Sezon rowerowy – porady treningowe
22-02-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Przynajmniej raz do roku warto zdecydować się na porządny serwis roweru. Dokładny przegląd stanu technicznego, mycie oraz smarowanie komponentów to czynności, które pozwolą nam przez długi czas cieszyć się przyjemnością z jazdy. W jaki sposób przygotować rower do sezonu? Odpowiedź znajdziesz w tym artykule!
Nie tylko kolarze zawodowi oraz półprofesjonaliści, ale także rowerzyści jeżdżący rekreacyjnie, powinni zadbać o właściwy serwis i konserwację swojej maszyny. Zakres prac, jakie należy wykonać, zależy przede wszystkim od tego, co działo się z rowerem podczas zimy.
Najmniej pracy czeka osoby, które jesienią schowały swoje dwa kółka do garażu lub piwnicy. Oczywiście tylko wtedy, gdy prawidłowo przeprowadziły konserwację roweru na zimę. Jeśli pojazd był solidnie przygotowany, większość kolarzy będzie w stanie w pół godziny samodzielnie przygotować go do sezonu letniego. Należy:
Nieco inaczej wygląda sprawa, gdy w sezonie jesienno-zimowym korzystaliśmy z roweru na trenażerze. Jeśli był on aktywnie wykorzystywany, warto sprawdzić stan zużycia napędu. Być może niektóre z komponentów będą wymagały serwisu lub wymiany. Intensywne treningi mogły wyciągnąć ogniwa łańcucha lub wyszczerbić kasetę.
Należy także sprawdzić stan techniczny wszystkich elementów wykonanych z aluminium. Dlaczego? Podczas wymagających treningów intensywnie pocimy się. Spływające z ciała słone krople osadzają się na osprzęcie, a następnie wchodzą w silną reakcję chemiczną z tym metalem. Po miesiącach domowych treningów możemy zauważyć korozję wżerową. Szczególnie ważne jest sprawdzenie, czy na mostku, kierownicy i sztycy nie pojawiły się charakterystyczne odbarwienia, czyli wżery. W przypadku baranka warto także zajrzeć pod owijkę.
Komponenty z wyraźnymi wżerami należy niezwłocznie wymienić. Natomiast jeżeli na śrubach lub łańcuchu zauważyłeś wyłącznie lekki nalot w rudawym odcieniu, to możesz spróbować samodzielnie zwalczyć problem. Informacje na temat tego, jak to zrobić znajdziesz w artykule „Jak usunąć rdzę z roweru”.
Najwięcej pracy czeka na kolarzy, którym niestraszna nieprzyjemna pogoda i aktywnie jeżdżą przez cały rok. Zimne miesiące w roku oraz niesprzyjająca aura sprawiają, że często nieczystości z drogi takie jak woda, błoto czy sól mogły przedostać się do komponentów, które serwisowane są najrzadziej. Dotyczy to między innymi suportu, łożysk, sterów bądź amortyzatorów.
Opracowaliśmy poradnik, w którym metodą krok po kroku opisaliśmy co warto zrobić, aby przygotować rower do jazdy w sezonie.
Zacznij od umycia roweru. Możesz wykorzystać do tego klasyczną szczotkę oraz wiadro z ciepłą wodą. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest jednak wybór profesjonalnych środków do mycia roweru, które nie tylko pozwalają pozbyć się brudu, ale także ograniczają przyklejanie się kurzu podczas jazdy oraz sprawiają, że lakier wygląda jak nowy. Jeśli rama Twojego pojazdu została wykonana z carbonu, czyli włókna węglowego, wybierz produkt, który przeznaczony jest do pielęgnacji tego typu tworzywa.
Doświadczeni kolarze mogą skorzystać z profesjonalnych urządzeń pracujących pod ciśnieniem. Raczej nie zaleca się tej techniki początkującym rowerzystom, ponieważ niewłaściwie skierowany strumień może wyrządzić więcej szkody niż pożytku, chociażby wypłukując smar ze szczelin łożysk czy przenosząc ziarna piasku na napęd, co może uszkodzić ten komponent.
