Transport rowerów samolotem – jak zapakować rower do samolotu?
21-04-2024Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Zastanawiasz się, który z dwóch najpopularniejszych rozwiązań do przewożenia jednośladów samochodem wybrać – bagażnik rowerowy na hak czy dach? Każde z nich ma swoje wady i zalety, dlatego porównaliśmy je, aby poznać odpowiedź na to pytanie. W dalszej części artykułu polecamy także sprawdzone modele od najlepszych producentów.
Dobry bagażnik to niezwykle przydatne akcesorium dla każdego rowerzysty. Pozwala na bezpieczne przewożenie samochodem od jednego do nawet czterech lub pięciu jednośladów, co zdecydowania zwiększa możliwości zarówno podróżowania, jak i trenowania. Po pierwsze – umożliwia szybki dojazd na docelowe trasy, co pozwoli uniknąć przebijania się rowerem przez miasto lub ruchliwe drogi. Po drugie – przydaje się podczas dalszych wyjazdów, na przykład na wakacje lub weekendowy wypad w góry czy nad morze. Jak łatwo można zauważyć, funkcjonalny uchwyt rowerowy do samochodu przydaje się zarówno osobom intensywnie trenującym kolarstwo, jak i jeżdżącym od czasu do czasu.
Na rynku istnieją trzy sposoby montażu rowerów na aucie. Jeden z nich – na tylną klapę – jest rozwiązaniem niedrogim, ale mniej stabilnym, dlatego najlepiej nadaje się na krótkie dystanse do pojazdów, gdzie nie ma opcji zastosowania innych metod. Dlatego większość kierowców wybiera między bagażnikami na hak lub dach. Odpowiednio dobrany model posłuży przez wiele lat i może pasować do różnych samochodów, więc zdecydowanie warto poświęcić chwilę czasu na znalezienie idealnego rozwiązania.
Dokładniejszym opisem obu typów bagażników zajęliśmy się w osobnych artykułach. Dlatego teraz tylko skupmy się na porównaniu ich mocnych oraz słabych stron. Zebraliśmy je w formie tabelki:
Bagażnik rowerowy na dach |
Zalety | Wady |
Nie ogranicza widoczności z tyłu ani zwrotności auta. Nie utrudnia podróżowania w zatłoczonych miastach. | Wymaga sporej siły do wstawienia rowerów na dach. Niższe muszą wspomóc się drabinką. |
Pozostawia widoczną tablicę rejestracyjną, nie wymaga zakupu dodatkowej. | Auto nie wjedzie w miejsca z ograniczeniami dotyczącymi maksymalnej wysokości pojazdu – garaży, tuneli, wiaduktów. |
Pasuje do każdego auta, nie trzeba haka holowniczego. Możliwy do założenia także w pojazdach bez relingów. | Zwiększone spalanie na dalekich trasach |
Pozostawia swobodny dostęp do bagażnika. Przydatny podczas podróży wakacyjnych | Problem z montażem większości rowerów elektrycznych |
Różne sposoby mocowania roweru – na koło, widelec lub ramę. Zapewnia to kompatybilność z różnymi jednośladami, a także bezpieczeństwo przewozu modeli z karbonowymi ramami. | Niekomfortowa podróż przy wyższych prędkościach. Zmieniona aerodynamika auta może być uciążliwa na autostradach i drogach szybkiego ruchu. |
Wygodniejsze parkowanie na otwartej przestrzeni. Samochód jest krótszy, dlatego łatwiej będzie znaleźć miejsce. | – |
Rowery nie wpływają na działanie kamery cofania lub czujników parkowania. | – |
Bagażnik rowerowy na hak |
Zalety | Wady |
Lepszy na dalekie trasy, ponieważ rowery nie wystają poza obrys auta. Samochód zachowuje swoją aerodynamikę, dobrze się prowadzi, a także nie notuje większego spalania. | Konieczność posiadania pojazdu z hakiem. |
Łatwy montaż. Nie wymaga siły, rowery może założyć, a następnie wyjąć nawet niższa osoba. | Pogorszona widoczność z tyłu auta. |
Całkowita ładowność nawet do 60 kilogramów. | Brak dostępu do bagażnika. |
Wygodny transport nawet 4 różnych modeli. Świetne rozwiązanie dla rodzin. | Potrzeba dokupienia specjalnej tablicy rejestracyjnej na bagażnik. |
Możliwość bezpiecznego wjazdu do garażu podziemnego lub przejazdu pod wiaduktem. | Niedziałające czujniki parkingowe w aucie. |
Kompatybilny z rowerami elektrycznymi | Wyższa cena. |
Dobry dostęp do przewożonych rowerów. | Możliwość otrzymania mandatu za niespełnienie przepisów dotyczących oświetlenia bagażnika. |
Jak widać, możemy znaleźć argumenty przemawiające zarówno za bagażnikami dachowymi, jak i tymi mocowanymi na haku. Przed zakupem warto zapoznać się z plusami i minusami obu rozwiązań, a następnie zastanowić się, co lepiej sprawdzi się do konkretnego auta, liczby rowerów, a także pokonywanych tras.
Bez względu na wybrane rozwiązania, poszukiwanie właściwych modeli rozpocznijmy od przejrzenia ofert uznanych producentów. Wiele sprawdzonych i godnych polecenia marek jest od wielu sezonów dostępnych w naszym sklepie. Najważniejsze z nich to: Thule, Peruzzo oraz Yakima, które cieszą się najlepszymi opiniami nie tylko wśród ekspertów, ale także użytkowników. Każdy z najpopularniejszych modeli ma wystawione bardzo wysokie oceny od zadowolonych klientów.
Bardzo solidnym i niedrogim bagażnikiem dachowym do transportu jednego roweru jest THULE Expert 298. Konstrukcyjnie niczym nie różni się od wygodnego oraz prostego w obsłudze modelu ProRide 598, jednak kosztuje zdecydowanie mniej od wspomnianego 298.
Expert 298 pozwala przewozić rowery o maksymalnej wadze 20 kilogramów, czyli niemal wszystkie modele, z wyjątkiem elektrycznych. Prosty sposób montażu nie wymaga wykorzystania narzędzi, a zaczep na ramę ma specjalny system ochrony przed zarysowaniem. W jego konstrukcji zastosowano dwa rodzaje zamków – zamknięcie roweru w uchwycie, a także stelażu bagażnika na belkach bazowych. Dlatego jest to jeden z bagażników skutecznie zabezpieczonych przed kradzieżą.
Do przewożenia większej liczby rowerów lub modeli cięższych – także elektryków – świetnie sprawdzą się bagażniki z serii Thule Coach. Oferują one takie same parametry i możliwości, co VeloCompact 924. Pierwszy z polecanych modeli – Coach 274 – mieści dwa rowery, a jego maksymalna ładowność wynosi 46 kg. Natomiast drugi – Coach 276 – bez adapterów pozwala na transport nawet trzech rowerów. Jego ładowność to aż 60 kg, dlatego mogą to być nawet cięższe jednoślady.
Więcej polecanych modeli, także od innych producentów, znajdziesz tutaj: