Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Osobom, które poszukują dwóch kółek, sprawdzających się zarówno na asfalcie, jak i w terenie, najczęściej są polecane rowery crossowe. Dobrze dopasowany do potrzeb użytkownika model, pozwala na czerpanie pełnej przyjemności z jazdy. W tym artykule zdradzamy, na jakie cechy produktu warto zwrócić uwagę przed zakupem. Przygotowaliśmy także ranking rowerów crossowych w różnych kategoriach cenowych, co ułatwi Ci podjęcie wyboru.
Spis treści:
Czym są często polecane rowery crossowe?
Ogromna uniwersalność rowerów crossowych sprawa, że z roku na rok zyskują one na popularności. Pozwalają, podobnie do modeli trekkingowych, na zajęcie zrelaksowanej pozycji, w której plecy są lekko pochylone do przodu. Węższe niż w przypadku MTB opony i duże 28-calowe opony umożliwiają komfortowe poruszanie się po zróżnicowanych nawierzchniach. Jednocześnie jest podobny do rowerów fitness – z tym wyjątkiem, że ma dodatkowo amortyzowany widelec, co zwiększa komfort podczas jazdy po nierównościach. Crossy często porównywane są także z wersjami hybrydowymi, które stoją (podobnie do graveli) pomiędzy kolarzówkami a MTB. Z tą różnicą w stosunku do rowerów szutrowych, że mają prostą kierownicę, a nie baranka.
Innymi słowy, najlepsze rowery crossowe szczególnie dobrze sprawdzą się podczas jazdy rekreacyjnej. Łączą najważniejsze cechy różnych typów jednośladów, zapewniając komfort w trakcie każdej wycieczki. Sprawdzą się świetnie zarówno osobie, która poszukuje dwóch kółek na dojazdy do pracy, jak i tej planującej niedalekie wyprawy.
Co ważne, cechą charakterystyczną tych modeli jest brak wyposażenia dodatkowego, co pozwala na osiągnięcie stosunkowo niskiej masy. Czasami producenci dołączają do zestawu podpórkę, jednak to również nie należy do powszechnych praktyk. W standardzie są natomiast gniazda montażowe, które umożliwiają szybkie zamontowanie elementów, które faktycznie będą nam potrzebne – np. koszyka na bidon lub błotników. Dzięki temu samodzielnie zadecydujesz, czy i jakie akcesoria będą dopasowane do Twojego stylu jazdy.
Jeżeli masz jeszcze jakieś wątpliwości, dotyczące tego, jaki rodzaj roweru wybrać, zapoznaj się z naszymi artykułami: Gravel czy cross - który rower jest bardziej uniwersalny? oraz Rower crossowy, trekkingowy czy MTB – co wybrać?
Rada!
Jeżeli marzysz o uniwersalnym rowerze, który w standardzie ma błotniki, bagażnik i oświetlenie, sprawdź ranking rowerów trekkingowych. Tam znajdziesz polecane modele w różnych przedziałach cenowych.
Bez względu na to, czy szukasz roweru crossowego do 3000 zł, czy znacznie tańszego bądź droższego, powinieneś zwrócić uwagę nie tylko na cenę, ale także parametry techniczne. Wyłącznie model dobrany do indywidualnych preferencji zapewni Ci prawdziwy komfort podczas jazdy, a dostępność godnych uwagi rozwiązań jest naprawdę duża. Wygodna rama, amortyzacja, hamulce, napęd oraz opony to najważniejsze szczegóły, które powinieneś uwzględnić, podejmując swoją decyzję.
W każdym rankingu rowerów crossowych znajdziesz modele o prostej, ugiętej lub delikatnie obniżonej ramie. Podział na wersje damskie i męskie nadal jest widoczny w ofertach większości producentów, jednak najważniejszym kryterium, jakie należy przyjąć, jest własny komfort. Zdecydowanie niższe położenie górnej rury ułatwia wsiadanie i zsiadanie z pojazdu. Co ważne, duża grupa rowerów cechuje się także dość uniwersalnym lakierowaniem, dzięki czemu możemy je określić mianem unisex.
