Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Regularne czyszczenie i konserwacja łańcucha rowerowego to jedne z podstawowych czynności, które gwarantują jego efektywną pracę. Wybór odpowiedniego oleju lub wosku wpływa nie tylko na wydajność jazdy, ale pozwala na rzadsze czyszczenie napędu i osiąganie dłuższych przebiegów. Czym smarować łańcuch rowerowy?
Spis treści:
Najlepiej zaufać profesjonalnym smarom od producentów specjalizujących się w tworzeniu środków do konserwacji rowerów. Nowoczesne oleje do łańcuchów opracowywane są z myślą o zachowaniu maksymalnej wydajności w wymagających warunkach. Ich formuła pozwala na skuteczne wnikanie w ogniwa, zapewnia odpowiedni współczynnik tarcia oraz dobrze chroni przed przyleganiem brudu.
Stosowanie olei maszynowych (np. samochodowych lub motocyklowych), a nawet spożywczych to przeszłość. Dlaczego? Pierwsze zostały opracowane z myślą o pracy w układach zamkniętych, drugie mają tendencję do jełczenia. Każdy z nich doskonale przyciąga pył i piasek, więc jazda może skończyć się zatarciem łańcucha.
Przed laty popularne było także stosowanie do konserwacji łańcucha odrdzewiaczy, wypieraczy wody czy penetratorów typu WD40. Minusem tych popularnych, obecnych niemal w każdym domu produktów, jest niska skuteczność. Faktycznie, na pierwszy rzut oka sprawdzają się bardzo dobrze, jednak działają przez bardzo krótki czas, po czym całkowicie się ulatniają, a wtedy łatwo o szybkie zniszczenie łańcucha.
Warto wiedzieć, że dbanie o napęd może zdecydowanie opóźnić konieczność wymiany łańcucha w rowerze. W perspektywie kilku sezonów jest to nie tylko ekologiczne zachowanie, ale także sposób na oszczędność.
Jaki łańcuch do roweru wybrać?
Najlepsze efekty daje stosowanie środków dedykowanych do rowerów, ponieważ gwarantują one płynną i „czystą” pracę napędu. Można wśród nich wyróżnić kilka rodzajów smarów do łańcucha rowerowego:
Czego należy natomiast unikać do smarowania łańcucha?
Syntetyczne smary rowerowe
Klasyczne produkty do konserwacji łańcucha rowerowego produkowane są na bazie syntetycznych substancji czynnych i wody. Zwykle dedykowane są do uniwersalnego zastosowania, jednak coraz częściej producenci klasyfikują je na te do stosowania w warunkach suchych i mokrych. Odrębną grupę stanowią substancje przeznaczone do e-bike’ów. Ich formuła musi zapewnić ochronę komponentowi pracującemu z dużymi obciążeniami i z wysokim momentem obrotowym.
Produkty tego typu precyzyjnie rozprowadza się po łańcuchu – jedna kropelka na jedno ogniwo, a następnie zostawia na kilkanaście minut i przeciera, aby stanowiły cienką powłokę. Zbyt duża ilość smaru może zmniejszyć jego efektywność i przyczynić się do szybszego zabrudzenia jego powierzchni. Z kolei mocno oblepiony zanieczyszczeniami napęd może powodować przeskakiwanie łańcucha w rowerze. Dotyczy to szczególnie kółeczek przerzutki.
Jak dobrać właściwą długość łańcucha rowerowego?
Niemałą rewolucję na rowerowym rynku wywołało pojawienie się około 2018 roku wosków do łańcucha. Przetworzona mieszanka cząsteczek parafiny z funkcjonalnymi dodatkami gwarantuje płynną pracę napędu i dłuższą żywotność łańcucha, a jednocześnie bardzo wysoką odporność na zanieczyszczenia.
Kropelkowy smar na bazie wosku należy precyzyjnie, cienką warstwą nałożyć na powierzchnię łańcucha, a następnie pozostawić na kilka godzin (najlepiej całą noc!) do wyschnięcia. Chociaż aplikacja jest pracochłonna, efekty są warte zachodu. Zaschnięty wosk tworzy na komponencie twardą warstwę smaru o niskim tarciu, która pozytywnie wpływa na pracę napędu.
Woskowanie łańcucha w roztopionej parafinie
Niektórzy kolarze decydują się nawet na woskowanie łańcucha w roztopionej parafinie z dodatkiem teflonu. Chociaż jest to czynność wyjątkowo pracochłonna, niesie za sobą bardzo dużo zalet. Praca układu napędowego przebiega efektywniej, a sam komponent jest bardziej odporny na zanieczyszczenia.
