Przerzutka przednia - jaką wybrać? Top Swing, Down Swing i Side Swing
29-01-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Tylna przerzutka to ważny element napędu. To właśnie na nią patrzymy najczęściej, kupując rower. Uszkodzenie tylnej przerzutki to także jedna z najczęstszych awarii. Jak dobrać przerzutkę tylną, by napęd chodził bezproblemowo?
Tylna przerzutka odpowiada za „przerzucanie” łańcucha między zębatkami w kasecie zainstalowanej w kole napędowym - to dzięki temu możliwa jest zmiana biegów w rowerze. Taki mechanizm może obsługiwać od 5 do nawet 12 tarcz. Składa się z korpusu (z umieszczoną w jego wnętrzu sprężyną) oraz wózka odpowiadającego za napięcie łańcucha. Zmiana biegów odbywa się za pomocą manetki umieszczonej na kierownicy, a całość połączona jest stalową linką.
Warto pamiętać, że innym typem przerzutki tylnej jest mechanizm planetarny, który stosuje się zwykle w jednośladach miejskich. W jego przypadku cała konstrukcja odpowiadająca za zmianę przełożeń ukryta jest w piaście.
Jaka przerzutka tylna sprawdzi się w Twoim rowerze? Wybierając przerzutkę do jednośladu, w pierwszej kolejności powinniśmy zwrócić uwagę na jej przeznaczenie. Najwięksi producenci podzespołów rowerowych opracowują swoje konstrukcje z myślą o różnych grupach użytkowników. Np. w ofercie marki Shimano znajdziemy serie sprzętu do rowerów szosowych, górskich, miejskich i turystycznych. Niektóre z nich (zwłaszcza z niższych grup) są bardziej uniwersalne - sprawdzą się zarówno w góralach, jak i jednośladach crossowych i turystycznych (np. serie Shimano Tourney, Ailivio i Acera).
W każdej ze wspomnianych wcześniej kategorii wyróżniamy modele przerzutek (grupy osprzętu) skierowane do amatorów lub bardziej zaawansowanych rowerzystów, a także wysokiej klasy podzespoły dla zawodowców. Np. wśród komponentów Shimano do jazdy szosowej mamy do wyboru aż 7 serii. Kolejne 12 linii produktowych opracowano z myślą o rowerzystach MTB. Poszczególne grupy różnią się wytrzymałością, masą i oczywiście rozwiązaniami konstrukcyjnymi. Obsługują też różne zakresy przełożeń i pasują do różnych układów zębatek. Nowinki techniczne w pierwszej kolejności pojawiają się w górnych seriach, a po kilku latach są implementowane do mniej zaawansowanych grup.
Na rynku części rowerowych dominuje obecnie 3 graczy. Najbardziej rozpoznawalną marką jest oczywiście japońskie Shimano, które oferuje zarówno sprzęt konsumencki, jak i z wyższej półki cenowej. Wysoką renomą cieszy się też amerykański SRAM, ale jego przerzutki przeznaczone są raczej dla bardziej zaawansowanych rowerzystów. Trzecia marka, o której trzeba wspomnieć, to włoskie Campagnolo, produkujące wysokiej klasy sprzęt szosowy.
Każdy z wymienionych wyżej producentów stosuje różne systemy obsługi przerzutek, które nie są ze sobą kompatybilne. Dlatego, jeśli chcemy, by napęd chodził bezproblemowo, nie mieszajmy osprzętu ze sobą. Mamy klamkomanetkę Shimano, w takim razie połączmy ją z przerzutką tej samej firmy. A najlepiej tej samej grupy i tej samej generacji (zdarza się, że nowsze i starsze modele z tej samej serii nie są ze sobą kompatybilne). Co prawda w przeszłości zdarzało się, że manetki Shimano łączono z przednią przerzutką SRAM, jednak obecnie raczej się nie stosuje tego rozwiązania. Więcej dowiesz się z naszego tekstu o kompatybilności napędów.
Najważniejszą kwestią podczas wyboru przerzutki jest dopasowanie jej do liczby zębatek i zębów, w które wyposażona jest kaseta. Całość powinna być też odpowiednio dobrana do manetki lub klamkomanetki na kierownicy. I tak np. najwyższe szosowe serie Shimano Dura Ace i Ultegra obsługują mechanizmy 11-rzędowe, a górskie modele Acera i Altus, które stworzono z myślą o amatorach, przeznaczone są do kaset 9-cio rzędowych. Więcej na ten temat w dalszej części tekstu.
Ważnym elementem przerzutki jest wózek, który znajduje się w dolnej części zmieniarki. Na ten element składa się para metalowych płytek łączących dwa zębate kółeczka. Jego zadaniem jest naprężanie łańcucha i zapobieganie jego spadaniu z zębatek.
Producenci poszczególnych modeli przerzutek oferują wózki w kilku rozmiarach: długim, średnim i krótkim. Shimano oznacza je symbolami (odpowiednio): SGS, SG i SS. Krótszy wózek przerzutki jest mniej narażony na uszkodzenia w wyniku kontaktu z przeszkodami, ma mniejszą masę i wykazuje większą precyzję działania. Dłuższe konstrukcje będą jednak niezbędne do obsługi napędów z dużą liczbą zębów w największej tarczy.
Istotną kwestią jest też rodzaj mocowania przerzutki. Najstarszy typ to konstrukcje mocowane pod oś piasty za pomocą haka. Dziś stosuje się je wyłącznie w najtańszych modelach. Najbardziej popularnym rozwiązaniem jest przykręcanie haka za pomocą śruby do specjalnego punktu montażowego w ramie. Znacznie rzadziej - obecnie głównie w rowerach szosowych - montuje się przerzutkę bezpośrednio. To dobre rozwiązanie, które zwiększa sztywność połączenia. Tyle, że się ono po prostu nie przyjęło. Najrzadziej stosuje się przerzutki ze zintegrowanym hakiem.
Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób wybrać przerzutkę tylną w najważniejszych grupach japońskiego Shimano.
Producenci często mieszają ze sobą części z poszczególnych grup. Dlatego zdarza się, że przerzutka tylna jest z wyższej grupy niż manetka. Oczywiście musi zgadzać się liczba obsługiwanych biegów. Część rowerzystów uważa, że napęd najlepiej chodzi, gdy jest homogeniczny.
Poniżej przedstawiamy zestawienie przerzutek tylnych najważniejszych grup od Shimano, największego producenta osprzętu do rowerów górskich.