Rower downhill – jak wybrać odpowiedni model dla początkujących?
25-11-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Rowery gravelowe cieszą się obecnie dużą popularnością. W zaledwie kilka lat podbiły serca kolarzy w całej Europie, również w Polsce. Osoby, które jeszcze niedawno uparcie twierdziły, że nowy segment rowerów to wymysł amerykańskiego marketingu, dzisiaj same zastanawiają się, jaki gravel wybrać. Najciekawsze modele opisujemy w naszym rankingu graveli na ten sezon!
Obecnie na rynku dostępne są dziesiątki, jeżeli nie setki modeli, a każdy liczący się producent ma ich w swoim katalogu przynajmniej kilka. Dlatego dla wielu klientów wybór idealnego gravela okazuje się twardym orzechem do zgryzienia. Aby ułatwić im rozeznanie w tej dziedzinie i podjęcie decyzji przygotowaliśmy specjalny poradnik – jaki gravel kupić do konkretnej kwoty – 4000, 5000, 7000 czy 10000 zł.
Spis treści:
1. Pierwszy gravel dla początkującego – na co zwrócić uwagę?
2. Jaki rower szutrowy kupić? Ranking graveli 2024
Gravele z zasady mają przekraczać tradycyjny podział na rowery szosowe oraz MTB, dlatego trudno wskazać ich cechy "kanoniczne". Istnieją zarówno sportowe modele z aerodynamicznymi ramami, jak i dostosowane do trudniejszego terenu rowery szutrowe z przednim amortyzatorem i opuszczanymi sztycami. Doświadczeni kolarze wiedzą, czego potrzebują, dlatego skupimy się raczej na osobach z małą wiedzą na ten temat. Z gąszczu możliwości właściwości spróbujmy wyłuskać cechy charakterystyczne dla większości dobrych graveli dla początkujących.
Hamulce tarczowe to absolutny must have dla każdego szutrowca. Nie tylko działają lepiej oraz z większą siłą, ale pozwalają także na montaż szerszych opon, czyli elementu niezwykle istotnego dla jazdy w terenie. Na rynku są dostępne dwa typy hamulców tarczowych – hydrauliczne oraz mechaniczne. Te pierwsze sprawdzają się lepiej, ale są droższe, dlatego zazwyczaj spotyka się je na wyposażeniu rowerów kosztujących około 5000 zł lub więcej. Jeśli szukamy gravela do 3000 lub 4000 zł, to musimy pogodzić się z tańszym rozwiązaniem, czyli mechaniką.
Warto pamiętać o tym, że przy odpowiednim wyregulowaniu zapewniają one siłę hamowania wystarczającą do niemal natychmiastowego zatrzymania koła, dlatego wystarczą nawet na górskich trasach.
Opony do gravela potrafią odmienić charakterystykę roweru. Zmiana ogumienia nie jest droga, dlatego warto przede wszystkim zorientować się w kwestii możliwości montażowych. Modele o szerokości od 32 do 38 mm zmieszczą się właściwie w każdej gravelowej ramie, jednak rowerzyści oczekujący większych możliwości poza utartymi ścieżkami powinni celować w rozmiary od 38 do około 45 mm. Nie każdy gravel ma możliwości montażu tak dużych opon, dlatego przed zakupem dobrze jest upewnić się co do maksymalnego prześwitu w ramie.
Czy wszystkie rowery szutrowe są wyposażone w baranka? Nie, istnieją także gravele z prostą kierownicą, jak Kellys Soot 20. Jednak takie przypadki stanowią niszę i często są mylone z modelami crossowymi lub typu fitness. Zdecydowana większość rowerów na szutry wykorzystuje baranka, ponieważ lepiej nadaje się do szybkiej jazdy, a także zapewnia dobrą kontrolę w terenie.
Dlatego gravele z kierownicami szosowymi wyróżniają się największą wszechstronnością. Szczególnym wariantem są modele z flarą (kierownice typu flare), które rozszerzają się w dolnym chwycie, dzięki czemu poprawiają trochę stabilność w trudniejszym terenie.
Gravele pod wieloma względami przypominają przełajówki. Tym, co je różni okazuje się przede wszystkim łagodniejsza geometria oraz możliwość montażu opon szerszych niż regulaminowo wymagane w CX 33 mm. Dlatego, jeżeli szukamy szutrowego roweru z krwi i kości, a nie przełajowej ramy przemianowanej na gravelową, to powinniśmy rozglądać się za łagodniejszą geometrią. Konstrukcję przeznaczoną do przełajów można na szczęście łatwo rozpoznać – nie będzie miała otworów na zamontowania koszyków na bidony.