Nie tylko w trakcie jazdy w lekkim terenie, ale także podczas przemierzania miejskich nierówności – w tym wysokich krawężników – docenisz dobrej jakości amortyzację. Jeżeli zastanawiasz się, jaki rower crossowy wybrać, spośród wąskiego grona tych, które zwróciły Twoją uwagę, porównaj jakość zastosowanych widelców. W budżetowych wersjach producent zwykle wskazuje wyłącznie informację o tym, że komponent jest amortyzowany. W tych ze średniej i wyższej półki oznaczy wartość skoku, markę, a także typ medium tłumiącego.
Zwykle w polecanych rowerach crossowych skok wynosi od 50 do 65 mm, czasem więcej. Im wyższy, tym będzie lepiej redukował wstrząsy podczas jazdy. To odciąży Twoje nadgarstki i ramiona, co sprawi, że jazda będzie zdecydowanie bardziej przyjemna.
Znaczenie ma także typ amortyzacji. Tańsze rowery bazują na komponentach opierających swoje działanie na sprężynach. Ważą one więcej i nie mają możliwości regulacji skoku, jednak są wystarczające do jazdy rekreacyjnej. Poza tym są niemal bezobsługowe – nie wymagają regularnego serwisu. Wśród rowerów crossowych do 5000 zł znajdziemy także modele wyposażone w amortyzatory powietrzne, w których możemy dopasować poziom zawieszenia do naszej wagi, co pozwana na zwiększenie komfortu podczas jazdy.
Więcej informacji na ten temat znajdziesz w artykule: Rodzaje i budowa amortyzatorów rowerowych.
Dobra modulacja i siła hamowania dopasowana do specyfiki pojazdu to jedne z najważniejszych cech bezpiecznego roweru crossowego. Polecane są przez nas szczególnie modele z zamontowanymi nowoczesnymi hamulcami tarczowymi. W ekonomicznych modelach znajdziemy ich wersje mechaniczne, a w tych droższych – hydrauliczne hamulce tarczowe. Nadal jednak producenci stosują komponenty opierające swoje działanie na podstawowym mechanizmie szczękowym lub v-brake. Będą one w dobrą opcją dla osób, które jeżdżą raczej bez sportowego zacięcia. Świetnie sprawdzą się podczas spokojnej jazdy po okolicy. Nie każdy przecież w wolnym czasie wybiera się na wielokilometrowe wyprawy.
Jedną z najważniejszych cech, które wpływają na dużą uniwersalność roweru crossowego, jest rozmiar opon. Standardowo modele tego typu wyposażane są w koła o wielkości 28 cali. W zdecydowanej większości można zamontować ogumienie o szerokości od 32 do nawet 44 mm. Węższe spełnią oczekiwania osób, które chcą jeździć szybciej. Szersze natomiast oczekujących większego komfortu podczas przemierzania terenu.
Podobnie jak w przypadku rowerów wyprawowych, w większości modeli crossowych stosuje się napęd 3x8 lub 3x9, który zapewnia optymalną ilość przełożeń. Niekiedy producenci w niższych modelach umieszczają 3 biegi z przodu i 7 z tyłu. To wystarczające wartości, aby czerpać przyjemność z jazdy po zróżnicowanych nawierzchniach.
Bardziej wymagający kolarze, poszukujący roweru crossowego do 5000 zł, oczekują jednoblatowego napędu. W topowych modelach stosuje się różne konfiguracje jednorzędowe od 1x10, przez 1x11, po 1x12, które cieszą się dużą popularnością m.in. w gravelach.
Poszukując nowego crossa, zwróć uwagę także na rodzaj manetki przerzutki. Stosowane są nie tylko klasyczne cynglowe, ale także obrotowe – znane obecnie przede wszystkim z rowerów miejskich. Mechanizm tych drugich umieszczony jest tuż obok chwytów, a biegi zmienia się, obracając go. Takie rozwiązanie pozwala na zmianę przełożenia bez konieczności zerkania na kierownicę, co dla wielu osób jest atutem. Ostatecznie to, które będą dla Ciebie wygodne, zależy przede wszystkim od osobistych preferencji.
