Bikepacking okiem Oli Pelc, czyli rowerowe podróże z dziećmi
30-07-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Sakwy rowerowe to wygodne i uniwersalne torby transportowe, w których możemy przewieźć niemal wszystkie potrzebne rzeczy. Świetnie sprawdzają się podczas dojazdów do pracy lub szkoły, a także krótkich i długich wypraw turystycznych. Do montażu sakw najlepiej nadaje się bagażnik, który zapewnia im stabilne podparcie. Na co zwrócić uwagę podczas zakupu bagażnika rowerowego i jak dopasować go do sakw rowerowych?
Kosze na kierownicy, torby mocowane na ramie oraz plecaki – sposobów na przewożenie ładunków rowerem jest wiele. Jednym z najpopularniejszych są jednak sakwy rowerowe mocowane na bagażniku. Tego rodzaju akcesoria świetnie nadają się do przewożenia zarówno małych, jak i dużych pakunków.
Wykonane z wytrzymałych, często wodoodpornych materiałów, skutecznie zabezpieczają bagaż przed deszczem, brudem lub uszkodzeniami. Podczas codziennego użytkowania w mieście zapakujemy do nich laptopa, książki i zakupy. Przed wyjazdem na rowerową wycieczkę w sakwach zmieścimy aparat fotograficzny, prowiant oraz kurtkę na niepogodę. To także sprzęt, który bez problemu pomieści ekwipunek na wielodniową wyprawę.
Sakwy potrzebują stabilnego podparcia, dlatego montuje się je na przednim widelcu (często są to tzw. sakwy rowerowe bez bagażnika) lub tylnym bagażniku. Drugie rozwiązanie cieszy się zdecydowanie większą popularnością, ponieważ zapewnia więcej miejsca i pomaga odpowiednio rozlokować ciężar bagażu. Dzięki temu można cieszyć się naturalnymi właściwościami jezdnymi, a podróż będzie bezpieczna i wygodna. Jaki bagażnik rowerowy pod sakwy będzie idealny?
Taka konstrukcja musi być lekka, a zarazem wytrzymała. Dlatego na rynku przeważają modele bagażników wykonane z trwałych aluminiowych rurek, których waga najczęściej nie przekracza kilkuset gramów. Maksymalna ładowność takich bagażników może wynosić 25, a nawet 35 kilogramów. Bez problemu odnajdziemy też modele wykonane z cięższej, ale bardziej wytrzymałej stali. Tego rodzaju konstrukcje to domena bagażników firmy Tubus.
Ważne, by bagażnik rowerowy z sakwami pozostawiał możliwość zachowania pełnej swobody ruchów. Rowerowy ekwipunek nie może utrudniać napędzania jednośladu czy hamowania. Bagażnik rowerowy na sakwy powinien też być wyposażony w boczne wsporniki, które zapobiegną wkręcaniu się bagażu w szprychy. Dobrze też, jeśli ma możliwość montażu tylnego światła. To ważne, ponieważ zamontowane na bagażniku torby mogą zasłonić czerwoną lampkę, w którą wyposażony jest rower.
Gravele dobrze nadają się nie tylko do podróżowania z torbami bikepackingowymi, ale także z klasycznymi sakwami. Ze względu na charakterystykę tego typu rowerów, najczęściej stosuje się do nich lekkie konstrukcje o niedużej ładowności – zazwyczaj do 10, 15 lub maksymalnie 20 kilogramów. Zazwyczaj mocuje się je do specjalnych punktów montażowych w ramie, jednak istnieją także modele przeznaczone na tylny widelec, która można założyć do szosówek oraz graveli.
Jednym z popularniejszych bagażników do graveli jest Topeak TetraRack R2, czyli lekki stelaż do założenia na tylne widełki roweru. Warto jednak pamiętać, że jego ładowność wynosi 9 kilogramów, dlatego najlepiej sprawdzi się przy pojedynczych sakwach w niewielkim rozmiarze, takich jak np. TOPEAK MTX Trunk Bag EX z system szybkiego montażu
Do przewożenia cięższego ładunku albo montażu do gravela większych sakw doskonale nadaje się bagażnik ORTLIEB Quick Rack Light. Jest to wariant wykonany z wytrzymałego aluminium, dzięki czemu jego maksymalna nośność wynosi 15 kg, czyli jak na rower szutrowy dosyć sporo.
Z wyborem odpowiedniego bagażnika do sakw nie mają problemu właściciele rowerów miejskich oraz trekkingowych, które często są już wyposażone w bagażnik. Typowe „holendry” posiadają stylowe bagażniki dostosowane do miejskich sakw rowerowych.
Takie torby charakteryzuje zwykle nieduży rozmiar i atrakcyjny design. Są stworzone do przewożenia małych i lekkich pakunków, dlatego nie wymagają bardzo wytrzymałych stelaży oraz skomplikowanych systemów mocowania. Często do ich zawieszenia wystarczą zwykłe haczyki lub taśmy. Wśród takich miejskich sakw popularnością cieszą się zwłaszcza wzorzyste torby holenderskiej firmy Basil.
Bagażniki, w które wyposażone są rowery trekkingowe, to mocne i solidne konstrukcje, przystosowane do przewożenia ciężkiego ładunku. Bez problemu udźwigną torby z wyposażeniem na jednodniową wycieczkę za miasto, ale poradzą też sobie z ciężkimi sakwami z ekwipunkiem na wielotygodniową wyprawę. Ich konstrukcja umożliwia przeczepienie różnych rodzajów sakw turystycznych, choć niekiedy będą do tego niezbędne specjalne adaptery.
