Program
lojalnościowy

4,9/5 Nasza ocena
na Opineo

Punkty odbioru rowerów

Dostawa gratis w 24h

Waga roweru. Ile waży dobry rower?

Data aktualizacji: 14-05-2024

Geometria, klasa osprzętu, amortyzacja – to wszystko bardzo ważne cechy rowerów. Jednak informacja, której producenci nie zawsze podają w specyfikacji, może okazać się równie istotna. Mowa o wadze roweru, wynikającej przede wszystkim z ciężkości ramy, napędu, kół i widelca. Warto zwrócić uwagę, jeśli nie na każdy gram, to chociaż na kilogram, ponieważ kupno lekkich dwóch kółek odwdzięczy się po wielokroć. Nie tylko na trasie.

Karbonowa szosówka ważąca mniej niż 8 kg.Szosowy rower ważący poniżej 7,8 kg, taki jak Orbea Orca M20iLTD, z pewnością można już nazwać bardzo lekką szosówką.

 Zalety lekkich rowerów

Czy waga roweru ma znaczenie? Ależ oczywiście, przede wszystkim ze względu na szybkość. Kilka lat temu na wyścigach Transcontinental (TCR), czyli corocznych zawodach na dystansie ultra przez całą Europę, przeprowadzono ciekawą analizę. Zbadano stosunek wagi zawodnika (wraz z rowerem) do prędkości jazdy. Badanie wykazało, że ubytek 5 kg przekłada się na wzrost szybkości o 0,41 km/h, czyli kończenie całego wyścigu 6,5 godziny wcześniej. Warto nadmienić, że zawody te mają około 3200-4200 km, w zależności od edycji, a mimo to zabierają wygranym tylko od 7 do 10 dni. Różnica kilku godzin jest więc znacząca.

Waga bardzo lekkiego roweru szosowego.W sklepach rowerowych możesz poprosić sprzedawcę o podanie wagi lub zważenie roweru. Kupując dwa kółka przez internet, warto popatrzeć na informację o masie lub na zdjęcie ważonego roweru. Może nie każdy model będzie uzupełniony o te dane, ale waga powinna być podana zwłaszcza w przypadku droższych szosówek czy graveli. Na powyższym zdjęciu widnieje Orbea Orca M20iLTD.

Wagę roweru można odczuć zwłaszcza na podjazdach, a są to często odcinki decydujące o pozycji na wyścigach. Ale masa ma znaczenie także dla wygody i to nawet podczas zwyczajnego, a więc nie tylko zawodniczego, użytkowania dwóch kółek. Mocowanie na bagażniku samochodowym do rowerów, znoszenie na klatce schodowej czy przenoszenie na najtrudniejszych etapach – to wszystko będzie łatwiejsze z lżejszym rowerem.

A czy waga kolarza się nie liczy?

Masa rowerzysty również się liczy – i to bardzo. Im więcej waży kolarz, tym ubytek masy roweru będzie mniej istotny. Popatrz na tabelkę:

Wpływ ograniczenia masy roweru na poprawę wydajności jazdy

Masa rowerzysty

Poprawa wydajności*

Po ograniczeniu masy roweru o 0,5 kg

Po ograniczeniu masy roweru o 2 kg

54 kg

0,8%

3,2%

68 kg

0,7%

2,6%

82 kg

0,6%

2,2%

*Szacunkowe wartości po przeliczeniu na system metryczny danych udostępnionych przez TPC (TheProsCloset) w funtach.

 Od czego zależy waga roweru?

Pojedynczy, odpowiednio dobrany element pozwala zaoszczędzić od kilku gramów do nawet kilograma wagi roweru. Oszczędność masy każdej części może przełożyć się na różnicę nawet 5 kg przy porównywaniu rowerów danego segmentu. Jakie komponenty pozwolą ograniczyć masę?

  • Rama – najlżejsze są ramy karbonowe, a o kilkaset gramów więcej ważą odpowiedniki z aluminium. Najcięższa jest stal. Odpowiednia technologia potrafi skutecznie ograniczyć masę ramy z konkretnego materiału – np. cieniowanie aluminiowych rurek pozwala obniżyć ilość materiału potrzebnego do stworzenia wytrzymałej ramy.
  • Widelec – patrząc od najtańszych do najdroższych rowerów ze sztywnym przodem, w ofertach najpierw pojawi się widelec aluminiowy, a potem karbonowy. Amortyzowane przednie widelce są dużo cięższe niż klasyczne, a im większy skok, tym większa masa części.
  • Koła rowerowe – materiał wykonania obręczy i zaawansowanie techniczne piasty przekładają się również na masę roweru. Wiele zależy też od typu hamulców czy wysokości stożka. Różnica wagi pomiędzy kompletami może wynosić prawie kilogram.
  • Opony – postawienie na technologię Tubeless, a nawet nieco odchudzoną dętkę czy – przede wszystkim – model opon z odpowiedniej mieszanki pozwoli zaoszczędzić nawet kilkaset gramów.
  • Siodełko – najlżejsze może ważyć ok. 100 gramów, a najcięższe kilkaset gramów więcej.
  • Kierownica – kwestia 100-200 gramów różnicy. Kierownica również może być karbonowa.
  • Mostek – +/- 100 gramów.
  • Pedały – nawet 100 gramów różnicy między podstawowymi a topowymi modelami.
  • Linki – niepozorny element, ale odpowiednio poprowadzony i dobrej jakości oznacza oszczędność nawet 100 gramów.

