Rodzaje sterów rowerowych. Jak rozpoznać różne standardy?
21-01-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Szprychy w rowerze to cienkie pręty z metalu, które łączą piastę z obręczą. Ich zadaniem jest nie tylko przenoszenie obciążeń, ale także stabilizacja koła oraz zapewnienie mu odpowiedniej sztywności. Ten niepozorny element ma więc ogromny wpływ nie tylko na komfort, ale przede wszystkim bezpieczeństwo jazdy.
O istnieniu szprych w rowerze przypominamy sobie, dopiero kiedy któraś ulegnie uszkodzeniu lub samodzielnie składamy koło i zastanawiamy się, jak dobrać odpowiednie. Odpowiedź na to pytanie poznasz w naszym artykule!
Stając przed wyborem szprych do roweru, często rowerzyści zdają sobie sprawę, że tak naprawdę kompletnie nie mają pojęcia, czym się kierować i jakie aspekty powinno się mieć na względzie. Kiedy kupujemy gotowe jednoślady, koła w nich są już zaplecione i zazwyczaj nie zwraca się uwagi na cienkie druciki łączące piastę z obręczą. Diametralnie się to zmienia, kiedy decydujemy się na samodzielne złożenie koła i sami musimy zadbać o dobór właściwych komponentów. O ile piasty, obręcze czy opony są dla większości kolarzy zrozumiałe, szprychy często budzą wątpliwości i obawy, że coś w doborze pójdzie nie tak. Czym się zatem kierować i jak wyselekcjonować odpowiednie? Przede wszystkim trzeba znać podstawowe parametry, takie jak rodzaj szprych, a także materiał, z jakiego zostały wykonane, ich grubość oraz długość. Konieczne jest też zakupienie ich w odpowiedniej liczbie.
Nieustanny rozwój technologii nie ominął także szprych do roweru. W rezultacie do wyboru mamy obecnie nie jeden, ale 3 rodzaje tego komponentu, których wybór zależny jest przede wszystkim od preferowanego przez nas typu kolarstwa. Przyjrzyjmy się każdemu z nich i omówmy, który najlepiej sprawdzi się dla określonych stylów jazdy.
Zwykłe szprychy mają taką samą średnicę na całej swojej długości. Są uniwersalne i sprawdzą się w rowerach do rekreacyjnych przejażdżek. Z powodzeniem wykorzystamy je podczas jazdy w mieście, po górach, po lesie czy na asfalcie.
To szprychy, które mają mniejszą średnicę w środkowej części, niż na końcówkach. Dzięki temu ich masa jest niższa niż w modelach standardowych. Dobrze sprawdzą się u osób, które planują „odchudzić” swój rower, aby mniej ważył. Często decydują się na nie rowerzyści uprawiający amatorską jazdę na szosie lub entuzjaści XC.
Ten rodzaj szprych jest chętnie stosowany przez zawodowych kolarzy, biorących udział w profesjonalnych wyścigach. Środkowa część pręta jest spłaszczona, dzięki czemu znacznie zmniejsza się opór powietrza. To świetny wybór do kół aero, charakteryzujących się wysokim stożkiem i niezwykle niską masą.
Dawniej pręty powstawały ze stali, którą pokrywano chromem. Dzięki temu były dobrze chronione przed rdzewieniem. Większość produkowanych obecnie szprych wykonana jest jednak ze stali nierdzewnej. To bardzo dobry materiał, który zapewnia nie tylko wysoką wytrzymałość, ale również stosunkowo niską masę i dużą odporność na korozję. Istnieją również modele wykonane z aluminium bądź tytanu. W ultralekkich karbonowych kołach spotkać można także zintegrowane z nimi, niewymienialne szprychy z włókna węglowego.
Szprychy występują w różnych grubościach. Te o większej średnicy często są bardziej wytrzymałe, a ich zastosowanie zapewnia znacznie większą sztywność kół. Trzeba jednak pamiętać, że będą one cięższe oraz zwiększą opór aerodynamiczny. Sprawdzą się więc np. w MTB, szczególnie jego ekstremalnych, zjazdowych odmianach, gdzie masa roweru i aerodynamika nie są tak istotne, jak wytrzymałość.
Długość stanowi bardzo ważny aspekt, podczas wyboru szprych. Musi ona być idealnie dopasowana do piasty, obręczy i nypli, w które będzie wkręcana. Niewłaściwy rozmiar może skutkować obniżoną wytrzymałością i szybkim powstawaniem uszkodzeń, co stwarza ryzyko zniszczenia całej konstrukcji koła. Jak zatem sprawdzić, który model będzie dla nas odpowiedni i jak zmierzyć długość szprych? Pomogą w tym internetowe kalkulatory! To proste w obsłudze narzędzia, w których podajemy parametry takie jak m.in. średnicę obręczy, kołnierza piasty oraz liczba otworów w obręczy. Po uzupełnieniu wszystkich danych zazwyczaj wystarczy kliknąć przycisk „oblicz”, a program wskaże nam, jaka długość szprych powinna najlepiej sprawdzić się w naszych kołach.
Aby koło funkcjonowało we właściwy sposób, trzeba wyposażyć je w odpowiednią liczbę szprych. Na szczęście bardzo łatwo sprawdzić, ile będziemy ich potrzebowali. Wystarczy policzyć liczbę otworów znajdujących się w naszej obręczy. W każdy z nich zamontowany musi być nypel oraz szprycha.
Wiemy już, czym należy się kierować i na co trzeba zwracać uwagę podczas wybierania szprych. Przed zakupem upewnij się, że wybrany przez Ciebie model jest odpowiednio gruby i ma właściwą długość. Pamiętaj także, aby najpierw dokładnie policzyć otwory w obręczy, żeby na pewno zamówić odpowiednią liczbę szprych. Przestrzegając tych kroków, z pewnością dobierzesz produkty, które zapewnią Ci satysfakcję i prawidłowe funkcjonowanie koła.