Sezon rowerowy – porady treningowe
22-02-2021Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Koniec zimy to idealny czas, aby pomyśleć o przeglądzie roweru. Przygotowanie sprzętu do sezonu pozwala na uniknięcie większych problemów technicznych na trasie. O czym należy pamiętać, aby mieć pewność, że jesteśmy gotowi do jazdy, a jakie czynności serwisowe warto wykonać samodzielnie?
Serwis roweru jest jednym z ważnych elementów przygotowania do sezonu.
Każdy, kto korzysta z dwóch kółek – bez względu na intensywność jazdy – powinien zadbać o odpowiednie przygotowanie roweru do sezonu. Zakres działania będzie różnił się w zależności od tego, co działo się z pojazdem podczas zimy.
Wiosną najlepiej zacząć od podstawowych czynności, takich jak:
Nie powinno to zająć więcej niż godzinę. Powinno to załatwić sprawę przygotowania roweru u osób, które po ostatniej jeździe w poprzednim sezonie zabezpieczyły swoje dwa kółka, a w chłodne miesiące przetrzymywały je w garażu lub piwnicy.
Gruntowny przegląd roweru powinni wykonać kolarze, którzy przez zimę nie rezygnowali z treningów na zewnątrz. Osprzęt był wtedy narażony na działanie niesprzyjających warunków – deszczu, błota, śniegu czy soli drogowej. W tym przypadku samo smarowanie roweru przed sezonem nie wystarczy. Nieczystości mogły dostać się do zakamarków serwisowanych najrzadziej, np. suportu, łożysk, sterów czy amortyzatorów. Często konieczna będzie również wymiana łańcucha, który jest zimą szczególnie narażony na zużycie.
Naprawa roweru może czekać także użytkowników trenujących pod dachem. Podczas jazdy na trenażerze niektóre elementy napędu mogą wymagać wymiany z powodu nadmiernej eksploatacji. Należy także dokładnie zweryfikować stan techniczny komponentów aluminiowych lub stalowych. Pot spływający z ciała podczas jazdy wchodzi w silną reakcję chemiczną z metalem, co może powodować korozję. O tym, jak usunąć rdzę z roweru, przygotowaliśmy osobny artykuł. Pamiętaj, aby nie bagatelizować problemu, ponieważ zaniedbania mogą przyczynić się do niebezpiecznych sytuacji. Osłabiony element może pęknąć podczas jazdy. Szczególnie narażone są kierownica (sprawdź obszar pod owijką), mostek czy sztyca.
Przygotowanie roweru do jazdy możemy z powodzeniem wykonać samodzielnie, przynajmniej częściowo. Niektóre z czynności nie wymagają od właściciela pojazdu ani specjalistycznej wiedzy, ani umiejętności i narzędzi – wystarczą dobre chęci, a także chwila wolnego czasu. Należy do nich m.in. dokładne wyczyszczenie całego roweru. Praca będzie szczególnie prosta, jeżeli wykonaliśmy wcześniej konserwację roweru na zimę.
Mycie roweru to podstawowa czynność, którą każdy może wykonać samodzielnie. Nie są niezbędne do tego ani specjalistyczne narzędzia, ani zaawansowane produkty. Wystarczy szczotka i wiadro z ciepłą wodą. Oczywiście, profesjonalne środki czyszczące pozwolą nam uporać się z problemem szybciej. Jednocześnie pokryją powierzchnię specjalną powłoką ograniczające przyleganie kurzu.
TIP!
Właściciele rowerów z carbonową ramą powinni zainwestować w środki przeznaczone do mycia tego tworzywa, np. Weldtite Carbon Polish czy Moran Blue Carbon Cleaner Matt spray.
Wiele osób, aby uprościć sobie pracę, chce skorzystać z myjki ciśnieniowej. Warto zachować szczególną ostrożność. Łatwo wypłukać smar ze szczelin łożysk czy przenieść piasek w głąb napędu, co go uszkodzi. Precyzyjne operowanie urządzeniem pozwoli nam jednak na przyspieszenie prac.
Otarcie kurzu z ramy to nie wszystko. Należy pamiętać także o dokładnym wyczyszczeniu: łańcucha, kasety, przerzutek, obręczy i hamulców. Następnym krokiem po wysuszeniu będzie smarowanie elementów mechanicznych. Oleje, woski czy smary do łańcucha nie są trwałe – wypłukują się w trakcie jazdy. Ze względu na fakt, że często mają styczność z brudem, nie możemy pominąć dokładnego mycia z wykorzystaniem środków odtłuszczających. Piasek w elementach napędu może przyczynić się do ich szybkiego zużycia.
Warto zwrócić uwagę na rodzaj smaru, z jakiego korzystamy. Powinien być dopasowany do specyfiki komponentu. Oprócz uniwersalnych produktów znajdziemy dedykowane do łożysk, amortyzatorów czy łańcucha. Istnieją także specjalne substancje montażowe.
Warto wiedzieć!
Podczas kręcenia napędem słyszysz hałas? Nie unikniesz czyszczenia oraz smarowania suportu. Wykonałeś wszystko tak, jak należy i nadal komponent trzaska, ma luzy lub stawia opór? To znak, że konieczna będzie jego wymiana.