Rower ważący mniej niż 9 kg.8,60 kg to dobry wynik w przypadku aerodynamicznej szosówki, takiej jak Orbea M20 LTD.

 Ile waży rower?

Rozstrzał pomiędzy dwoma różnymi modelami może być ogromny. Standardowy rower szosowy waży około 9,5 kilograma, natomiast w przypadku roweru górskiego lub crossowego będzie to wartość bliższa 12-13 kg. Najcięższe są z kolei rowery miejskiego oraz trekkingowe, ponieważ z pełnym wyposażeniem, złożonym z błotników, bagażnika i lampek, ważą one zazwyczaj między 15 a 17 kg.

Waga rowerów w różnych półkach cenowych

Rodzaj roweru

Podstawowe modele

Średnia półka

Topowe rowery

Szosowy

11-12 kg

8,5-10,5 kg

6,8-7,9 kg

Gravel

12-13,5 kg

10-12 kg

8-9 kg

MTB typu hardtail

14-16 kg

12-13 kg

10-11 kg

MTB typu full

16-19 kg

14-17 kg

12-15 kg

Crossówka

13-14 kg

12-13 kg

10,5-12 kg

Rower trekkingowy

16-18 kg

14-16 kg

12-14 kg

Rower miejski

15-17 kg

14-16 kg

12-14 kg

Fixie („ostre koło”)

10-11 kg

9-10 kg

8-9 kg

 Ile waży profesjonalny rower kolarski?

Przeciętna waga amatorskiego roweru szosowego wynosi 8,5-10,5 kg, a najbardziej podstawowych modeli aż 12 kg. Rowery szosowe z karbonowymi komponentami – mają masę zdecydowanie mniejszą niż aluminiowe odpowiedniki. Dlatego zawodowi kolarze ścigają się na wersjach ważących tyle, ile wynosi limit wagi roweru ustalony przez UCI, czyli 6,8 kg.

Poszczególne elementy, takie jak ramię korby z włókna węglowego czy odchudzony korpus przerzutki, również wpływają na ostateczny efekt. Cały napęd szosowy Shimano waży od 1973 g w przypadku Dura Ace 9100, po 2866 g (Tiagra), nie mówiąc już o najniższych grupach (Sora i Claris). Jeszcze lepiej wypada pod tym względem SRAM z wynikiem 1778 g w przypadku mechanicznej grupy Red. Najwięcej u amerykańskiego producenta waży z kolei elektroniczny Rival eTap AXS (2785 g).

Rower szosowy ważący nieco powyżej 8 kg.8,37 kg waży rower szosowy Basso Astra Ultegra Di2 RE38.

Ile waży rower szosowy polecany na początek przygody kolarza z treningami na asfalcie? Czasem już za mniej niż 3,5 tysięcy złotych można dostać w miarę lekki rower do 10 kg, ale jeszcze z aluminiową konstrukcją. Zwykle producenci nie szaleją z dalszym zmniejszaniem wagi jeszcze w rowerach treningowych, dlatego nawet droższe jednoślady z karbonowym widelcem niekoniecznie mają jednocyfrową masę, za to są o wiele solidniejsze.

W okolicach 10000 zł można jednak znaleźć modele z włókna węglowego. Waga carbonowego roweru szosowego wynosi ok. 8,5-8,7 kg. Kolejnym gamechangerem są koła karbonowe, które znajdziesz w modelach za kilkanaście tysięcy lub nawet ponad 20000 zł. Montaż kompletu omawianego rodzaju pozwala uzyskać masę ok. 7,8 kg. Walka o kolejne kilkaset gramów jest już trudniejsza, a koszt szosówki może przekraczać nawet 30000 zł.

Minimalna waga roweru szosowego wynosi 2,7 kg. Wynik ten z małą pomocą firmy Fairwheel Bikes udało się uzyskać niemieckiemu projektantowi o nazwisku Gunter Mai. Tytanowy łańcuch, karbonowe zębatki oraz praktycznie same customowe komponenty – to wszystko robi robotę. Warto dodać, że minimalna masa uznana przez UCI za podstawną do wzięcia udziału w profesjonalnych wyścigach wynosi 6,8 kg. Drastyczne odchudzanie rowerów mogłoby bowiem przełożyć się na zwiększenie ryzyka groźnych wypadków na trasie.