Podczas pracy powinieneś pamiętać o dokładnym czyszczeniu:
Następnie warto nasmarować wymagające tego komponenty mechaniczne. Więcej informacji na temat pielęgnacji poszczególnych elementów przedstawimy w dalszej części artykułu.
Opony wytrzyj wilgotną gąbką i dokładnie obejrzyj. Sprawdź poziom zużycia bieżnika i ogólny stan techniczny. Gdy zauważysz wbite w gumę kamyki lub odłamki szkła, delikatnie wyjmij te elementy, a następnie sprawdź, czy ogumienie nadal trzyma ciśnienie. Osoby korzystające z systemu bezdętkowego powinny wyczyścić stare mleczko uszczelniające i zalać opony nowym.
Jeśli konieczny jest serwis, przygotowaliśmy dla Ciebie przydatne wskazówki. Przeczytaj nasz artykuł o naprawie opon rowerowych.
Od razu warto sprawdzić koła. Obejrzyj dokładnie stan szprych, sprawdź płynność obracania się piast i zobacz, czy nie ma zbędnych luzów. Gdy po zakręceniu obręczą zauważysz, że zatrzymuje się albo bije na boki, będzie konieczne centrowanie. Czynność wymaga specjalistycznych, dość drogich narzędzi, więc jeśli nie posiadasz centrownicy, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie. Chcesz wykonać serwis samodzielnie? Skorzystaj z naszego poradnika „Centrowanie koła – naciąganie szprych rowerowych”.
Do grupy trudnych zadań należy także samodzielna wymiana piasty w rowerze. Osobom, które nie mają odpowiedniego doświadczenia, radzimy skorzystanie z pomocy profesjonalisty.
Linki wraz z chroniącymi je pancerzami to elementy, które łączą przerzutki i hamulce mechaniczne z manetkami (lub klamkomanetkami). Powinno się przynajmniej raz do roku sprawdzić, czy nie są rozciągnięte bądź naderwane. Jeśli wymagają wymiany, koniecznie to zrób. Awaria na trasie nie tylko utrudni Ci powrót do domu, ale także może być powodem niebezpiecznych sytuacji na drodze. Bez trudu zrobisz to samodzielnie. W tekście „Wymiana linek i pancerzy rowerowych – jak zamontować i przycinać?” znajdziesz wskazówki jak to zrobić.
Kompleksowy przegląd roweru powinien obejmować również regulację. Zacznij od przerzutek. Sprawdź każdy bieg po kolei, aby upewnić się, że wszystko pracuje prawidłowo. Rozregulowany komponent uniemożliwia płynną pracę napędu oraz może przyczynić się do zahaczania łańcucha o prowadnicę przedniej zmieniarki. Samodzielne ustawienie przerzutek nie powinno sprawić większego problemu. Jeśli nigdy tego nie robiłeś, sprawdź jak wyregulować przednią i tylną przerzutkę.
Czas na hamulce. Zakręć kołami i naciśnij dźwignię, aby zweryfikować, czy prędkość jest prawidłowo wytracana. Gdy to konieczne, przeprowadź serwis. Informacje, jak to zrobić znajdziesz w artykule regulacja hamulców w rowerze. Pamiętaj także o:
Narzędzia, które mogą Ci się przydać to:
Niewymieniony w odpowiednim momencie łańcuch rowerowy może przyczynić się do poważnego uszkodzenia kasety. Jej zniszczenie, szczególnie gdy korzystamy z zaawansowanych technologicznie grup osprzętu (np. 11-rzędowej Ultegry lub 12-rzędowego XTR-a), może nieść za sobą duże, nieplanowane wydatki. Jak zadbać o ten element?
Chcesz do tego podejść profesjonalnie przeczytaj o tym, jak czyścić i konserwować łańcuch rowerowy oraz jak wymienić łańcuch w rowerze.