Nie bez znaczenia pozostaje także jakość zastosowanych komponentów. Szczególnie jeżeli na nowym rowerze planujemy jeździć dużo. Warto, aby był od renomowanej marki, która jest gwarancją niezawodności. Wśród popularnych producentów prym wiodą Shimano i SRAM.
Osoby zastanawiające się, jaki rower crossowy wybrać, najczęściej poszukują modelu w określonych widełkach cenowych. Podstawowe wersje można kupić w okolicach 1500 zł, te najdroższe to wydatek raczej nie większy niż 4000 zł. Tanie sprawdzą się osobom jeżdżącym po najbliższej okolicy. Większość użytkowników znajdzie dla siebie rower crossowy do 3000 zł. Głębiej do kieszeni muszą sięgnąć przede wszystkim osoby poszukujące najwyższej jakości i najbardziej zaawansowanych rozwiązań. Takie maszyny są lżejsze, a dzięki szerszemu zakresowi przełożeń nadadzą się w trudniejszy teren. Jedno jest pewne, duży wybór dostępnych wariantów sprawia, że w rankingu rowerów crossowych każdy znajdzie coś dla siebie, bez względu na budżet, jakim dysponuje.
Jeżeli szukasz roweru w naprawdę przystępnej cenie do jazdy po najbliższej okolicy, dobrym wyborem będzie damski Oxfeld CR-1W. Rower w swojej kategorii cenowej oferuje naprawdę przyzwoite parametry. Aluminiowa rama, amortyzowany widelec o skoku 80 mm i napęd Shimano Tourney z manetką obrotową sprawiają, że to dobry wybór dla kogoś, kto potrzebuje naprawdę ekonomicznego rozwiązania. Bardzo podobne parametry oferuje męski Kross Evado 1.0. Główną różnicą, tuż obok geometrii ramy, jest skok widelca, wynoszący w tym modelu 30 mm.
Przyjemną jazdę zapewnia także Kross Evado 2.0, w którym zastosowano kilka ciekawych udogodnień. Napęd 3x7 działa na komponentach marki Shimano. Z przodu zamontowano modele z rekreacyjnej grupy Shimano Tourney, z tyłu bardziej zaawansowanego Altusa. Obsługuje się je za pomocną klasycznej manetki cynglowej. Warto podkreślić, że ten rower crossowy do 1500 zł został wyposażony w amortyzator SR Suntour o skoku 50 mm.
W tym zestawieniu ciekawie wypada także Romet Orkan D Lite. Amortyzowany widelec poprawia komfort jazdy po nierównościach. Atutem jest także dobrej jakości osprzęt Shimano z przerzutkami Tourney i Altus, który obsługuje się za pomocą intuicyjnie obsługiwanej manetki obrotowej.
Tak określony budżet pozwala znaleźć solidny rower, który będzie dobrą inwestycją na lata dla osób jeżdżących rekreacyjnie. Warto zwrócić na duże zróżnicowanie dostępnych modeli. Korzystnie jest porównać sobie modele zarówno tańsze, jak i droższe.
Zastanawiasz się, jaki rower crossowy do 2000 zł wybrać? Jedną z ciekawszych opcji jest Oxfeld CR-3. Oferuje on lepsze parametry niż wcześniej omawiany, niższy wariant. Projektanci marki opracowali go, bazując w dużej mierze na komponentach Shimano z rekreacyjnych grup osprzętu (Shimano Alivio, Tourney i Altus). Wyposażony został w dobrej klasy amortyzowany widelec SR Suntour o skoku 50 mm, a komfort na trasie zwiększa dodatkowo siodło Selle Royal. W tej cenie możesz liczyć na dodatkowe wyposażenie – stopkę rowerową i dzwonek.
Blisko dwa tysiące złotych kosztuje Romet Orkan 4D Lite, czyli czwarta wersja tego modelu. Tarczowe hamulce hydrauliczne, osprzęt Shimano oraz widelec SR Suntour NEXT DS o skoku 63 mm sprawiają, że to ciekawa opcja dla osób, które chcą jeździć zarówno po mieście, jak i po lesie.