Wygodną ramę najłatwiej rozpoznać po wysokiej główce, czyli miejscu, przez które przechodzi rura sterowa widelca. Im dłuższy ten odcinek, tym wyżej umiejscowiona kierownica. W prosty sposób przekłada się to na pozycję – na rowerze siedzi się z mniej pochyloną sylwetką, co pozwala na swobodne podróżowanie na długich dystansach bez problemów z bólem pleców.
O różnicach w geometrii można łatwo zorientować przy zestawieniu ze sobą modeli szosowych oraz gravelowych. Ten drugi w tym samym rozmiarze powinien być o 1-2 centymetry dłuższy i wyższy.
Oczywiście im mniejsza masa konstrukcji, tym lepiej. Lekki model to marzenie każdego kolarza, jednak często jest to nieosiągalne przy ograniczonym budżecie. Gravel do 5000 lub 6000 złotych może ważyć około 11-12 kilogramów i trzeba się pogodzić z tym, że będzie wyraźnie cięższy od szosy na hamulcach szczękowych i oponach o szerokości 25 mm. To wciąż mniej niż większość hardtaili oferowanych w podobnych cenach.
Z kolei szukając gravela do 10000 zł (lub nawet drożej) możemy liczyć na znalezienie modelu ważącego około 10 kg.
Gravele a inne rowery
Jeżeli wciąż zastanawiasz, czy gravel jest tym, czego szukasz, to w rozwianiu wątpliwości może pomóc Ci jeden z tekstów porównujących je z innymi typami rodzajami rowerów:
Tyle z ogólnych informacji, które przydadzą się każdemu początkującemu rowerzyście . Przejdźmy teraz do konkretnych modeli, aby wskazać najciekawsze propozycje z naszej oferty. Dzielimy je przede wszystkim pod względem półek cenowych – od najtańszych do najdroższych.
Kwotą, którą można uznać za bezpieczny próg wejścia w świat "szutru", jest około 4000 zł. Powyżej tej granicy każdy bez trudu znajdzie przynajmniej kilka pełnoprawnych graveli do różnych zastosowań. Natomiast dysponując mniejszym budżetem, można zrobić jedną z dwóch rzeczy – zaakceptować kompromisowe rozwiązania w osprzęcie albo regularnie przeglądać ofertę sklepu i szukać promocji.
Aktualnie zdecydowanie najciekawszym gravelem w cenie do 3000 zł jest Kross Esker 1.0. Ma wszystko, co potrzeba do rekreacji – aluminiową ramę, napęd Shimano Claris 2x8, kierownicę z flarą oraz opony o szerokości 37 mm. Co więcej, w rękach doświadczonego kolarza pozwoli na dynamiczną jazdę zarówno w terenie, jak i po asfalcie.
Idealnym wyborem dla osób, które chcą rozpocząć jazdę na gravelu będzie Marin Nicasio. Niewygórowana cena w połączeniu z dobrej jakości komponentami, stalową konstrukcją i świetnym wyglądem sprawiła, że szybko stał się rozpoznawalny.
Model wyróżnia się wytrzymałością oraz dobrym tłumieniem drgań. To zasługa stali Cr-Mo, z której wykonano ramę i widelec. Charakterystyczna geometria została zaprojektowana w taki sposób, aby zwiększać wygodę podczas codziennych dojazdów, a także dłuższych podróży.
Nieskomplikowany, ale niezawodny napęd Claris 2x8 oraz mechaniczne hamulce tarczowe Shimano zapewniają komfortową i bezpieczną jazdę.
Bardzo ciekawą propozycją gravela do 4000 zł jest również Oxfeld GR-2. To już całkowicie aluminiowa konstrukcja, która świetnie nadaje się do jazdy po asfalcie czy szutrze. Projektanci tego modelu postawili łagodną geometrię ramy, dzięki której rower wyróżnia się dobrą stabilnością, a pozycja za kierownicą jest odpowiednia dla kolarzy o mniej rozciągniętej sylwetce.
Wersję GR-2 wyposażono w napęd 2x9 składający się z komponentów od japońskiej marki Shimano. Przerzutki z grupy Sora pracują szybko i sprawnie. To seria o szosowej charakterystyce, dlatego najlepiej sprawdzają się na asfaltowych trasach. Ich duża wytrzymałość pozwala również na bezpieczną jazdę po nierównościach.
Kellys Soot 20 będzie uniwersalnym wyborem dla osób, które poszukują roweru pozwalającego na szybką jazdę po różnych trasach. Aluminiowa rama z carbonowym widelcem gwarantuje przyjemną podróż.
