Samodzielne serwisowanie roweru – co warto zrobić samemu?
22-12-2022Program
lojalnościowy
4,9/5 Nasza ocena
na Opineo
Punkty odbioru rowerów
Dostawa gratis w 24h
Prawidłowa praca całego napędu zależna jest od wielu czynników. Jednym z nich jest odpowiednio dobrana długość łańcucha rowerowego. Zarówno zbyt długi, jak i zbyt krótki komponent sprawi, że komfort jazdy znacznie się obniży, bo płynnie nie będą działać np. przerzutki. Po wymienianie łańcucha na nowy trzeba zadbać o skrócenie jego ogniw do idealnej długości.
Zacznijmy od podstaw. Każdy łańcuch rowerowy składa się z tych samych elementów, czyli szeregu ogniw, których długość jest niezmienna (wynosi ½ cala – 12,7 mm) z płytkami wewnętrznymi i zewnętrznymi, połączonymi sworzniami z rolkami. To, do jakiej długości musimy go skrócić przed założeniem do roweru, zależy od wielu czynników, takich jak:
Z tego powodu producenci na opakowaniach swoich produktów podają liczbę ogniw, jako jedyny wyznacznik długości łańcucha. Jest to zarazem najważniejsza informacja, na jakiej powinniśmy się skupić. Kompendium informacji na ten temat znajdziesz w artykule:
Jaki łańcuch do roweru wybrać?
Problemu długości łańcucha rowerowego nie należy bagatelizować. Kiedy zamontujemy nowy o zbyt dużej liczbie ogniw, łańcuch zacznie przeskakiwać lub spadać. A to uniemożliwi normalną jazdę i może być przyczyną niebezpiecznych sytuacji na drodze.
Największym błędem jest wybór zbyt krótkiego łańcucha. Uniemożliwia on efektywną zmianę przełożeń i negatywnie wpływa na komfort jazdy. Jeżeli mamy wątpliwości, jaki rozmiar będzie odpowiedni, lepiej wybrać ten dłuższy, który możemy z łatwością skrócić. Możliwe są nawet radykalne zmiany, np. z 118 ogniw na 102.
Pamiętaj!
Przeprowadzanie okresowych przeglądów roweru to nieodzowna czynność, którą regularnie powinien wykonywać każdy posiadacz dwóch kółek. Ważne jest nie tylko sprawdzenie stanu technicznego opon i hamulców, ale także napędu. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że pojazd będzie nam dobrze służył przez długi czas.
Kiedy łańcuch nie nadaje się do dalszej eksploatacji, należy wymienić go na nowy. Dla wielu rowerzystów wybór odpowiedniego modelu bywa nie lada wyzwaniem. Istnieje przynajmniej kilka sposobów na to, w jaki sposób dobrać łańcuch do roweru.
W skrzynce narzędziowej każdego rowerzysty powinny znaleźć się podstawowe narzędzia do łańcuchów, takie jak:
PRZYMIAR – pozwala sprawdzić stan zużycia łańcucha. To tanie i proste narzędzie w formie płytki z wypustkami. Wypustkę należy umieścić w wolnej przestrzeni między ogniwami, co pozwoli oszacować, czy komponent kwalifikuje się do wymiany. Maksymalny odczyt stopnia wyciągnięcia dla modeli aluminiowych i tytanowych wynosi 0,75 mm, dla stalowych 1 mm. Jeżeli jest większe, należy koniecznie wymienić łańcuch na nowy.
SKUWACZ – małe narzędzie służące do rozpinania (czyli oddzielania) ogniw, dzięki czemu jesteśmy w stanie dopasować długość łańcucha. Możesz to urządzenie kupić osobno lub razem z zestawem narzędzi.
Skracanie łańcucha w rowerze – krok po kroku
SZCZYPCE DO SKUWANIA SPINEK ŁAŃCUCHA – w przypadku, gdy łańcuch ma spinkę, należy go rozpiąć w tym właśnie miejscu. W przypadku takiego modelu nie skuwamy ogniw.
Dowiedz się, jak wymienić łańcuch w rowerze.
Aby sprawdzić długość starego łańcucha, należy policzyć jego ogniwa. Nie trzeba go do tego nawet ściągać z napędu, wystarczy policzyć piny łączące kolejne części. Co ważne, liczba ogniw zewnętrznych i wewnętrznych musi być równa, dlatego długość łańcucha musi być parzysta – np. 114 lub 118, nigdy 115 czy 117 ogniw.
W razie wątpliwości lepiej zamówić dłuższy łańcuch i skuwaczem skrócić go do pożądanych wymiarów.
