Konwersja roweru na elektryczny – jak to zrobić i czy warto?
21-12-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
E-bike dla seniora to świetna alternatywa klasycznego roweru. Pozwala na pokonywanie większych dystansów, a jednocześnie w mniejszym stopniu forsuje organizm. Sprawdzi się osobom, które chcą odbudować formę lub po prostu zadbać o regularną aktywność fizyczną. Będzie dobrym wyborem do jazdy po najbliższej okolicy i zda egzamin podczas rekreacyjnych wycieczek.
Rowery elektryczne to nowoczesne konstrukcje, które stanowią interesującą propozycję dla każdego, kto potrzebuje wsparcia podczas jazdy. Oczywiście, o ile nie ma ku temu przeciwwskazań medycznych. Ten rodzaj sportu korzystnie wpływa na układ krążenia, nie przeciąża stawów ani serca. Dodatkowo ułatwia utrzymywanie optymalnej masy ciała. Rekreacyjna jazda na rowerze jest zatem formą umiarkowanego wysiłku fizycznego, który rekomenduje się seniorom.
Program dofinansowań – Mój rower elektryczny
Psychologowie przekonują, że ten rodzaj aktywności pozwala także ograniczyć stres. Prowadzone badania udowadniają, że jazda wpływa na wyrzut serotoniny, co przekłada się na poprawę nastroju. Jednocześnie nie można pominąć faktu, że osoby z gorszą kondycją nie będą stresowały się tym, czy są w stanie pokonać zamierzony dystans. Wsparcie, jakie daje wspomaganie, jest zatem naprawdę ważne.
E-bike dla wielu osób będzie gwarantował niezależność. Pozwala na wygodne zrobienie zakupów czy wizyty u lekarza. Stanowi doskonałą alternatywę dla innych środków transportu. Poprawa mobilności to nie tylko możliwość poruszania się po najbliższej okolicy, ale także okazja do podejmowania dotychczas nieosiągalnych wyzwań, np. wielokilometrowych wycieczek rowerowych.
Jednym z najczęściej powielanych mitów jest ten wskazujący, że istnieją bezobsługowe rowery elektryczne dla seniorów. To nieprawda, ponieważ w rzeczywistości bez pedałowania nie ma e-bike’ów. Wedle obecnie obowiązujących przepisów (ustawy Prawo o ruchu drogowym i dyrektywy Unii Europejskiej) tego typu pojazdy mogą jedynie wspomagać rowerzystę, czyli ułatwiać mu pracę. Im więcej wysiłku użytkownik włoży w jazdę, tym silnik będzie optymalniej pracował.
To jednoznaczne z faktem, że użytkownicy takich pojazdów powinni stosować się do tych samych przepisów, co inni rowerzyści. Oczywiście, istnieją konstrukcje przypominające e-biki, które nie wymagają od użytkowników wkładania wysiłku podczas jazdy. Według prawa nie są one jednak rowerami. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Rower elektryczny – przepisy.
Szukasz sprawdzonych rozwiązań? Poznaj nasz ranking rowerów elektrycznych
Niektórzy seniorzy mogą mieć wątpliwości co do tego, czy poradzą sobie z obsługą systemu wspomagania w e-bike’ach. Bezzasadnie. Każdy dobrej jakości model będzie bezpiecznym rowerem dla seniora. Mechanizm najczęściej obsługuje się za pomocą pilota zlokalizowanego w okolicy chwytów kierownicy. Są to konstrukcje ergonomiczne, które nie wymagają odrywania dłoni od kierownicy, co ogranicza ryzyko utraty równowagi. Dodatkowo, zwykle wyposażone są w niewiele guzików, więc operowanie nimi jest banalnie proste.
Bezpieczny rower dla seniora to także taki, który cechuje pełna funkcjonalność. Dotyczy to nie tylko jakości zastosowanych komponentów, ale także oferowanych trybów pracy. Z założenia e-bike’i są cięższe niż pojazdy bezsilnikowe, więc jazda po wyładowaniu akumulatora może być mocno obciążająca dla organizmu. W tej sytuacji ma dwa wyjścia:
Dużym ułatwieniem jest fakt, że uruchomienie tego programu nie wymaga zwykle dużej ingerencji. Najlepszym przykładem są kontrolery pracujące w środowisku Bosch Smart System. Mają one dedykowany guzik z ikonką ludzika, więc odnalezienie trybu nie będzie sprawiało nikomu kłopotu. Taka opcja znacząco ułatwi obsługę osobom, które nie czują się pewnie podczas obsługi elektroniki.
