Rodzaje korb rowerowych – poradnik doboru
19-04-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Wiosna to najlepszy okres, aby przygotować swój rower do sezonu. Żeby cieszyć się przyjemną i bezawaryjną jazdą, należy sprawdzić stan napędu i zabezpieczyć newralgiczne elementy przez nadmiernym zużyciem. Do elementów poddawanych trudnym warunkom eksploatacyjnych należy niewątpliwie suport. Warto ocenić jego stan, a w razie potrzeby oczyścić i nasmarować łożyska. Aby się do niego dostać musimy najpierw odkręcić korbę. Niniejsza publikacja może uprościć to zadanie. Przedstawiony schemat można również z powodzeniem zastosować w przypadku konieczności wymiany uszkodzonych elementów mechanizmu korbowego.
Poziom trudności zadania można ocenić na średni, co oznacza, że odkręcenia korby może spróbować nawet osoba posiadająca podstawowe umiejętności techniczne. Oczywiście w przypadku standardowych rozwiązań i problemów.
Standardy mechanizmu korbowego mocno ewoluowały w ostatnich latach. Od prostych mocowań na klin, poprzez bardziej współczesne na kwadrat, wielowypust (ISIS/Octalink), aż do mechanizmów ze zintegrowaną osią (Hollowtech II/MegaExo).
Aktualnie wybór producentów rowerów jest uzależniony głównie od docelowej grupy użytkowników i segmentu cenowego. Idąc od modeli budżetowych, w grupie tej dominują napędy z mocowaniem na kwadrat. Średnia półka rowerów to zazwyczaj standardy wykorzystujące wielowypust, a najnowsze rowery z wyższej grupy to rozwiązania Hollowtech i pokrewne. Więcej na ten temat dowiesz się z naszego przewodnika po rodzajach suportów rowerowych.
Mechanizmy dwuczęściowe ze zintegrowaną osią zasadniczo wyróżnia przelotowy otwór, gdyż oś jest drążona. Jeżeli od strony napędowej widoczny jest otwór w korbie, to najprawdopodobniej zastosowano takie rozwiązanie. W przypadku najstarszych rozwiązań na klin, również wizualnie jesteśmy wstanie zidentyfikować takie połączenie.
Sprawa się komplikuje przy zastosowaniu mocowania na kwadrat oraz Octalink. Tutaj producenci stosują śruby wkręcane w oś, a następnie zaślepkę. Nie determinuje to jednak braku możliwości demontażu i wymiany korby, gdyż w przypadku obu rozwiązań konieczne jest zastosowanie ściągacza do korby.
Rodzaj systemu zastosowanego przez producenta można zidentyfikować również dzięki nazwie umieszczonej na przykład w specyfikacji technicznej roweru.
Trzymając się zatem kryterium budowy, możemy wyróżnić następujące mechanizmy korbowe:
1. Jednoczęściowy, stosowany między innymi w rowerach BMX.
2. Dwuczęściowy:
3. Trzyczęściowy:
Po rozpoznaniu standardu można przejść do doboru odpowiednich narzędzi rowerowych:
Przy każdym ściąganiu korby od razu trzeba myśleć o ponownym jej zamontowaniu. Warto więc, przy okazji wyposażyć się w sprzęt czyszczący, odpowiedni smar oraz klej do gwintów. Nowe elementy złączne posiadają fabryczną warstwę zabezpieczającą gwint przed wykręceniem. W przypadku ponownego montażu warto zastosować środki typu Loctite, które stworzą nową powłokę ochronną. Przy montażu przydatny będzie również klucz dynamometryczny. Pozwoli on na przykręcenie śrub mocujących z prawidłowym momentem, zdefiniowanym przez producenta.
Zarówno w przypadku mocowania na klin, jak i octalink możliwe jest ściągnięcie korby bez specjalistycznego ściągacza. Trzeba mieć jednak świadomość, że grozi to uszkodzeniem elementów napędu.
Jeżeli mechanizm korbowy jest już wyeksploatowany, to można próbować wybić w sposób mechaniczny korbę za pomocą młotka. Fora internetowe podają również metodę jak ściągnąć korbę poprzez poluzowanie śrub mocujących i obciążenie mechanizmu. Należy jednak zaznaczyć, że to sposób niezalecany ze względów bezpieczeństwa. Świadome poruszanie się niesprawnym rowerem, nie jest dobrym pomysłem.
Aktualnie wybór ściągaczy do korb jest na tyle szeroki, że nie warto oszczędzać. Zwłaszcza, że są one dostępne w relatywnie niskich cenach.