego układu. Ale nie tylko japońska firma ulepsza okładziny o radiatory – robią to właściwie wszystkie liczące się marki, które w różny sposób kształtują ten element.

Na przykładzie poniższych klocków widać, jak radiatory mogą się różnić:

Jak dobrać klocki hamulcowe do roweru z zaciskami szczękowymi?

Zastanawiasz się jak dobrać klocki hamulcowe do roweru z V-brake’ami czy U-brake’ami? Oba rodzaje zacisków szczękowych obsługują podobne modele okładzin, które należy dobrać przede wszystkim z myślą o materiale wykonania obręczy roweru. O ile większość klocków będzie odpowiednia w przypadku aluminiowych kół, to właściciele rowerów z karbonowymi kołami powinni stosować dedykowane produkty. Wynika to ze specyfiki materiału, bardziej narażonego na pękanie oraz przegrzewanie. Rozgrzane obręcze z włókna węglowego mogą nawet spowodować uszkodzenie dętki.

Jeśli jednak nie masz karbonowej obręczy, wybór jest większy. Cały czas należy jednak zwracać uwagę na jakość mieszanki czy strukturę klocka. Wielu producentów w różnych miejscach okładziny stosuje odmienne gatunki gumy lub rzeźbi ją tak, aby bieżnik jak najszybciej oczyszczał się z wody czy błota. Dobrze dobierać klocki zgodnie z przeznaczeniem podawanym w specyfikacji. Znajdzie się w niej informacja odnośnie rodzaju roweru, ponieważ do wyścigowej jazdy szosowej stosuje się inne mieszanki niż do rekreacyjnego górala. Jeśli znajdziesz klocki całkowicie kompatybilne z posiadanym modelem zacisku, to bardzo dobrze – masz pewność pełnego dopasowania elementów.

Polecane marki oraz serie okładzin rowerowych

W hamulcach marki Shimano można umieścić okładziny produkowane przez japońską firmę – są kompatybilne i wydajne. Omawiana kwestia dotyczy także elementów hamulcowych amerykańskiego producenta SRAM. 

Istnieje jednak całe mnóstwo świetnie wyprodukowanych modeli, które stanowią dzieło firm o zawężonym zakresie działań – specjalizujących się w klockach i okładzinach. Znana również z linek oraz pancerzy marka Jagwire pochodzi z Tajwanu, gdzie tworzy skuteczne produkty montowane fabrycznie m.in. w rowerach Giant, Felt czy Specialized. Podobnie prezentuje się asortyment brytyjskiej firmy Clarks. Obie marki próbują swoich sił także w produkcji zacisków czy tarcz, ale można zaryzykować stwierdzenie, że to przede wszystkim drobniejsze elementy – okładziny, linki i pancerze – są produktami najwyższych lotów. Wieloletnie doświadczenie przekłada się na wytrzymałość, lekkość i skuteczność części, co dotyczy również amerykańskiej marki Kool-Stop, specjalizującej się w okładzinach do tarczówek.

Trudno nie wspomnieć o modelach klasy premium będących dziełem marki Swiss Stop. Szwajcarski brand czerpie technologie od producenta tworzyw Borflex Rex SA i często sygnuje swoje produkty charakterystycznym żółtym kolorem. Firma wykonuje m.in. klocki do obręczy karbonowych (serie Yellow King i Black Prince), a także do felg aluminiowych (Original Black i PXC). Dodatkowe oznaczenia informują o tym, czy produkt przeznaczono do wyścigów (FlashPRO), treningów (FlashEVO) czy zacisków V-brake (RX). Również okładziny do hamulców tarczowych zostały skrzętnie opisane przez podalpejskie przedsiębiorstwo – Disc RS spodoba się kolarzom zawodniczym, a seria ExoTherm2 ma zmaksymalizowaną żywotność. Jeśli zastanawiasz się, jakie okładziny hamulcowe do roweru wyposażonego w tarczówki będą najlepsze, Swiss Stop z pewnością stanowi godną propozycję.

Warto zwrócić uwagę też na dobrej jakości polskie produkty, które można dostać w przystępnych cenach. Znana z wygodnych ubrań, wytrzymałych części i różnorodnych, bardzo praktycznych akcesoriów marka Eyen dostarcza skuteczne klocki oraz okładziny, w tym zarówno te najprostsze, jak i wyposażone w radiator. Wśród produktów znajdziesz również podwójne klocki do zacisków dwutłoczkowych. Inną propozycją budżetowych, ale wydajnych produktów, są modele słowackiego Kellysa, cenionego zwłaszcza za ekonomiczne klocki do U-brake’ów i V-brake’ów.