Górną granicę ustalonego budżetu zamyka damski Kross Evado 4.0. Nowoczesny design, dobrej jakości komponenty z amortyzatorem o skoku 63 mm (wyposażonym w blokadę skoku, obsługiwaną za pomocą pokrętła) oraz napędem 3x9 sprawia, że to świetna opcja dla kobiet, które szukają roweru zbliżonego konstrukcyjnie do trekkingowego, jednak lżejszego.
Dysponując takim budżetem, można kupić w pełni satysfakcjonujący sprzęt. Podobnie, jak w poprzednich częściach rankingu rowerów crossowych, królują tu propozycję od polskich marek – Rometa i Krossa z wyższych generacji serii Orkan oraz Evado. Ich cechami wspólnymi są napęd opierający się na rekreacyjne grupy Shimano, widelec SR Suntour NEX o skoku 63 mm czy tarczowe hamulce hydrauliczne. W zależności od modelu możemy spotkać już maszynę z oponami od znanego producenta, jak Michelin Protek Cross w Orkanie 5 M. Romety mają możliwość regulacji wspornika kierownicy, Kross oferuje natomiast kąt nachylenia wynoszący 7⁰. Atrakcyjny design z wewnętrznie poprowadzonym okablowaniem, komfortowe siodło czy ergonomiczne chwyty są także w standardzie.
Ciekawym wyborem będą także modele słowackiej marki Kellys. Dobrym przykładem jest Kellys Pheebe 10. Dobrej jakości amortyzator SR Suntour Nex HLO o skoku 63 mm, czyli optymalnym na większość tras. Osprzęt Shimano i tarczowe hamulce hydrauliczne gwarantują bezpieczną i przyjemną jazdę rekreacyjną. Producent zwrócił także uwagę na detale, dzięki czemu możemy cieszyć się wygodą, siadając na włoskim siodle Selle Royal.
Jeździsz dużo i często, a inwestycja w nowe dwa kółka ma zagwarantować bardzo dobry komfort podczas jazdy? Wybierz Felta. Bez trudu zmieścisz się w budżecie do 4000 zł, a nawet lepiej – to świetny rower crossowy do 3500 zł! Felt Verza Speed 20 będzie idealnym towarzyszem każdej podróży. Świetnie sprawdzi się zarówno w mieście, na asfaltach, jak i podczas okazjonalnego pokonywania leśnych ścieżek. Minimalistyczna rama z atrakcyjnym lakierowaniem, wewnętrznie poprowadzone okablowanie oraz ultralekki widelec z włókna węglowego (wyjątkowo bez amortyzacji), jak również szosowe komponenty Shimano Tiagra to jego cechy szczególne, które gwarantują satysfakcję podczas intensywnego użytkowania. Bezpieczeństwo zwiększają hamulce hydrauliczne o dużej sile oraz świetnej modulacji.
Rower ten stanowi świetną propozycję dla każdego, kto szuka zwinnego roweru, pozwalającego czerpać satysfakcję z szybkiej jazdy, a jednocześnie nie chce inwestować w klasyczną kolarzówkę. Pozwala rozwijać prędkości na asfaltowych ścieżkach, a jednocześnie umożliwia zboczyć z obranego szlaku, by wjechać w nieznany las. Pod względem swoich możliwości przypomina bardzo popularne ostatnio gravele.
Kellys Phanatic 30 to idealny wybór dla osób, które szukają roweru nie tylko do rekreacji, ale także bardziej intensywnych treningów, na co olbrzymi wpływ ma przemyślana geometria. Amortyzator SR Suntour NVX cechuje się skokiem 80 mm, który skutecznie absorbuje nawet duże wstrząsy. Użytkownik ma możliwość usztywnienia go, dzięki czemu rower będzie podobnie efektywny w terenie, co na asfalcie.
W tym budżecie możemy znaleźć także dobrej jakości propozycje wcześniej wspominanych marek, takich jak Romet i Kross. W zdecydowanej większości będą to bardziej zaawansowane warianty omówionych już propozycji.
Wybór modeli do rankingu rowerów crossowych został przeprowadzony na postawie cen obowiązujących 28.03.2024. Mogły one obejmować promocje.