Bagażnik rowerowy – przepisy. O czym musisz pamiętać?
18-07-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Wakacyjna podróż samochodem i chęć zabrania ze sobą roweru lub większej liczby, wcale nie muszą się wykluczać. Wystarczy zakupić odpowiedni bagażnik – tylko jaki typ wybrać? Dziś przyjrzymy się wersji z możliwością montażu na klapie auta.
Przewożenie rowerów samochodem jest dozwolone na kilka sposobów, a optymalnym rozwiązaniem będzie sięgnięcie po dedykowany do tego celu bagażnik. Na rynku istnieją trzy modele różniące się umiejscowieniem na aucie. Jeden z nich zakłada możliwość wożenia roweru na dachu, a dwa pozostałe z tyłu (na haku lub klapie) pojazdu. Nas szczególnie interesuje ta ostatnia opcja i to jej poświęcimy niniejszy artykuł, odpowiadając również na tytułowe pytanie, jaki bagażnik rowerowy na klapę warto zakupić.
Dzięki uchwytowi rowerowemu na tylną klapę jednocześnie możemy zabrać bezpiecznie w podróż nawet trzy rowery. Wśród zwolenników tego rozwiązania, modele przystosowane do przewozu takiej liczby jednośladów są najpopularniejszym wyborem. Za to rzadziej spotkamy modele 4 rowery, ale nie oznacza to, że nie są wcale dostępne. Tylko nieliczni producenci mają większe wersje w swojej ofercie.
Mimo różnego udźwigu i budowy uwarunkowanej dostosowaniem do konkretnej liczby rowerów, uchwyty zazwyczaj mocuje się do auta za pomocą pasków montażowych, a same jednoślady umieszczane są na specjalnych szynach i stabilizowane chwytakami (klamrami) założonymi na ramę. W niektórych wersjach dwa kółka nie opierają się na żadnej platformie, a „wiszą” w powietrzu przytrzymywane jedynie za rurki ramy. W nowszych konstrukcjach rolę uchwytu odgrywają przyssawki montowane w odpowiednich miejscach na tylnych drzwiach samochodu. Takimi wyrobami specjalizuje się marka SeaSucker.
Ci, którzy często wożą ze sobą rowery, dość sceptycznie podchodzą do montowania ich na klapie auta, argumentując swoje zdanie obawami o zarysowania lakieru zarówno samochodu, jak i ramy. Jeżeli wybierzemy nowoczesne, certyfikowane modele, pochodzące od renomowanych marek, uszkodzenia w postaci rys czy otarć nie powinny mieć miejsca. Tańsze konstrukcje niestety mają mniejszą stabilność, co w konsekwencji może prowadzić do niechcianych mankamentów przewożonego bagażu lub auta.
Pozostaje jeszcze kwestia znalezienia idealnego modelu. Jaki bagażnik rowerowy na klapę wybrać, aby nie żałować później decyzji. Duże znaczenie, wpływające również na cenę ma liczba rowerów możliwych do zamontowania na tyle auta, jakość wykonania, a nawet dodatkowe zabezpieczenia. Nie należy zapominać też o dopasowaniu do danego samochodu. W niektórych wersjach znajduje się zamknięcie antykradzieżowe na kluczyk. Trzeba również zwrócić uwagę, aby rowery nie zasłaniały tablicy rejestracyjnej i świateł pojazdu. Podczas kontroli drogowej takie niedopatrzenie może nas słono kosztować – mandatem w kwocie do 500 zł. Dlatego w przypadku modeli na hak stosuje się specjalną tablicę rejestracyjną na bagażnik rowerowy.
Jaki bagażnik rowerowy na klapę do sedana, hatchbacka, SUV-a albo kombi. Czy pasuje do wielu typów nadwozia?
Taki uchwyt jest stosunkowo bardzo uniwersalny, dlatego warto przejrzeć oferty bagażników rowerowych na klapę. Hatchback, kombi – bez względu na to, jaki typ nadwozia reprezentuje nasze auto, konstrukcje są tak produkowane, że pasują do większości z nich. Problem może pojawić się jednak przy SUV-ach i sedanach.Czy warto zakupić bagażnik na rowery na klapę? Opinie kierowców są podzielone, chociażby z powodu dostępnych wersji z opcją montażu na dachu lub na haku auta. Zwłaszcza ta ostatnia cieszy się renomą wśród podróżujących z rowerami, co wpływa na większą dostępność różnych modeli. Wożenie jednośladów na dachu również ma swoich zwolenników – szczególnie tych, którzy potrzebują przejechać z dwoma kółkami krótkie dystanse.
