Kalkulator przełożeń napędu - co musisz o nim wiedzieć?
27-01-2020Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Elementem układu napędowego najbardziej podatnym na zużycie jest łańcuch. Wymiana łańcucha niemal zawsze wiąże się z koniecznością dostosowania jego długości do konkretnego roweru. Do podobnej sytuacji może dojść w razie zmiany kasety na wersję z inną liczbą zębatek. Jeden ze sposobów na radzenie sobie z problemem to zmniejszenie jego długości. Czy wiesz, jak skrócić łańcuch w rowerze?
Przydatne narzędzia w skracaniu łańcucha
Samodzielne skracanie łańcucha w rowerze jest o wiele łatwiejsze i efektywniejsze, gdy posiadamy przeznaczone do tego celu narzędzia. Pozwalają one zminimalizować ryzyko uszkodzenia komponentów, a co za tym idzie, zwiększają nasze szanse na poprawne przeprowadzenie samodzielnego serwisowania roweru. Co warto mieć?
W przypadku rozkuwania łańcucha rowerowego ze spinką możemy skorzystać z kombinerek. Praca będzie jednak łatwiejsza, jeżeli wyposażymy się w szczypce. Przydadzą się one również do wygodnego zapinania ze sobą ogniw łańcucha.
Inaczej wygląda sytuacja, gdy korzystamy z łańcucha rowerowego z pinem. W tym wypadku skrócenie łańcucha bez narzędzi jest raczej niemożliwe. Koniecznie należy mieć skuwacz, pozwalający na łatwe pozbycie się pinu.
Należy podkreślić, że tego typu podstawowe narzędzia serwisowe są tanie. Koszt rozpoczyna się od ok. 40 zł w przypadku szczypiec i od ok. 30 zł za skuwacz. Jeżeli zatem jeździsz dużo i nie chcesz samodzielnie radzić sobie z takimi problemami, jak przeskakujący łańcuch w rowerze, będzie to zdecydowanie korzystniejsze rozwiązanie niż korzystanie z usług profesjonalnego warsztatu.
Jaki łańcuch do roweru wybrać? Sprawdź nasz poradnik!
Chociaż wiele osób obawia się samodzielnego skracania łańcucha rowerowego z pinami, nie jest to zadanie bardzo skomplikowane. Czynność ogranicza się do zaledwie kilku kroków.
Po założeniu nowego łańcucha warto go delikatnie rozciągnąć. Czynność ta pozwala uniknąć zacinania się komponentu w miejscu jego łączenia, co pozwoli cieszyć się bezpieczną jazdą. Jak widać zarówno skracanie, jak i łączenie łańcucha rowerowego nie jest zadaniem nadmiernie skomplikowanym.
Dobrze wiedzieć!
Istnieje alternatywny sposób łączenia ogniw przy wymianie łańcucha rowerowego bez spinki, w którym za pomocą skuwacza wbijamy trzpień na miejsce. Jego zastosowanie wymaga dużej precyzji i w przypadku samodzielnie wykonanego serwisu może nieść za sobą ryzyko rozpięcia się ogniw.
Przy użyciu odpowiednich narzędzi, każdy, kto ma smykałkę do pracy warsztatowej, bez większych problemów powinien poradzić sobie radę z tą czynnością. Instrukcja, jak rozpiąć łańcuch ze spinką, ogranicza się zaledwie do czterech prostych kroków.
W tym przypadku pamiętaj o tym, że niektóre spinki są dedykowane do stosowania jednorazowego. Dobry przykład stanowią modele PowerLock od SRAM. Niektórzy wbrew zaleceniom jednak montują je ponownie.
Pamiętaj!
Jazda na osłabionym łańcuchu, który był kilkukrotnie skracany po rozciągnięciu, może być niebezpieczna. Staraj się zachować zdrowy rozsądek tak, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo na trasie. Łańcuch powinno się regularnie wymieniać na nowy. Niektórzy kolarze rotują ze sobą dwa lub trzy modele, zamieniając je co 500 km. Pozwala to zwiększyć żywotność napędu.
Aby przez długi czas cieszyć się płynną pracą, napędu należy pamiętać o regularnym czyszczeniu łańcucha rowerowego. Rodzaj wykorzystywanych do pielęgnacji produktów powinien być dostosowany do stylu jazdy. Inne produkty sprawdzają się do rekreacji (zwykle stosuje się smary uniwersalne), inne do jazdy sportowej. To, jaki smar do łańcucha rowerowego wybrać, jest więc kwestią bardzo indywidualną.