Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Umiejętność wykonania podstawowych czynności serwisowych pozwala zaoszczędzić czas i pieniądze. Jedną z nich jest wymiana pedałów w rowerze. Nie jest to zadanie skomplikowane, jednak brak wiedzy może skutkować uszkodzeniem tego elementu lub korby. Zatem, w jaki sposób odkręcić pedały w rowerze?
Większość rowerów zamawianych online wysyłana jest bez zamontowanych pedałów. Stąd też niemal każdy kolarz stanął lub stanie przed zadaniem ich przykręcania. Osoby aktywne często chcą wymienić ten komponent w swoim rowerze na nowy, aby zwiększyć stabilność i komfort jazdy. Niekiedy zmuszeni jesteśmy odkręcić pedały, ponieważ są zużyte lub uszkodzone (sytuacja ta dotyczy szczególnie modeli zatrzaskowych). Serwis zwykle nie jest ani skomplikowany, ani czasochłonny. Stąd właśnie warto dowiedzieć się, w jaki sposób przeprowadzić go prawidłowo.
Pedały w rowerze to jedne z elementów, który poddawany jest dużym obciążeniem podczas pracy. W przypadku klasycznych pedałów platformowych, dołączanych jako podstawowe wyposażenie większości rowerów do rekreacji, najczęściej wymiana jest konieczna w sytuacji, gdy plastik stanowiący platformę ulegnie uszkodzeniu.
Użytkownicy modeli zatrzaskowych powinni rozważyć wymianę starego modelu na nowy w sytuacji, gdy bloki do pedałów są w dobrym stanie, a mimo to przestają trzymać but. Możemy spotkać się także ze zdarzeniem odwrotnym – problemem z wypięciem stopy, mimo odpowiedniego wyregulowania mechanizmu.
Zdarza się także tak, że pedały zaczynają ruszać się na boki w trakcie jazdy lub słychać nieprzyjemne odgłosy podczas obrotów korby, a dokładne oczyszczenie i smarowanie nie pomaga. Wówczas wymiana tego elementu na nowy jest koniecznością.
Nie. W przypadku zniszczonego gwintu w korbie lub zerwanego w pedale istnieje możliwość skorzystania z dedykowanych zestawów naprawczych. Ułatwiają one demontaż i wymianę elementów. To dobry wybór szczególnie dla rowerzystów, którzy zainwestowali w wysokiej jakości osprzęt.
Przed rozpoczęciem wymiany pedałów w rowerze warto dobrze przygotować swoje stanowisko do pracy. Jeżeli wymieniasz ten element okazjonalnie, możesz z powodzeniem skorzystać z uniwersalnych narzędzi, które masz w swoim domu. Wystarczą:
Osoby, które często serwisują swój sprzęt, mogą podnieść komfort swojej pracy, korzystając z wygodnego stojaka, np. Eyen Service Stand i dedykowanych narzędzi. Kształt specjalnych kluczy rowerowych do wymiany pedałów został tak zaprojektowany, aby ułatwiać dostęp do komponentów.
Najważniejszą zasadą, jaką należy znać, przed rozpoczęciem wymiany pedałów, jest taka, że dzielimy je na prawy i lewy. Ich konstrukcja różni się, a niewłaściwe przykręcenie nie tylko będzie sprawiało nam trudność, ale także może skutkować uszkodzeniem gwintu samego pedału lub korby. Gdy masz już tę wiedzę, możesz przystąpić do pracy.
Odkręcanie pedałów w rowerze:
Rada!
Przy okręcaniu prawego pedała uważaj na tarcze mechanizmu korbowego. Położone są w takim miejscu, że przez nieuwagę łatwo się zranić.
Odkręcenie zapieczonych pedałów jest możliwe przy wykorzystaniu specjalnych środków chemicznych. Można spróbować poluzować spiek, korzystając z oleju w spray’u, np. Motorex Anti Rust, a gdy to będzie nieskuteczne warto zaaplikować odrdzewiacz (w tym popularny WD40).
Rozdzielenie skorodowanych elementów będzie łatwiejsze, gdy skorzystamy z dobrej jakości narzędzi – zastosowanie przedłużki do kluczy pozwoli na obracanie klucza do pedałów z większą siłą, co ułatwi pracę.
W przypadku, gdy zastosowane metody nie przyniosły rezultatu, warto zdecydować się na skorzystanie z pomocy profesjonalnego serwisu. Doświadczeni fachowcy pomogą szybko rozwiązać problem, a koszt samej usługi nie nadwyręży portfela.
Warto zdecydować się na stosowanie specjalnych smarów, które w swoim składzie zawierają substancje ograniczające spiekaniu gwintów. Znajdziemy je w ofertach wielu producentów, np. Shimano i Fenwick’s.
Przykręcanie pedałów nie powinno przysporzyć problemów żadnemu z rowerzystów. Zadanie to ogranicza się do:
Warto pamiętać o tym, że nie warto dokręcać pedałów ze zbyt dużą siłą. Mają być one stabilnie osadzone, jednak „uwieszanie” się na kluczu może spowodować uszkodzenia. Warto zachować zdrowy rozsądek.
Poznaj trzy najczęstsze błędy przy montażu rowerów:
Poniżej znajdziesz skondensowane odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące wymiany pedałów w rowerze.
Prawy pedał ma prawy gwint, co oznacza, że należy odkręcić go w lewo (przeciwnie do kierunku ruchu wskazówek zegara). W przypadku pedału po lewej stronie roweru jest odwrotnie – ma lewy gwint, dlatego trzeba odkręcić go w prawo (zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek).
Większość pedałów można przykręcić i odkręcić za pomocą płaskiego klucza 15 mm albo imbusa w rozmiarze 8 mm. Gwinty są zazwyczaj mocno dokręcone lub zapieczone, dlatego najlepszym wyborem będzie płaski klucz z długą rękojeścią.
Prawy pedał w rowerze odkręca się przeciwnie do kierunku ruchów wskazówek zegara (w lewo), a lewy pedał odkręca się zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara (w prawo). Większość producentów stosuje oznaczenia, które ułatwiają rozpoznanie prawego i lewego egzemplarza – wystarczy poszukać ich obudowie oznaczenia Left (L) lub Right (R).
Do odkręcenia prawego pedała należy posłużyć się płaskim kluczem w rozmiarze 15 mm lub imbusem 8 mm i kręcić w lewo (przeciwnie do ruchu wskazówek zegara). Z kolei do odkręcenia lewego pedała należy posłużyć się tym samym kluczem, a kręcić w prawo (zgodnie z ruchem wskazówek zegara).
Wymiana pedałów nie jest drogą usługą. Dla przykładu serwisie CentrumRowerowe.pl (CH Okęcie Park, sklep rowerowy Warszawa) zapłacisz za nią 19 zł.
Smar stały przez dłuższy czas niż wersje płynne utrzymuje się na miejscu aplikacji. Dzięki temu zyskujemy pewność, że nie wypłynie, a ryzyko zapieczenia się gwintów pedałów rowerowych się zmniejsza.
Nie. Zarówno klasyczne pedały platformowe, jak i SPD odkręcamy za pomocą tych samych narzędzi.