Jakie są jego zalety i wady uchwytów rowerowych na tylną klapę w stosunku do tych przeznaczonych na dach i hak? Zebraliśmy najważniejsze za i przeciw, zestawiając je w tabelkach.
ZALETY
Bagażniki na klapę | Bagażniki na dach | Bagażniki na hak | |
CENA | Najtańsza opcja – modele zaczynają się już od 200 zł w górę. | Średnia półka cenowa – rozsądne modele kosztują powyżej 400 zł. | Najdroższa opcja – wydatek rzędu 1000-3000 zł. |
WYMAGANIA PODCZAS MONTAŻU | Brak. | Zestaw bazowy. | Hak holowniczy. |
OPÓR POWIETRZA | Rowery nieznacznie wystają poza obrys auta. | Rowery wyraźnie wystają poza obrys auta. Największy opór powietrza. | Rowery nieznacznie wystają poza obrys auta. |
WADY
Bagażniki na klapę | Bagażniki na dach | Bagażniki na hak | |
ZASŁANIANIE TABLICY REJESTRACYJNEJ / ŚWIATEŁ POJAZDU | Mogą pojawić się problemy z zasłanianiem tylnych świateł i tablicy rejestracyjnej auta. | Nie. | Bagażnik musi mieć osobną tablicę i podłączone światła. |
DOSTĘP DO BAGAŻNIKA SAMOCHODOWEGO | Nie. | Tak. | Tak – w większości modeli. |
WYBÓR MODELI | Mały. | Duży. | Największy. |
KOMPATYBILNOŚĆ Z KARBONOWYMI RAMAMI | Nie. | Tak – w niektórych modelach. | Tak – w niektórych modelach. |
STABILNOŚĆ KONSTRUKCJI | Niska w tanich modelach. | Średnia. | Duża. |
MONTAŻ | Utrudniony ze względu na konieczność rozłożenia konstrukcji składającej się z 6-8 pasków. | Utrudniony ze względu miejsce montażu. | Łatwy. |
Biorąc wymienione za i przeciw uchwyt na rower do samochodu na klapę, wydaje się rozwiązaniem najmniej spełniającym wymagające oczekiwania miłośników podróżowania z dwoma kółkami. Jeżeli nie ogranicza nas budżet, lepsze będą bagażniki na dach lub hak. Więcej na temat ich zalet dowiesz się z naszych poradników zakupowych:
Oferta marki Peruzzo zainteresuje wszystkich tych, którzy stawiają na ekonomiczne rozwiązania i poszukują najtańszego sposobu na przewóz rowerów. Wersja BDG kosztuje niewiele ponad 150 zł. Droższe opcje przystosowane są do przewozu 3 rowerów (np. Padova 3), a dzięki BDG w podróż zabierzemy tylko jedną sztukę.
Minusy: brak zamknięcia na kluczyk, wymagają specjalne adaptery do przewozu rowerów z damską ramą, montaż.
Thule ClipOn 9106 i 9105 to bagażniki rowerowe na klapę na 2 rowery. Jednoślady umieszczone są na tyle wysoko, że nie zasłaniają tablicy, ani świateł, a tylna klapa w autach typu hatchback i kombi może zostać otwarta. Koła rowerowe stoją na specjalnych szynach, przez co bagaż nie „wisi” w powietrzu i ma większą stabilizację. Elementy stykające się z autem są zabezpieczone, aby nie rysowały lakieru samochodu.
Minusy: cena, kompatybilność z nadwoziami typu hatchback i kombi, nie nadają się do rowerów z karbonową ramą.
SeaSucker słynie z niestandardowych rozwiązań. W modelu Hornet nie zobaczymy klasycznej konstrukcji bagażnika. Całość składa się jedynie z przyssawek o niewielkich wymiarach, co czyni model najmniejszym i najłatwiejszym w montażu uchwytem rowerowym na klapę bagażnika, praktycznym również w kwestii przechowywania i transportu. Pasuje do większości typów jednośladów. Dwa elementy przytwierdza się do auta, a dopiero do nich kierownicę. Rower usytuowany jest w pozycji pionowej.
Minusy: cena, możliwość zabrania tylko jednego roweru, obawy o niestabilność.