Za punkt wyjściowy warto przyjąć, że łańcuch w rowerze powinno się smarować co 200 km. W przypadku roweru szosowego może to być nieco rzadziej (250-300 km), a przy gravelu lub MTB częściej (100-150 km). Przejechany dystans ma mniejsze znaczenie niż warunki, w jakich jeździmy. Warto wsłuchiwać się w pracę napędu. Wszystkie niepożądane dźwięki – skrzypienie, trzaski i piski – oznaczają, że nadszedł czas na odtłuszczenie oraz ponowne nasmarowanie łańcucha.
Każdy kolarz pilnie dbający o sprzęt powinien oliwić lub woskować ogniwa przynajmniej co tydzień jazdy.
Prawidłowy proces smarowania łańcucha rowerowego powinien przebiegać następująco:
Warto pamiętać o tym, że zaaplikowanie zbyt dużej ilości smaru sprawi, że do ogniw będzie bardziej lepił się brud, co spowoduje że napęd po kilkunastu kilometrach przestanie pracować cicho i płynnie.
Nałożenie smaru w prawidłowy sposób zapewnia optymalne osiągi podczas jazdy. Profesjonalne środki do konserwacji łańcucha rowerowego nie bez powodu są przez producentów wzbogacane o dodatkowe substancje, które mają za zadanie wzmocnienie ich właściwości. Jednymi z najpopularniejszych są: ceramika, teflon i silikony:
Koniecznie sprawdź film na naszym kanale, w którym dowiesz się jakich preparatów użyć do smarowania łańcucha rowerowego:
Duża liczba dostępnych na rynku produktów sprawia, że wielu rowerzystów zastanawia się, jaki wybrać smar do łańcucha rowerowego. Przede wszystkim powinien być dobrany do indywidualnych potrzeb, a dobrą praktyką jest przejrzenie oferty danego producenta. Przykładowo Weldtite ma w swoim asortymencie kilka różnych typów smarów – od klasycznego olejowego, przez wersje teflonowe i ceramiczne, aż po woski.
Osoby jeżdżące rekreacyjnie mogą wybrać jeden z podstawowych smarów syntetycznych, takich jak Weldtite Cycle Oil, który zapewnia płynną pracę napędu i dobrze chroni komponenty przed korozją. Z kolei model All-weather Lube z dodatkiem telefonu będzie dobrą opcją dla osób, którym zdarza się jeździć bez względu na panujące warunki – także w deszczu – ponieważ podróżują rowerem do pracy albo planują parudniową wycieczkę z sakwami.
Czym smarować łańcuch rowerowy w MTB? Dla miłośników cross-country czy innych wymagających dyscyplin, którzy często poruszają się w ekstremalnych warunkach, opracowane zostały oleje cechujące się podwyższoną lepkością, które skutecznie odpychają wodę. Olej do łańcucha Weldtite Wet Lube jest dokładnie takim produktem. Pozwala na efektywną pracę łańcucha, nie zmienia swoich właściwości w kontakcie z wilgocią, a także zapewnia trwałe zabezpieczenie przed korozją.
Rowerzyści, którym zależy na osiąganiu zawrotnych prędkości – zarówno na treningach, jak i wyścigach, powinni zdecydować się na smar, którego formuła ogranicza tarcie, a co za tym idzie, zmniejsza straty mocy podczas pedałowania. Wosk do łańcucha Weldtite Dry Wax najlepiej sprawdza się u kolarzy szosowych, którzy unikają jazdy w deszczu. Jego ogromną zaletą jest zmniejszenie tarcia łańcucha, a także długie utrzymywanie ogniw w czystości. Niestety w kontakcie z wodą środek szybko ulega wypłukaniu, dlatego nie jest dobrą opcją na mokre trasy.
Modelem zapewniającym najwyższą wydajność, a jednocześnie wytrzymującym pracę w trudnych warunkach jest olej z dodatkiem cząsteczek ceramicznych – Weldtite Ceramic Lube. Dla mechaników zespołu Team DSM to podstawowy wybór na wyścigi toczone w deszczowej pogodzie, np. podczas wiosennych klasyków w Belgii i Francji.
Brytyjska marka opracowuje również specjalny smar do łańcucha w rowerach elektrycznych. Ma to swoje uzasadnienie – napędy e-bike'ów generują zdecydowanie wyższe momenty obrotowe niż zwykła jazda, dlatego wymagają innej formuły. Olej Weldtite E-Lube zmniejsza tarcie pomiędzy częściami ruchomymi w taki sposób, aby zmniejszyć zużycie najważniejszych komponentów.
