Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jaki BMX wybrać?

Data aktualizacji: 13-08-2021

Jaki wybrać BMX dla początkującego? Zakup sprzętu potrzebnego do postawienia pierwszych kroków w nowej dyscyplinie zawsze budzi wiele wątpliwości, dlatego przygotowaliśmy na ten temat  praktyczny poradnik, z którego dowiesz się jaki rozmiar ramy wybrać oraz na jakie elementy wyposażenia warto zwrócić szczególną uwagę.  


BMX dla dorosłego

BMX-y to specyficzne konstrukcje, które na pierwszy rzut oka wydają się uproszczone w stosunku do rowerów szosowych oraz MTB. Jest w tej obserwacji sporo racji, nie oznacza to jednak, że wszystkie BMX-y są takie same. Doświadczeni kolarze bez trudu rozróżniają nie tylko modele przeznaczone do poszczególnych odmian tego sportu, ale także detale w ich budowie, które mają ogromny wpływ na sposób jazdy.

Zacznijmy od podstawowego pytania – czym są BMX-y?  W dużym uproszczeniu: BMX-y to małe i lekkie rowery przeznaczone do pokonywania torów z przeszkodami, ramp oraz wykonywania efektownych trików. Przez lata budowa BMX-ów ewoluowała tak, aby jak najlepiej odpowiadać wymaganiom związanym z tego typu jazdą. Obecnie są to proste konstrukcje pozbawione zbędny dodatków takich jak np. amortyzatory. Nie ma w nich także przerzutek, ponieważ wykorzystuje  napęd typu single speed. Niezwykle charakterystycznym elementem jest wysoka kierownica, która umożliwia wykonywanie wielu akrobacji, a także 20- lub 24-calowe koła. Mniejszy rozmiar obręczy to klasyczne rozwiązanie w świecie BMX, natomiast większe stosuje się w tzw. cruiserach, przeznaczonych do wyścigów.

Pomijamy tutaj modele dziecięce, które przez producentów nazywane są BMX-ami, a w rzeczywistości nie mają z wyczynową jazdą nic wspólnego – łączy je tylko design.  Zostawmy tego rodzaju konstrukcje na boku naszych rozważań, aby skupić się na BMX-ach z krwi i kości.

BMX dla początkującego 

W środowisku związanym z BMX-ami dużą popularnością cieszą się rowery samodzielnie budowane z części, jednak tego rodzaju projekty są raczej zarezerwowane dla bardziej doświadczonych zawodników. Dla początkujących zdecydowanie bezpieczniejszym wyborem będzie zakup gotowego modelu produkcji seryjnej.

Co wybrać? Warto przede wszystkim zwrócić uwagę na bazę roweru, czyli ramę oraz koła. Ten pierwszy element może być wykonany ze z aluminium, stali Cro-mo oraz stali węglowej Hi-Ten.

Zaletą aluminium jest niska masa, jednak wytrzymałość i poziom tłumienia drgań mogą nie wystarczyć do agresywnej jazdy. Lepiej wybrać model stalowy, który bez problemu zniesie bardzo duże obciążenia. Oczywiście im lżejsza konstrukcja, tym przyjemniejsza później jazda, jednak warto poświęcić kilkaset gramów po to, aby mieć pewność co do trwałości ramy. Tańsze modele wykonuje się ze stali węglowej, a topowe produkuje się ze stali Cr-Mo.

Koła nie muszą być lekkie, jak w rowerach szosowych. Najważniejsze, aby 20- lub 24-calowe koła do BMX-ów wyróżniały się pod względem wytrzymałości. Szybka jazda wiąże się przecież z dynamicznymi skokami i lądowaniami na twardej nawierzchni. Mocne powinny być nie tylko obręcze, ale również łożyska. Maszynowe są zdecydowanie wytrzymalsze i efektywniej pracujące niż kulkowe, jednak łączy się to również z ich wyższą ceną.