Jeśli zastanawiamy się nad zakupem roweru dla osoby, która miewa niewielkie problemy z utrzymaniem równowagi, musimy koniecznie zwrócić uwagę na umiejscowienie silnika i akumulatora. Bezpieczny rower dla seniora powinien być dobrze wyważony, dlatego najlepiej sprawdzi się silnik centralny z baterią zintegrowaną w ramie. Sprawi to, że na rowerze łatwiej zachować stabilny tor jazdy, a podczas pokonywania wzniesień nie będzie uczucia ściągania w dół.
Bezpośrednio z bezpieczeństwem seniora będzie powiązana także budowa roweru. Dla starszych osób, które potrzebują dwóch kółek do rekreacji, najlepszym wyborem będą modele z obniżoną ramą. Pozwalają one na wygodne i szybkie zajęcie pozycji do jazdy, a jednocześnie pozwalają na łatwe zejście. Niski przekrok ogranicza również ryzyko upadku.
W związku z tym zdecydowanie najlepszym wyborem do rekreacji będą rowery miejskie i trekkingowe ze wspomaganiem elektrycznym. Zajmuje się na nich kolejno wyprostowaną lub lekko pochyloną pozycję, która jest przyjazna dla kręgosłupa. Szerokie siodełka dają natomiast optymalne podparcie.
Jednocześnie ten rodzaj pojazdów zwykle oferowany jest z pełnym wyposażeniem. Oznacza to, że w pakiecie otrzymujemy kompleksowe oświetlenie (często zasilane bezpośrednio z akumulatora e-bike’a), pełnowymiarowe błotniki, solidny bagażnik czy mocną podpórkę ułatwiającą parkowanie. Jeśli rower ma służyć, jako podstawowy środek transportu, ułatwiający np. robienie zakupów, wystarczy wyposażyć go wówczas w koszyk, torby lub sakwy rowerowe.
Należy pamiętać, że nawet lekki rower elektryczny dla seniora będzie zwykle znacznie cięższy niż modele bez wspomagania. E-biki ważą przeciętnie od 20 do 30 kg, co jest związane z masą nie tylko silnika i akumulatora, ale także dostosowanych do pracy pod dużymi obciążeniami kół, opon czy napędu.
E-bike to inwestycja na lata, dlatego musimy zadbać o to, aby na przestrzeni czasu pozostał funkcjonalny dla swojego użytkownika. W sytuacji, gdy rower będzie przechowywany w garażu, piwnicy lub mieszkaniu, które są na innej kondygnacji niż wyjście z budynku, lekki rower elektryczny dla seniora da mu prawdziwą niezależność. Wnoszenie ciężkiego elektryka np. na 3 piętro może być dla użytkownika nie lada wyzwaniem. Stąd ważne, aby jego właściciel był w stanie samodzielnie nie tylko jeździć, ale i przygotować się do podróży.
Za dobry rower elektryczny dla seniora można uznać to przede wszystkim nowy model od solidnego producenta. Potrzebując dwóch kółek do rekreacji, w zasadzie warto brać pod uwagę każdy z modeli w ofercie, który spełnia oczekiwania wizualne i finansowe. Oprócz łagodnej geometrii korzystnie jest również zwrócić uwagę na inne parametry odpowiedzialne za wspomaganie elektryczne.
Silnik to serce e-bike’a. W zasadzie każdy dostępny w oficjalnej dystrybucji w Polsce będzie miał moc 250 W, więc istotnym kryterium może być jego maksymalny moment obrotowy. Im wyższy, tym rower szybciej pozwala zwiększać prędkość oraz skuteczniej wspiera nas na podjazdach. To ważne szczególnie dla osób, które mieszkają na pagórkowatym terenie.
Pojemność akumulatora wpływa na maksymalny zasięg roweru. Oczywiście są zależne od pozostałych parametrów układu, ale także i wybranego trybu pracy, ukształtowania nawierzchni czy warunków pogodowych. Dane te należy więc traktować orientacyjnie. Wydajna bateria to dobry wybór nie tylko dla osób wybierających się na długie wyprawy. To także świetna opcja dla emerytów, którzy chcą ograniczyć częstotliwość ładowania.
