Niebieskie tło - informacja o otwarciu sklepu stacjonarnego

Odwiedź nasz salon w Gdańsku. Dowiedz się więcej

Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jak dobrać szerokość kierownicy w szosie lub gravelu?

Data aktualizacji: 29-04-2025

Często można usłyszeć, że fabrycznie montowane baranki są zbyt szerokie, przez co zmniejszają osiągi i powodują liczne dolegliwości u kolarzy. Czy tak jest naprawdę? Z pewnością wymiana komponentu może przynieść ulgę oraz poprawi wyniki na treningach i mecie, ale nie zawsze warto dokonywać takiej zmiany. Jak dobrać szerokość kierownicy szosowej lub w gravelu, aby zwiększyć wydajność, jednocześnie poprawiając ergonomię? Poznaj odpowiedzi.

Rowerzysta trzyma kierownicę gravelową w dolnym chwycie podczas jazdy.Rowerzysta, który na szosie jeździ z kierownicą 420 mm, w gravelu może zazwyczaj postawić na rozmiar 440 mm. Warto jednak pamiętać, że flara też robi swoje. Na zdjęciu gravelowa kierownica Redshift Top Shelf.

 Fabryczna szerokość kierownicy w szosie i gravelu

Wymiana kierownicy może być bardzo kosztowna, dlatego jeśli podczas kupowania roweru jest możliwość decydowania o kokpicie, warto z niej skorzystać. To ważne zwłaszcza w przypadku zintegrowanych komponentów. Fabryczne rozmiary kierownic rowerowych to standardowo 42 cm w przypadku wariantu M i L oraz 44 cm dla L i XL. 

Być może na fali debaty o wielkościach kokpitów jakiś producent zacznie montować mniejsze komponenty, a wtedy dobrze jest przemyśleć jego propozycje. Może ona bowiem uchronić przed koniecznością wymiany kierownicy już później. Niektóre marki – jak chociażby Orbea – dają też na swoich stronach możliwość personalizacji, czyli wyboru pomiędzy kilkoma kierownicami różniącymi się na przykład wzniosem, długością oraz flarą.

Rowerzyści szosowi jadą w profesjonalnych strojach na rowerach wyposażonych w lemondki.Wiele kierownic marki Profile Design znajdziesz w wersjach wąskich: o 380, a nawet 360 mm szerokości. To duża zmiana w porównaniu do fabrycznie montowanych kokpitów.

 Bike fitting – jak szerokość kierownicy wpływa na zdrowie i ergonomię

Zbyt mocne wyciągnięcie rąk na boki zmusza do pracy barki, łokcie oraz nadgarstki. Szeroki chwyt może więc spowodować obciążenie ramion, ból szyi, a nawet schorzenia dłoni. Zanim kupisz nową kierownicę, pomyśl o delikatnym obróceniu starego komponentu w dół lub górę – być może korekta przełoży się zwiększenie wygody.

Kierownica szosowa z zamontowanym uchwytem na nawigację i przewodami poprowadzonymi w kanałach.Delikatna flara w rodzaju 5° jest stosowana także w kierownicach szosowych, takich jak choćby Zipp SL 80 Race.

Węższe kierownice w rodzaju 40, 38 a nawet 36 cm często przekładają się na korzyść ergonomiczną – kolarz siedzi naturalniej. Pierwszą wskazówką, aby zamontować mniejszy kokpit jest wyraźnie węższy rozstaw barków niż rozstaw dłoni na klamkomanetkach. Wystarczy zmierzyć sobie odległość między skrajnie wysuniętymi wyrostkami barkowymi lewym i prawym, najlepiej przy pomocy innej osoby. Ogółem cała procedura powinna zamknąć się dwóch krokach:

  1. Zmierz szerokość barków – od końca lewego wyrostka barkowego do końca prawego wyrostka barkowego,

  2. Od wyniku odejmij 2 cm i kup kierownicę w takim rozmiarze.

Nie zawsze jednak sytuacja jest oczywista, dlatego w wielu przypadkach warto udać się na bike fitting. Szerokość kierownicy dobrana dokładnie do budowy ciała kolarza przełoży się na zdrowie kręgosłupa i nadgarstków, pozwalając jeździć długo oraz zdrowo.

Dla wielu gravelowców flara pod kątem 36° to już za dużo. Inni – wręcz przeciwnie – cieszą się z terenowej stabilności czy amortyzacji. Na zdjęciu Ritchey WCS Beacon XL.

 Szerokość kierownicy rowerowej a osiągi

Zaletę węższych kierownic stanowi nie tylko komfort, ale i lepsze osiągi. Węziej rozstawione ręce, barki oraz kokpit są bardziej aerodynamiczne. Jaka szerokość kierownicy szosowej poprawi osiągi na treningach oraz wyścigach? Na pewno węższa niż rozstaw ramion, ale różnica ponad 4 cm może negatywnie przełożyć się na ergonomię – sprawić, że barki zbyt się zamykają, co po treningach będzie trudniejsze do rozluźnienia.

Inną kwestią jest kontrola prowadzenia. Ramiona muszą mieć pole do manewru, bo inaczej ciężko trzymać kierownicę, a to ma znaczenie tak dla precyzji sterowania, jak i bezpieczeństwa w przypadku zderzenia. To powód, dla którego kokpit osoby jeżdżącej z 40-centymetrowym komponentem na szosie powinien mieć w gravelach rozmiar 42 cm. Ale też nie należy przesadzać, bo ta rozbieżność jest już zapewniana w dolnym chwycie, gdzie szerzej rozstawia się nadgarstki własnie na kierownicy gravel. Flara szutrowa może mieć tam kąt nawet 36°, co rozszerza dolny chwyt o dobre kilka centymetrów, w przeciwieństwie do szosowego wygięcia (zwykle od 2 do 12°).