Podsumowując, idealny BMX dla początkujących – zarówno dla dorosłych, jak i młodzieży – to model ze stalową ramą, „pancernymi” komponentami oraz kołami na maszynowych łożyskach.

Jak dobrać BMX do wzrostu? 

Dobór rozmiaru BMX-a do wzrostu jest to bardzo istotny temat, ponieważ błąd popełniony na tym etapie może nie tylko uniemożliwić nam wykonanie niektórych trików, ale także zniechęcić nas do samej jazdy. 

Wybór rozmiaru ramy jest w przypadku BMX-ów o tyle uproszczony, że nie trzeba przejmować się długością rury podsiodłowej – zawsze jest ona na tyle krótka, że pasuje nawet bardzo niskim osobom. Wystarczy skupić się wyłączne nie wymiarze górnej rury, czyli długości roweru. 

Dlaczego jest to tak ważne? Za długi rower będzie mało zwrotny i uniemożliwi wykonanie niektórych akrobacji. Co więcej, duża rama stwarza także większe zagrożenie zahaczenia o nią nogą w powietrzu, a to może skończyć się groźnym upadkiem. Z kolei za krótka rama wymusi na kolarzu nienaturalną pozycję (podkurczenie nóg i pleców), co może wywoływać nie tylko dyskomfort i szybko skończyć się bólem pleców, ale także grozi uderzeniem kierownicą w kolana. A to także najprostszy przepis na poważną kontuzję odniesioną w skateparku. 

Przy 20” kołach przykładowy rozmiar ramy BMX do wzrostu wygląda następująco:

Wzrost (cm)Rozmiar ramy (cale)
140-15019-19,5
150-16020
160-17020,5
170-18021
Powyżej 18021,25 i więcej

Osoby o wzroście pomiędzy rozmiarami mogą kierować się preferencjami co do swojego stylu jazdy. Krótsza rama sprawi, ze rower będzie bardziej zrywny, zwrotny i nieco lżejszy. Natomiast większy rozmiar będzie stabilniejszy, a także zapewni więcej miejsca między kierownicą a siodełkiem, co ułatwi operowanie w powietrzu.

BMX bez hamulców – czy warto?

 Profesjonalne rowery BMX często nie są wyposażone w hamulce, ponieważ przy jeździe w kontrolowanym środowisku, np. skateparku nie przynoszą one doświadczonym kolarzom żadnych korzyści, do zwalniania wystarczy sam hamulec wbudowany w piastę. 

Brak hamulców nie jest jednak rozwiązaniem zalecanym, zwłaszcza w kontekście słabo doświadczonych rowerzystów. Co więcej, w Polsce to podstawowy element wyposażenia jednośladu, wymagany przez przepisy drogowe. Dlatego jego brak odbiera BMX-owi możliwość legalnego uczestnictwa w ruchu publicznym. 

Hamulce nie przeszkadzają w wykonywaniu trików, są raczej odporne na uszkodzenia, a ich ewentualna naprawa jest prosta i tania. Nie ma wyraźnego powodu, dla którego warto byłoby rezygnować w BMX-ie z  tylnego hamulca typu v-brake.

Ile kosztuje BMX? 

Seryjne modele BMX od uznanych producentów zaczynają się od około 1200 zł. Za 1500-2000 zł mamy już do dyspozycji dosyć szeroki wybór solidnych konstrukcji, które wystarczą nie tylko początkującemu, ale także nieco bardziej zaawansowanemu rowerzyście. 

Zdecydowanie trudniej określić górną granicę cenową za topowego BMX-a. Budżet na poziomie 3000-4000 zł z pewnością pozwoli na dobranie lekkiego i wytrzymałego modelu, który wystarczy na lata. Z kolei prawdziwie high-endowe BMX-y to zazwyczaj konstrukcje składane na specjalnie zamówienie, a jakość ich wykonania zdecydowanie przekracza modele seryjne.