Kolejnym ważnym krokiem będzie weryfikacja stanu opon w rowerze. Zarówno serwis roweru elektrycznego, jak i tradycyjnego, powinien obejmować sprawdzenie poziomu zużycia bieżnika oraz ogólnego stanu technicznego. Należy wyjąć ewentualne elementy wbite w bieżnik, a następnie zweryfikować, czy nie spowodowały przebicia. Wystarczy napompować oponę do górnego zakresu ciśnienia i sprawdzić czy dętka/ogumienie tubeless trzyma powietrze. W przypadku kolarzy korzystających z systemu bezdętkowego konieczna jest wymiana mleka na nowe.
Obejrzyj dokładnie stan szprych, sprawdź płynność obracania się piast i zobacz, czy nie ma zbędnych luzów. Gdy po zakręceniu obręczą zauważysz, że zatrzymuje się albo bije na boki, będzie konieczne centrowanie.
Linki i chroniące je pancerze to elementy, które łączą przerzutki i hamulce mechaniczne z manetkami (lub klamkomanetkami). Powinno się przynajmniej raz do roku sprawdzić, czy nie są rozciągnięte bądź naderwane. Wymiana linek i pancerzy rowerowych poprowadzonych zewnętrznie na szczęście nie należy do zadań skomplikowanych. W przypadku przewodów poprowadzonych wewnątrz ramy zdecydowanie najłatwiejszym rozwiązaniem jest skorzystanie z usług serwisu.
Przegląd roweru powinien obejmować również regulację przerzutek. Należy sprawdzić każdy bieg po kolei, aby upewnić się, że pracuje prawidłowo. Rozregulowany mechanizm może przyczynić się do zahaczania łańcucha o prowadnicę przedniej zmieniarki. Tuż po tej czynności, warto przypatrzeć się hamulcom. Wystarczy zakręcić kołami i nacisnąć dźwignię, aby zweryfikować, czy prędkość jest prawidłowo wytracana. Nie można zapominać regularnej wymianie elementów eksploatacyjnych – klocków, gdy korzystamy z hamulców szczękowych lub okładzin w przypadku tarczówek. Same tarcze należy oczyścić i odtłuścić. W modelach hydraulicznych konieczne jest odpowietrzenie układu.
Łańcuch rowerowy to element eksploatacyjny, który rozciąga się podczas jazdy. Niewymieniony na czas może uszkodzić kasetę. Stąd konieczne jest sprawdzenie jego rozciągnięcia za pomocą przymiaru, ocena zużycia koronek i konserwacja (lub wymiana).
Należy także sprawdzić stan wszystkich śrub – dokręcenie sterów, osi czy bloków w butach to podstawowe zadania każdej osoby serwisującej rower. Nieprzewidywana awaria tych elementów może być przyczyną poważnego wypadku.
W wielu przypadkach okazuje się smarowanie amortyzatorów rowerowych. Zmiana ustawień komponentu jest konieczna, gdy waga rowerzysty przez zimę się zmieniła. Aby element pracował wydajnie, musi być odpowiednio skonfigurowany. Regulacja różni się w zależności od modelu. Podstawowe modele możemy ustawić samodzielnie.
Jeżeli nie czujemy się na siłach lub nie chcemy zaprzątać sobie głowy tym, jak przygotować rower do jazdy, możemy skorzystać z usługi profesjonalistów. Należy liczyć się z wydatkiem rzędu 250 zł, a w przypadku generalnego przeglądu od 450 zł w górę.
Ze względu na rosnącą popularność e-bike’ów, wiele osób zastanawia się, ile kosztuje serwis roweru elektrycznego. Za podstawowy przegląd okresowy zapłacimy ok. 300 zł, natomiast kompleksowe, generalne sprawdzenie stanu technicznego wyniesie właściciela nawet 500 zł.
Należy pamiętać, że podane wartości nie uwzględniają mycia. Serwis roweru przed sezonem powinien obejmować także mycie roweru. Inwestując ok. 100 zł możemy skorzystać z czyszczenia zewnętrznego, zaś 150 zł pozwoli nam na kompleksową pielęgnację, obejmującą także napęd.
Podczas przeglądu roweru może okazać się, że będzie wymagał on naprawy. Jedną z czynności, która wymaga specjalistycznych, dość drogich narzędzi, jest centrowanie, więc jeśli nie posiadasz centrownicy, zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem będzie wizyta w warsztacie. Koszt takiej usługi oscyluje w granicy 69 zł za koło. Mimo wszystko chcesz wykonać serwis samodzielnie? Skorzystaj z naszego poradnika „Centrowanie koła – naciąganie szprych rowerowych”.
Do grupy trudnych zadań należy także samodzielna wymiana piasty w rowerze. Osobom, które nie mają odpowiedniego doświadczenia, radzimy skorzystanie z pomocy profesjonalisty. Koszt takiej usługi może różnić się od miejsca i rodzaju komponentu, np. za serwis klasycznego komponentu zapłacimy ok. 50-100 zł, natomiast za skomplikowany mechanizm wielobiegowy nawet i 300 zł.
POLECAMY
Nowość