Wyróżnikiem tego model jest prosta kierownica, która zapewnia mniej pochyloną pozycję. To dobry wybór do codziennego poruszania się po mieście. Napęd 16-biegowy opiera się na komponentach Shimano Claris. Nie wymaga częstej konserwacji, a dostarcza wystarczającego zakresu przełożeń na szutry.
Jeśli chcesz spróbować kolarstwa przygodowego, to spróbuj modelu Octane One Gridd 2. Geometria tego gravela pozwala na rozwijanie sporych prędkości, a jednocześnie zapewnia komfort podczas jazdy. Minimalistyczny design podkreśla dyskretne, wewnętrzne prowadzenie przewodów. Efektywny napęd 1x10 o szerokim zakresie przełożeń gwarantuje płynną pracę, a mechaniczne hamulce tarczowe cechują się optymalną mocą działania.
Obręcze dostosowane są do pracy w systemie bezdętkowym. Dodatkowym atutem jest duża ilość otworów montażowych, które pozwalają na dostosowanie roweru do kilkudniowych wypraw z sakwami.
Jeżeli szukasz dobrej jakości roweru, to w tej kategorii cenowej będziesz miał naprawdę szerokie pole wyboru. Dobrze wybrany gravel do 5000 zł będzie solidną konstrukcją, która spełni oczekiwania nie tylko początkujących, ale także średniozaawansowanych kolarzy jeżdżących rekreacyjnie. W tym budżecie model dla siebie znajdą również miłośnicy bikepackingu.
Romet Aspre 2 to zdecydowanie jedna z ciekawszych propozycji w tym budżecie. Uniwersalny model sprawdzi się zarówno u miłośników szybkiej jazdy, jak i długodystansowców z planami wyprawowymi. Sportowa geometria roweru została zaprojektowana tak, aby zagwarantować duży komfort. To model zachowujący zwrotność oraz dynamikę. Bardzo dobre wrażenia podczas jazdy gwarantuje osprzęt – napęd Shimano GRX 2x10 w połączeniu z hydraulicznymi hamulcami tarczowymi o dużej sile i modulacji. Za dodatkowy atut należy uznać dużą liczbę otworów montażowych na akcesoria.
W pewnych przedziałach cenowych możemy wyróżnić bezkonkurencyjnych faworytów. Szukasz świetnego gravela do 6000 zł? Wybierz Kross Esker 5.0 z jednorzędowym napędem SRAM Apex, a na pewno nie pożałujesz. Ciekawe rozwiązania technologiczne gwarantują, że model sprawdzi się nie tylko do codziennej rekreacji, ale także bikepackingu czy startów w ultramaratonach szutrowych.
Jednym z najważniejszych wyróżników projektu jest aluminiowa rama w ciekawej kolorystyce. Zastosowanie specjalnego stopu poddanego obróbce termicznej – superlite – umożliwiło osiągnięcie wyższej sztywności i wytrzymałości przy zachowaniu niskiej masy.
Kilka otworów montażowych pozwala na komfortowe zamocowanie zarówno koszyka na bidon, błotników, jak i bagażnika czy sakw. Pod względem osprzętu nie ma w tym rowerze słabych punktów. Grupa Shimano GRX 2x10 zapewnia szeroki zakres przełożeń. Docenisz ją szczególnie wtedy, gdy lubisz dynamiczną jazdę w terenie. Z kolei niezawodne mechaniczne hamulce tarczowe zapewniają krótką drogę hamowania.
Rowerzyści poszukujący dużej uniwersalności powinni zainteresować się modelem Felt Broam 30. Jest to gravel z carbonowym widelcem oraz aluminiową ramą, którą wyposażono w ogromną liczbę punktów montażowych. Jego konstrukcja stanowi świetną bazę do założenia bagażnika, błotników i zestawu toreb bikepackingowych.
Natomiast dzięki napędowi 2x12 z komponentami Shimano GRX (przerzutki GRX RX820 i manetki GRX RX610) oraz hydraulicznym hamulcom tarczowym jest bardzo wydajna, co może mieć duże znaczenie podczas dynamicznej jazdy po asfalcie.
Mocnym punktem Felta Broam 30 są również koła z obręczami kompatybilnymi z technologią Tubeless. Wystarczy dobrać do nich opony TLR i zalać je mlekiem, aby cieszyć korzyściami systemu bezdętkowego.