Rower szosowy ważący powyżej 10 kg.Więcej niż 10,5 kg będą ważyć przystępniejsze cenowo szosówki z karbonowym widelcem, ale aluminiową ramą. Na zdjęciu Orbea Avant H60.

Przy okazji warto wspomnieć o rowerach torowych i triathlonowych, rozpatrywanych osobno. Te pierwsze także muszą spełniać wymogi stawiane przez UCI, dlatego ich waga wynosi zwykle 7-7,5 kg. Niska masa modelu jest w kolarstwie torowym łatwa do osiągnięcia, ponieważ rower torowy ma zawsze minimalistyczny napęd, a w zasadzie – ostre koło. Osoby startujące w triathlonie również mają do dyspozycji aerodynamiczną konstrukcję, która w topowych modelach jest oczywiście karbonowa. Napęd zalicza się już jednak do typowo szosowych. Dwie przerzutki oraz dwie tarcze w mechanizmie korbowym dokładają nieco gramów, dlatego waga rowerów do triathlonu wynosi ok. 8-9 kg.

 Waga graveli – czy są dużo cięższe od szosówek?

Na szutrowych podjazdach oprócz lekkości roweru przyda się też wygoda oraz terenowa wytrzymałość. To powód, dla którego modele z segmentu gravel czy adventure ważą nieco więcej niż szosówki. Wśród w miarę budżetowych propozycji można jednak łatwo znaleźć propozycje nawet dziesięciokilowe. A ile wazy naprawdę lekki rower gravelowy? Topowe modele z karbonową konstrukcją mają masę od 8 do 9 kg, lecz warto nadmienić, że wśród fanów śmigania po żwirze nie brakuje zwolenników stosowania dużo cięższej stali.

Ważony na wadze lekki rower typu gravel.Gravel też może być lekki! Na zdjęciu Superior X-Road Team Issue Di2 GR.

 Ile waży dobry rower MTB?

W rowerach MTB waga jest w dużej mierze uzależniona od obecności lub braku tylnego zawieszenia. Modele bez dampera, czyli hardtaile, są lżejsze – mają masę około 2,3-4,5 kg mniejszą od fulli.

Ile waży rower górski z amortyzacją wyłącznie na widelcu? W przypadku podstawowych modeli do rekreacji na szlakach leśnych waga roweru górskiego wynosi około 15-16 kg. W damskich, nieco mniejszych wersjach, na wskaźniku wagi zobaczysz nawet 14-15 kg. Powyżej 2,5 tys. złotych można już spróbować łowić hardtaile ważące ok. 13 kg, choć nawet jednoślady za około 6 tysięcy być dużo cięższe – producenci stawiają przede wszystkim na solidność. Waga roweru MTB do profesjonalnego cross-country wynosi 10-11 kg, na co składają się przede wszystkim: karbonowa rama, zawodniczy osprzęt czy bezdętkowe ogumienie z perfekcyjnej mieszanki.

Jaki MTB wybrać? Ranking polecanych rowerów górskich

Najlepsze fulle do trailu/enduro potrafią z kolei mieć masę niższą niż 13 kg. W przypadku downhillowych maszyn wynik jest wyższy – gigantyczny skok amortyzacji podnosi poprzeczkę. W tańszych z kolei modelach ciężko o informację dotyczącą wagi roweru – użytkownicy nie gonią za każdym gramem, przez co i producenci nie czują się zobowiązani zawieszać modele na haku wagi.

Ważony rower full supsension z masą poniżej 14 kg.Firmie NS Bikes udało się zejść z wagą roweru Define 130 poniżej 14 kg. To bardzo dobry wynik jak na fulla!

 Waga roweru trekkingowego i crossowego – ile powinna wynosić?

Rower trekkingowy to pierwszy z omawianych jednośladów, w którym masę mocno zawyżają oferowane w standardzie dodatki. Bagażnik na sakwy, pełne oświetlenie podłączone pod ciężkie piasty z dynamo, nóżki, błotniki, osłony łańcucha – aż roi się od sprzętu, którego fan lekkich jak piórko rowerów chciałby się pozbyć. Ile waży przeciętny rower trekkingowy? Od 13 do 18 kg, na co wpływa również konstrukcją, która musi być na tyle solidna, aby udźwignąć kolarza oraz bagaż niezbędny na długą podróż.

