Tuning roweru – jak ulepszyć rower?
06-11-2018Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Odchudzanie roweru to sprawa bardzo kluczowa zwłaszcza dla pasjonatów, którym zależy na osiągnięciu jeszcze lepszych wyników. Wcale nie trzeba decydować się na radyklany krok i zamieniać swój ukochany jednoślad na nowy, tylko dlatego, że będzie on lżejszy od tego, którego obecnie teraz posiadamy. Wystarczy wykonać kilka czynności, aby poczuć znaczną różnicę. Sprawdźmy, co możemy zrobić.
Często można się spotkać z opiniami rowerzystów, którzy uważają, że stare rowery nie warto na siłę „odchudzać”, bo to pieniądze wydane w błoto – i tak i nie. Oczywiście taki zabieg wiąże się ze znaczną inwestycją, ale jeżeli bardzo chcemy, oczywiście nikt nam tego nie zabroni. Niekiedy nie kończy się na małym tuningu. Jedna zmiana zapoczątkowuje kolejne, a w efekcie końcowym pozwalamy sobie na osiągniecie idealnej masy naszego roweru. Spróbować zawsze można. Szacuje się, że jeżeli cały proces przewyższa o 20% wartość naszego jednośladu, to może warto go sprzedać i wymienić całkowicie na nowy.
To pytanie zadawał sobie chyba każdy rowerzysta, kiedy przyszło mu na myśl poprawić to i owo przy swoim rowerze, co wpłynęłoby na redukcję zbędnych kilogramów. Te części, które są wymienne, a zwłaszcza zużyte oczywiście można zdemontować i zastąpić nowszymi modelami, a przede wszystkim lżejszymi.
Taka zasada dotyczy w szczególności opon, dętek, kaset, a nawet siodełka i sztycy. Do tego celu przyda się nam waga rowerowa, np. Park Tool DS-1, dzięki której będziemy mogli zważyć stare rzeczy, zapisać ich masę i porównać z nowymi elementami. Pomoże to nam przy wyborze poszczególnych podzespołów.
Jak odchudzić rower MTB? Jeżeli posiadamy model z amortyzacją to niekiedy jej wymiana na nową ze sztywnym widelcem, załatwia całą sprawę. Jest to oczywiście rozwiązanie dla osób, które nie uprawiają typowego kolarstwa górskiego lub okazyjnie wybierają się na leśne „górki i dołki”. W taki sposób jesteśmy w stanie zaoszczędzić nawet półtora kilograma w stosunku do masy roweru z amortyzatorem. Pamiętajmy jednak, że jeżeli decydujemy się na taki krok, musimy dokonać dokładnych pomiarów, aby kupić odpowiedni produkt, spełniający swoje zadanie jak najlepiej. Inaczej możemy zmienić znacząco geometrię naszego jednośladu, a jazda nie będzie już tak komfortowa.
W MTB możemy wymienić również hamulce, aby zyskać mniej więcej maksymalnie 250 g lub pedały. Przy tej drugiej opcji to zaoszczędzone nawet 50-80 g. Rozejrzyjmy się również za lżejszą kierownicą, jeżeli nasza obecna jest ciężka i toporna.
Usunąć można również te części, z których już nie korzystamy. Przykładem mogą być chociażby akcesoria spotkane w rowerach miejskich i trekkingowych, jak na przykład podpórki. Niektóre modele – zwłaszcza stalowe wcale nie ważą najmniej, a rower zawsze można umieścić w stojaku i unieruchomić solidnym zapięciem. Podobnie wygląda sytuacja z bagażnikami i sakwami. Zamontowany bidon rowerowy też możemy wozić tylko w razie potrzeby. Jeżeli te wymienione akcesoria rzadko użytkujemy możemy spokojnie je odkręcić. Co prawda waga naszego jednośladu nie zostanie zredukowana o 10 czy 15 kilogramów, ale nawet 3 kilogramy mogą na początek wiele zdziałać. Zdemontować można również osłonę zębatek.
Specjaliści nie polecają wymiany ramy, korby czy kół. Te elementy najlepiej zostawić bez zmian, chyba, że któryś z nich będzie wadliwy. Należy pamiętać również, że redukcję kilkuset gramów będą w stanie zauważyć w głównej mierze zawodowcy. Dla amatorów dopiero zrzucenie z roweru kilku kilogramów zaowocuje zwinniejszym i łatwiejszym prowadzeniem.
Pewnie nieraz spotkaliśmy się ze stwierdzeniem, że im rower cięższy, tym będzie się na mim gorzej jeździło. Dlatego niektórzy próbują redukować zbędny ciężar, a niektórym nie będzie on w ogóle przeszkadzać.
Waga przeciętnego roweru nie jest jednoznaczna, ponieważ na rynku znajdziemy też cięższe i lżejsze modele. Od czego ona zależy? W dużej mierze od przeznaczenia. Zdecydowanie modele typowo na długie wycieczki będą cięższe od swoich szybkich kolegów, idealnych na wyścigi. Przykładem może być chociażby rower trekkingowy Romet Wagant, ważący 17 kilogramów i BH Bikes Aero RC, który zdaniem producenta ma zaledwie 8,4 kilogramów. Pomiędzy tymi wartościami możemy spotkać popularne MTB. Waga roweru górskiego, mieści się w granicach 13-15 kilogramów. Dlatego zanim zdecydujemy się na zakup, określmy się czego oczekujemy i na jaki typ kolarstwa decydujemy się uprawiać.
W ten sposób dochodzimy do sedna od czego zależy ciężar roweru? Wiemy już, że ma on wiele wspólnego z przeznaczeniem, ale też i konstrukcją. Dlatego kluczową rolę odgrywa rama rowerowa, która ma w dużej mierze wpływ na ogólną wagę roweru.
W sportowych modelach znajdziemy ją wykonaną z lekkiego i sztywnego włókna węglowego, którego wadą jest wysoka cena. Dla przykładu rama w rowerze BH G8 Disc 7.0 waży zaledwie 850 gramów! Dlatego, aby każdy mógł sobie pozwolić na zakup swojej wymarzonej szosy, stosuje się ramy wykonane z aluminium. Te z kolei można też spotkać w MTB, a nawet w rowerach miejskich. W modelach trekkingowych, niekiedy też tych do jazdy po mieście stawia się na stal, która radzi sobie z drganiami, ale niestety waży najwięcej.