Jak skrócić łańcuch w rowerze?
Wiesz już, na jakie aspekty zwrócić uwagę przy wyborze smaru. Poznaj technikę czyszczenia łańcucha rowerowego.
Teoria to jedno, czas na praktykę. Jaki smar do łańcucha rowerowego dopasować do indywidualnych potrzeb? W sklepie CentrumRowerowe.pl znajdziesz wiele produktów, dzięki czemu bez trudu wybierzesz taki, który będzie odpowiadał Twoim preferencjom. Podzieliliśmy je na dwie kategorie – najlepsze smary do łańcucha rowerowego, a także polecane woski.
Dobrymi smarami do łańcucha rowerowego będą te od klasycznych marek, takich Brunox, Rohloff czy Finish Line. Są one chętnie kupowane od wielu lat i cieszą się niesłabnącą renomą wśród kolarzy.
Finish Line Cross Country to smar do łańcucha rowerowego dostępny w sprayu lub butelce. Swój skład opiera na olejach syntetycznych. Wykazuje maksymalną skuteczność podczas jazdy terenowej w trudnych warunkach atmosferycznych, dzięki czemu doskonale sprawdza się w Cross Country.
Rohloff jest klasycznym olejem syntetycznym, który w środowisku kolarskim uznawany jest za niemal legendarny. Uniwersalna formuła dobrze sprawdza się także podczas jazdy na deszczu. Ergonomiczna końcówka ułatwia jego dozowanie.
Brunox Top Kett sprawdzi się u każdego kolarza, bez względu na rodzaj uprawianej dyscypliny. Uniwersalna formuła może być z powodzeniem stosowana zarówno latem, jak i zimą. Ogranicza przyleganie kurzu, wykazuje odporność na wymywanie oraz chroni przed korozją.
Warto zwrócić uwagę również na smary od mniej znanych w naszym kraju marek – wspomnianego wcześniej Weldtite albo holenderskiego Airolube. Stawiają one nie tylko na nowoczesne technologie, ale także na materiały ekologiczne i bezpieczne dla środowiska
Weldtite Ceramic Lube to preparat bardzo wydajny w aplikacji, efektywny w osiągach i niedrogi w zakupie. Uniwersale właściwości sprawiają, że powinien dobrze odpowiadać każdemu rowerzyście.
Airolube Ultimate Chain Oil jest według producenta najszybszym na rynku smarem rowerowym z naturalnych składników. Głęboko wnika w ogniwa łańcucha, czym zapewnia płynną i efektywną jazdę przez długi czas. Biodegradowalna formuła sprawia, że olej nie zanieczyszcza środowiska, a opakowanie wyprodukowane z przetworzonego plastiku podlega dalszemu recyklingowi.
Morgan Blue Syn Lube stworzono z myślą o warunkach, jakie na północy Europy panują wiosną i zimą. Utrzymuje swoje właściwości nawet w ujemnych temperaturach, a przy okazji jest wyjątkowo odporny na wilgoć, błoto oraz deszcz. Skutecznie zapobiega nadmiernemu zużyciu części w sezonie, gdy napęd jest najbardziej narażony na zniszczenie.
Wśród produktów, które przydadzą się w warsztacie rowerowym znajdują się także woski do łańcucha. Produkuje je wielu producentów, specjalizujących się w środkach do pielęgnacji roweru, jak Momum, CeramicSpeed czy Squirt.
Momum Mic Wax to woskowy smar do łańcucha rowerowego, który doskonale podczas jazdy terenowej w różnych warunkach atmosferycznych. Formuła bogata w mikrocząsteczki zapewnia płynną pracę komponentu. Chętnie wybierany przez zawodników MTB.
Ceramicspeed UFO uznawany jest przez wielu kolarzy za najlepszy smar do łańcucha rowerowego, dlatego to popularny wybór na wyścigi. To wysokowydajny produkt, który optymalizuje pracę napędu. Wosk tworzy na łańcuchu skorupę, która zapobiega przedostawaniu się wilgoci i brudu. Sprawdza się w kolarstwie szosowym, przełajowym, gravelowym i MTB.
SQUIRT Long Lasting dedykowany jest tym kolarzom, którzy oczekują przedłużonych zasięgów. Skład produktu opiera się na zbilansowanej mieszance wody i wosku. Parafina tworzy na ogniwach warstwę ochronną, dzięki czemu serwis możemy przeprowadzać rzadziej.