Wyświetlacze w e-bikach dostępne są w różnych standardach. Od prostych urządzeń zintegrowanych z pilotem po duże wyświetlacze LCD. Wybór to kwestia indywidualnych preferencji.
Oprócz elementów układu elektrycznego warto zwrócić uwagę także na specyfikację napędu mechanicznego. Dobrze, aby zastosowane komponenty cechowały się podwyższoną wytrzymałością. Wśród wielu producentów dobrą renomą cieszą się amerykański SRAM i japońskie Shimano.
W elektrycznych rowerach miejskich i trekkingowych, które mają służyć do jazdy rekreacyjnej, powinniśmy skupiać się na wygodzie użytkowania. Stąd oprócz jakości np. przerzutek, należy zwrócić uwagę na sposób operowania nimi. Dostępne są dwa rodzaje manetek:
E-bike’ach znajdziemy różne rodzaje hamulców. Ze względu na fakt, że ten typ roweru pracuje pod znacznie większymi obciążeniami niż modele bez wspomagania, najlepiej sprawdzają się hydrauliczne hamulce tarczowe. Są one znacznie bardziej wydajne niż v-brake, a jednocześnie gwarantują skuteczność w deszczu. Oferują zwykle także większą czułość i moc komponentu, co przekłada się na lepsze panowanie nad kierownicą.
Elementem, który ma znaczący wpływ na komfort podczas jazdy, jest amortyzator. Model o maksymalnym skoku od 50 do 80 mm pozwoli na skuteczną redukcję drgań, a co za tym idzie, odciąży dłonie, ręce i kręgosłup. Rowerzyści borykający się z problemami z kręgosłupem powinni zwrócić uwagę także na sztycę podsiodłową – niektóre modele również mają amortyzator.
Oczywiście, im lepszy osprzęt, tym cena elektryka wyższa. Za podstawowe modele zapłacimy od ok. 4500 zł wzwyż. Lekki rower elektryczny dla seniora może być więc dużą inwestycją. Na szczęście temat dopłat do e-bike’ów jest nadal procedowany.
Wybór e-bike’ów jest naprawdę duży, a znalezienie idealnego może stanowić nie lada wyzwanie. Jeżeli zastanawiasz się, w jaki wariant warto zainwestować, przygotowaliśmy dla Ciebie propozycję 5 polecanych modeli. Powinny one usatysfakcjonować seniorów, którzy jeżdżą rekreacyjnie.
CANNONDALE Mavaro Neo SL 2
Nowoczesny, miejski design i subtelnie ulokowane elementy wspomagania elektrycznego sprawiają, że Cannondale Mavaro Neo SL 2 trudno odróżnić od klasycznego roweru. Doskonale spisze się osobie potrzebującej wygodnego modelu do jazdy po najbliższej okolicy. Z przyjemnością można na nim jeździć na działkę czy zakupy. Obniżony przekrok sprawia, że zajmowanie odpowiedniej pozycji do jazdy jest naprawdę przyjemne.
ROMET e-Gazela 1.0
Nowoczesna interpretacja klasycznego modelu, czyli e-Gazela 1.0 od polskiego Rometa to satysfakcjonujący wybór dla fanów marki. Silnik popularnej marki Bafang uzupełnia mocny akumulator, dzięki czemu można pokonać na tym e-bike’u nawet do 80 km na jednym ładowaniu. Wyróżnikiem tej propozycji jest mocny amortyzator o skoku 75 mm w parze z amortyzowaną sztycą i włoskim siodełkiem. Spełni oczekiwania osób poszukujących komfortu.
BESV CT 2.3 LS
Łagodna geometria i innowacyjny automatyczny napęd to zdecydowane wyróżniki modelu BESV CT 2.3 LS. To bajecznie prosty w obsłudze rower, w którym biegi zmieniają się samoczynnie. Wspomaganie bazuje na silniku Shimano Steps, a pojemny akumulator sprawia, że można na nim pokonać nawet 80 km na jednym ładowaniu.
R-RAYMON CityRay E 2.0 500
Jeżeli jednym z głównych kryteriów w Twoim nowym e-bike’u jest możliwość demontowania akumulatora, to ten miejski R-Raymon będzie strzałem w dziesiątkę. Wyposażono go w dobrej jakości silnik Yamaha oraz intuicyjny w obsłudze napęd Shimano Nexus z manetką obrotową. Ukryty w piaście napęd nie wymaga częstego serwisowania, co dla wielu osób jest dużą zaletą.