Im wyższy budżet, tym więcej możliwości. Szukając gravela do 7000 zł, musimy oczekiwać dobrej jakości sprzętu, na którym jazda to prawdziwa przyjemność. W tej klasie cenowej zaczynają wyraźniej manifestować się odmienne charakterystyki rowerów – jedne są lepsze na szosę, a inne pełnie swoich możliwości pokazują na leśnych ścieżkach.
Jeszcze bardziej wyprawowy charakter ma Oxfeld GR-1, który szczególnie dobrze sprawdzi się w bikepackingu. Geometria ramy umożliwia zajęcie zrelaksowanej pozycji, co sprawia, że pokonywanie dużych odległości staje się znacznie przyjemniejsze.
GR-1 podobnie jak Esker 5.0 ma jednorzędowy napęd od amerykańskiej marki SRAM. Jednak w Oxfeldzie jest to nie Apex, lecz Rival (1x11), czyli grupa komponentów ceniona za szczególnie korzystny stosunek ceny do jakości.
Szeroki zakres przełożeń (kaseta 11-42T i korba 42T) pozwala na swobodniejsze pokonywanie podjazdów oraz terenowych odcinków. Istotnym wyróżnikiem tego modelu są hamulce hydrauliczne. Gwarantują większe bezpieczeństwo na trasie.
Romet Boreas 2 ma geometrię nastawioną na sportową jazdę, ale wciąż daleko jej pod tym względem do modeli szosowych czy przełajowych.
Warto zwrócić uwagę, że polski producent zadbał o wyposażenie modelu w pełną grupę SRAM Apex. W jej skład wchodzi nie tylko napęd 1x11, ale także hydrauliczne hamulce tarczowe, czyli atut, nieobecny w wielu tańszych gravelach.
Rondo Ruut AL1 to jeszcze jedna propozycja dla kolarzy ceniących rowery o sportowym charakterze. Producent zastosował w tym modelu carbonowy widelec TwinTip 2.0. Zmienna geometria (kąt główki i wyprzedzenie widelca) daje szansę na dostosowanie konstrukcji do upodobań albo konkretnej trasy.
W oczy od razu rzuca się również liczba dostępnych punktów montażowych. Oprócz dwóch standardowych użytkownik ma do dyspozycji dwa dodatkowe – na górnej rurze (przy mostku) oraz pod dolną rurą.
Serię Ruut należy docenić także za nowoczesny design. Projektanci trójmiejskiej firmy zadbali o to, aby każdy model prezentował się oryginalnie i zachwycał dbałością o detale.
Dynamiczna, a jednocześnie komfortowa jazda to domena graveli w tej kategorii cenowej. Stanowią idealną propozycję dla ambitnych kolarzy o średnim stopniu zaawansowania, którym zależy na możliwości rozwijania prędkości wysokich jak na szosie, a jednocześnie cenią eksplorowanie terenu.
Superior X-ROAD Elite GR jest prawdopodobnie najbardziej szosowym gravelem, jaki można zakupić w budżecie nie tylko do 8000, ale nawet do 10000 zł. Najlepiej świadczy o tym fakt, że czeska marka na tej samej ramie produkuje szosę typu endurance – X-ROAD Comp.
W wersji gravelowej za możliwość bezpiecznej i komfortowej jazdy po szutrach odpowiada napęd 1x11 z tylną przerzutką Shimano GRX RD-RX812 w technologii Shadow RD+. Zapobiega ona obijaniu się i spadaniu łańcucha na wyboistych trasach. Wyposażenie uzupełniają szerokie opony Schwalbe G-One Allround (700x38c) oraz kierownica z flarą zapewniającą stabilniejszy chwyt w terenie.
Chcesz zdecydować się na gravela od polskiego producenta? Dobrym wyborem będzie Rondo Ruut ST2. Jednym z najważniejszych wyróżników projektu jest raczej niespotykana w tej klasie lekka rama ze stali. Pozwoliło to na osiągnięcie: skutecznego tłumienia drgań, jak rónież odpowiedniego poziomu sztywności oraz wytrzymałości. Dzięki temu model sprawdzi się nawet na trudniejszych szutrowych szlakach.
Nie można pominąć także carbonowego widelca TwinTip 2.0 o zmiennej geometrii. Użytkownik ma możliwość wyboru jednego z dwóch ustawień (HI/LO), który zmienia geometrię na bardziej agresywną lub łagodniejszą.
Rondo Ruut ST2 sprawdzi Ci się bez względu na to, czy cenisz dynamiczną jazdę, czy wolisz komfortowe pokonywanie długich dystansów.
