Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Jak dobrać stery rowerowe?

Data aktualizacji: 28-01-2022

Dobór sterów nie jest łatwym zadaniem, zwłaszcza dla początkujących kolarzy. Z jednej strony, użytkownik ma niewielki wybór, ponieważ musi ograniczyć się do produktów kompatybilnych z ramą, a z drugiej – mnogość dostępnych standardów i rozmiarów sprawia, że laikowi trudno się w tym wszystkim połapać. Aby ułatwić rowerzystom wyjście z tej problematycznej sytuacji, przygotowaliśmy poradnik zakupowy na temat wyboru sterów.

Dobór sterów do roweru.Bez prawidłowego rozpoznania rodzaju steru, nie uda się dobrać odpowiedniego modelu.

 

Aby dobrać odpowiednie do naszego roweru stery, musimy najpierw sprawdzić, do jakiego rodzaju mechanizmu dostosowano rurę sterową widelca i kierownicę. Jeśli na sterówce jest obecny gwint, a kierownica osadzana jest bezpośrednio w mufie, bez mostka, to potrzebne będą stery klasyczne, natomiast w przeciwnym wypadku wybierz wersję bezgwintową. 

Należy także sprawdzić, czy w ramie jest miejsce na opcję zintegrowaną. Kiedy ustalimy już odpowiedni wariant, musimy sprawdzić, jaki rozmiar będzie odpowiedni do naszego jednośladu. Na rynku istnieje obecnie kilka opcji, a najpopularniejsze z nich to:

  • 1” – rozmiar stosowany głównie w sterach klasycznych i najstarszych rowerach.
  • 1 1/8” – opcja najczęściej spotykana obecnie w jednośladach trekkingowych, miejskich, lub łączących oba powyższe crossach, a także starszych modelach sportowych.
  • Tapered – To najbardziej powszechne rozwiązanie w modelach sportowych, zarówno do MTB, jak i szosowych. Ich wymiary to zazwyczaj 1 1/8” na górze oraz 1 1/4” czy 1 1/2” na dole. Mogą jednak zdarzyć się modele, w których górne łożysko będzie miało 1 1/4" natomiast dolne 1 1/2”.

Standard SHIS – system pomocny w doborze sterów

Na temat tego, jak zmierzyć stery w rowerze przygotowaliśmy specjalny poradnik. Pomiarów komponentów dokonać można suwmiarką. Znając dokładne wymiary, wystarczy jeszcze poprawnie zidentyfikować rodzaj steru. W przypadku modelu klasycznego sprawa jest prosta, bo łatwo można rozpoznać je po gwintowaniu. Jednak w przypadku sterów Ahead trzeba rozpoznać, czy są one zintegrowane, półzintegrowane czy zewnętrzne. Tego, jak to zrobić, dowiesz się z naszego artykułu o rodzajach sterów rowerowych.

Standard SHIS pomaga w doborze sterów.Posługiwanie się systemem SHIS ułatwia porozumienie ze sprzedawcą.

 

Znając właściwy rozmiar i typ, bez problemu kupimy pasujący model. Należy posłużyć się do tego międzynarodowym systemem S.H.I.S, który unifikuje stosowane przez producentów standardy. 

Przykład: SHIS ZS44/28,6 EC49/40

Kompletny kod zawiera najważniejsze informacje o obu miskach sterów, co pozwala na dokładne i niepozostawiające żadnych wątpliwości opisanie steru. Dwie pierwsze litery oznaczają rodzaj sterów:

  • EC – zewnętrzne,
  • ZS – półzintegrowane,
  • IS – zintegrowane.

Natomiast pozostałe elementy sekwencji SHIS to wartości, które wynikają z pomiaru sterów. W przypadku miski górnej jest to jej średnica zewnętrzna oraz średnica rury sterowej. Obie wyrażone w milimetrach. Natomiast przy dolnej znaczenie ma średnica zewnętrzna miski oraz średnica osadzenia bieżni, także zapisane w milimetrach.

W przypadku półzintegrowanych sterów bezgwintowych dla rury sterowej o średnicy 1 1/8 cala będzie to ZS44/28,6 | ZS44/30. Posługując się tym kodem, można w łatwy sposób znaleźć w sklepie wszystkie modele pasujące do ramy w danym rowerze.