Wykonując przegląd roweru przed sezonem, warto sprawdzić, czy główka kierownicy oraz mechanizm korbowy nie uległy poluzowaniu. Na tym etapie należy także dokręcić wszystkie śruby, oczywiście, jeśli tego wymagają. Przestrzegamy – jazda na rowerze z luźnymi, niedokręconymi elementami jest niewygodna i może doprowadzić do uszkodzenia części, a w najgorszym razie – nawet do wypadku.
Podczas kręcenia napędem słyszysz hałas? Nie unikniesz czyszczenia oraz smarowania suportu. Wykonałeś wszystko tak, jak należy i nadal komponent trzaska, ma luzy lub stawia opór? To znak, że konieczna będzie jego wymiana.
Przed pierwszym wiosennym treningiem dobrze jest także sprawdzić stan pedałów. Należy dokręcić je, gdy zauważysz luzy i wyregulować. Jeśli korzystasz z systemu zatrzaskowego, zwróć uwagę na swoje kolarskie buty – być może to czas, aby wymienić bloki na nowe.
Przegląd roweru musi obejmować także kierownicę. Jeśli nie pracuje sprawnie, powinieneś dokładnie wyczyścić, a następnie nasmarować stery. Zakłada się, że czynność ta powinna być powtarzana średnio raz na rok lub dwa lata. Wykorzystuje się w tym celu specjalny smar. Nakłada się go cienką warstwą na bieżnie i miski sterowe.
W przypadku kierownic typu baranek warto zdjąć owijkę. Należy sprawdzić, czy pod nią nie pojawiły się pęknięcia (dotyczy to przede wszystkim komponentów karbonowych) lub rdzawych wżerów (aluminium). Nie wiesz, jak poprawnie założyć ją ponownie? Przeczytaj „Owijka szosowa – jak ją poprawnie założyć?”.
Jeśli podczas jazdy dłonie trzymasz na gripach, czyli chwytach, i są one już zużyte, możesz rozważyć wymianę na nowe.
Właściciele rowerów wyposażonych w amortyzatory (zarówno przednie, jak i tylne), nie mogą zapominać o serwisie tych elementów podczas przygotowywania roweru na wiosnę. Zwiększy to komfort i bezpieczeństwo jazdy. W wielu przypadkach konieczne okazuje się smarowanie amortyzatorów rowerowych. W trakcie sezonu zimowego zmieniła się Twoja waga? Pomyśl także o zmianie ustawień, aby precyzyjnie dopasować je do aktualnych parametrów. Regulacja różni się w zależności od modelu. Z mało skomplikowanym powinieneś poradzić sobie samodzielnie. Aby ułatwić Ci zadanie, przygotowaliśmy poradnik. Zaawansowany technicznie komponent warto oddać do serwisu.
Przeprowadzenie serwisu i konserwacji dwóch kółek wymaga od nas wiedzy, umiejętności oraz narzędzi. Jeśli nie czujesz się na siłach, aby samodzielnie dobrze przygotować rower do jazdy lub pojazd nie był warsztatowany przez długi czas, to nic złego. Skorzystanie z kompleksowej pomocy specjalistów będzie wówczas najlepszym wyborem. Najczęściej kompleksowy serwis roweru obejmuje dokładne mycie, centrowanie, smarowanie oraz regulację wymagających tego podzespołów. Należy przygotować się na wydatek rzędu kilkuset złotych. Ostateczna cena zależy m.in. od zaawansowania technicznego posiadanych przez nas komponentów. Oddając rower do profesjonalnego warsztatu warto także pamiętać o tym, że jeśli zaistnieje konieczność wymiany podzespołów, będzie to usługą dodatkowo płatną.
Odpowiednie przygotowanie roweru do sezonu jest niezwykle ważne. Nie powinniśmy zapominać także o regularnej konserwacji komponentów w okresie intensywnego użytkowania pojazdu. Mniej więcej co miesiąc warto sprawdzić stan techniczny najważniejszych elementów, dzięki czemu zwiększymy swoje bezpieczeństwo. Pozwoli to także uchronić się (przynajmniej częściowo) przed dużymi wydatkami związanymi z uszkodzeniem osprzętu.
Superoferta