Wiele rowerów nie posiada jednak bagażnika instalowanego fabrycznie. Właściciele takich jednośladów mogą go, oczywiście, dokupić. Jaki bagażnik rowerowy pod sakwy wybrać?
Przede wszystkim powinien pasować do konkretnego roweru. Wiele modeli bagażników posiada możliwość regulacji, pozwalającej na dopasowanie ich do rozmiaru kół, wielkości ramy oraz rozmieszczenia otworów montażowych. Uwagę należy zwrócić zwłaszcza na średnicę kół - większość uniwersalnych modeli zaprojektowano z myślą o kołach w rozmiarach od 26 do 28 cali.
Niektóre rowery mają ograniczoną możliwość montażu bagażników. Najczęściej wynika to z braku odpowiednich otworów montażowych w ramach, ale problemy z zainstalowaniem stelaża do sakw mogą też mieć właściciele rowerów wyposażonych w hamulce tarczowe. Rozwiązaniem są różnego rodzaju obejmy zaciskowe, adaptery i uchwyty montażowe, umożliwiające montaż bagażnika np. do ramy lub samozamykacza tylnego koła.
Na rynku dostępne są też bagażniki mocowane do sztycy siodełka, ale takie rozwiązanie nie zawsze sprawdzi się podczas użytkowania sakw. Tego typu bagażniki mają zwykle dość ograniczoną nośność (zwykle do 8 kg), często pozbawione są też bocznych stelaży, zapobiegających ocieraniu się toreb o koła.
Warto też zauważyć, że jeżeli Twój rower nie posiada bagażnika, a Ty nie możesz lub nie chcesz tego zmienić, to nic straconego – bikepacking wciąż jest dla Ciebie. Podczas dłuższej podróży sakwę montowaną na bagażniku może zastąpić model mocowany pod siodełkiem, przykładowo Geosmina Seat Bag. Tego typu rozwiązanie jest naprawdę praktyczne i nie wymaga od nas posiadania żadnego dodatkowe wyposażenia.
Równie ważne jest dopasowanie bagażnika do konkretnego typu, a nawet modelu sakw. Czy myślimy o montażu sakw miejskich czy wyprawowych?
Planujemy zainstalować sakwę na bagażniku czy po jego bokach? Pamiętajmy, że bagażniki z torbami zawieszanymi z boku powinny posiadać wsporniki zabezpieczające przed kontaktem z kołem. Czy zależy nam na używaniu sakwy również jako torby, którą możemy ze sobą wszędzie zabrać? Skorzystajmy wówczas z wygodnych systemów szybkiego montażu i demontaż sakw.
Wielu producentów, takich jak Ortlieb oraz Crosso opracowało własne sposoby na montowanie sakw do bagażnika. Najprostsze opierają się na taśmach zaciskowych lub hakach zaczepianych od góry i na dole bagażnika. W bardziej skomplikowanych rozwiązaniach stosowane są systemy szybkiego zapięcia typu „click”. Niektóre z nich wymagają wyposażenia bagażnika w specjalne uchwyty.
Decydując się na zakup sakw z systemami nośnymi, najwygodniej jest zakupić bagażnik dedykowany konkretnemu rozwiązaniu. Mamy wówczas pewność, że wszystkie elementy będą do siebie doskonale pasować. Takie kompatybilne ze sobą sakwy i bagażniki ma w swojej ofercie wielu producentów, takich jak Author, Sport Arsenal, Topeak, Tubus i Accent.
Wygodne systemy mocowania sakw do bagażnika QL1, QL2 i QL3 to patent cenionej na całym świecie firmy Ortlieb. Torby od Ortlieb świetnie pasują do bagażnika tej marki, ale dzięki możliwości regulacji położenia zaczepów oraz specjalnym adapterom z łatwością można je dopasować do bagażników innych producentów.
Na rynku dostępnych jest wiele uniwersalnych bagażników, które będą pasować do większości sakw i toreb rowerowych. Przed zakupem warto jednak upewnić się, czy ich rozmiary oraz rozstawienie bocznych wsporników będą pasować do konkretnych modelów sakw i ich systemów mocowania. Do montażu niektórych toreb rowerowych niezbędne będą przejściówki i adaptery, które można bez problemu dokupić. Ortlieb i Crosso oferują na przykład w sprzedaży specjalne redukcje umożliwiające dopasowanie haków mocujących do średnicy rurek bagażnika.
Nieco mniejszą popularnością cieszą się sakwy rowerowe mocowane na przedzie jednośladu. Z myślą o takich rozwiązaniach opracowano także specjalne bagażniki. W przypadku rowerów miejskich są to zwykle konstrukcje instalowane nad kołem. W rowerach wyprawowych stosuje się najczęściej bagażniki typu „lowrider”, których maksymalny udźwig nie przekracza zwykle 15 kg. Częstym problemem z przednimi bagażnikami jest brak odpowiednich otworów montażowych w rowerze. Pozostaje wówczas instalacja bagażnika do widelca z użyciem specjalnych obejm, co jednak ogranicza jego nośność.
Black Weeks
Black Weeks
Black Weeks