Walcząc o niską masę, producenci pozbywają się w trekkingach amortyzacji i montują osprzęt z grup wręcz wyścigowych, takich jak Shimano Deore XT czy SLX. Zintegrowany bagażnik oraz zaawansowane technologie kształtowania porządnych stopów aluminium pozwalają mocno zbić wagę roweru trekkingowego. Modele o masie ok. 13 kg kosztują jednak 10 tys. zł i więcej.

Crossówki to z kolei, w pewnym uproszczeniu, rowery trekkingowe, z których zdjęto dodatki, pozostawiając samą sportową konstrukcję. Dzięki pozbyciu się bagażnika, lampek czy nóżki, producenci prezentują np. model o masie 14 kg w cenie 4000 zł czy dwa kółka ważące 13 kg w cenie ok. 5000 zł. Topowe crossówki są lżejsze – mają 11-12 kg. Wynik ciężko zbić niżej – amortyzowany widelec i aluminiowa rama wyznaczają pewną granicę.

Lekki rower miejski na wadze.Również rower miejski nie musi być ciężki, czego najlepszym przykładem jest Orbea Carpe 40. Widoczny na zdjęciu model w niczym oczywiście nie przypomina obładowanych bagażnikami, błotnikami czy koszykami konstrukcji, ale dobrze nada się do szybkiej jazdy w ruchu miejskim.

 Jaka waga roweru miejskiego będzie odpowiednia?

Dwa kółka przeznaczone do ulicznej jazdy są dość podobne do modeli trekkingowych – w nich również masę podbijają liczne dodatki. Waga standardowego roweru miejskiego wynosi więc około 13-15 kg. Inaczej sprawa wygląda w przypadku modeli fixies, czyli tzw. ostrych kół. Ze względu na brak przerzutek czy hamulców całkowicie uproszczony rower nie poradzi sobie nigdzie indziej poza miastem, a i w nim trzeba uważać. Jednego nie można odmówić rowerowi – jest niezwykle lekki. Nawet jeśli w ostrym kole nie ma topowego osprzętu – którego przecież i tak nie byłoby zbyt wiele – to fixie waży od 8 do 10 kg.

Jaki damski rower miejski wybrać? Przegląd modeli

 Ile waży rower elektryczny?

Akumulator i silnik to zestaw, który zwiększa wagę roweru o nawet 5-7 kg. Masy elektryków, tak jak klasycznych dwóch kółek, warto porównywać w poszczególnych segmentach. Najcięższe są e-biki miejskie, trekkingowe oraz fulle do MTB – waga roweru elektrycznego w przypadku tańszych modeli będzie wynosiła 22-25 kg, a czasem przekroczy 27 kg! Przy zachowaniu 60 Nm silnika i zawartości tylnego amortyzatora, dobre wyniki wynoszą mniej niż 18-19,5 kg, a topowe modele to tylko 16-16,5 kg! Wyżej na drabince lekkości są hardtaile – najlżejsze rowery bez dampera ważą 15 kg, z kolei najcięższe można śmiało postawić na szali z e-fullami ze średniej półki.

Przybliżona waga e-bike'ów w różnych segmentach

Rodzaj e-bike'a

Waga

Szosowy

9-13 kg

Gravel

13-17 kg

MTB typu hardtail

15-20 kg

MTB typu full

16-27 kg

Cross

22-26 kg

Trekkingowy

23-27 kg

Miejski

21-27 kg

Bateria oraz silnik są dużym obciążeniem zwłaszcza w przypadku rowerów przeznaczonych w góry. Wysoki moment obrotowy, który pozwoli wjechać na stromą górkę, to bowiem domena ciężkich urządzeń.

Ważenie roweru elektrycznego.Chcesz pośmigać na e-bike'u? Musisz liczyć się z tym, że silnik oraz bateria dołożą nieco wagi do roweru. Na zdjęciu elektryczny gravel Ridley Kanzo-E Rival.

Elektryczne gravele czy szosówki będą wagowo mniej różniły się od swoich odpowiedników bez silnika, ponieważ stosowane są w nich lżejsze i bardziej kompaktowe systemy. Trudność zdobycia asfaltowego podjazdu trudno zrównać z terenowym wjeżdżaniem na sam szczyt góry – to jeden z powodów stosowania silników szosowych o mniejszym momencie obrotowym, a więc lżejszych. Niezwykle istotne jest też zachowanie subtelnego designu, który mógłby zostać zaburzony przez instalację mocnego silnika czy pojemnego akumulatora.

Ile waży rower elektryczny z segmentu szosowego? Pełnowymiarowy silnik o mocy 250 W schowany jest w 10,5-kilogramowych modelach, z kolei mini silniczki producentom udało się schować w szosówkach ważących nawet poniżej 9 kg. Podobnie wygląda sytuacja w gravelach, choć w nich przydadzą się nieco mocniejsze urządzenia. Średnia waga roweru szutrowego z momentem obrotowym około 60 Nm waga wynosi około 13-14 kg.