W tej kategorii cenowej można znaleźć kilka modeli, które są wyposażone we wszystko, co najważniejsze dla gravelowców – hydrauliczne hamulce, sztywne osie, napęd Shimano GRX lub SRAM Apex, a także solidne koła. W stosunku do flagowych modeli brakuje tylko karbonowej ramy oraz bezprzewodowych przerzutek.
Poszukując gravela w tym segmencie cenowym, warto zwrócić uwagę na propozycje holenderskiej Sensy. Carbonowy model Giulia Pro GRX powinien spodobać się nawet bardzo wymagającym kolarzom.
Geometria ramy nadaje temu rowerowi bardzo uniwersalnego charakteru – łączy w sobie komfort i stabilność jazdy. Rama z włókna węglowego, napęd 2x12 z cenionej grupy GRX 820 czy hydrauliczne hamulce tarczowe to jedne z najważniejszych wyróżników modelu.
Kolejną godną uwagi propozycję stanowi Orbea Terra H40. To rower, który doskonale sprawdzi się zarówno do szybkiej jazdy po asfalcie, jak i bikepackingowych wypraw. Precyzyjna konstrukcja ramy pozwala na zamontowanie szerszych opon oraz błotników.
Sercem modelu jest napęd 2x10, opierający się na komponentach (w tym hamulcach) Shimano GRX RX400. W rankingu graveli 2024 polecamy szczególnie model z najnowszej kolekcji. Jeśli jednak poszukujesz bardziej ekonomicznej wersji, możesz zwrócić uwagę na Orbea Terra H40 z rocznika 2023.
Aluminium i stal świetne sprawdzają się w gravelach, jednak wiadomo, że królewskim materiałem w kolarstwie jest włókno węglowe, dlatego najlepsze rowery powstają na bazie karbonowych ram. Nie mogło zabraknąć ich w naszym rankingu graveli 2024.
Za najprzystępniejszy cenowo gravel z carbonu należy uznać Romet Nyk. Jest to flagowy model na szutry od polskiego producenta. Ma dosyć sportowy charakter, dlatego pozwala na szybką jazdę po asfalcie. Natomiast dzięki jednorzędowymi napędowi SRAM Apex (1x11) oraz uniwersalnym oponom Schwalbe G-One zapewnia sporo komfortu w trudniejszym terenie, a także przy dłuższych dystansach (tzw. Gran Fondo).
W swojej klasie cenowej NYK 2023 jest również dosyć lekkim gravelem. W ramie o rozmiarze 56 cm waży około 9,5 kg, co należy uznać za dobry wynik.
Pierwszą propozycją w budżecie powyżej 10 000 zł jest Rondo MYLC CF2. Model polskiego producenta bazuje na carbonowej ramie z systemem TwinTip, który umożliwia zmianę geometrii przedniego widelca. Przy oglądaniu roweru uwagę od razu przykuwa również jego charakterystyczny kształt. Nie tylko nadaje on konstrukcji wyjątkowego charakteru, ale zapewnia również poprawioną kontrolę w trudnym terenie oraz na zjazdach. MYLC jest propozycją stworzoną dla kolarzy, którzy nie chcą zrezygnować z tras uznawanych do tej pory za zarezerwowane dla MTB.
Rondo Ruut CF2 to kolejna ciekawa carbonowa wersja gravela, tym razem od innego polskiego producenta. Wyróżnia się niską masą, wytrzymałością i funkcjonalnością. Świetnie poradzi sobie na każdej nawierzchni podczas jazdy w terenie.
Producent postawił w tym modelu na rozwiązania sprawdzone w rowerach szutrowych – wysokiej jakości ramę z włókna węglowego, kompletną grupę napędu SRAM Rival 1x11, hydrauliczne hamulce tarczowe oraz świetne w mieszanym terenie opony WTB Nano (700x40c).
Ranking graveli 2024 zamyka Superior X-Road Team Comp GR. To rower zaprojektowany z myślą o wymagających kolarzach, którzy oczekują najwyższej jakości. Gwarantuje niezawodność i doskonałe wrażenia z jazdy – bez względu na to, czy chcesz przemierzać szutrowe czy asfaltowe drogi.
To lekki, sztywny i doskonale tłumiący drgania model, który swoje działanie opiera na 11-biegowym napędzie Shimano GRX, włącznie z hamulcami tarczowymi. Wysokiej jakości koła DT Swiss 1800 Spline (Tubeless Ready) oraz opony Schwalbe G-One ALLROUND są gwarancją efektywnej jazdy w każdych warunkach.
Rama oraz widelec z włókna węglowego w połączeniu z precyzyjną konstrukcją gwarantują niską wagę. Model w rozmiarze 59 cm (czyli XL) waży zaledwie 9,42 kg.