W przypadku, kiedy np. składamy rower od zera i nie mamy się na czym wzorować, będzie nieco trudniej, ale wyznaczenie odpowiedniej długości nie jest czymś niemożliwym. Jeżeli już posiadamy łańcuch i chcemy jedynie dopasować jego wymiary, możemy spróbować policzyć zęby na największej koronce, która znajduje się w kasecie (albo wolnobiegu). Jeżeli jest ich 28 lub mniej, staramy się nałożyć łańcuch na najmniejszą tylną tarczę (przy samej osi), a z przodu na największą. W międzyczasie należy pamiętać o przełożeniu komponentu także przez tylną przerzutkę. Jak rozpoznać, że długość łańcucha rowerowego jest właściwa? Jeżeli po jego zapięciu wózek będzie ustawiony pod kątem 45-stopni do podłoża, oznacza to, że mamy ustaloną odpowiednią liczbę ogniw.
Metodą polecaną przez mechaników jest ustawienie łańcucha w „pozycji 0”, czyli przełożonego przez największe zębatki korby oraz kasety, a następnie naprężenie go w taki sposób, aby oba końca się zetknęły. Następnie wystarczy zastosować prosty wzór na długość łańcucha – do uzyskanej wcześniej wartości dodać od 2 do 6 ogniw, w zależności od typu roweru lub rodzaju napędu.
Jeżeli nie mamy pewności, czy stary łańcuch był odpowiednio dobrany (albo w międzyczasie zmieniliśmy kasetę), to wówczas trzeba ratować się innymi metodami. Jedną z najpopularniejszych jest ta proponowana przez Shimano i SRAM – liderów w dziedzinie produkcji elementów napędów rowerowych. Wówczas, aby dobrać długość łańcucha rowerowego metodą z dodawaniem ogniw do łańcucha w pozycji zero. Aby to zrobić:
1. Załóż łańcuch do napędu i wrzucić go na największą tarczę mechanizmu korbowego oraz koronkę z największą liczbą zębów kasety lub wolnobiegu (np. 32 w kasecie o rozpiętości 11-32T).
2. Lekko napręż łańcuch i ustal długość niezbędną do zamknięcia pętli.
3. W celu uzyskania pożądanej długości dodaj ogniwa łańcucha zgodnie z poniższą tabelką.
Typ roweru | Liczba ogniw do dodania |
---|---|
MTB hardtail – łańcuch z pinami | 5/6 |
MTB hardtail – łańcuch ze spinką Quick-Link | 4/5 |
MTB z pełnym zawieszeniem – łańcuch z pinami | 6/7 |
MTB hardtail – łańcuch ze spinką Quick-Link | 5/6 |
Rower bez amortyzacji z kasetą 36T lub mniejszą | 2 |
Rower bez amortyzacji z kasetą 38 – 40T | 3/4 |
Rower bez amortyzacji z kasetą 42T lub większą | 4 |
Jest to metoda, która działa optymalnie przy poprawnym doborze długości wózka przerzutki tylnej oraz ustawieniu górnego koła przerzutki od kasety (optymalna odległość od szczytu zęba na kółku przerzutki do szczytu zęba na najmniejszej koronce kasety wynosi najczęściej 5-6 mm).
Sytuacja wygląda odmiennie w przypadku rowerów typu single speed (np. tzw. ostre koło), czyli rowerach bez przerzutek. Tutaj ze względów konstrukcyjnych liczenie zębatek nie ma racji bytu. Stąd wymyślono inny sposób, aby dobrać najlepszą długość łańcucha. Unieruchamiamy pojazd, np. za pomocą stojaka serwisowego i uginamy łańcuch mniej więcej na centymetr w połowie odległości między przednią a tylną zębatką. Na środkowej części łańcuch powinien opadać o 2 cm w stosunku do teoretycznej linii prostej, poprowadzonej pomiędzy dolnymi zębami na korbie i piaście.
Jak napiąć łańcuch w rowerze?
Warto pamiętać także o tym, że w przypadku napędów single speed z napinaczem czasami wystarczy po prostu naciągnąć łańcuch. W takim wypadku najpierw zakłada się go z większym luzem, a następie dociąga za pomocą napinacza.
Kalkulator długości łańcucha
Jeżeli mimo zastosowania podanych metod, nadal nie jesteś przekonany co do tego, czy w sposób poprawny określiłeś właściwy wymiar komponentu, możesz skorzystać także z kalkulatora długości łańcucha. To prosta aplikacja, którą znajdziesz na różnych stronach rowerowych.
Musisz jednak pamiętać, że podobnie do innych narzędzi online, ma swoich zwolenników i przeciwników, a opinie na temat skuteczności działania są naprawdę bardzo rozbieżne. Część rowerzystów zarzuca kalkulatorom długości łańcucha niedokładność, inni natomiast uważają je za pomocne. Pamiętaj o tym, że zawsze warto uważnie zapoznawać się z informacjami zawartymi przez producentów.
Kluczowymi danymi są: liczba ogniw, rodzaj napędu oraz typ roweru. Jednocześnie pamiętaj o tym, że regularne czyszczenie łańcucha rowerowego jest kluczem do przedłużenia jego żywotności. Zastanów się również nad tym, czym smarować łańcuch rowerowy, aby zapewnić mu właściwości optymalne do Twojego stylu jazdy.